In de Voor- en Najaarsnota informeren wij de raad over de stand van de algemene reserve basisdeel en flexibel deel. De algemene reserve; basisdeel geeft het weerstandsvermogen van de gemeente weer. De algemene reserve; flexibel deel is de vrij besteedbare ruimte. Daarnaast hebben wij de stand van de reserve Sociaal Domein weergegeven. Deze reserve is ingesteld om de risico’s in de uitvoering van de drie decentralisaties op te kunnen vangen. Gelet op het feit dat genomen besluiten soms een meerjarig karakter hebben geven wij het verloop van deze reserve voor de komende vier jaar weer.
Stand Algemene reserve; basisdeel |
|
|
Stand 1-1-2017 (jaarrekening 2016) |
€ |
4.392.500 |
Substitutiebesluit |
€ |
- 42.500 |
Realiseren nieuwe website |
€ |
- 4.900 |
Begroting 2017 |
€ |
- 204.000 |
Aanvullende kaders Begroting 2017 |
€ |
- 273.000 |
Structurele gevolgen Najaarsnota 2016 |
€ |
- 42.100 |
Resultaat jaarrekening 2016 |
€ |
429.000 |
|
€ |
4.255.000 |
Besluiten Voorjaarsnota |
|
|
- dekking tekort 2017 |
€ |
-220.600 |
- dekking tekort 2018 |
€ |
-144.500 |
|
€ |
3.889.900 |
De ratio voor het weerstandsvermogen wordt als volgt berekend
Beschikbaar weerstandsvermogen; € 3.889.900 (1) |
0,76 |
Benodigd weerstandsvermogen; € 5.093.000 (2) |
Het benodigde weerstandsvermogen (2) is genormeerd op 10% van de omzet van de algemene dienst. In de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen heeft de raad de bandbreedte voor de ratio vastgesteld op 0,8-1,2. De ratio ligt met 0,76 onder de bandbreedte. In voornoemde nota is vastgelegd dat indien de ratio beneden of boven deze aangegeven grenzen komt een ‘overgangsperiode’ wordt aangehouden van maximaal één jaar alvorens over te gaan om maatregelen te treffen de ratio weer binnen de grenzen te krijgen. Deze overgangsperiode is ingesteld omdat de berekening van het benodigde weerstandsvermogen een momentopname is. Met betrekking tot het algemene weerstandsvermogen van de gemeente vermelden we nog dat de ratio van het grondbedrijf met 1,36 boven de norm ligt en ook de reserve sociaal domein met een omvang van € 1,7 miljoen ruim boven de norm van € 0,8 miljoen. Hiermee is het weerstandsvermogen van de gemeente robuust.
Stand Reserve flexibel deel |
|
|
Stand 1-1-2017 (jaarrekening 2016) |
€ |
1.099.100 |
Herziening welstandsbeleid |
€ |
- 25.000 |
Realiseren faciliteiten bedrijvigheid |
€ |
- 15.000 |
Uitvoering CUP |
€ |
- 10.000 |
Ondersteuning griffie |
€ |
- 14.500 |
Ontwikkeling zaaksysteem |
€ |
- 12.000 |
Het beste idee van Leusden |
€ |
- 64.700 |
Extra ruimte nieuw beleid |
€ |
- 286.000 |
|
|
671.900 |
Ruimte nieuw beleid 2018 1) |
|
-80.000 |
Besluiten 2017: |
|
|
- Ondergrondse containers Hamershof |
€ |
-30.000 |
- i-plan |
€ |
-131.000 |
- Milieustraat |
€ |
-74.200 |
- Knelpunten formatie |
€ |
-249.000 |
|
€ |
107.700 |
1) Als gevolg van het nieuwe rentebeleid vindt geen toevoeging van bespaarde rente aan de post onvoorziene uitgaven meer plaats. Deze budgettaire ruimte werd jaarlijks gebruikt om de incidentele ruimte voor nieuw beleid uit te dekken. Deze jaarlijkse ruimte van € 80.000 moet nu uit flex worden gedekt.
Stand reserve Sociaal Domein |
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Stand 1-1-2017 (jaarrekening 2016) |
€ |
2.008.000 |
2.064.800 |
1.840.500 |
1.788.500 |
Voordeel jaarrekening 2016 Sociaal Domein |
€ |
711.000 |
|
|
|
Onttrekking budget Huishoudelijke toeslag |
€ |
- 64.000 |
- 64.000 |
|
|
Samenlevingsontwikkelaar |
€ |
- 25.000 |
|
|
|
Doorschuiven geraamde onttrekkingen 2016 naar 2017 |
€ |
- 54.000 |
- 5.000 |
|
|
Nieuw beleid 2017 |
€ |
- 181.000 |
|
|
|
Besluiten voorjaarsnota 2017 |
|
|
|
|
|
1. beleidskaders Soc.Domein; regievoering SD (T&G) |
€ |
-69.000 |
-69.000 |
-52.000 |
-52.000 |
2. Uitvoeringskosten Zorgadministratie Amersfoort |
€ |
-83.300 |
-83.300 |
|
|
3. Subsidie Larikslaan 2 |
€ |
-112.000 |
|
|
|
4. Opzetten digitaal platform Sociaal Domein |
€ |
-19.000 |
|
|
|
9. Innovatie Huishoudelijke hulp |
€ |
-19.400 |
|
|
|
10. Participatie/acitivtiteiten - app sociaal domein |
€ |
-27.500 |
|
|
|
11. Bijdrage RWA |
€ |
|
-3.000 |
|
|
|
€ |
2.064.800 |
1.840.500 |
1.788.500 |
1.736.500 |
Instelling reserve dekking kapitaallasten investeringen maatschappelijk nut
Tot en met 2016 liet het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) gemeenten de vrijheid om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut al dan niet te activeren en daarbij versneld af te schrijven. Met het oog op een betere vergelijkbaarheid van de kosten, wordt in het nieuwe BBV de systematiek van activering en afschrijving voor alle investeringen gelijk getrokken: investeringen met een maatschappelijk nut dienen, evenals investeringen met een economisch nut, te worden geactiveerd en over de verwachte levensduur te worden afgeschreven.
De verplichting om alle investeringen te activeren volgens de nieuwe methode is van toepassing op nieuwe investeringen die met ingang van 2017 worden gedaan. Door een reserve ‘’Dekking kapitaallasten investeringen met maatschappelijk nut’’ in te stellen kunnen afschrijvingslasten worden gedekt vanuit de middelen die in deze reserve worden ondergebracht. Op deze manier bestaat de mogelijkheid om kapitaallasten voortkomend uit investeringen met maatschappelijk nut neutraal in de gemeentelijke begroting op te nemen. Wij stellen u voor om de reserve ‘’dekking kapitaallasten investeringen met maatschappelijk nut’’ in te stellen. In bijlage B (zie onder 'Meer') is het format bijgevoegd waarmee de reserve wordt ingesteld.