Jaarrekening 2019
Overzicht van baten & lasten 2019
Overzicht van baten & lasten 2019
Overzicht van baten & lasten 2019 | |||||||
Baten & Lasten 2019 | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Begroting | Begroting | Rekening | Begroting | Begroting | Rekening | Gerealiseede | |
bedragen x € 1.000 | primitief | na wijz. | primitief | na wijz. | B&L | ||
Exploitatie (zonder reserve boekingen) | |||||||
Domein Bestuur | 4.750 | 5.247 | 5.797 | 476 | 447 | 464 | -5.333 |
Domein Leefomgeving | 14.298 | 15.799 | 16.302 | 6.637 | 7.706 | 8.453 | -7.849 |
Domein Samenleving | 24.842 | 27.435 | 26.723 | 4.584 | 4.926 | 4.891 | -21.832 |
Domein Ruimte | 5.000 | 18.879 | 13.898 | 2.555 | 16.643 | 13.060 | -838 |
Algemene dekkingsmiddelen | 997 | 959 | 1.077 | 40.447 | 41.209 | 41.555 | 40.478 |
Overhead | 7.580 | 8.033 | 8.312 | 583 | 827 | 1.046 | -7.266 |
Heffing VPB | 0 | 34 | 50 | 0 | 0 | 0 | -50 |
Onvoorzien | 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 57.528 | 76.386 | 72.159 | 55.282 | 71.758 | 69.469 | -2.690 |
Reserve stortingen en onttrekkingen | |||||||
Domein Bestuur | 0 | 0 | 0 | 37 | 112 | 93 | 93 |
Domein Leefomgeving | 792 | 3.212 | 2.857 | 1.381 | 3.233 | 2.808 | -49 |
Domein Samenleving | 0 | 418 | 418 | 462 | 2.293 | 2.271 | 1.853 |
Domein Ruimte | 0 | 924 | 937 | 192 | 839 | 692 | -245 |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 5.772 | 5.680 | 936 | 8.327 | 8.225 | 2.545 |
Overhead | 0 | 15 | 15 | 30 | 131 | 113 | 98 |
Heffing VBP | 0 | 0 | 0 | 0 | 34 | 50 | 50 |
Totaal | 792 | 10.341 | 9.907 | 3.038 | 14.969 | 14.252 | 4.345 |
Totaal inclusief reserve boekingen | |||||||
Domein Bestuur | 4.750 | 5.247 | 5.797 | 513 | 559 | 557 | -5.240 |
Domein Leefomgeving | 15.090 | 19.011 | 19.159 | 8.018 | 10.939 | 11.261 | -7.898 |
Domein Samenleving | 24.842 | 27.853 | 27.141 | 5.046 | 7.219 | 7.162 | -19.979 |
Domein Ruimte | 5.000 | 19.803 | 14.835 | 2.747 | 17.482 | 13.752 | -1.083 |
Algemene dekkingsmiddelen | 997 | 6.731 | 6.757 | 41.383 | 49.536 | 49.780 | 43.023 |
Overhead | 7.580 | 8.048 | 8.327 | 613 | 958 | 1.159 | -7.168 |
Heffing VPB | 0 | 34 | 50 | 0 | 34 | 50 | 0 |
Onvoorzien | 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal/Resultaat | 58.320 | 86.727 | 82.066 | 58.320 | 86.727 | 83.721 | 1.655 |
Onvoorziene uitgaven algemeen
In de begroting is een stelpost opgenomen voor onvoorziene uitgaven gedurende het begrotingsjaar.
De raming van de post onvoorzien was als volgt:
Onvoorzien (x € 1.000) | 2019 |
30.440 inwoners x € 2 | 61 |
Totaal raming onvoorzien algemeen primitieve begroting 2019 |
61 |
De volgende bedragen zijn via begrotingswijzigingen ten laste van de post onvoorzien gebracht:
Aanwending onvoorzien (x € 1.000) | 2019 |
Primitieve raming 2019 | 61 |
Brandweerkazerne Leusden (aanpassing en onderzoek) | - 2 |
Benchmarkonderzoek | - 11 |
Koningsdag 2019 | - 13 |
Bijdrage voorziening voor aanleg 2e JOP (jongerenontmoetingsplek) | - 23 |
Aframing najaarsnota | -12 |
Totaal | 0 |
Overzicht van baten & lasten per taakveld
Baten & Lasten taakvelden 2019 | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Begroting | Begroting | Rekening | Begroting | Begroting | Rekening | tov | ||
bedragen x € 1.000 | primitief | na wijz. | primitief | na wijz. | Begroting | |||
0.1 | Bestuur | 1.435 | 1.503 | 2.137 | 0 | 0 | 0 | -634 |
0.10 | Mutaties reserves | 792 | 10.341 | 9.907 | 3.038 | 14.969 | 14.252 | -283 |
0.11 | Resultaat rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.2 | Burgerzaken | 1.187 | 1.443 | 1.428 | 459 | 430 | 453 | 38 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 272 | 415 | 361 | 189 | 343 | 377 | 88 |
0.4 | Overhead | 7.580 | 8.033 | 8.312 | 583 | 827 | 1.046 | -60 |
0.5 | Treasury | 88 | 217 | 217 | 218 | 256 | 259 | 3 |
0.61 | OZB woningen | 315 | 315 | 324 | 4.342 | 4.225 | 4.183 | -51 |
0.62 | OZB niet-woningen | 0 | 0 | 0 | 2.548 | 2.476 | 2.412 | -64 |
0.64 | Belastingen Overig | 0 | 0 | 5 | 199 | 199 | 195 | -9 |
0.7 | Alg. uitk. en overige uitk. gemeentefonds | -436 | 264 | 269 | 33.082 | 33.849 | 34.232 | 378 |
0.8 | Overige baten en lasten | 974 | 12 | 133 | -105 | 40 | 90 | -71 |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 34 | 50 | 0 | 0 | 0 | -16 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.668 | 1.763 | 1.694 | 0 | 0 | 0 | 69 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 459 | 538 | 538 | 17 | 17 | 11 | -6 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 4.564 | 4.483 | 4.676 | 394 | 1.430 | 1.592 | -31 |
2.2 | Parkeren | 77 | 81 | 70 | 10 | 10 | 13 | 14 |
2.5 | Openbaar vervoer | 27 | 29 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 19 | 19 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 410 | 1.162 | 1.023 | 892 | 3.699 | 254 | -3.306 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 84 | 85 | 79 | 7 | 7 | 7 | 6 |
3.4 | Economische promotie | 132 | 138 | 126 | 272 | 271 | 289 | 30 |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 1.024 | 1.235 | 1.256 | 153 | 53 | 54 | -20 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.071 | 1.123 | 1.007 | 145 | 106 | 106 | 116 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 316 | 348 | 308 | 0 | 0 | 0 | 40 |
5.2 | Sportaccommodaties | 2.108 | 2.806 | 3.253 | 707 | 838 | 1.317 | 32 |
5.3 | Cultuurpresentatie, -prod. en -participatie | 329 | 374 | 335 | 34 | 29 | 30 | 40 |
5.4 | Musea | 20 | 20 | 28 | 0 | 0 | 13 | 5 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 90 | 179 | 112 | 0 | 0 | 0 | 67 |
5.6 | Media | 487 | 457 | 458 | 30 | 0 | 0 | -1 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.918 | 2.185 | 1.941 | 59 | 508 | 529 | 265 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.246 | 2.023 | 1.958 | 81 | 87 | 100 | 78 |
6.2 | Wijkteams | 3.168 | 2.794 | 2.788 | 0 | 0 | 0 | 6 |
6.3 | Inkomensregelingen | 5.993 | 5.999 | 5.786 | 4.201 | 4.575 | 4.552 | 190 |
6.4 | Begeleide participatie | 1.831 | 1.741 | 1.715 | 0 | 0 | 0 | 26 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 238 | 353 | 292 | 52 | 10 | 13 | 64 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 846 | 817 | 918 | 86 | 86 | 78 | -109 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 3.458 | 3.897 | 3.986 | 67 | 67 | 102 | -54 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 4.885 | 5.635 | 5.361 | 0 | 0 | 0 | 274 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 24 | 12 | 23 | 0 | 0 | 0 | -11 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 22 | 951 | 932 | 0 | 0 | 0 | 19 |
7.1 | Volksgezondheid | 1.084 | 1.117 | 1.046 | 0 | 50 | 0 | 21 |
7.2 | Riolering | 1.391 | 1.289 | 1.337 | 1.571 | 1.571 | 1.632 | 13 |
7.3 | Afval | 2.733 | 3.051 | 3.004 | 3.434 | 2.960 | 2.916 | 3 |
7.4 | Milieubeheer | 1.075 | 1.190 | 1.116 | 0 | 0 | 0 | 74 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 81 | 81 | 115 | 44 | 44 | 73 | -5 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 1.698 | 3.179 | 1.661 | 5.899 | 4.234 | 3.315 | 599 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 854 | 12.062 | 9.096 | -4.775 | 7.591 | 8.249 | 3.624 |
8.3 | Wonen en bouwen | 683 | 934 | 837 | 387 | 870 | 977 | 204 |
Totaal | 58.320 | 86.727 | 82.066 | 58.320 | 86.727 | 83.721 | 1.655 |
Overzicht van incidentele baten & lasten
Overzicht incidentele baten & lasten 2019 | ||||
In onderstaande overzicht wordt inzicht gegeven in incidentele baten en lasten per programma zoals die zich | ||||
binnen de exploitatie hebben voorgedaan. | ||||
Incidentele baten & lasten exploitatie | ||||
x € 1.000 | Begroting | Rekening | ||
primitief | na wijziging | |||
BATEN | ||||
Domein Leefomgeving: | ||||
Opbrengsten verkoop groenstroken | 0 | 200 | 217 | |
Domein Ruimte: | ||||
Afbouw rente grondbedrijf | 66 | 66 | 66 | |
Algemene dekkingsmiddelen: | ||||
Btw teruggaaf buitensportaccommodaties | 7 | 7 | 6 | |
Diverse baten | 0 | 3 | 17 | |
Afrekening subsidie NEXT Generation | 0 | 30 | 30 | |
Vrijval voorziening voormalig personeel | 0 | 0 | 37 | |
Totaal incidentele baten exploitatie | 73 | 306 | 373 | |
LASTEN | ||||
Domein Bestuur: | ||||
Samenwerking BLNP | 10 | 10 | 16 | |
Aanschaf handhaving systeem | 0 | 11 | 9 | |
Waterschapsverkiezingen | 0 | 15 | 15 | |
Extra storting voorziening wethouders pensioen | 0 | 0 | 632 | |
Domein Leefomgeving: | ||||
CUP 4.3 Afval | 19 | 19 | 9 | |
Inhuur verkoop de Fliert | 0 | 15 | 17 | |
Bijdrage voorziening voor aanleg 2e JOP | 0 | 23 | 23 | |
Inhuur verkoop groenstroken | 0 | 24 | 22 | |
Blauwe zone Hamershof | 0 | 15 | 15 | |
Openhouden gymzaal Berkelwijk | 0 | 13 | 12 | |
Deel van vergoeding SRO sluiting | 0 | 71 | 0 | |
Domein Samenleving: | ||||
CUP 3.8 Signalering van armoede | 21 | 21 | 21 | |
Jeugd en jongerenwerk; teamleider | 0 | 15 | 15 | |
Sportakkoord - sportformateurs | 0 | 15 | 6 | |
Domein Ruimte: | ||||
Parapluplan Cultureel Erfgoed | 0 | 45 | 16 | |
Koningsdag bijdrage | 0 | 13 | 13 | |
Communicatie blauwe zone Hamershof | 0 | 5 | 4 | |
Aanbesteding buitenreclame | 0 | 10 | 6 | |
Algemene Dekkingsmiddelen: | ||||
Diverse lasten | 0 | 12 | 13 | |
Mutatie dubieuze debiteuren AD | 0 | 0 | 57 | |
Mutatie dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 0 | 37 | |
Overhead: | ||||
Benchmark | 0 | 11 | 12 | |
CAO gemeenten - eenmalige uitkering | 0 | 100 | 100 | |
Audit informatiebeheer | 0 | 30 | 15 | |
Totaal incidentele lasten exploitatie | 50 | 493 | 1.085 | |
In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in incidentele baten en lasten per programma die verrekend | ||||
zijn met een reserve. | ||||
Incidentele baten & lasten verrekend met reserves | ||||
x € 1.000 | Begroting | Rekening | ||
primitief | na wijziging | |||
BATEN | ||||
Domein Bestuur: | ||||
Domein Leefomgeving: | ||||
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Vernieuwingsinvesteringen Octopus | 37 | 0 | 0 | |
Saldo terugverdieninvesteringen MFC's | 84 | 84 | 47 | |
Reserving huur/pacht/afschrijvingen Fila Tekna | 0 | 12 | 23 | |
Reserve dekking kapitaallasten economisch nut: | ||||
Bijdrage voorziening drainage voetbalvelden | 0 | 75 | 0 | |
Reserve dekking kapitaallasten maatschappelijk nut: | ||||
Bijdrage voorzieningen renovatie Urselineweg | 0 | 663 | 663 | |
Bijdrage voorziening vervanging wegen | 0 | 200 | 192 | |
Bijdrage voorziening vervanging VRI's | 0 | 35 | 0 | |
Bijdrage voorziening vervanging speeltoestellen | 0 | 70 | 70 | |
Bijdrage voorziening vervanging groen/bomen | 0 | 80 | 80 | |
Bijdrage voorziening rotonde Zwarteweg/Olmenlaan | 0 | 140 | 140 | |
Domein Samenleving: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Onderbesteding budgetten Sociaal Domein | 0 | 409 | 409 | |
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Reserveren CUP 3.4 a | 0 | 20 | 20 | |
Domein Ruimte: | ||||
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Reserveren tbv omgevingswet en bestemmingsplannen | 0 | 32 | 32 | |
Reserveren anterieure ovk voor inhuur 2020 | 0 | 265 | 182 | |
Egaliseren bouwleges | 0 | 320 | 416 | |
Reserveren CUP 10.3 - 10.2 - 9.2 | 0 | 67 | 67 | |
Overhead: | ||||
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Reserveren CUP 1.1 | 0 | 15 | 15 | |
Algemene Dekkingsmiddelen: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Toerekening interne uren grondbedrijf | 0 | 119 | 119 | |
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Reserveren CUP 3.8 | 0 | 25 | 25 | |
Totaal incidentele baten verrekend met reserves | 121 | 2.631 | 2.500 | |
LASTEN | ||||
Domein Bestuur: | ||||
Reserve flexibel deel: | ||||
Formatieknelpunten najaarsnota 2017 | 29 | 29 | 29 | |
Onderzoekskosten nieuwbouw brandweerkazerne | 0 | 40 | 21 | |
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
CUP 2.1 veiligheid AED's | 0 | 35 | 35 | |
Domein Leefomgeving: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Sloop sporthal de Meent | 0 | 121 | 59 | |
Sloop scholen IKC Berkelwijk | 0 | 125 | 125 | |
Reserve flexibel deel: | ||||
0-meting gebouwenbeheer | 0 | 18 | 18 | |
Formatieknelpunten najaarsnota 2017 | 80 | 80 | 80 | |
Aanvullend onderzoek optimalisatie De Korf | 0 | 60 | 60 | |
Klikotronics (afschrijvingen en servicekosten) | 0 | 10 | 1 | |
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Vernieuwingsinvesteringen zwembad voorgaande jaren | 0 | 95 | 75 | |
CUP 4.1 energieakkoord buitengebied | 0 | 10 | 10 | |
CUP 8.2 evaluatie onderhoud buitenruimte | 0 | 8 | 7 | |
Reserve huisvesting onderwijs | ||||
Schade en vandalisme scholen | 9 | 9 | 7 | |
Bijdrage aan voorziening herontwikkeling De Korf | 0 | 93 | 93 | |
Domein Samenleving: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Amendement prim. 2019 - tekort Sociaal Domein (resultaat) | 0 | 456 | 456 | |
Reserve flexibel deel: | ||||
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Subsidie taalschool | 0 | 35 | 35 | |
Subsidie verhoogde asielinstroom | 0 | 12 | 12 | |
Frictie/implementatie ontvlechting zorgkosten | 0 | 370 | 362 | |
CUP 3.2 - 3.5 | 0 | 70 | 70 | |
Taskforce sociaal domein | 0 | 40 | 40 | |
Reserve huisvesting onderwijs | ||||
Leerlingenprognose | 3 | 3 | 2 | |
Reserve sociaal domein: | ||||
Buurtinitiatieven | 10 | 10 | 10 | |
Tientjesregeling omvorming | 23 | 23 | 23 | |
Uitvoering plan Twynstra&Gudde (beleidskader+formatie) | 52 | 52 | 39 | |
Peuteropvang | 67 | 67 | 67 | |
Inkoop sociaal domein 2018, jaarschijf 2019 | 272 | 272 | 272 | |
Overschrijding zorgbudgetten jaarschijf 2019 | 0 | 376 | 376 | |
Amendement prim. 2019 - tekort Sociaal Domein (resultaat) | 0 | 434 | 434 | |
CUP 3.6 positieve gezondheid en zorg | 0 | 20 | 20 | |
CUP 3.6 b lokale inititiatieven | 35 | 0 | 0 | |
Domein Ruimte: | ||||
Algemene reserve basisdeel | ||||
Plan van aanpak outsourcing BGT | 0 | 71 | 10 | |
Algemene reserve grondbedrijf: | ||||
Beheerskosten grondbedrijf (o.a. inhuur) | 105 | 180 | 182 | |
Personele beheerslasten grondbedrijf | 50 | 50 | 0 | |
Reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Implementatie omgevingswet | 0 | 24 | 18 | |
Implementatie omgevingswet (projectleider) | 0 | 30 | 30 | |
Omgevingsplan buitengebied | 0 | 30 | 40 | |
Personele kosten bouwvergunningen | 0 | 10 | 10 | |
CUP 7.3 - 7.4 | 0 | 10 | 0 | |
CUP 9.5 | 0 | 6 | 6 | |
CUP 10.4 | 0 | 30 | 25 | |
CUP 7.1 - 7.2 | 0 | 35 | 16 | |
Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen: | ||||
Onderzoekskosten Fietsplan Leusden | 0 | 30 | 9 | |
Overhead: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Interim opdracht zorgpunten organisatie | 0 | 80 | 60 | |
Reserve flexibel deel: | ||||
Formatieknelpunten najaarsnota 2017 | 30 | 30 | 30 | |
Inrichting tijdelijke huisvesting huis van Leusden | 0 | 0 | 2 | |
Algemene Dekkingsmiddelen: | ||||
Algemene reserve basisdeel: | ||||
Gevolgen najaarsnota 2018-jaarschijf 2019 (resultaat) | 0 | 141 | 141 | |
Voorjaarsnota 2019 (resultaat) | 0 | 1.200 | 1.200 | |
Resultaat begroting 2019 | -47 | -47 | -47 | |
Najaarsnota 2019 (resultaat) | 0 | 304 | 304 | |
Algemene reserve grondbedrijf: | ||||
Vennootschapsbelasting grondbedrijf | 0 | 34 | 50 | |
Algemene reserve toevoeging exploitatie | ||||
Dekking CUP | 381 | 381 | 381 | |
Algemene reserve flexibel deel: | ||||
Incidenteel nieuw beleid 2018-jaarschijf 2019 | 11 | 11 | 11 | |
Nieuw beleid 2019 | 60 | 60 | 60 | |
Algemene reserve met aangewezen bestemming: | ||||
Stelpost omgevingswet | 0 | 8 | 9 | |
Algemene reserve Fonds Maatschappelijke vraagstukken | ||||
Dekking CUP | 418 | 418 | 418 | |
Totaal incidentele lasten verrekende met reserves | 1.588 | 6.099 | 5.803 | |
In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in baten en lasten welke structureel worden | ||||
toegevoegd en onttrokken aan reserves. | ||||
Structurele mutaties reserves | ||||
x € 1.000 | Begroting na wijziging | Rekening | ||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | |
Domein Bestuur | 8 | 0 | 8 | 0 |
Domein Leefomgeving | 1.336 | 630 | 1.221 | 631 |
Domein Samenleving | 0 | 0 | 0 | 0 |
Domein Ruimte | 6 | 0 | 5 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de gemeente Leusden. Topfunctionarissen in het kader van de WNT zijn diegenen die leiding geven aan de gehele organisatie en in de WNT als zodanig zijn aangemerkt. Voor gemeenten zijn dat de gemeentesecretaris en raadsgriffier aangemerkt als topfunctionaris. Het voor de gemeente Leusden toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2019 € 194.000.
1. Bezoldiging topfunctionarissen
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen.
Balans per 31 december 2019
Balans per 31 december 2019
aa | ACTIVA | (bedragen x € 1.000) | aa | |||
Ultimo 2019 | Ultimo 2018 | |||||
Vaste activa | ||||||
Immateriële vaste activa | 282 | 261 | ||||
- Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 185 | 160 | ||||
- Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 97 | 101 | ||||
Materiële vaste activa | 58.706 | 56.524 | ||||
- Investeringen met een economisch nut: | ||||||
- Inv. econ. nut, waar voor de kosten een heffing kan worden geheven | 3.044 | 3.272 | ||||
- Overige investeringen met een economisch nut | 44.824 | 47.567 | ||||
- Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 10.838 | 5.685 | ||||
Financiële vaste activa | 1.338 | 1.392 | ||||
- Kapitaalverstrekkingen aan: | ||||||
- Deelnemingen | 31 | 31 | ||||
- Leningen aan: | ||||||
- Deelnemingen | 41 | 65 | ||||
- Overige verbonden partijen | 0 | 0 | ||||
- Leningen aan openbare lichamen | 0 | 0 | ||||
- Overige langlopende leningen u/g | 1.266 | 1.296 | ||||
- Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een looptijd van één jaar of langer | 0 | 0 | ||||
- Uitzettingen in Nederlands schuldpapier met looptijd van één jaar of langer | 0 | 0 | ||||
- Overige uitzettingen met een looptijd van één jaar of langer | 0 | 0 | ||||
Totaal vaste activa | 60.326 | 58.177 | ||||
Vlottende activa | ||||||
Voorraden | 5.472 | 8.565 | ||||
- Grond- en hulpstoffen: | ||||||
- Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 5.469 | 8.562 | ||||
- Gereed product en handelsgoederen | 3 | 3 | ||||
Uitzettingen met een looptijd korter dan één jaar | 15.816 | 12.933 | ||||
- Vorderingen op openbare lichamen | 4.815 | 5.330 | ||||
- Verstrekte kasgeldleningen | 0 | 0 | ||||
- Rekening-courantverhoudingen met het Rijk | 9.605 | 5.642 | ||||
- Rekening-courantverhoudingen niet financiële instellingen | 0 | 0 | ||||
- Overige vorderingen | 1.396 | 1.961 | ||||
- Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met looptijd < 1 jaar | 0 | 0 | ||||
- Uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met looptijd < 1 jaar | 0 | 0 | ||||
- Overige uitzettingen | 0 | 0 | ||||
Liquide middelen: | 275 | 351 | ||||
- Kassaldi | 2 | 3 | ||||
- Bank- en girosaldi | 273 | 348 | ||||
Overlopende activa | 3.363 | 3.216 | ||||
Nog te ontv. voorschotten Europese en Nederlandse overheidslichamen | 0 | 0 | ||||
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen | 3.363 | 3.216 | ||||
Totaal vlottende activa | 24.926 | 25.065 | ||||
Totaal-generaal | 85.252 | 83.242 | ||||
Recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de Vennootschapsbelasting 1969 | 19 | 473 | ||||
PASSIVA | (bedragen x € 1.000) | |||||
Ultimo 2019 | Ultimo 2018 | |||||
Vaste passiva | ||||||
Eigen vermogen | 38.540 | 41.230 | ||||
- Algemene reserves | 15.378 | 18.892 | ||||
- Bestemmingsreserves | 21.507 | 22.020 | ||||
- Overige bestemmingsreserves | 0 | 0 | ||||
- Nog te bestemmen resultaat | 1.655 | 318 | ||||
Voorzieningen | 18.721 | 18.813 | ||||
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 5.578 | 5.498 | ||||
- Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 10.539 | 10.501 | ||||
- Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwending | 0 | 0 | ||||
- Bijdragen aan vervangingsinvesteringen waarvoor heffing wordt geheven | 2.604 | 2.814 | ||||
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar | 14.603 | 10.769 | ||||
- Obligatieleningen | 0 | 0 | ||||
- Onderhandse leningen van: | ||||||
- Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 14.599 | 10.752 | ||||
- Waarborgsommen | 4 | 17 | ||||
Totaal vaste passiva | 71.864 | 70.812 | ||||
Vlottende passiva | ||||||
Netto vlottende schulden met een looptijd korter dan één jaar | 8.764 | 3.389 | ||||
- Kasgeldleningen van openbare lichamen | 0 | 0 | ||||
- Kasgeldleningen | 0 | 0 | ||||
- Banksaldi | 0 | 0 | ||||
- Overige vlottende schulden | 8.764 | 3.389 | ||||
Overlopende passiva | 4.624 | 9.041 | ||||
Vooruitontvangen uitkeringen met een specifiek doel | 1.019 | 1.230 | ||||
Overige vooruitontvangen bedragen | 138 | 41 | ||||
Overige nog te betalen bedragen | 3.467 | 7.770 | ||||
Totaal vlottende passiva | 13.388 | 12.430 | ||||
Totaal-generaal | 85.252 | 83.242 | ||||
Gewaarborgde geldleningen | 2.607 | 2.595 | ||||
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | 0 | 0 |
Toelichting op de balans
Grondslagen voor waardering en resultaatsbepaling
Algemene waarderingsgrondslagen
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV). In de financiële verordening zijn de uitgangspunten voor het financiële beleid opgenomen. Net als de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie.
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden in principe plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde, tenzij bij het betreffende balanshoofd anders is vermeld.
Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en lasten, waaronder ook begrepen de heffing van de vennootschapsbelasting, worden daarbij verantwoord tot hun brutobedrag.
Baten en winsten worden slechts opgenomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Corona-crisis
De uitbraak van COVID-19 (corona) eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De crisis heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. De impact en mogelijke gevolgen zijn opgenomen in de paragraaf "Risico en weerstandsvermogen" en bij het onderdeel gebeurtenissen na balansdatum.
Algemene uitkering
De uitkering gemeentefonds is gebaseerd op de meest recente circulaire van het ministerie van BZK. Voor zover maatstaven nog niet definitief vastgesteld zijn, hanteren wij onze eigen raming. Voor wat betreft het accres gaan wij uit van de laatst verwerkte stand zoals die in de septembercirculaire is opgenomen. De gevolgen van het bijgestelde accres zoals opgenomen in de meicirculaire van het verslagjaar 2020 worden verantwoord in de jaarrekening van het op het verslagjaar volgend boekjaar.
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende verlofaanspraken.
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.
Stelselwijziging
In de jaarrekening 2019 zijn geen stelselwijzigingen doorgevoerd.
Grondslagen Activa
Algemeen
Activa die bedoeld zijn om de uitoefening van de werkzaamheid van de gemeente duurzaam te dienen.
Waardering tegen verkrijgings- c.q. vervaardigingprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen.
Immateriële vaste activa
Het BBV kent de volgende drie soorten immateriële vaste activa:
• De kosten die zijn verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio.
• De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief.
• De bijdragen aan activa in eigendom van derden.
De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.
Het saldo van agio en disagio wordt lineair gedurende de looptijd van een geldlening afgeschreven.
Afsluitkosten voor geldleningen worden direct ten lasten van de exploitatie gebracht.
De kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief zijn onder voorwaarden geactiveerd. De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden volledig afgeschreven in maximaal vijf jaar.
De onder de kosten van onderzoek en ontwikkeling geactiveerde voorbereidingskosten voor grondexploitaties voldoen aan de volgende voorwaarden:
• de kosten passen binnen de kostensoortenlijst (artikel 6.2.4) van het Bro; en
• de kosten blijven maximaal vijf jaar geactiveerd staan onder de immateriële vaste activa. Na maximaal vijf jaar hebben de kosten geleid tot een actieve grondexploitatie, dan wel worden deze afgeboekt ten laste van het jaarresultaat; en
• plannen tot ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt, hebben bestuurlijke instemming, blijkend uit een raads- of — indien gedelegeerd — collegebesluit.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden zijn onder voorwaarden geactiveerd.
Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de verwachte gebruiksduur van de activa waarvoor de bijdrage aan derden wordt verstrekt.
Materiele vaste activa
Materiële vaste activa zijn fysiek aanwezige activa. Het BBV kent de volgende soorten materiële vaste activa:
• investeringen met een economisch nut;
• investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;
• investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.
Investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Alle investeringen met een economisch nut worden geactiveerd.
Ten aanzien van investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven geldt dat (indien van toepassing) vanuit de spaarcomponent van heffingen gevormde voorzieningen voor toekomstige vervangingsinvesteringen met economisch nut in mindering zijn gebracht op de in het boekjaar gepleegde investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing is geheven. Over het resterende bedrag wordt afgeschreven.
Vanaf 1 januari 2017 worden ook alle investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut verplicht geactiveerd en over de gebruiksduur afgeschreven. Het is niet meer toegestaan om reserves direct op deze activa in mindering te brengen en/of versneld af te schrijven.
Alle materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten) of vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met ontvangen subsidies en bijdragen die direct gerelateerd zijn aan het actief, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.
Alle materiele vaste activa worden lineair afgeschreven op basis van de verwachte gebruiksduur.
Op voorstel van het college kan hiervan worden afgeweken door annuïtaire afschrijving toe te passen. Bijdragen van derden worden in mindering gebracht op de investeringssom. Het saldo vormt de afschrijvingsbasis.
De te hanteren afschrijvingstermijn wordt per actief beoordeeld aan de hand van de verwachte economische levensduur. Afschrijving vindt plaats met ingang van de maand volgend op de ingebruikname bij activa met een levensduur < 10 jaar. Indien de levensduur > 10 jaar, vindt afschrijving plaats met ingang van het nieuwe boekjaar.
Binnen de onderstaande hoofdgroepen worden globaal de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:
• Gronden en terreinen : op gronden wordt niet afgeschreven
• Aanlegkosten terreinen : 15 tot 60 jaar
• Woonruimten : 15 tot 40 jaar
• Bedrijfsgebouwen : 15 tot 40 jaar
• Grond-, weg- en waterbouwkundige werken : 15 tot 60 jaar
• Vervoermiddelen : 7 tot 15 jaar
• Machines, apparaten en installaties : 3 tot 20 jaar
Financiële vaste activa
Onder uitzettingen worden aandelen, obligaties, maar ook leningen en vorderingen verstaan. Uitzettingen met een oorspronkelijke rente typische looptijd korter dan één jaar worden opgenomen onder de vlottende activa. Uitzettingen met een oorspronkelijke rente typische looptijd van langer dan één jaar worden gedurende de gehele looptijd onder financiële vaste activa opgenomen.
De financiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs (de inkoopprijs en de bijkomende kosten), de jaarlijkse aflossingen, afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Wanneer de marktwaarde van de aandelen daalt tot onder de verkrijgingsprijs, vindt afwaardering naar deze lagere marktwaarde plaats.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baat genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
Voorraden (grondexploitatie)
Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. Vanaf dat moment wordt de grondexploitatie geopend en kunnen vervaardigingskosten worden geactiveerd.
De onderhanden werken grondexploitatie zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een afwaardering naar de lagere marktwaarde verantwoord/wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen.
De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen in artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening) die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
In de vervaardigingsprijs worden daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen.
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2019 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2020 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses ter zake. Dit betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico’s, aannames en veronderstellingen die periodiek (jaarlijks) zullen worden herzien. Deze periodieke herziening kan leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties. Hieronder zijn de gehanteerde uitgangspunten toegelicht. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
Voor winstneming geldt de percentage of completion methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd wordt tussentijds naar rato van de voortgang van de kosten en de opbrengsten winst worden genomen. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Uitzettingen met een looptijd van korter dan één jaar
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid wordt hierop een voorziening in mindering gebracht die gevormd wordt op basis van een inschatting van het oninbare bedrag.
Liquide middelen en overlopende activa
Deze activa zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Grondslagen Passiva
Algemeen
De vaste passiva zijn gewaardeerd tegen nominale waarde, tenzij bij het betreffende balanshoofd anders staat vermeld.
Reserves – Eigen Vermogen
In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.
Voorzieningen
Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schulden) van de gemeente. Om die reden kunnen voorzieningen per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter op de contante waarde van de (en al opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.
Onderhoudsegalisatievoorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming op basis van een actueel beheerplan van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen. In de paragraaf ‘onderhoud kapitaalgoederen’ die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid hiervoor nader uiteengezet.
Van derden ontvangen bijdragen welke zijn bestemd voor een specifiek doel, beklemde middelen, worden gewaardeerd na aftrek van de in het kader van deze middelen relevante gemaakte kosten. Deze staan op de balans vermeld als ‘voorziening – door derden beklemde middelen met een specifieke aanwending’.
Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Voor het bepalen van het “jaarlijks vergelijkbaar volume” is een tijdsperiode van vier jaar gehanteerd.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
De vaste schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde (hoofdsom) verminderd met het totaal van de gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van één jaar of langer.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Verstrekte borg- en garantstellingen
De schuldrestanten per het einde van het boekjaar van de door de gemeente gewaarborgde geldleningen en garantstellingen zijn buiten de balanstelling opgenomen. Nadere informatie is in de toelichting op de balans opgenomen.
Toelichting Vaste Activa
Immateriële vaste activa | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop van de immateriële vaste activa weer. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 1 Verloop immateriële vaste activa | Boek- waarde 31-12-2018 | Naar bouw- grond in exploitatie | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek- waarde 31-12-2019 | |||||||
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 160 | 0 | 54 | 0 | 29 | 0 | 0 | 185 | |||||||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 101 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 97 | ||||||||
Totaal | 261 | 0 | 54 | 0 | 33 | 0 | 0 | 282 | |||||||
Materiële vaste activa – totaal | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop van de totale materiele vaste activa weer (economisch en maatschappelijk nut). De systematiek van activering en afschrijving is voor alle investeringen gelijk. Alle nieuwe investeringen worden verplicht geactiveerd en worden over de verwachte levensduur afgeschreven. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Verloop materiële vaste activa - totaal | |||||||||||||||
Tabel balans 2 Verloop materiële vaste activa - totaal | Boek-waarde 31-12-2018 | Investeringen | Desin- veste- ringen | Afschrijvingen | Afwaarderingen | Bijdragen van derden | Boek- waarde 31-12-2019 | ||||||||
Gronden en terreinen | 6.006 | 52 | 2.623 | 189 | 0 | 0 | 3.246 | aa | |||||||
Woonruimten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Bedrijfsgebouwen | 35.867 | 1.967 | -1 | 1.487 | 0 | 2 | 36.346 | ||||||||
Grond-, weg- en water- bouwkundige werken | 9.398 | 6.433 | 0 | 435 | 0 | 1.044 | 14.352 | ||||||||
Vervoermiddelen | 186 | 0 | 0 | 41 | 0 | 0 | 145 | ||||||||
Machines, apparaten en installaties | 2.722 | 43 | 0 | 323 | 0 | 0 | 2.442 | ||||||||
Overige materiële vaste activa | 2.345 | 149 | 0 | 318 | 0 | 0 | 2.176 | ||||||||
Totaal | 56.524 | 8.644 | 2.622 | 2.793 | 0 | 1.046 | 58.707 | ||||||||
Materiële vaste activa – economisch nut waar voor de kosten een heffing kan worden geheven | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de materiele vaste activa met economisch nut waar voor de kosten een heffing kan worden geheven. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 3 Verloop materiële vaste activa met economisch nut waar voor de kosten een heffing kan worden geheven. | Boek- waarde 31-12-2018 | Investe-ringen | Desinves-teringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek- waarde 31-12-2019 | ||||||||
Bedrijfsgebouwen | 2.028 | 0 | 0 | 103 | 0 | 0 | 1.925 | ||||||||
Vervoermiddelen | 9 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | ||||||||
Machines, apparaten en installaties | 135 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 126 | ||||||||
Overige materiële vaste activa | 1.100 | 0 | 0 | 112 | 0 | 0 | 988 | ||||||||
Totaal | 3.272 | 0 | 0 | 228 | 0 | 0 | 3.044 | ||||||||
Overige materiële vaste activa – economisch nut | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop van de overige materiele vaste activa met economisch nut weer. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 4 Verloop overige materiële vaste activa met economisch nut | Boek-waarde 31-12-2018 | Investeringen | Desin vesteringen | Afschrijvingen | Afwaarderingen | Bijdragen van derden | Boek- waarde 31-12-2019 | ||||||||
Gronden en terreinen | 5.980 | 3 | 2.623 | 187 | 0 | 0 | 3.174 | ||||||||
Woonruimten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Bedrijfsgebouwen | 33.841 | 1.966 | -1 | 1.384 | 0 | 2 | 34.422 | ||||||||
Grond-, weg- en water- bouwkundige werken | 4.009 | 207 | 0 | 317 | 0 | 0 | 3.898 | ||||||||
Vervoermiddelen | 177 | 0 | 0 | 37 | 0 | 0 | 140 | ||||||||
Machines, apparaten en installaties | 2.587 | 43 | 0 | 313 | 0 | 0 | 2.316 | ||||||||
Overige materiële vaste activa | 973 | 44 | 0 | 144 | 0 | 0 | 874 | ||||||||
Totaal | 47.567 | 2.263 | 2.622 | 2.382 | 0 | 2 | 44.824 | ||||||||
Afrekening zwembadinventaris over de periode 2012 t/m 2018 | |||||||||||||||
De gemeente heeft voor € 95.000 zwembadinventaris overgenomen. Deze inventaris was in de jaren 2012 t/m 2018 aangeschaft door de NV SRO. Op basis van het gemeentelijke waarderings- en afschrijvingsbeleid is hiervan € 20.000 geactiveerd. Geactiveerd zijn de boekwaardes van: | |||||||||||||||
Bodemreinigers | € 8.700 | ||||||||||||||
Koffiemachine | € 6.200 | ||||||||||||||
IJsmachine | € 5.100 | ||||||||||||||
Totaal | € 20.000 | ||||||||||||||
Dit bedrag is verwerkt in de gemeentelijke balans onder Machines, apparaten en installaties. De boekwaardes worden gedurende de resterende looptijden verder afgeschreven. | |||||||||||||||
Het restant aan overgenomen inventaris van € 75.000 is niet geactiveerd maar ten laste van de exploitatie geboekt. Dit betrof o.a. meubilair, machines, keukeninventaris, oefen- en spelzwemmateriaal. Dit leidde tot een incidenteel nadeel wat gedekt is uit het in de reserve met aangewezen bestemming gespaarde budget voor vernieuwingsinvesteringen zwembad. | |||||||||||||||
Materiële vaste activa – maatschappelijk nut | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop van de materiele vaste activa met maatschappelijk nut weer. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 5 Verloop materiële vaste activa met een maatschappelijk nut | Boek- waarde 31-12-2018 | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaar-deringen | Boek- waarde 31-12-2019 | ||||||||
Gronden en terreinen | 25 | 48 | 0 | 2 | 0 | 0 | 71 | ||||||||
Grond-, weg- en water- bouwkundige werken | 5.389 | 6.227 | 0 | 119 | 1.044 | 0 | 10.453 | ||||||||
Overige materiële vaste activa | 271 | 105 | 0 | 62 | 0 | 0 | 314 | ||||||||
Totaal | 5.685 | 6.380 | 0 | 183 | 1.044 | 0 | 10.838 | ||||||||
Investeringen | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft de investeringen 2019 weer op de beschikbaar gestelde kredieten hoger dan € 25.000. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 6 Investeringen groter dan 25.000 | Beschikbaar gesteld krediet | Ten laste van krediet 2019 | Cumulatief ten laste van krediet | ||||||||||||
Kosten onderzoek en ontwikkeling | |||||||||||||||
Voorbereidingskosten ruimtelijke projecten 2018 | 375 | 54 | 58 | ||||||||||||
375 | 54 | 58 | |||||||||||||
Gronden en terreinen | |||||||||||||||
Aankoop grond Hamersveldseweg Zuid (2017) | 48 | 48 | 48 | ||||||||||||
48 | 48 | 48 | |||||||||||||
Bedrijfsgebouwen | |||||||||||||||
GMH; Inrichting en meubilair - afwikkeling 2019 | 0 | 67 | 67 | ||||||||||||
GMH; Inrichting en meubilair t.b.v. Arbo 2019 | 50 | 12 | 12 | ||||||||||||
Verbouwing Walter van Amersfoortstraat 2018 | 329 | 100 | 327 | ||||||||||||
Uitv.krediet IKC Berkelwijk, onderwijskundig 2018 | 3.290 | 1.225 | 1.344 | ||||||||||||
Uitv.krediet IKC Berkelwijk, duurzaamheid 2018 | 300 | 113 | 124 | ||||||||||||
Uitv.kred. IKC Berkelwijk, BSO/exp.centr. 2018 | 725 | 275 | 301 | ||||||||||||
Voorbereidingskrediet uitbreiding MFC Atria met 2 lokalen - 2019 | 50 | 48 | 48 | ||||||||||||
Voorbereidingskrediet IKC Groenhouten - 2019 | 300 | 79 | 79 | ||||||||||||
Voorbereidingskrediet MKC ‘t Ronde - 2019 | 135 | 37 | 37 | ||||||||||||
5.179 | 1.956 | 2.339 | |||||||||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | |||||||||||||||
Armaturen 2019 | 0 | 207 | 207 | ||||||||||||
Herinrichting Hamersveldseweg Zuid - 2017 | 1.200 | 523 | 595 | ||||||||||||
Reconstr. Kruising Gr.Zoom N.inslag alg 25 jr 2017 | 1.556 | 94 | 1.585 | ||||||||||||
Hart van Leusden voorbereidingskrediet en fase 1 - 2017 | 2.963 | 1.471 | 2.856 | ||||||||||||
Hart van Leusden fase 2 en 3 - 2018 | 2.737 | 1.519 | 1.519 | ||||||||||||
Herinr Hessenweg kern Achterveld 50 jr - 2018 | 4.041 | 2.108 | 2.251 | ||||||||||||
Vervanging Brug Horsterweg (2018) | 500 | 125 | 501 | ||||||||||||
Vervanging zes houten bruggen (2018) | 131 | 34 | 139 | ||||||||||||
Renovatie Ursulineweg -2019 | 765 | 47 | 47 | ||||||||||||
Herinr. kruispunt Zwarteweg- Olmenlaan - 2019 | 1.311 | 28 | 28 | ||||||||||||
Renovatie deklagen wegen - 2019 | 200 | 192 | 192 | ||||||||||||
Vervangingsinvesteringen Groenvoorzieningen- 2019 | 80 | 87 | 87 | ||||||||||||
15.484 | 6.435 | 10.007 | |||||||||||||
Overige materiële vaste activa | |||||||||||||||
Vervangingsinvesteringen speeltoestellen - 2019 | 70 | 105 | 105 | ||||||||||||
70 | 105 | 105 | |||||||||||||
Bijdragen van derden worden alleen opgenomen wanneer die direct gerelateerd zijn aan het betrokken actief. | |||||||||||||||
Gemeentehuis GMH - inrichting en meubilair afwikkeling 2019 | |||||||||||||||
In een uitwisseling met de raad najaar 2019 is verantwoording afgelegd over de totale projectuitgaven van het Huis van Leusden. De overschrijding op inrichting en meubilair is daarin ook meegenomen. | |||||||||||||||
Vervangingsinvesteringen groenvoorzieningen en speeltoestellen 2019 | |||||||||||||||
In het Meerjarig Investering Programma (MIP) zijn budgetten opgenomen voor onderhoud en vervangingsinvesteringen samen. Het MIP maakt onderdeel uit van de begroting. | |||||||||||||||
Bij de najaarsnota 2019 is een inschatting gemaakt van het benodigde deel voor de vervangingsinvesteringen 2019. Deze inschatting is iets te laag geweest. | |||||||||||||||
De MIP budgetten 2019 in totaal zijn niet overschreden, zie hiervoor ook de paragraaf kapitaalgoederen en investeringen. | |||||||||||||||
Armaturen 2019 | |||||||||||||||
Via het MIP was voor 2019 € 54.000 beschikbaar gesteld voor de vervanging van armaturen. Dit bedrag is niet zichtbaar in de ramingen opgenomen. | |||||||||||||||
Er is dit jaar € 207.000 uitgegeven voor de vervanging van de armaturen. In 2017 is melding gemaakt van een fasering in de voorziene vervanging van armaturen van de Openbare Verlichting. In de jaren 2018 en 2019 is een inhaalslag gemaakt, zie hiervoor ook de paragraaf kapitaalgoederen en investeringen. Alle uitgaven vonden plaats binnen de kaders van het Beleidsplan Openbare Verlichting dat in de gemeentelijke begroting is verwerkt. | |||||||||||||||
Financiële vaste activa | |||||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop van de financiële vaste activa weer. | |||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||
Tabel balans 7 Verloop van de financiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2018 | Verstrekkingen | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2019 | |||||||||||
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 31 | 0 | 0 | 31 | |||||||||||
Leningen aan deelnemingen | 65 | 0 | 24 | 41 | |||||||||||
Overige langlopende leningen | 1.296 | 8 | 38 | 1.266 | |||||||||||
Overige uitzettingen met een looptijd > 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||
Totaal | 1.392 | 8 | 62 | 1.338 | |||||||||||
Toelichting Vlottende Activa GB
Uitgangspunten actualisatie grondexploitatie
Het BBV (Besluit begroting en verantwoording gemeenten en provincies) schrijft voor dat de jaarrekening een reëel beeld moet schetsen van de financiële positie van de gemeente, wat onder andere betekent dat het onderhanden werk reëel gewaardeerd moet worden. Dat houdt in dat de grondexploitaties moeten worden begroot op basis van reële uitgangspunten. Het realiteitsgehalte van een grondexploitatiebegroting wordt bepaald door de (combinatie van de) volgende begrotingselementen:
- nominaal geraamde kosten (hoeveelheden x eenheidsprijzen )
- nominaal geraamde opbrengsten (hoeveelheden x eenheidsprijzen)
- kostenstijging (% en fasering)
- opbrengstenstijging (% en fasering)
- rentelasten en rentebaten (% en fasering)
Hierna wordt een toelichting gegeven op de gehanteerde uitgangspunten en de daarbij gemaakte keuzes.
De parameters voor prijsontwikkeling en rente
Om reële uitgangspunten te kunnen bepalen voor verwachte prijsontwikkelingen en renteontwikkelingen, is beoordeeld hoe in het verleden de prijsstijgingen werden begroot en hoe de grondprijzen en de kostprijs van bouwgrond zich in werkelijkheid hebben ontwikkeld. Op basis hiervan hanteert het college voor het doorrekenen van iedere jaarschijf de volgende parameters:
- Kostenstijging 2,5%
- Opbrengstenstijging 0% (tenzij met ontwikkelende partijen contractuele afspraken zijn gemaakt over een jaarlijkse indexering)
- Rente 0%
Binnen de gemeente is geen financiering aanwezig in relatie tot de grondexploitatie. Daarom hanteert de gemeente een rentepercentage van 0%.
Disconteringsvoet
De disconteringsvoet die is gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties is voor alle gemeenten gelijk gesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone (voor 2019: 2%).
De fasering van het programma (geraamde opbrengsten)
Het eindproduct van grondexploitaties is bouwrijpe grond voor woningbouw, bedrijven, kantoren en overige voorzieningen. Het ‘bouwprogramma’ vormt daarom een belangrijk kader voor de grondexploitatie. Het college hanteert ten aanzien van de nog te realiseren opbrengsten de volgende uitgangspunten:
-Het bouwprogramma wordt in de tijd gezet (gefaseerd) op basis van de woning bouwprogramma’s en;
-de prijscomponent is gebaseerd op de Grondprijzenbrief.
Grondexploitaties mogen maximaal een looptijd hebben van 10 jaar. Als de grondexploitatie een looptijd kent van meer dan 10 jaar dan moeten aanvullende beheersmaatregelen worden genomen. De gemeente Leusden kent geen grondexploitaties met een horizon langer dan 10 jaar, waarmee deze wijziging op dit moment geen effect heeft op de lopende grondexploitaties.
Fasering en raming kosten
Het college hanteert ten aanzien van de nog te realiseren opbrengsten de volgende uitgangspunten:
-raming van de externe planontwikkelingskosten (POK-kosten) is gebaseerd op door de projectleiders opgestelde meerjarige opgave van de te verwachten planontwikkelingskosten en;
-kosten voor bouw- en woonrijp maken en engineering zijn gebaseerd op kengetallen of, indien de plannen ver genoeg gevorderd zijn, opgaves van de afdeling Dienstverlening en/of externe adviseurs.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
De gemeente heeft op grond van de allonge behorende bij de Samenwerkingsovereenkomst Biezenkamp de verplichting op zich genomen om in 2020 en verder voor een bedrag van ongeveer € 650.000 te investeren in de openbare ruimte in de Biezenkamp.
Voorraden | ||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||||||||
Tabel balans 8 Voorraden uitgesplitst naar categorieën | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 | ||||||||||
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar: | ||||||||||||
Onderhanden werk, w.o. bouwgronden in exploitatie | 5.679 | 8.996 | ||||||||||
Af: Voorziening onderhanden werk | 210 | 434 | ||||||||||
Totaal onderhanden werk | 5.469 | 8.562 | ||||||||||
Gereed product en handelsgoederen | 0 | 3 | ||||||||||
Totaal | 5.469 | 8.565 | ||||||||||
In exploitatie genomen gronden | ||||||||||||
Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de in exploitatie genomen gronden. | ||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||||||||
Tabel balans 9 Overzicht bouwgronden in exploitatie | Boek- waarde 31-12-2018 | Investe- ringen | Inkom- sten | Winst- uit-name | Boek- waarde 31-12-2019 | Voorziening verlieslatend complex | Balans- waarde 31-12-2019 | |||||
20240 | Buitenplaats | 3.999 | 825 | 4.824 | 210 | 4.614 | ||||||
Larikslaan | 1.094 | 20 | 30 | 1.084 | 1.084 | |||||||
20260 | Leusden-Zuid | 1.688 | 201 | 2.393 | 271 | -233 | -233 | |||||
20280 | Hamersveldseweg |