Domein Ruimte
Doorbouwen op de kracht van Leusden op het raakvlak van dorpse kwaliteiten en regionale dynamiek.
Ambitie ruimte en wonen
Met behoud van het dorpse en groene karakter van Leusden wordt ruimte gegeven aan woningbouw, bedrijvigheid en voorzieningen.
Ambitie verkeer en vervoer
Leusden is goed bereikbaar en veilig voor auto, fiets, openbaar vervoer en voetganger.
Ambitie economie
De economie is van belang voor de werkgelegenheid, vitaliteit en identiteit van Leusden. Wij creëren kansen voor en bieden ruimte aan de ontwikkeling van de economische sector.
Ambitie buitengebied
We bevorderen en ondersteunen een mooi en vitaal buitengebied met ruimte voor economisch duurzame landbouw, natuur- en landschapsontwikkeling en recreatief medegebruik.
Ambitie cultuurhistorie
Cultuurhistorische waarden tellen volwaardig mee.
In de begroting is aangegeven 'Wat willen we bereiken?' en 'Wat gaan we daar voor doen?'.
In de jaarstukken wordt verantwoording afgelegd over 'Wat hebben we bereikt?' en 'Wat hebben we daarvoor gedaan?' De teksten van de vragen uit de begroting zijn niet meer opgenomen in de jaarstukken. Deze zijn via de app in de begroting na te lezen.
1. Ruimte en wonen
Wat hebben we bereikt?
1. We behouden een toekomstbestendige ruimtelijke opbouw en structuur.
De Omgevingsvisies voor het stedelijke gebied en het buitengebied zijn vastgesteld.
2. We zorgen voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen.
Met de Woningstichting Leusden (WSL) en de St. Huurders Leusden voor Elkaar (HLVE) maken we jaarlijks afspraken over de omvang van de voorraad huurwoningen, de beschikbaarheid van deze woningen voor de doelgroep en de betaalbaarheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R1.2.1 We monitoren de vraag naar sociale huurwoningen (zie ook activiteit 2 bij doelstelling 3)
- R1.2.2 We maken met Woningstichting Leusden afspraken over locaties voor de bouw van sociale huurwoningen
- R1.2.3 We onderzoeken mogelijkheden om meer betaalbare sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen
3. We zorgen voor voldoende en kwalitatief goede woningen voor gezinnen, senioren en één- en tweepersoonshuishoudens.
Onder andere door medewerking aan de plannen voor Maanwijk en Lisidunahof wordt hieraan inhoud gegeven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
4. Bijdragen aan een toekomstbestendig en vitaal Hart van Leusden.
De uitvoering van vernieuwing openbare ruimte, renovatie en kwaliteitsverbetering winkels en NOM-renovatie woningen is in volle gang..
De ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten werken samen aan een attractief centrum, d.m.v. diverse activiteiten, projecten en samenwerkingsverbanden.
Het herschikken van bestaande functies is onderzocht, maar er zijn nog geen haalbare plannen uit voortgekomen.
Het aantrekken van nieuwe functies is een continu proces van faciliteren, uitnodigen en verbinden van partijen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R1.4.1 Uitvoeren van het vastgestelde herinrichtingsplan voor de openbare ruimte. We verbeteren en vervangen gefaseerd de inrichting van de openbare ruimte
- R1.4.2 Herstructureren van de verkeersontsluiting aan de oostzijde van de Hamershof
- R1.4.3 Invoeren van een blauwe zone op een aantal plekken in de Hamershof
2. Verkeer en vervoer
Wat hebben we bereikt?
1. Streven naar een afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel.
Na een gestage afname in 2016 en 2017 is het aantal letselongevallen in 2018 weer gestegen (ongeveer 40 gewonden). Op dit moment kan daar nog geen verklaring voor worden gegeven. Dit vraagt om een nadere analyse.
De samenwerking met Veilig Verkeer Nederland is geïntensiveerd. VVN doet veel om de veiligheid rond scholen te verbeteren. Dit gebeurt in overleg met schoolleiding en verkeersouders.
De inrichting van de Biezenkamp is nagenoeg voltooid. Het inzicht in verkeersstromen maakt duidelijk dat de beoogde verkeersveiligheid niet als zodanig wordt beleefd. Er wordt gewerkt aan maatregelen om dit te verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
2. Inzetten om meer mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
Het Fietsplan is vastgesteld.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren.
Door uitbreiding van infrastructuur (extra opstelstroken) in combinatie met een optimalisering van de verkeersregelinstallaties, is de doorstroming op de Groene Zoom-Noorderinslag en de Arnhemseweg verbeterd. De wachttijden bij de kruisingen zijn verkort. En daar profiteren alle doelgroepen van.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
3. Economie
Wat hebben we bereikt?
1. Realiseren duurzame vitale werklocaties.
We beschikken over goed gesegmenteerde bedrijvenlocaties (Buitenplaats, Larikslaan, Plantage) die elkaar aanvullen (variatie in grote en kleine kavels). Er is een duidelijk perspectief voor het middengebied van Princenhof (herontwikkeling naar wonen). Op kantorenpark de Horst is de bedrijvenvereniging Leusden Noord opgericht. Hierin werken ondernemers samen aan het versterken van de werkfunctie: DE kantorenlocatie van de toekomst.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R3.1.1 Aanbieden / verkopen van bedrijfskavels Larikslaan en De Buitenplaats
- R3.1.2 We stimuleren de transformatie / herontwikkeling van 10.000 m² verouderde kantoorpanden
- R3.1.3 Conform het resultaat van de evaluatie “activatieproject De Horst” eind 2017, ondersteunen we de gebiedsaanpak voor dit terrein in 2018
2. Behoud van de werkgelegenheid in Leusden.
Het aantal banen in Leusden is in 2018 fors gestegen van 14.500 naar 15.300 (+5%). De groei is met name zichtbaar in de sectoren:
- groot- en detailhandel;
- vervoer en opslag;
- informatie en communicatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
3. Verbeteren van de dienstverlening aan het bedrijfsleven door middel van accountmanagement.
Het accountmanagement Leusden opereert herkenbaar onder de noemer “Leusden onderneemt”. De dienstverlening is verbeterd door het verstrekken van gebundelde informatie over hetgeen Leusden aan bedrijven te bieden heeft. Het ontwikkelde meetinstrument Monitor Werklocaties geeft de ontwikkelingen weer op de kantorengebieden, de bedrijventerreinen en in de winkelcentra van Leusden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
4. Versterken van compacte, levendige en dynamische winkelgebieden (Coalitie Uitvoerings Programma 7.6).
De nieuwe Lidl op de Biezenkamp is geopend. De overige winkelruimtes op de Biezenkamp zijn grotendeels verhuurd, ook aan nieuwe concepten waarin detailhandel en horeca gecombineerd worden. Er is gestart met de herinrichting van het openbaar gebied in de Hamershof en de verduurzaming van de woningen boven de winkels.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R3.4.1 Implementatie van het exploitatieplan voor de warenmarkt in “De Biezenkamp”
- R3.4.2 We dragen bij aan een toekomstbestendig Hart van Leusden (omgeving Hamershof)
- R3.4.3 We versterken De Biezenkamp als levendig en herkenbaar winkel en horecagebied
- R3.4.4 We verkennen de mogelijkheden om tot concentratie van winkels in winkelgebieden te komen
5. Ondernemers moeten hun zaken met de overheid digitaal kunnen doen (Coalitie Uitvoerings Programma 7.1 en 7.3).
Het uitrollen van “mijn Overheid voor ondernemers” wordt aangestuurd door het ministerie van Economische Zaken en heeft vertraging opgelopen. Ondernemers kunnen hun zaken met de overheid nog niet digitaal afhandelen. Leusden sluit aan zodra er voortgang is geboekt en aansluiten mogelijk is.
4. Buitengebied
Wat hebben we bereikt?
1. We versterken de band tussen de stad en het platteland.
De gemeente stimuleerde en ondersteunde de zoektocht naar het meer van elkaar laten profiteren van stad en land.
2. We realiseren een duurzaam economisch perspectief.
De gemeente stimuleerde en ondersteunde ontwikkelingen die bijdragen aan een duurzaam economisch perspectief voor het buitengebied.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R4.2.1 We stimuleren initiatieven uit de samenleving voor de aanleg van breedband in het buitengebied
- R4.2.2 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom
- R4.2.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei
- R4.2.4 We geven uitvoering aan het programma 2017-2019 voor Vrijkomende Agrarische Bebouwing van de Regio Amersfoort
- R4.2.5 We voeren omgevingsvisie buitengebied uit
3. We behouden en versterken de natuur.
De gemeente stimuleerde en ondersteunde ontwikkelingen of nam zelf initiatief voor behoud en versterking van de natuur.
4. We behouden en versterken een aantrekkelijk landschap.
De gemeente stimuleerde en ondersteunde ontwikkelingen of nam zelf initiatief voor het behoud en de versterking van een aantrekkelijk landschap.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R4.4.1 We onderzoeken de gezamenlijke ambities en financieringsmogelijkheden voor het Langesteeggebied
- R4.4.2 We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor het Landschapsontwikkelingsplan
- R4.4.3 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom
- R4.4.4 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
5. We benutten de recreatieve mogelijkheden van het buitengebied.
De gemeente stimuleerde en ondersteunde ontwikkelingen of nam zelf initiatief voor het versterken van de recreatieve infrastructuur met ondersteunende voorzieningen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R4.5.1 We ondersteunen de uitvoering van het convenant De Boom
- R4.5.2 We ondersteunen de uitvoering van het convenant Groene Agenda voor Centraal Buitengebied
- R4.5.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei
- R4.5.4 We zetten Leusden op de kaart als wandel- en fietsgemeente
- R4.5.5 We herzien de verantwoordelijkheid van het beheer over de recreatieve routes en gebieden
- R4.5.6 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
5. Cultuurhistorie
Wat hebben we bereikt?
1. Werken aan het behoud van de cultuurhistorische waarden.
Werken aan het behoud en zichtbaarheid van de cultuurhistorie van Leusden is een continue proces. Voor de zichtbaarheid is in 2018 een Open Monumentendag gehouden. Verwacht wordt dat organisatie van deze dag zorgt voor een breder draagvlak voor de cultuurhistorische kenmerken van Leusdens verleden. Voor het behoud door middel van een beperkte bescherming, is verder gewerkt aan een paraplubestemmingsplan ‘cultuurhistorie’.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- R5.1.1 Aanwijzen van ten minste 2 gemeentelijke monumenten
- R5.1.2 Opzetten netwerk van monumenteneigenaren
- R5.1.3 Beschermen van cultuurhistorische waarden, niet zijnde gemeentelijke monumenten en landschapsstructuren, in een bestemmingsplan
- R5.1.4 Implementeren van de cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke ontwikkelingen
- R5.1.5 De waardestelling van waardevolle objecten wordt bepaald
2. De herkenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
We staan in nauw contact met de Historische Kring Leusden en maken gebruik van hun lokale kennis. Voor monumenten treden we in contact met diverse (overheids)instanties om gebruik te maken van hun kennis en kunde.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat heeft het gekost 2018
Lasten en baten Domein 4 - Ruimte | |||||
bedragen x € 1.000 | Begroting | Rekening | Saldo | aaa | |
Primitief | Na wijziging | ||||
Lasten | 5.407 | 13.532 | 7.546 | 5.986 | |
Baten | 3.475 | 10.847 | 6.637 | -4.210 | |
Resultaat voor bestemming | 1.932 | 2.685 | 909 | 1.776 | |
Toevoeging reserves | 0 | 463 | 647 | -184 | |
Onttrekking reserves | 198 | 840 | 682 | -158 | |
Resultaat na bestemming | 1.734 | 2.308 | 874 | 1.434 |
Saldo taakvelden | ||||||
bedragen x € 1.000 | Lasten | Baten | Saldo | |||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | aa | ||
2.1 Verkeer en vervoer | 483 | 474 | 156 | 156 | 9 | |
2.2 Parkeren | 71 | 83 | 10 | 12 | -10 | |
2.5 Openbaar vervoer | 27 | 27 | 0 | 0 | 0 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 34 | 34 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 19 | 19 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 85 | 75 | 7 | 11 | 14 | |
3.4 Economische promotie | 67 | 73 | 107 | 102 | -11 | |
5.4 Musea | 20 | 12 | 0 | 0 | 8 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 144 | 70 | 0 | 0 | 74 | |
5.7 Openbaar groen en recreatie | 487 | 485 | 25 | 92 | 69 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 1.027 | 995 | 146 | 167 | 53 | |
8.3 Wonen en bouwen | 870 | 843 | 432 | 642 | 237 | |
0.3 Beheer ov. Gebouwen+gronden (grex) | 50 | 0 | 0 | 10 | 60 | |
0.5 Treasury (grex) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (grex) | 2.086 | 476 | 3.915 | 1.354 | -951 | |
8.1 Ruimtelijke ordening (grex) | 2.109 | 407 | 902 | 1.862 | 2.662 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedr.terreinen) | 5.953 | 3.473 | 5.147 | 2.229 | -438 | |
Domein Ruimte | 13.532 | 7.546 | 10.847 | 6.637 | 1.776 | |
0.10 Mutaties reserves domein ruimte | 463 | 647 | 605 | 537 | -252 | |
0.10 Mutaties reserves grondexploitaties | 0 | 0 | 235 | 145 | -90 | |
Resultaat na bestemming | 13.995 | 8.193 | 11.687 | 7.319 | 1.434 |
Verschillenanalyse
Hieronder is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde cijfers van 2018. Weergegeven worden de belangrijkste verschillen per taakveld groter dan € 50.000.
5.5 Cultureel erfgoed € 74.000 (voordeel)
• De subsidie voor Kamp Amersfoort en de Stichting Russisch ereveld € 32.500 wordt betaald in 2019.
• Er blijft € 28.000 door een sterke daling van aanvragen voor monumentsubsidies.
• Overig € 13.000 (per saldo voordeel).
5.7 Openbaar groen en recreatie € 69.000 (voordeel)
• De afwikkeling van het recreatieschap leverde een incidenteel voordeel op van € 58.000
• Overig € 11.000 (per saldo voordeel)
8.1 Ruimtelijke ordening € 53.000 (voordeel)
• In het voordeel zit voor € 60.000 aan inhuur voor RO-adviseurs. De werkzaamheden die binnen dit taakveld worden uitgevoerd kennen vaak een lange doorlooptijd (aantal jaren). Voorgesteld wordt dan ook dit bedrag over te hevelen naar 2019. Zie ook het voorstel bestemming rekeningresultaat 2018.
• Overig € 7.000 (per saldo nadeel)
8.3 Wonen en bouwen € 237.000 (voordeel)
• De opbrengsten leges omgevingsvergunningen zijn € 185.000 hoger dan geraamd. Deze extra ontvangen leges zijn toegevoegd aan de egalisatiereserve.
• Bij de najaarsnota is incidenteel budget van € 90.000 beschikbaar gesteld voor de inhuur van een constructeur bouwleges. Hiervan is € 43.000 nog niet uitgegeven.
• Beide voordelen vallen weg tegen het nadeel bij de mutaties in de reserves.
• Overig € 9.000 (per saldo voordeel).
Grondexploitaties € 1.243.000 (voordeel na mutaties reserves)
Na mutaties in de reserve blijft er per saldo een voordeel over van € 1.333.000 -/- € 90.000 = € 1.243.000.
• Winstneming Leusden-Zuid € 91.000 (voordeel)
• Winstneming Hamersveldseweg € 83.000 (voordeel)
• Vrijval voorziening Biezenkamp (grex) € 187.000 (voordeel)
• Vrijval voorziening Biezenkamp (faciliterend) € 14.000 (voordeel)
• Toevoeging voorziening Biezenkamp (MVA) € 52.000 (nadeel)
• Vrijval voorziening Groot Agteveld € 14.000 (voordeel)
• Vrijval voorziening De Buitenplaats € 920.000 (voordeel)
• Overige nadelen € 14.000 (nadeel)
Totaal resultaat grondexploitaties € 1.243.000 (voordeel)
0.10 Mutaties reserves € 252.000 (nadeel)
• De extra ontvangen leges omgevingsvergunningen € 185.000 zijn toegevoegd aan de egalisatiereserve.
• De niet uitgegeven inhuurbedragen constructeur bouwleges € 43.000 zijn ook niet onttrokken aan de reserve.
• Overig € 24.000 (per saldo nadeel)
BBV indicatoren
De verplichte beleidsindicatoren worden per domein weergegeven. De indicatoren staan op waarstaatjegemeente.nl en zijn daar ook te raadplegen. In onderstaande indicatoren wordt Leusden vergeleken met gemeenten van 25.000-50.000 inwoners. Op de website kunnen ook andere vergelijkingen worden gemaakt.
Bron: LISA
Bron: LISA
Bron: LISA
Bron: ABF - Systeem woningvoorraad
Bron: CBS - Bevolkingsstatistiek