Jaarverslag en Jaarrekening 2018 |
Blz. 1 |
Jaarverslag & Jaarrekening 2018 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Aanbieding |
Blz. 4 |
Aanbieding |
Blz. 5 |
Jaarverslag |
Blz. 6 |
Domein Bestuur |
Blz. 7 |
Domein Bestuur |
Blz. 8 |
1. Samenleving Voorop |
Blz. 9 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 10 |
1. In coproductie werken aan oplossingen die aansluiten bij de vraagstukken en ambities in de Leusdense samenleving. |
Blz. 11 |
B1.1.1 Oppakken vraagstukken volgens het opgavegericht werken |
Blz. 12 |
B1.1.2 We opereren vanuit de "geest" van wet- en regelgeving |
Blz. 13 |
2. Dienstverlening |
Blz. 14 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 15 |
1. Optimale digitale dienstverlening voor inwoners en bedrijven. |
Blz. 16 |
B2.1.1 Verleiden van inwoners en bedrijven om digitaal zaken te doen met de gemeente |
Blz. 17 |
B2.1.2 Verhogen gebruiksgemak en vergroten mogelijkheden online dienstverlening |
Blz. 18 |
3. Samenwerken |
Blz. 19 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 20 |
1. Samenwerken om kwaliteit te borgen en kwetsbaarheid te verminderen. |
Blz. 21 |
B3.1.1 Samenwerking bedrijfsvoering met BNLP gemeenten |
Blz. 22 |
B3.1.2 Samenwerken in het Sociaal Domein met Amersfoort en Larikslaan2 |
Blz. 23 |
B3.1.3 Samenwerken op beleidsgebieden in regionaal verband |
Blz. 24 |
B3.1.4 Bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen |
Blz. 25 |
B3.1.5 Realisatie van het Huis van Leusden (CUP 1.5) |
Blz. 26 |
2. Het behouden en aantrekken van talentvolle medewerkers. |
Blz. 27 |
B3.2.1 Regionale mobiliteit |
Blz. 28 |
B3.2.2 Samenwerking op vakspecialistische functies |
Blz. 29 |
4. Veiligheid |
Blz. 30 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 31 |
1. Daling van de criminaliteit. |
Blz. 32 |
B4.1.1 Terugdringen drugs- en alcoholgebruik onder jongeren |
Blz. 33 |
B4.1.2 Aanpak (zwaar) overlastgevenden of criminelen |
Blz. 34 |
B4.1.3 Aanpak maatschappelijke onrust, sociale calamiteiten en incidenten |
Blz. 35 |
B4.1.4 Uitvoering STOP aanpak in de buitenruimte |
Blz. 36 |
2. Bestrijden georganiseerde criminaliteit |
Blz. 37 |
B4.2.1 Evalueren toepassen wet BIBOB |
Blz. 38 |
3. Voorbereid zijn op het beheersen van crises en rampen. |
Blz. 39 |
B4.3.1 Risicobewustzijn en zelfredzaamheid vergroten |
Blz. 40 |
B4.3.2 Trainen en oefenen gemeentelijke crisisorganisatie |
Blz. 41 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 42 |
Saldo taakvelden |
Blz. 43 |
Verschillenanalyse |
Blz. 44 |
BBV indicatoren |
Blz. 45 |
Domein Leefomgeving |
Blz. 46 |
Domein Leefomgeving |
Blz. 47 |
1. Duurzaamheid en milieu |
Blz. 48 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 49 |
1. Leusden is energieneutraal in 2040 of eerder. |
Blz. 50 |
L1.1.1 Uitvoeren Energieakkoord Leusden 2.0 |
Blz. 51 |
L1.1.2 Nieuwe woningen en bedrijfsgebouwen worden zo veel mogelijk Nul Op de Meter (NOM) gerealiseerd |
Blz. 52 |
L1.1.3 Actualiseren van de dynamische Duurzaamheidsagenda 2016-2030 |
Blz. 53 |
2. In 2020 maximaal 75 kg restafval per inwoner en in 2030 maximaal 25 kg. |
Blz. 54 |
L1.2.1 Invoeren van variabele tarieven voor de afvalstoffenheffing, als laatste stap van het Nieuwe Inzamelen |
Blz. 55 |
3. Toename lokale en circulaire economie. |
Blz. 56 |
L1.3.1 Ondersteunen ontwikkelen voedselverkenning en opzetten lokaal netwerk producenten |
Blz. 57 |
4. Toename biodiversiteit in Leusden en verkleinen ecologische voetprint van inwoners. |
Blz. 58 |
L1.4.1 Ondersteunen aanpak Operatie Steenbreek |
Blz. 59 |
L1.4.2 Stimuleren duurzaam vervoer in Leusden |
Blz. 60 |
5. Meer duurzame initiatieven in de samenleving. |
Blz. 61 |
L1.5.1 Ondersteunen duurzame initiatieven |
Blz. 62 |
2. Water en riolering |
Blz. 63 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 64 |
1. Verminderen van overstorten van afvalwater op het oppervlaktewater. |
Blz. 65 |
L2.1.1 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van de Hessenweg (inclusief belendende percelen) |
Blz. 66 |
L2.1.2 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van een deel van de verharding in Leusden-Zuid. |
Blz. 67 |
2. Verlagen van de grondwaterstand in probleemgebieden. |
Blz. 68 |
L2.2.1 Reguleren grondwaterstand Achterveld |
Blz. 69 |
3. Vasthouden van water waar het valt. |
Blz. 70 |
L2.3.1 Aanleg waterberging Hamershof |
Blz. 71 |
4. Kunnen verwerken van hevige neerslag. |
Blz. 72 |
L2.4.1 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van de Hessenweg (inclusief belendende percelen) |
Blz. 73 |
5. Verminderen van overlast bij niet functioneren van de riolering. |
Blz. 74 |
L2.5.1 Het vernieuwen van de aansturing en communicatie van de drukriolering |
Blz. 75 |
3. Wegen en infrastructuur |
Blz. 76 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 77 |
1. Doelmatig en kosteneffectief investeren in het wegennet. |
Blz. 78 |
L3.1.1 Groot onderhoud waar mogelijk aan laten sluiten bij projecten van overige disciplines als verkeer en riolering |
Blz. 79 |
L3.1.2 Groot onderhoud aan laten sluiten bij projecten en planningen van andere overheidsinstanties |
Blz. 80 |
4. Accommodaties (inclusief onderwijshuisvesting) |
Blz. 81 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 82 |
1. Verduurzamen gemeentelijke accommodaties. |
Blz. 83 |
L4.1.1 Uitvoeren van rendabele duurzaamheidsmaatregelen |
Blz. 84 |
L4.1.2 Ruimte bieden aan initiatieven van energiecoöperaties door het aanbieden van hiervoor geschikte daken van gemeentelijke accommodaties |
Blz. 85 |
2. Ruimte bieden aan ondernemerschap. |
Blz. 86 |
L4.2.1 Opzetten van multifunctionele accommodaties op het gebied van zorg en welzijn met hieraan gerelateerde (startende) bedrijven |
Blz. 87 |
L4.2.2 Verkoop Hamersveldseweg 105 |
Blz. 88 |
3. Verhogen van efficiëntie, doeltreffendheid en optimalisatie in gebruik. |
Blz. 89 |
L4.3.1 Invoeren van prestatiecontracten voor de kwaliteit van de gemeentelijke panden |
Blz. 90 |
L4.3.2 Renovatie De Korf |
Blz. 91 |
L4.3.3 Renovatie brandweerkazerne Leusden centrum |
Blz. 92 |
4. Kwaliteit en duurzaamheid huisvesten van onderwijs in gemeente Leusden. |
Blz. 93 |
L4.4.1 Realiseren ontwerp en uitwerking IKC / MKC Berkelwijk |
Blz. 94 |
L4.4.2 Opstellen ambitie- en businessplan initiatieffase IKC Groenhouten |
Blz. 95 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 96 |
Saldo taakvelden |
Blz. 97 |
Verschillenanalyse |
Blz. 98 |
BBV indicatoren |
Blz. 99 |
Domein Samenleving |
Blz. 100 |
Domein Samenleving |
Blz. 101 |
1. Eigen kracht |
Blz. 102 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 103 |
1. Iedere inwoner met (hulp)vragen vindt in Leusden op eigen kracht en op eenvoudige wijze informatie en advies en, zo nodig, ondersteuning. |
Blz. 104 |
S1.1.1 Doorontwikkelen van de interactieve website en sociale kaart |
Blz. 105 |
S1.1.2 Bieden van trainingen op het gebied van digitale media en digitale middelen |
Blz. 106 |
S1.1.3 Organiseren van laagdrempelige bereikbaarheid van Larikslaan 2 |
Blz. 107 |
S1.1.4 Zorgdragen voor een hoge mate van klanttevredenheid over inzet van consulenten van Larikslaan |
Blz. 108 |
2. Inwoners zijn zelfredzaam en in staat zelfstandig (thuis) te blijven wonen en leven. |
Blz. 109 |
S1.2.1 Toerusten van inwoners door middel van kennis en financiële ondersteuning |
Blz. 110 |
S1.2.2 Fysiek inrichten van laagdrempelige ontmoetingspunten |
Blz. 111 |
3. Er is een sluitende overdracht voor kinderen en jongeren van de ene naar de andere ontwikkelingsfase. |
Blz. 112 |
S1.3.1 Organiseren van sluitende samenwerking en overdracht tussen partners |
Blz. 113 |
S1.3.2 Uitwerken van lokale aanpak voor voortijdig schoolverlaters |
Blz. 114 |
4. Kinderopvang is breed toegankelijk voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar en het aanbod voor- en vroegschoolse educatie is kwalitatief goed en laagdrempelig. |
Blz. 115 |
S1.4.1 Maken van resultaat- en kwaliteitsafspraken rondom voor- en vroegschoolse opvang |
Blz. 116 |
5. Kinderen hebben meer ontwikkelkansen door de inzet van leesbevordering. |
Blz. 117 |
S1.5.1 Ontwikkelen van Taalexpertisecentrum |
Blz. 118 |
6. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige wijze meedoen in de samenleving. |
Blz. 119 |
S1.6.1 Opzetten van lokaal programma voor (volwassen) laaggeletterden en onder de aandacht brengen van laaggeletterdheid |
Blz. 120 |
S1.6.2 Realiseren van ontmoeting en dagbesteding voor inwoners met een beperking |
Blz. 121 |
S1.6.3 Vergroten van de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een functiebeperking in de "inclusieve samenleving" (Agenda 22) |
Blz. 122 |
S1.6.4 Stimuleren van "Cultuur dichtbij" |
Blz. 123 |
2. Saamhorigheid |
Blz. 124 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 125 |
1. Inwoners voelen zich betrokken bij wat er in Leusden speelt en nemen initiatief om de saamhorigheid te versterken. |
Blz. 126 |
S2.1.1 Stimuleren van buurtactiviteiten en ruimte bieden aan initiatieven van inwoners |
Blz. 127 |
S2.1.2 Stimuleren van verbindingen tussen inwoners, lokale organisaties en ondersteunende professionals |
Blz. 128 |
S2.1.3 (Sport)verenigingen stimuleren mensen om, ongeacht hun beperking, actief ofals toeschouwer aan activiteiten deel te nemen |
Blz. 129 |
S2.1.4 Stimuleren van (nieuwe) culturele activiteiten waaraan iedereen actief, als vrijwilliger of toeschouwer, kan deelnemen |
Blz. 130 |
S2.1.5 Ontwikkelen van een "activiteitenapp" |
Blz. 131 |
2. Inwoners ontmoeten elkaar in het dorp en online. |
Blz. 132 |
S2.2.1 Realiseren van een (informeel) vangnet voor mensen met een beperkte mobiliteit |
Blz. 133 |
S2.2.2 Stimuleren van laagdrempelige ontmoetingspunten |
Blz. 134 |
S2.2.3 Faciliteren van online ontmoetingsmogelijkheden (connectiviteit) |
Blz. 135 |
3. Er is een sterk (ondersteunend) netwerk van gezinnen en inwoners. |
Blz. 136 |
S2.3.1 Onderzoeken van mogelijkheden voor steungezinnen/netwerken van ouders voor gezinnen die dat nodig hebben |
Blz. 137 |
S2.3.2 Oganiseren van een "oppas"-mogelijkheid voor mantelzorgouders van een kind met een (meervoudige) beperking |
Blz. 138 |
4. Er is een stevige verbinding tussen cliënt, formele en informele netwerken c.q. organisaties. |
Blz. 139 |
S2.4.1 Inzetten op verschijving van het aanbod hulp in het huishouden van formele organisaties naar samenwerkingsvormen |
Blz. 140 |
S2.4.2 Opzetten van een coördinatiepunt om inwoners, zorgprofessionals, vrijwilligersorganisaties en fondsen met elkaar in contact te brengen |
Blz. 141 |
5. Nieuwkomers laten integreren in de Leusdense samenleving. |
Blz. 142 |
S2.5.1 Organiseren van een sociaal netwerk rondom nieuwkomers en bieden van passende begeleiding richting zelfredzaamheid en (arbeids)participatie |
Blz. 143 |
3. Preventie en vroegsignalering |
Blz. 144 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 145 |
1. Het signalerend vermogen van alle organisaties en sociale netwerken in Leusden is hoog. |
Blz. 146 |
S3.1.1 Zorgdragen voor een hoge mate van bewustwording over en faciliteren van probleemherkenning onder inwoners |
Blz. 147 |
S3.1.2 Vergroten van het gebruik van de verwijsindex en meldcode door professionals |
Blz. 148 |
2. Inwoners wonen en leven in een veilige (huiselijke) omgeving. |
Blz. 149 |
S3.2.1 Voorlichten van senioren thuis en op ontmoetingsplekken over een veilig thuis |
Blz. 150 |
3. Inwoners van Leusden streven een gezonde leefstijl na. |
Blz. 151 |
S3.3.1 Uitvoeren van een integraal plan van aanpak van alcohol- en drugsproblematiek |
Blz. 152 |
S3.3.2 Inzetten op bewustwording van een gezonde leefstijl |
Blz. 153 |
S3.3.3 Realiseren van een goed kwalitatief en kwantitatief basisniveau van sportvoorzieningen |
Blz. 154 |
4. Mantelzorgers kennen hun grenzen en delen hun zorgen als zorgverlening voor hen te belastend wordt. |
Blz. 155 |
S3.4.1 Uitvoeren van een behoefteonderzoek onder de ontvangers van mantelzorgcomplimenten |
Blz. 156 |
S3.4.2 Bevorderen van deskundigheid bij professionals, mantelzorgers en zorgvrijwilligers en organiseren van voldoende "respijtzorg" |
Blz. 157 |
4. Maatwerk voor kwetsbare inwoners |
Blz. 158 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 159 |
1. Er is een integraal sluitende aanpak voor inwonders in de leeftijd van -9 maanden tot 100 jaar. |
Blz. 160 |
S4.1.1 Realiseren van een sluitende en lokale samenwerking tussen de Sociale Dienst Amersfoort en Larikslaan 2 |
Blz. 161 |
S4.1.2 Voorkomen van huisuitzettingen |
Blz. 162 |
S4.1.3 Aansluiten bij module kwetsbare ouderen eerstelijns gezondheidszorg |
Blz. 163 |
2. (Zorg)vrijwilligers kunnen rekenen op ondersteuning. |
Blz. 164 |
S4.2.1 Bereiken van (zorg)vrijwilligers, hun ondersteuningsbehoeften in kaart brengen en bevorderen van hun deskundigheid |
Blz. 165 |
3. Kinderen en ouders in een complexe en/of onveilige thuissituatie kunnen rekenen op toegesneden zorg en begeleiding. |
Blz. 166 |
S4.3.1 Uitvoeren van een collectief programma voor kinderen in vechtscheidingen |
Blz. 167 |
S4.3.2 Stimuleren van signaleren door gebruik meldcode en gebruik Verwijsindex |
Blz. 168 |
4. Mensen die in een beschermde omgeving verblijven, kunnen rekenen op de juiste zorg. |
Blz. 169 |
S4.4.1 Beschermd wonen toegankelijk maken voor een bredere groep van inwoners |
Blz. 170 |
S4.4.2 Ontwikkelen van een innovatief en integraal woon- en ondersteuningsaanbod en doorstroommogelijkheden |
Blz. 171 |
5. Inwoners met weinig financiële ruimte hebben de mogelijkheden om mee te doen in de samenleving. |
Blz. 172 |
S4.5.1 Realiseren van een lokaal laagdrempelig informatie- en adviespunt op het terrein van financiën |
Blz. 173 |
S4.5.2 Verbeteren (waar nodig) van financiële draagkracht chronisch zieken en beperkten |
Blz. 174 |
S4.5.3 Versterken van armoedebestrijding onder (gezinnen met) kinderen en jongeren |
Blz. 175 |
S4.5.4 Onderzoeken van de mogelijkheid van een ‘cultuurpas’ |
Blz. 176 |
6. Inwoners, inclusief mensen met een arbeidsbeperking, hebben werk met (een vorm van) een eigen inkomen – we versterken de toegang tot de arbeidsmarkt. |
Blz. 177 |
S4.6.1 Onderhouden en versterken van het netwerk van gemeente en maatschappelijke partners met lokale werkgevers |
Blz. 178 |
S4.6.2 Realiseren van vormen van lokale (arbeidsmatige) dagbesteding |
Blz. 179 |
7. Inwoners hebben voldoende vervoersmogelijkheden. |
Blz. 180 |
S4.7.1 Realiseren van voldoende beschikbaar aanvullend openbaar vervoer, voldoende algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen |
Blz. 181 |
8. Inwoners met een lichte verstandelijke beperking (LVB) worden beter herkend en ontvangen zo nodig zorg en ondersteuning. |
Blz. 182 |
S4.8.1 Bevorderen van deskundigheid van zowel (zorg)vrijwilligers als professionals op het gebied van LVB en de signaleringsfunctie daarvan |
Blz. 183 |
S4.8.2 Bieden van laagdrempelige begeleiding aan inwoners met een licht verstandelijke beperking (lvb) in het kader van voorkomen van werkloosheid, isolement, armoede/schulden en gezondheidsproblemen |
Blz. 184 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 185 |
Saldo taakvelden |
Blz. 186 |
Verschillenanalyse |
Blz. 187 |
BBV indicatoren |
Blz. 188 |
Domein Ruimte |
Blz. 189 |
Domein Ruimte |
Blz. 190 |
1. Ruimte en wonen |
Blz. 191 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 192 |
1. We behouden een toekomstbestendige ruimtelijke opbouw en structuur. |
Blz. 193 |
R1.1.1 We geven uitvoering aan het aan de Omgevingsvisie stedelijk gebied Leusden gekoppelde uitvoeringsprogramma |
Blz. 194 |
R1.1.2 We bereiden ons voor op de invoeringsdatum van de Omgevingswet |
Blz. 195 |
2. We zorgen voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen. |
Blz. 196 |
R1.2.1 We monitoren de vraag naar sociale huurwoningen (zie ook activiteit 2 bij doelstelling 3) |
Blz. 197 |
R1.2.2 We maken met Woningstichting Leusden afspraken over locaties voor de bouw van sociale huurwoningen |
Blz. 198 |
R1.2.3 We onderzoeken mogelijkheden om meer betaalbare sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen |
Blz. 199 |
3. We zorgen voor voldoende en kwalitatief goede woningen voor gezinnen, senioren en één- en tweepersoonshuishoudens. |
Blz. 200 |
R1.3.1 We monitoren vraag en aanbod van woningen (zie ook activiteit 1 bij de doelstelling “We zorgen voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen”) |
Blz. 201 |
R1.3.2 We bieden een platform voor een periodieke expertmeeting over de lokale woningmarkt |
Blz. 202 |
4. Bijdragen aan een toekomstbestendig en vitaal Hart van Leusden. |
Blz. 203 |
R1.4.1 Uitvoeren van het vastgestelde herinrichtingsplan voor de openbare ruimte. We verbeteren en vervangen gefaseerd de inrichting van de openbare ruimte |
Blz. 204 |
R1.4.2 Herstructureren van de verkeersontsluiting aan de oostzijde van de Hamershof |
Blz. 205 |
R1.4.3 Invoeren van een blauwe zone op een aantal plekken in de Hamershof |
Blz. 206 |
2. Verkeer en vervoer |
Blz. 207 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 208 |
1. Streven naar een afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel. |
Blz. 209 |
R2.1.1 Aanleg vrijliggend fietspad langs de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en de Grasdrogerijweg) |
Blz. 210 |
R2.1.2 Aanpassing kruispunt Burg. Van der Postlaan-Hertenhoeve- ’t Erf |
Blz. 211 |
R2.1.3 Aanpassing kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef |
Blz. 212 |
R2.1.4 Effectieve inzet smileys |
Blz. 213 |
2. Inzetten om meer mensen op de fiets en uit de auto te krijgen. |
Blz. 214 |
R2.2.1 De aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en Grasdrogerijweg) |
Blz. 215 |
3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren. |
Blz. 216 |
R2.3.1 Verruimen capaciteit van het kruispunt Groene Zoom-Noorderinslag-Heiligenbergerweg |
Blz. 217 |
3. Economie |
Blz. 218 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 219 |
1. Realiseren duurzame vitale werklocaties. |
Blz. 220 |
R3.1.1 Aanbieden / verkopen van bedrijfskavels Larikslaan en De Buitenplaats |
Blz. 221 |
R3.1.2 We stimuleren de transformatie / herontwikkeling van 10.000 m² verouderde kantoorpanden |
Blz. 222 |
R3.1.3 Conform het resultaat van de evaluatie “activatieproject De Horst” eind 2017, ondersteunen we de gebiedsaanpak voor dit terrein in 2018 |
Blz. 223 |
2. Behoud van de werkgelegenheid in Leusden. |
Blz. 224 |
R3.2.1 We verkopen bedrijfskavels aan de Larikslaan en op De Buitenplaats |
Blz. 225 |
3. Verbeteren van de dienstverlening aan het bedrijfsleven door middel van accountmanagement. |
Blz. 226 |
R3.3.1 Aanbrengen van focus en intensiveren van het accountmanagement bedrijven |
Blz. 227 |
R3.3.2 Actualiseren reclamebeleid |
Blz. 228 |
4. Versterken van compacte, levendige en dynamische winkelgebieden (Coalitie Uitvoerings Programma 7.6). |
Blz. 229 |
R3.4.1 Implementatie van het exploitatieplan voor de warenmarkt in “De Biezenkamp” |
Blz. 230 |
R3.4.2 We dragen bij aan een toekomstbestendig Hart van Leusden (omgeving Hamershof) |
Blz. 231 |
R3.4.3 We versterken De Biezenkamp als levendig en herkenbaar winkel en horecagebied |
Blz. 232 |
R3.4.4 We verkennen de mogelijkheden om tot concentratie van winkels in winkelgebieden te komen |
Blz. 233 |
5. Ondernemers moeten hun zaken met de overheid digitaal kunnen doen (Coalitie Uitvoerings Programma 7.1 en 7.3). |
Blz. 234 |
4. Buitengebied |
Blz. 235 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 236 |
1. We versterken de band tussen de stad en het platteland. |
Blz. 237 |
R4.1.1 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei (zie ook doelstellingen Realiseren duurzaam economisch perspectief en Benutten recreatieve mogelijkheden buitengebied) |
Blz. 238 |
R4.1.2 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit |
Blz. 239 |
2. We realiseren een duurzaam economisch perspectief. |
Blz. 240 |
R4.2.1 We stimuleren initiatieven uit de samenleving voor de aanleg van breedband in het buitengebied |
Blz. 241 |
R4.2.2 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom |
Blz. 242 |
R4.2.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei |
Blz. 243 |
R4.2.4 We geven uitvoering aan het programma 2017-2019 voor Vrijkomende Agrarische Bebouwing van de Regio Amersfoort |
Blz. 244 |
R4.2.5 We voeren omgevingsvisie buitengebied uit |
Blz. 245 |
3. We behouden en versterken de natuur. |
Blz. 246 |
R4.3.1 We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor het Landschapsontwikkelingsplan |
Blz. 247 |
R4.3.2 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom |
Blz. 248 |
R4.3.3 We ondersteunen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug |
Blz. 249 |
R4.3.4 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit |
Blz. 250 |
4. We behouden en versterken een aantrekkelijk landschap. |
Blz. 251 |
R4.4.1 We onderzoeken de gezamenlijke ambities en financieringsmogelijkheden voor het Langesteeggebied |
Blz. 252 |
R4.4.2 We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor het Landschapsontwikkelingsplan |
Blz. 253 |
R4.4.3 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom |
Blz. 254 |
R4.4.4 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit |
Blz. 255 |
5. We benutten de recreatieve mogelijkheden van het buitengebied. |
Blz. 256 |
R4.5.1 We ondersteunen de uitvoering van het convenant De Boom |
Blz. 257 |
R4.5.2 We ondersteunen de uitvoering van het convenant Groene Agenda voor Centraal Buitengebied |
Blz. 258 |
R4.5.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei |
Blz. 259 |
R4.5.4 We zetten Leusden op de kaart als wandel- en fietsgemeente |
Blz. 260 |
R4.5.5 We herzien de verantwoordelijkheid van het beheer over de recreatieve routes en gebieden |
Blz. 261 |
R4.5.6 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit |
Blz. 262 |
5. Cultuurhistorie |
Blz. 263 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 264 |
1. Werken aan het behoud van de cultuurhistorische waarden. |
Blz. 265 |
R5.1.1 Aanwijzen van ten minste 2 gemeentelijke monumenten |
Blz. 266 |
R5.1.2 Opzetten netwerk van monumenteneigenaren |
Blz. 267 |
R5.1.3 Beschermen van cultuurhistorische waarden, niet zijnde gemeentelijke monumenten en landschapsstructuren, in een bestemmingsplan |
Blz. 268 |
R5.1.4 Implementeren van de cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke ontwikkelingen |
Blz. 269 |
R5.1.5 De waardestelling van waardevolle objecten wordt bepaald |
Blz. 270 |
2. De herkenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten. |
Blz. 271 |
R5.2.1 Organiseren van een gemeentelijke Open Monumentendag in combinatie met het uitreiken van de Erfgoedprijs |
Blz. 272 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 273 |
Saldo taakvelden |
Blz. 274 |
Verschillenanalyse |
Blz. 275 |
BBV indicatoren |
Blz. 276 |
Overhead |
Blz. 277 |
Algemeen |
Blz. 278 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 279 |
Specificatie taakveld 0.4 overhead (per onderdeel) |
Blz. 280 |
Verschillenanalyse |
Blz. 281 |
Overheadpercentage |
Blz. 282 |
BBV indicatoren |
Blz. 283 |
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien |
Blz. 284 |
Algemeen |
Blz. 285 |
Wat heeft het gekost 2018 |
Blz. 286 |
Saldo taakvelden |
Blz. 287 |
Verschillenanalyse |
Blz. 288 |
Monitor bezuinigingen |
Blz. 289 |
BBV indicatoren |
Blz. 290 |
Paragrafen |
Blz. 291 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 292 |
Paragraaf |
Blz. 293 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 294 |
Paragraaf |
Blz. 295 |
Paragraaf Kapitaalgoederen en investeringen |
Blz. 296 |
Paragraaf |
Blz. 297 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 298 |
Paragraaf |
Blz. 299 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 300 |
Paragraaf |
Blz. 301 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 302 |
Paragraaf |
Blz. 303 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 304 |
Paragraaf |
Blz. 305 |
Paragraaf Toezicht en Verantwoording |
Blz. 306 |
Paragraaf |
Blz. 307 |
Jaarrekening |
Blz. 308 |
Overzicht van baten & lasten |
Blz. 309 |
Overzicht van baten & lasten 2018 |
Blz. 310 |
Onvoorziene uitgaven algemeen |
Blz. 311 |
Overzicht van baten & lasten per taakveld |
Blz. 312 |
Overzicht van incidentele baten & lasten |
Blz. 313 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen (WNT) |
Blz. 314 |
Balans per 31 december 2018 |
Blz. 315 |
Balans |
Blz. 316 |
Toelichting op de balans |
Blz. 317 |
Grondslagen voor waardering en resultaatsbepaling |
Blz. 318 |
Toelichting Vaste Activa |
Blz. 319 |
Toelichting Vlottende Activa GB |
Blz. 320 |
Toelichting Vlottende Activa AD |
Blz. 321 |
Toelichting Vaste Passiva - Eigen vermogen |
Blz. 322 |
Verloop reserves |
Blz. 323 |
Toelichting Vaste Passiva - Voorzieningen |
Blz. 324 |
Verloop voorzieningen |
Blz. 325 |
Toelichting Vlottende Passiva |
Blz. 326 |
Sisa bijlage |
Blz. 327 |
Sisa bijlage |
Blz. 328 |
Vaststellingsbesluit |
Blz. 329 |
Vaststellingsbesluit |
Blz. 330 |