1. Doel en inleiding
De paragraaf bedrijfsvoering geeft inzicht in de stand van zaken en de gerealiseerde beleidsvoornemens voor de bedrijfsvoering van de gemeente Leusden over het jaar 2018. Met de term bedrijfsvoering wordt bedoeld de sturing en beheersing van alle primaire en ondersteunende processen in onze organisatie. De bedrijfsvoering kan worden onderscheiden van het bepalen van gemeentelijk beleid en de uitvoering hiervan (het maken van producten en het verlenen van diensten).
Bedrijfsvoering gaat over mensen, middelen en mogelijkheden om de gemeente goed te laten functioneren en over de randvoorwaarden die onze ambities, plannen en voornemens helpen realiseren. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn: personeel, organisatie, informatisering, automatisering, huisvesting, planning en control enzovoorts.
Als college moeten wij expliciet verantwoording afleggen aan de raad over het onderwerp “informatieveiligheid”. Wij doen dat door in deze paragraaf “bedrijfsvoering van het jaarverslag” een apart onderdeel “informatieveiligheid” op te nemen. Daarmee voldoen wij aan het nieuwe (horizontale) verantwoordingsproces voor de informatieveiligheid.
2. Bedrijfsvoering 2018, typering: dynamiek en beweging: van binnen en van buiten.
Het jaar 2018 typeert zich door de gemeenteraadsverkiezingen. We kregen een nieuwe raad en een nieuw college. Daarbij hoort het coalitie- akkoord en het college uitvoeringsprogramma. Voor de ambtelijke organisatie een intensieve periode waarin de onderhandelaars werden bijgestaan met informatie en het college- uitvoeringsprogramma is opgesteld. Met het vaststellen van het college- uitvoeringsprogramma is helder dat er 3 speerpunten zijn: sociaal domein, duurzaamheid en een solide begroting. In samenhang een uitdagende opgave!
Ondertussen zijn wij in 2018 van het tijdelijk onderkomen aan de Fokkerstraat verhuisd naar het Huis van Leusden. Na een soepele verhuizing, huizen we nu in een nieuw, fris en transparant gebouw dat we delen met meerdere organisaties. Een nieuw werkplekconcept en het activiteit gericht werken zijn ingevoerd.
3. Personeel en organisatie
Organisatievisie/doelstellingen
Kern van de in 2017 opgestelde organisatievisie is dat we de wendbaarheid van de organisatie vergroten, waardoor we in staat zijn in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. We hebben aan de hand van 3 sporen gewerkt aan organisatieverandering:
- Samen: We hebben ervaring opgedaan met opgavegericht werken. Kern van het opgavegericht werken is het centraal stellen van het maatschappelijk vraagstuk en het bundelen van krachten van externe en interne partijen om samen meer te realiseren. In maart hebben twee proeverijen plaatsgevonden waar iedereen kennis heeft kunnen maken met het opgavegericht werken. Vanaf mei is invulling gegeven aan 3 pilots opgavegericht werken. Eind 2018 hebben we een interne evaluatie gehouden van deze pilots. In het algemeen kan worden gesteld dat het opgavegericht werken in eerste instantie door de brede verkenning op het vraagstuk meer tijd lijkt te kosten, maar dat daarna het proces wel effectiever en vollediger wordt doorlopen.
- Zin: We hebben ons in twee lunchlezingen laten inspireren door Wouter Hart (werken vanuit de bedoeling) en Martijn Leising (Anders vasthouden). De kern van het werken vanuit de bedoeling is dat we niet kunnen leven en werken zonder regels, procedures en beleid (de systeemwereld). Maar systemen mogen niet tot doel worden verheven, waardoor we de reden waarom we het doen uit het oog verliezen. Ook hier zijn we aan de slag gegaan met pilot-projecten en hebben we eind 2018 geëvalueerd.
- Maken: In dit onderdeel hebben we het project ‘activiteit gericht werken’ gedraaid. In het verlengde hiervan zijn trainingen gegeven; activiteitgericht werken, sociale cohesie, omgaan met een nieuwe ict-werkplek en omgaan met werkdruk.. Belangrijk is om te vermelden dat de succesvolle realisatie en het inhuizen van de organisatie in het Huis van Leusden de nodige capaciteit en inspanning heeft gekost. Het resultaat is ernaar, en daar kunnen we trots op zijn!
Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE)
Na de verhuizing naar het Huis van Leusden, september 2018, hebben eerst de bouwtechnische aanpassingen plaats gevonden. In 2018 werd ook een start gemaakt met het regelen van de RIE, hieraan voorafgaand is geïnventariseerd onder medewerkers welke issues bij de RIE moeten worden meegenomen. De uitwerking krijgt een vervolg in 2019.
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)
Het MTO heeft niet in 2018 plaatsgevonden. In plaats van een MTO hebben andere metingen plaatsgevonden. Er is een werkdrukmeting gedaan en een Energyscan. Ook is met Effectory een vragenlijst opgesteld om de mate van verbondheid/ sociale cohesie op te halen in de organisatie. In de eerste helft van 2019 zal vanuit deze 3 invalshoeken een beeld over het werken in het Huis van Leusden naar voren komen.
4. Sturing en verantwoording
Bestuurlijke planning en control
In 2018 zijn verbeteringen aangebracht in de begrotingsapp in het portaal financiën. De jaarrekening 2017 is toegevoegd. Daarnaast zijn in de begroting 2019 de paragrafen ondergebracht in een aparte tegel op de homepage, waardoor deze beter vindbaar zijn. Tot slot is een nieuwe tegel toegevoegd, “financiële begroting”, met daarin de onderdelen “uiteenzetting financiële positie” en “overzicht van baten en lasten”.
Financiën
Naast de gebruikelijke P&C producten (kaderbrief, begroting, bestuurs-rapportages, jaarrekening) is begin 2018 een Meerjarige Financiële Verkenning 2018-2022 gemaakt. Deze verkenning had een tweeledig doel. Enerzijds was het de uitvoering van een toezegging waarbij het college voor de verkiezingen inzicht moest geven in de structurele gevolgen van de overschrijding in het Sociaal Domein 2017. Anderzijds was het belangrijk om de onderhandelaars voor het nieuwe coalitieakkoord een financieel kader mee te geven.
In april 2019 is voor de nieuwe raad een ‘workshop financiën’ georganiseerd met als doel om een eenduidig beeld te geven van de financiële positie en financiële kaders voor de komende bestuursperiode. Deze workshop werd goed ontvangen door de raad. Er is duidelijk een behoefte aan financiële informatie die op heldere wijze wordt gepresenteerd. Bij de uitwerking van de CUP-opdracht ‘Doorontwikkeling sturing en control’ zal onder meer deze workshop als uitgangspunt worden gebruikt.
Juridische zaken en kwaliteitszorg
In 2018 is ingezet op de implementatie van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wij verwijzen u daarvoor naar de verantwoording onder het kopje Privacy. Door de juristen van de samenwerking is ingezet op ondersteuning van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) bij juridisch gecompliceerde vraagstukken.
5. AVG en privacy
Op 25 mei 2018 is de (Europese) Algemene Verordening Gegevensbeheer (AVG) ingegaan. Dit heeft geleid tot een brede aanpak voor het BLNP-samenwerkingsverband tussen Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten , waardoor tijdig voldaan kon worden aan de belangrijkste eisen op grond van de AVG volgens de Autoriteit Persoonsgegevens:
- Werken aan bewustwording ten aanzien van de nieuwe privacyregels;
- Voldoende aandacht voor de toegenomen privacy-rechten van betrokkenen;
- Voldoen aan de verantwoordingsplicht in de AVG, o.a. door een register van verwerkingsactiviteiten en een privacyverklaring op stellen (zie hiervoor: https://www.leusden.nl/privacy.html));
- Kunnen uitvoeren van verplichte gegevensverwerkingseffectbeoordelingen: een instrument om vooraf de privacy-risico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen;
- Een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aanstellen (gebeurde in BLNP-verband);
- Blijven voldoen aan de Meldplicht Datalekken
- Verwerkersovereenkomsten sluiten met partijen die in opdracht van de gemeente persoonsgegevens verwerken;
- Letten op een geldig gebruik van de grondslag toestemming bij de verwerking van persoonsgegevens en deze beperken tot situaties waarin deze vrij gegeven kan worden, zonder dat er sprake is van enige vorm van afhankelijkheid.
Aan het voldoen aan de verplichte uitgangspunten van privacy by design (door in het ontwerp van producten en diensten al te zorgen dat persoonsgegevens voldoende zijn beschermd) en privacy by default toe te passen (zorgen dat, alléén persoonsgegevens verwerkt worden die noodzakelijk zijn voor het specifieke doel dat bereikt moet worden) is in 2018 nog niet toegekomen.
Wel is een algemeen privacybeleid opgesteld, dat nog verder dient te worden uitgewerkt voor specifieke taakgebieden. Enkele werkprocessen zijn aangepast en er zijn goed bezochte informatie-/bewustwordingsbijeenkomsten gehouden. Medewerkers zijn zo goed mogelijk ondersteund bij vragen en dilemma’s op het gebied van privacybescherming. Op basis van een risicoweging worden prioriteiten gesteld voor de in 2019 uit te voeren privacytaken, die waar mogelijk, in BLNP-verband worden opgepakt op basis van een privacy-jaarplan.
6. Huisvesting
Huis van Leusden.
In september 2018 is het Huis van Leusden in gebruik genomen. Futurum, Lariks en Voila zijn volgens plan in het Huis van Leusden ingetrokken. De totale investeringsuitgaven voor ruwbouw-, afbouw- en inrichtingskosten komen neer op circa € 10,1 mln. Investeringsuitgaven worden gedekt vanuit de door de raad beschikbaar gestelde kredieten voor de herontwikkeling. Daarnaast wordt een deel van de investeringsuitgave bekostigd vanuit in de begroting aanwezige budgetten voor de vervanging van inventaris. In de toelichting op de gemeentelijke balans wordt in de jaarrekening nader verantwoording afgelegd over de gedane investeringen.
De inbouw van het gemeentehuis is middels de inzet van diverse aannemers gerealiseerd. In totaal hebben circa 20 aannemers gezorgd voor de installatie van de wanden, deuren, de elektra, de aansturing van de deuren, beveiliging, de inrichting van het Eet-werkcafé, de klimaatinstallatie, de bureaus, de balies van burgerzaken, de striping, de schuifdeuren, de bekleding van de wanden van de raadszaal et cetera.
7. Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering
Juridische zaken.
In 2018 is door de medewerkers van het juridische team BLNP uitvoering gegeven aan het door het team opgestelde jaarplan:
• Het juridisch team heeft in 2018 een tijdelijke samenwerkplek gekregen in het oude politiebureau in Putten. Daar vonden de maandelijkse plenaire overleggen plaats en werden door de verschillende clusters de inhoudelijke werkzaamheden afgestemd. In 2018 heeft het team in een aantal bijeenkomsten het concept zelfsturing verder verkend.
• Voor het onderdeel juridische kwaliteitszorg is gewerkt met een plan van aanpak Juridische Kwaliteitszorg (JKZ).De daarin opgenomen activiteiten zijn in 2018 gerealiseerd.
• Door de leden van het cluster juridische advisering werd de tweede lijn advisering verzorgd aan de collega’s en bestuurders van de deelnemende gemeenten. Waar nodig is over en weer ondersteuning geboden bij deze advisering. Ook vindt hier de coördinatie van de WOB-verzoeken plaats. In 2018 is het aantal WOB verzoeken bij de deelnemende gemeente fors gedaald.
• Daarnaast is per 1 januari 2018 een contract gesloten met een nieuwe huisadvocaat voor alle vier de gemeenten, dit tegen een gereduceerd tarief. De huisadvocaat heeft tweemaal een training voor het team verzorgd. En door de juristen is tweemaal een algemene juridische cursus voor medewerkers verzorgd.
• In 2018 is een aantal leden van de verschillende adviescommissies bezwaarschriften in de commissies in alle gemeenten benoemd. De secretarissen van de commissies vervingen elkaar ingeval van ziekte, vakantie en bij afwezigheid om andere redenen. Ook bij pieken in het aantal bezwaarschriften of bij bijzondere of complexe dossiers werd bijgesprongen. Daarnaast hebben de secretarissen de werkwijze van de commissies steeds meer geüniformeerd.
P&O
In het tweede kwartaal van 2018 is met vernieuwde energie ingezet op de implementatie van de verschillende modules van het E-hrm pakket Youforce in de BLNP gemeenten. Er is externe begeleiding ingehuurd om de HRM-collega’s te ondersteunen en te begeleiden in het op projectmatige wijze werken aan de implementatie-voornemens uit 2017. Projecten zijn gedefinieerd, een jaarplan is opgesteld en men is aan de slag gegaan met de volgende projecten:
1. Ontwikkeling Salarisadministratie
2. Ontwikkeling Personeelsadministratie
3. ARBO
4. Werving en Selectiemodule
5. Module Performance Management (Jaargesprekken)
6. Implementatie WNRA
De bemensing van de diverse projectgroepen en cruciale functies in het project “Implementatie E-HRM” is door ziekte, vacatures bij de ‘thuis’ gemeente en personele wisselingen achtergebleven op wat voorzien was. Dit heeft in 2018 tot vertraging geleid. De harmonisatie van processen en resultaten op het gebied van personeels-en salarisadministratie zijn ook ambitieus gebleken.
De beoogde resultaten zoals geformuleerd in het jaarplan 2018 zijn niet geheel gerealiseerd en kennen nu een doorlooptijd tot in het eerste en tweede kwartaal van 2019. Dit maakt ook dat, onder gelijkblijvende omstandigheden qua beschikbaar gestelde uren en geld voor het samenwerkingsverband BLNP, de doelstelling om eind 2019 YouForce volledig ingericht en operationeel te laten zijn moet worden losgelaten.
Daarbij speelt ook dat de komst van de WNRA (de wijziging van de rechtspositie van (rijks)ambtenaren) per 01-01-2020 en het onderzoeken van de wens vanuit de 4 colleges om te harmoniseren, ook effect heeft op de inrichting van Youforce. Verwachtte besparingen op de loonkosten binnen de PSA zullen vooralsnog niet gerealiseerd worden.
ICT
Het informatisering beleidsplan loopt en is geactualiseerd op de nieuwe richtlijnen en afspraken die door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (bureau realisatie) als actiepunten zijn vastgelegd.
In 2018 zijn projecten opgepakt die in het jaarplan zijn aangekondigd. In 2018 is een intensiever contact gemaakt met de systeem- en functioneel beheerders. We zijn begonnen met een 3-maandelijkse nieuwsbrief en de verslagen van het kernteam worden toegestuurd naar de groep ICT medewerkers van de vier gemeenten.
Daarnaast is het volgende gerealiseerd:
• Op strategisch niveau worden de landelijke programma’s van de Digitale Agenda (DA2020) gevolgd en tijdig opgepakt.
• De service desk Topdesk is opgeleverd met de ICT melding. De applicatie wordt blijvend uitgebreid en verbeterd.
• De AVG wet is van kracht gegaan. Er is een functionaris gegevensbescherming (FG) benoemd en de beleidsstukken zijn voor de 4 gemeenten uitgewerkt.
• Ten aanzien van het veiligheidsbeleid zijn penetratietesten (pentesten) uitgevoerd en is een hack uitgevoerd op het systeem, door een ethische hacker.
• Putten en Bunschoten hebben in een gezamenlijk traject hun infrastructuur aangepast.
• Het BLNP brede beleidsstuk “Cloud beleid” is omarmd.
Financiën
In 2018 is gewerkt aan de uitvoering van het jaarplan. Hierin is een aantal concrete resultaten benoemd die deels wel en deels niet zijn gerealiseerd. We proberen stappen te zetten met het uniformeren van de processen in de financiële administratie. Dit is belangrijk om onderlinge vervanging tussen de gemeenten te kunnen regelen zodat de kwetsbaarheid wordt verminderd. Hiervoor moet wel het ICT-platform waar we op werken gelijk zijn. Zover zijn we nog niet.
In 2018 is de eerste stap gezet op het terrein van interne controle. Tussen de vier gemeenten zijn reviews bij elkaar uitgevoerd. Dit draagt bij aan de onafhankelijkheid van de interne controle waardoor de account hierop kan steunen.
Met betrekking tot fiscaliteiten is samen opgetrokken in de gewijzigde wetgeving rond de verruiming van het sportbesluit. Het gaat hier met name om kennisdeling maar ook zijn de informatieavonden voor de sportverenigingen gezamenlijk georganiseerd. Kennisuitwisseling vindt binnen financiën op meerdere terreinen plaats. De financiële collega’s binnen BLNP weten elkaar te vinden waardoor de praktische samenwerking zich gestaag ontwikkelt.
Een resultaat wat in 2018 nog niet is bereikt is de harmoniseren van de processen rond de samenstelling van Planning &Control producten. Eind 2018 is een eerste verkenning gedaan die in 2019 moet leiden tot een gezamenlijk proces voor het opstellen van de begrotingen voor de vier gemeenten.
8. Lasten en baten bedrijfsvoering
Apparaatskosten zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van onder andere personeel, organisatie, automatisering (ICT), huisvesting, externe inhuur en dergelijke voor de uitvoering van organisatorische taken. Het zijn alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
In bovenstaande tabel staan de totale apparaatskosten vermeld. Hierin is een onderverdeling gemaakt van kosten voor het primaire proces en de overhead. De kosten van de overhead en de verdeling over de diverse onderdelen worden toegelicht bij domein overhead. De kosten van het primaire proces zijn verdeeld over de andere domeinen.
In 2018 is een bedrag van € 14.721.952 begroot (inclusief vastgestelde begrotingswijzigingen) voor de totale apparaatskosten, de werkelijke kosten zijn € 14.862.836 dit is € 140.884 hoger. Deze hogere kosten zijn onder te verdelen in een voordeel van € 57.055 binnen het primaire proces en een nadeel van € 197.939 bij de overhead. De analyse en verklaring van dit nadeel is opgenomen bij domein overhead.
apparaatskosten |
primair proces |
overhead |
totaal |
begroot (incl. wijzigingen) |
€ 7.560.978 |
€ 7.160.974 |
€ 14.721.952 |
werkelijk |
€ 7.503.923 |
€ 7.358.913 |
€ 14.862.836 |
resultaat |
€ 57.055 |
€ - 197.939 |
€ - 140.884 |
Het voordeel binnen het primaire proces wordt met name veroorzaakt door lagere inhuurkosten bij het domein Ruimte. Deze vallen lager uit dan begroot doordat projecten die binnen dit taakveld worden uitgevoerd een langere looptijd hebben dan voorzien. Het nadeel bij de overhead wordt met name veroorzaakt door de toerekening aan grondexploitaties/investeringen. De toe te rekenen interne plankosten vanuit de algemene dienst aan grondexploitaties zijn over 2018 lager uitgevallen dan begroot.
9. Kengetallen organisatie
BBV indicatoren bedrijfsvoering
Naast de verplichten BBV indicatoren die zijn opgenomen op waarstaatjegemeente.nl zijn er ook vijf indicatoren voor het onderdeel bestuur en organisatie die door de gemeente uit de eigen gegevens of de eigen begroting overgenomen moeten worden. Deze indicatoren hebben wij opgenomen bij het onderdeel overhead en in deze paragraaf bedrijfsvoering:
Indicator
|
Eenheid
|
Leusden
|
Formatie
|
fte per 1.000 inwoners
|
4,839 fte
|
Bezetting
|
fte pet 1.000 inwoners
|
4,562 fte
|
Apparaatskosten
|
Kosten per inwoner
|
€ 494,97
|
De apparaatskosten zijn niet hetzelfde als die van de benchmark. In de benchmark zijn bij de apparaatskosten ook de kosten van taken belegd bij derden meegenomen, waaronder de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), Sociale Zaken (SoZa), het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT).
10. Informatieveiligheid
Inleiding
Gemeenten zijn kwetsbaar als het gaat om (digitale) dienstverlening. De afgelopen jaren is er bij de overheid sprake van een toenemend aantal in¬cidenten op het gebied van cybercriminaliteit en informatiebeveiliging. Niet alleen door gerichte aanvallen van hackers, maar vooral door het onbedoeld openbaar worden van vertrouwelijke informatie door medewerkers. Daarom is het van belang dat processen adequaat worden ingericht en het informatiebewustzijn bij medewerkers wordt vergroot. De Informatie Beveiligingsdienst (IBD) heeft in opdracht van de VNG de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) ontwikkeld. De BIG is het normenkader voor informatieveiligheid waar gemeenten aan moeten voldoen.
Samenvatting en algemeen beeld
In de praktijk doen we al veel aan informatieveiligheid maar we kunnen het niet altijd (op papier) aantonen. We moeten meer maatregelen in beleid en procedures gaan vastleggen en processen (her)inrichten. Dit word in het Actieplan 2019 opgepakt binnen de samenwerking BLNP. Daarbij wordt vooral gefocust op de ICT processen.
Informatieveiligheid is echter méér dan techniek alleen. Het blijkt steeds weer dat de mens de zwakste schakel is in de beveiligingsketen. Ook uit het dreigingsbeeld van de Informatiebeveiligingsdienst IBD komt de factor ‘mens' telkens als grootste risico naar voren. Onbewuste en onbedoelde acties blijken een groter risico dan bewuste en gerichte aanvallen.
Beleid en doelstellingen
De gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten (BLNP) zijn in 2017 gestart met de stapsgewijze implementatie van de BIG. We hebben in 2017 nieuw informatieveiligheidsbeleid opgesteld dat volledig op de BIG is gebaseerd. Het doel is het bereiken van volwassenheid op het gebied van informatieveiligheid. Het stelsel van de BIG bestaat uit ruim 300 normen. Het is niet mogelijk om ineens aan al die normen te voldoen. Het groeien naar volwassenheid is een geleidelijk proces waarbij de lat steeds een stukje hoger komt te liggen.
Organisatie en inrichting
In het beleid zijn de verantwoordelijkheden, taakomschrijvingen, coördinatie- en rapportagemechanismen met betrekking tot informatieveiligheid verankerd. De Chief Information Security Officer (CISO) is op organisatieniveau verantwoordelijk voor het actueel houden van het informatieveiligheidsbe¬leid, het coördineren van de uitvoering van het beleid, het adviseren bij projecten, het beheersen van risico’s, evenals het opstellen van rapportages. Naast de inrichting van de gemeentelijke CISO rol hebben de gemeenten Bunschoten, Nijkerk, Leusden en Putten een regionale CISO aangesteld.
Activiteiten en beheersmaatregelen
We hebben in 2018 binnen de samenwerking BLNP een phishing mail campagne uitgevoerd onder alle medewerkers van de 4 gemeenten. Op basis van de uitkomsten is er een communicatieplan opgesteld met als doel de medewerkers bewuster te maken van hun verantwoordelijkheid en gedrag. Het komende jaar zal verdere uitvoering aan het plan worden gegeven. Bewustwording zal structureel deel uitmaken van ons informatieveiligheidsbeleid. De weerbaarheid van de gemeentelijke ICT infrastructuur wordt elk jaar getest door middel van een zogenaamde penetratietest (pentest). De risicovolle kwetsbaarheden die uit pentest 2018 naar voren zijn gekomen hebben we opgelost. We hebben in BLNP-verband de incidentenmanagementprocedures geactualiseerd en geharmoniseerd.
Resultaten zelfevaluatie
Het beantwoorden van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) zelfevaluatie leidt niet tot een score. Er wordt hoogstens wel of niet voldaan aan de BIG normen. De uitkomsten zijn een indicatie van het voldoen aan de normen. Net als de meeste gemeenten voldoet Leusden nog niet aan alle normen maar dat is ook niet reëel. Het gaat erom dat je als gemeente continu aan de slag bent met verbeterplannen voor de informatieveiligheid.
Datalekken
In 2018 heeft de gemeente Leusden met 5 datalekken te maken gehad waarvan er 3 zijn gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) Het betrof 2 x verkeerd verzonden brieven, 2 x verkeerd verzonden e-mail en 1 x te ruime autorisatie van intern informatiesysteem.
Verantwoording
Vanaf 2017 moeten gemeenten zich volgens een nieuwe methodiek verantwoorden over de informatieveiligheid van de organisatie. Deze Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) heeft tot doel het verantwoordingsproces overzichtelijker te maken en de verschillende normenkaders en zelfevaluaties te bundelen.
Op basis van ENSIA vindt één keer per jaar, in de vorm van een collegeverklaring, verantwoording aan de gemeenteraad en aan diverse toezichthoudende instanties plaats. In deze separate verklaring geeft het college van B&W aan in hoeverre bij de gemeente de beheersingsmaatregelen voldoen aan de voor de ENSIA verantwoording geselecteerde normen voor wat betreft DigiD en SUWI. De uitkomst van ENSIA levert input voor de gemeenten voor een verdere selectie van verbetermaatregelen, uit te voeren in 2019.