Verschillenanalyse
Hieronder is een analyse opgenomen van de verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde cijfers van 2018. Weergegeven worden de belangrijkste verschillen per taakveld groter dan € 50.000.
5.1 Sportbeleid en activering € 81.000 (voordeel)
• Door het wegvallen van het sportbedrijf in combinatie met de hoge werkdruk op het taakveld sport is er geen kans gezien om daadwerkelijk een buurtsportcoach aan te stellen of nieuw beleid te ontwikkelen.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie € 60.000 (voordeel)
• De uitgaven onderzoeken GGD Kinderopvang zijn geraamd op taakveld 7.1 terwijl de werkelijke uitgaven onder taakveld 6.1 zijn verantwoord, een nadeel van € 39.000.
• CUP 3.2 samenlevingsakkoorden € 45.000 bedrag is nog niet uitgegeven. Valt weg tegen nadeel bij mutaties in de reserves.
• Onderbesteding sociaal en cultureel werk geeft een voordeel van € 33.000.
• Overig € 21.000 (per saldo voordeel)
6.3 Inkomensregelingen € 116.000 (nadeel)
• Bij het opstellen van de jaarrekening wordt de noodzakelijke omvang van de voorziening voor dubieuze debiteuren sociale zaken bepaald.
Om de voorziening weer op de juiste omvang te brengen was een dotatie van € 101.000 noodzakelijk.
• Overig € 15.000 (per saldo nadeel)
6.4 Begeleide participatie € 73.000 (voordeel)
• Afwikkeling gemeentelijke bijdrage 2017 RWA geeft een voordeel van € 22.000
• Lager subsidieverlies bij RWA geeft een lagere gemeentelijke bijdrage 2018 van € 49.000
• Overig € 2.000 (per saldo voordeel)
6.5 Arbeidsparticipatie € 55.000 (nadeel)
• Met de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet inburgering (oktober 2017) wordt de bijdrage maatschappelijke begeleiding voor inburgering plichtige asielmigranten nu achteraf via een decentralisatie-uitkering uitbetaald.
In mei (2019) ontvangen we de bijdrage voor alle inburgering plichtige asielmigranten van 2018.
Omdat de inkomsten pas in 2019 komen en de kosten al in 2018 zijn gemaakt, ontstaat een budgettair nadeel in 2018 van € 40.000.
• Overig € 15.000 (per saldo nadeel).
6.6 Maatwerkvoorzieningen WMO € 146.000 (voordeel)
• De afgegeven PGB’s voor dagbestedingen zijn afgelopen jaar afgenomen. Dit geeft een voordeel van € 77.000.
• Op de netto verstrekkingen van woon- en vervoersvoorzieningen en rolstoelen hebben we een voordeel van € 71.000.
• Overig € 2.000 (per saldo nadeel).
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ € 200.000 (voordeel)
• De lokale vereffening gemeentelijke inzet beschermd wonen geeft een incidenteel voordeel van € 69.000.
• Op huishoudelijke hulp blijft € 35.000 over.
• Afrekening huiselijk geweld voorgaande jaren geeft een voordeel van € 16.000
• De bestedingen collectief vraagafhankelijk vervoer vallen € 66.000 lager uit.
• De bijdrage voor de uitvoering van de zorgadministratie valt € 33.000 lager uit.
• Overig € 19.000 (per saldo nadeel).
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- € 546.000 (nadeel)
• Regionale inkoop Zorg in natura geeft een nadeel van € 486.000 ten opzichte van de bij de najaarsnota geactualiseerde begroting. De kosten nemen toe doordat het aantal cliënten toeneemt en de kosten per cliënt sterk toegenomen zijn. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat er meer cliënten met zware problematiek, er gemiddeld langere ondersteuning per cliënt wordt gegeven en er meer verwezen wordt naar leveranciers met relatief duurdere producten.
• Er zijn € 51.000 meer PGB’s Jeugd afgegeven.
• Voor praktijkondersteuners geestelijke gezondheidszorg is € 26.000 aan diverse huisartsenpraktijken betaald terwijl er geen raming tegenover stond.
• Overig € 17.000 (per saldo voordeel).
6.82 Geëscaleerde zorg 18- € 119.000 (nadeel)
• Omdat het aantal ondertoezichtstellingen (Ots-en) toeneemt en omdat (mogelijk) gezinnen nu eerder in beeld komen van het wijkteam nemen de regionale kosten voor voorzieningen uit het Landelijk Transitie arrangement en SAVE (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering) toe op basis van het aandeel van Leusden in de regionale Risicoverevening ontstaat er een nadeel ten opzichte van de begroting van € 119.000.
Taakveld 6.1 t/m 6.82 Sociaal domein € 373.000 (nadeel)
Voorjaar 2019 is een verkenning begrotingspositie gemaakt. Hierin is het tekort sociaal domein meegenomen en is er vanuit gegaan dat het een volledig structureel effect is. De verkenning begrotingspositie vormt de basis voor de voorjaarsnota 2019.
7.1 Volksgezondheid € 111.000 (voordeel)
• Onjuiste raming onderzoeken GGD Kinderopvang. De uitgaven zijn verantwoord op taakveld 6.1 samenkracht en burgerparticipatie. Een voordeel op dit taakveld van € 39.000.
• Het budget CUP 3.6 positieve gezondheid en zorg € 20.000 is niet uitgegeven in 2018 en wordt doorgeschoven naar 2019. Dit voordeel valt weg tegen nadeel bij de mutaties in de reserves.
• In 2018 zijn nog geen activiteiten uitgevoerd voor de nieuwe taken openbare geestelijke gezondheidszorg € 20.000
• Van het budget lokaal gezondheidsbeleid is € 17.000 niet besteed.
• Overig € 15.000 (per saldo voordeel)
0.10 Mutaties reserves € 84.000 (nadeel)
• CUP 3.2 – 3.5 – 3.8 bedragen € 80.000 niet uitgegeven en dus ook niet onttrokken uit de reserves.
• CUP 3.6 positieve gezondheid en zorg € 20.000 niet uitgegeven en dus ook niet onttrokken uit de reserves.
• Overig € 16.000 (per saldo voordeel)