Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2020
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Aanbieding
Domein Bestuur
Domein Leefomgeving
Domein Samenleving
Domein Ruimte
Overhead
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Paragrafen
Financiële begroting
Activiteiten
Home
Programma’s
Aanbieding
Domein Bestuur
Domein Leefomgeving
Domein Samenleving
Domein Ruimte
Overhead
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Paragrafen
Financiële begroting
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (124)
B1.1.1 De kernwaarden Samenleving Voorop dragen we binnen en buiten de organisatie krachtig uit
B2.1.1 Door i-burgerzaken te gebruiken, zorgen we ervoor dat de burgers tijd- en plaats onafhankelijk zaken met ons kunnen doen. Daarnaast kunnen we effectiever en efficiënter werken door gericht mensen in te zetten
B2.1.2 Efficiente dienstverlening met goede kwaliteit door slimmer werken met participatieve aanpak
B2.1.3 Stimuleren van Werken op afspraak
B2.2.1 Alle formulieren worden digitaal aangeboden. Wij verminderen het aantal PDF documenten
B2.2.2 We willen de (digitale) communicatie en transacties met burgers en bedrijven verbeteren en vereenvoudigen
B2.2.3 Burgers die om welke reden dan ook minder makkelijk hun weg vinden in de digitale wereld, helpen we daarbij
B2.2.4 Met webcare volgen, zenden en reageren we op berichten via sociale media (Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn)
B3.1.1. Doorontwikkeling samenwerking bedrijfsvoering met BLNP gemeenten
B3.1.2 Opstellen Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022
B3.1.3 Bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
B3.2.1 Regionale mobiliteit
B3.2.2 Samenwerking op vakspecialistische functies
B4.1.1 We maken een ondermijningsbeleid voor georganiseerde criminaliteit
B4.1.2 We ontwikkelen een sluitende aanpak voor ondermijning in Leusden
B4.1.3 We actualiseren het Bibob beleid in Leusden
B4.2.1 We integreren de persoonsgerichte aanpak in de sluitende aanpak verwarde personen en de WvGGZ
B4.2.2 Binnen de randvoorwaarden van de privacywetgeving verbeteren we structureel de informatie-uitwisseling over overlastgevers en criminelen, tussen de gemeente en partners zoals politie, Openbaar Ministerie, Lariks, Woningstichting en GGZ
B4.3.1 Verder professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
B4.3.2 Het verder professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
B4.3.3 Vergroten van het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van burgers. Voorlichting geven aan ouderen en basisscholen om het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid te vergroten
L1.1.1 We voeren het Energieakkoord 2.0 en Transitieagenda Energie uit met partijen uit de samenleving.
L1.1.2 We stellen een planning op voor het afbouwen van het gebruik van aardgas en bereiden een proces voor, voor een dialoog met de wijken. In de planning geven we per wijk aan hoe de warmtevoorziening wordt verduurzaamd
L1.1.3 We continueren de informatiefunctie van het Energieloket en richten het Energiehuis in
L1.1.4 Samen met lokale en regionale stakeholders stellen we een regionale energiestrategie (RES) op. Dit is een bod aan de Rijksoverheid, waarin is afgesproken wat de regio gaat doen om de regionale energiedoelstellingen te halen
L1.2.1 We actualiseren het Grondstoffenplan aan de hand van de evaluatie 2019
L1.2.2 We onderzoeken hoe we de papierinzameling kunnen optimaliseren
L1.3.1 Uitvoeren maatregelen uit het Mobiliteitsplan op het gebied van duurzame mobiliteit
L1.4.1 Partijen uit de samenleving en de gemeente voeren acties uit die op de herijkte Duurzaamheidsagenda staan
L1.4.2 De gemeente ondersteunt duurzame initiatieven uit de samenleving en zorgt mede voor (digitale) zichtbaarheid van deze initiatieven
L2.1.1 We stellen het herinrichtingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg in Leusden.
L2.1.2 We stellen een herinrichtingsplan op voor het noordelijke deel van Leusden-Zuid.
L2.2.1 We koppelen de Hessenweg , een deel van de wegen in Leusden-Zuid en de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel
L2.2.2 We starten met de werkvoorbereidingen van maatregelen voor het verbeteren van de waterkwaliteit. Dit doen we in combinatie met lopende ruimtelijke projecten van nieuwbouw- en herinrichtingen
L2.3.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
L2.3.2 We stellen het herinrichtingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg en het noordelijke deel van Leusden-Zuid.
L2.4.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
L2.4.2 We stimuleren dat bewoners regenwater langer op eigen terrein opvangen
L3.1.1 We combineren het groot onderhoud van een aantal wegen in Leusden met andere werkzaamheden van nieuwbouw en (her-)inrichtingsprojecten
L4.1.1 We maken een verduurzamingsplan voor de gemeentelijke accommodaties, waarbij we inzetten op de bevordering van minder fossiel energiegebruik en minder CO2
L4.2.1 We voeren renovatie- of nieuwbouwmaatregelen voor de Korf uit conform het raadsbesluit in 2019
L4.2.3 We inventariseren de mogelijkheden voor maatwerkhuisvesting van welzijnsorganisaties en verenigingen
L4.2.4 We inventariseren de mogelijkheden om Fort33 intensiever te gebruiken als cultuurpodium en welzijns- en muziekcentrum voor de jeugd en jongeren van Leusden
L4.3.1 Realisatie en ingebruikname van het Integraal Kind Centrum (IKC) Berkelwijk
L4.3.2 Uitwerken van het ontwerp voor het Integraal Kind Centrum (IKC) Groenhouten
L4.3.3 Renovatie van Montessorischool ‘t Ronde
L4.3.4 Uitbreiding van Multi Functionele Centra (MFC’s) Atria en Atlas
L5.1.1 We meten in de wijken de tevredenheid c.q. beleving van de buitenruimte
L5.1.2 We gaan wijkgericht met bewoners aan de slag om maatregelen te bedenken die bijdragen: biodiversiteit, klimaatadaptatie én belevingswaarde
R1.1.1 We brengen mogelijke binnenstedelijke woningbouwlocaties voor na 2025 in beeld
R1.1.2 We brengen mogelijke buitenstedelijke ontwikkellocaties in beeld
R2.1.1 We monitoren de vraag naar en het aanbod aan woningen in Leusden
R2.1.2 We maken concrete afspraken over het te realiseren woningbouwprogramma bij nieuwbouwprojecten en herprogrammering van bestaande bouwprojecten
R2.1.3 We analyseren de beschikbaarheid van de voorraad sociale huurwoningen
R2.1.4 We bevorderen nieuwe en vernieuwende woonconcepten en –vormen die de druk op de woningmarkt verlichten
R2.2.1 We brengen de noodzakelijke omvang van de voorraad sociale huurwoningen in beeld
R2.2.2 We heroverwegen de inzet van bestaande instrumenten en overwegen de inzet van nieuwe, aanvullende instrumenten om doorstroming op de woningmarkt te bevorderen en meer diversificatie van de woningvoorraad te realiseren
R3.1.1 We treffen aanvullende maatregelen op locaties waar de inrichting niet duidelijk is, conform de huidige richtlijnen van de CROW
R3.1.2 We nemen maatregelen op plaatsen waar ongevallen gebeuren en/of die als onveilig te boek staan
R3.1.3 Het kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruigevelddreef vormen we om tot rotonde
R3.1.3 We intensiveren de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)
R3.2.1 We haken, samen met “033 op de fiets”, aan op een brede gedragscampagne die namens de provincie Utrecht wordt opgezet: Ik fiets
R3.2.2 We onderzoeken de haalbaarheid van een fietspad langs/naast de Pon-lijn
R3.3.1 We verruimen de capaciteit op de Randweg in twee fases
R4.1.1 We geven uitvoering aan de in 2019 opgestelde transformatiestrategie. Doel hiervan is het behouden van toekomstbestendige werklocaties én het creëren van ruimte voor gemengde locaties (wonen / werken)
R4.1.2 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden
R4.1.3 We bieden bedrijfskavels aan in Noord-West Leusden
R4.2.1 We monitoren de ontwikkelingen in Leusdense economie
R4.3.1 We intensiveren het accountmanagement bedrijven
R4.3.2 Evaluatie convenant Regio Amersfoort en Economic Board Utrecht (EBU)
R4.4.1 We gaan verder met het project Hart van Leusden (revitalisering Hamershof)
R4.4.2 We maken samen met ondernemers en vastgoedeigenaren (de betrokken gebiedspartijen) een visie over de ontwikkeling van de Hamershof
R4.5.1 We maken samen met onze partners een visie voor recreatie en toerisme en voeren deze uit
R4.5.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening
R5.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en passen deze visie waar nodig aan.
R5.1.2 We laten het watersysteem en het landschap sturend zijn bij het realiseren of uitbreiden van functies.
R5.1.3 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
R5.1.4 We voeren het uitvoeringsprogramma voor het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) uit
R5.1.5 We leveren onze kennis aan en adviseren Stichting “De Boom” over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen op haalbaarheid aan draagvlak, gemeentelijk en ander beleid en regelgeving
R5.1.6 We geven samen met onze partners uitvoering aan de samenwerkingsagenda voor het Nationaal Park Heuvelrug
R5.2.1 We geven samen met de betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied voor een duurzame en toekomstbestendige landbouw
R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door in het nieuwe omgevingsplan Buitengebied ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief
R5.3.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van de omgevingsvisie landelijk gebied
R5.3.2 We adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van de omzetting van 55 hectare grond in nieuwe natuur
R5.3.3 We leveren onze kennis aan en adviseren Stichting “De Boom” over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen op haalbaarheid aan draagvlak, gemeentelijk en ander beleid en regelgeving
R5.4.1 We maken samen met onze partners een visie voor recreatie en toerisme en voeren deze uit
R5.4.2 We bedenken samen met partners een aansprekend lobby-strategie voor gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide
R6.1.1 Opstellen paraplubestemmingsplan Cultuurhistorie om cultuurhistorische waarden en landschappelijke structuren te beschermen
R6.1.2 Inbedden cultureel erfgoed in het omgevingsplan
R6.1.3 Implementatie cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke initiatieven
R6.2.1 We organiseren en evalueren de gemeentelijke Open Monumentendag en reiken de Erfgoedprijs uit
R6.2.2 We gaan door met het aanwijzen van gemeentelijk monumenten
R6.2.3 We maken een digitaal ontsloten versie van de cultuurhistorische waardenkaart
R6.2.4 We organiseren een avond voor gemeentelijk monumenteneigenaren
R7.1.1 Programmamanagement + deelprojecten invoering Omgevingswet
S1.1.1. We stellen een lokale inclusie agenda op, vooral gericht op het vergroten van de sociale en fysieke toegang tot openbare ruimtes, gebouwen en voorzieningen.
S1.2.1. Als onderdeel van de lokale inclusie agenda, brengen we in beeld of er voldoende passende woningen in Leusden zijn en welke instrumenten de gemeente gaat inzetten om te werken aan de doelstelling van voldoende passende woningen
S2.1.1 We gaan aan de slag om eenzaamheid te verminderen en/of vroegtijdig eenzaamheid te signaleren.
S2.1.2. We vergroten het signalerend vermogen door herkenning en bewustwording van eenzaamheid.
S2.1.3 We ontwikkelen trainingen/vaardigheden om het gesprek over eenzaamheid aan te gaan gericht op inwoners en professionals.
S2.1.4. We brengen verbindingen aan tussen vraag en aanbod
S3.1.1. We versterken de mentale weerbaarheid van kinderen en jongeren. Dit doen we vooral door afspraken te maken met scholen en sportverenigingen.
S3.2.1. We versterken het aanbod aan voorliggende voorzieningen
S3.2.2. We voeren het hernieuwde beleid rond voorschoolse educatie bij onderwijsachterstand uit.
S3.2.3. We organiseren nauwere samenwerking tussen kinderopvang, scholen en Lariks.
S3.2.4. We versterken het jeugd- en jongerenwerk in Fort33 door te investeren in aanbod dat aansluit bij de vraag en verbreden de doelgroep.
S3.3.1. Bij de toegang tot zorg- en ondersteuning sturen we op veerkracht en het normaliseren van problemen bij opvoeden en opgroeien.
S3.3.2. De gemeente Leusden start in regionaal verband een campagne om normaliseren van gedrag te bevorderen.
S3.4.1. Gemeente en verwijzers monitoren het proces van de inzet van geïndiceerde zorg door regie te nemen. Daarbij hebben we vooral aandacht voor afschalen en gerichte inzet van zorg zodat ieder kind/jongere de juiste ondersteuning ontvangt.
S3.4.2. We versterken de triage bij Lariks en huisartsen (belangrijkste verwijzers naar de geïndiceerde zorg).
S4.1.1. We zorgen voor persoonlijke en lokale matching tussen werkzoekende en werkgevers in Leusden
S4.2.1. We richten de trajecten naar werk en integratie integraal in
S4.2.2. We versterken het sociale netwerk van statushouders in Leusden
S5.1.1. We maken met een campagne de mogelijkheden voor (financiële) ondersteuning breed bekend
S5.1.2. We versterken het signaleren van armoede rondom dit thema bij professionals en vrijwilligers
S5.2.1. We onderzoeken de mogelijkheden om (complexe) schulden van inwoners af te kopen.
S6.1.1. We voeren een bewustwordingscampagne uit.
S6.1.2. We organiseren een meldpunt “Bezorgd”
S6.2.1. We organiseren een sluitende aanpak voor inwoners met verward gedrag.
S6.2.2. Uitvoering sluitende aanpak
S7.1.1. We behalen het keurmerk dementievriendelijke gemeente
S7.1.2. We ontwikkelen een kennisplatform dementie
S7.1.3. We leiden toe naar begeleiding op maat: afstemming informele en formele zorg.
S7.1.4. We ontwikkelen ondersteuning op maat: respijtzorg
Vorige
/ 427
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk