1. Blz. 1 Programmabegroting 2020
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding
        1. Blz. 5 Aanbieding
      2. Blz. 6 Domein Bestuur
        1. Blz. 7 Domein Bestuur
        2. Blz. 8 1. Samenleving Voorop
          1. Blz. 9 Ambitie
          2. Blz. 10 Context en achtergrond
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 1. De gemeente wil een gastvrije en dienstverlenende organisatie zijn, gericht op de mens en de samenleving van Leusden
              1. Blz. 13 B1.1.1 De kernwaarden Samenleving Voorop dragen we binnen en buiten de organisatie krachtig uit
          4. Blz. 14 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 15 2. Publieksdienstverlening
          1. Blz. 16 Ambitie
          2. Blz. 17 Context en achtergrond
          3. Blz. 18 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 19 1. Wij willen de inwoners snel en adequaat helpen om hun producten te krijgen
              1. Blz. 20 B2.1.1 Door i-burgerzaken te gebruiken, zorgen we ervoor dat de burgers tijd- en plaats onafhankelijk zaken met ons kunnen doen. Daarnaast kunnen we effectiever en efficiënter werken door gericht mensen in te zetten
              2. Blz. 21 B2.1.2 Efficiente dienstverlening met goede kwaliteit door slimmer werken met participatieve aanpak
              3. Blz. 22 B2.1.3 Stimuleren van Werken op afspraak
            2. Blz. 23 2. Per 2020 voeren burgers en bedrijven de regie over hun zaken met de digitale overheid
              1. Blz. 24 B2.2.1 Alle formulieren worden digitaal aangeboden. Wij verminderen het aantal PDF documenten
              2. Blz. 25 B2.2.2 We willen de (digitale) communicatie en transacties met burgers en bedrijven verbeteren en vereenvoudigen
              3. Blz. 26 B2.2.3 Burgers die om welke reden dan ook minder makkelijk hun weg vinden in de digitale wereld, helpen we daarbij
              4. Blz. 27 B2.2.4 Met webcare volgen, zenden en reageren we op berichten via sociale media (Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn)
          4. Blz. 28 Relevante Beleidsnotities
        4. Blz. 29 3. Samenwerking
          1. Blz. 30 Ambitie
          2. Blz. 31 Context en achtergrond
          3. Blz. 32 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 33 1. We werken samen met partners om kwaliteit te borgen en kwetsbaarheid te verminderen. Per (organisatie)onderdeel kiezen we de meest geschikte samenwerkingspartners
              1. Blz. 34 B3.1.1. Doorontwikkeling samenwerking bedrijfsvoering met BLNP gemeenten
              2. Blz. 35 B3.1.2 Opstellen Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022
              3. Blz. 36 B3.1.3 Bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
            2. Blz. 37 2. Het behouden en aantrekken van talentvolle medewerkers
              1. Blz. 38 B3.2.1 Regionale mobiliteit
              2. Blz. 39 B3.2.2 Samenwerking op vakspecialistische functies
          4. Blz. 40 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 41 4. Veiligheid
          1. Blz. 42 Ambitie
          2. Blz. 43 Context en achtergrond
          3. Blz. 44 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 45 1. De komende jaren pakken we actief de verwevenheid van de boven- en onderwereld (ondermijning) in onze gemeente aan
              1. Blz. 46 B4.1.1 We maken een ondermijningsbeleid voor georganiseerde criminaliteit
              2. Blz. 47 B4.1.2 We ontwikkelen een sluitende aanpak voor ondermijning in Leusden
              3. Blz. 48 B4.1.3 We actualiseren het Bibob beleid in Leusden
            2. Blz. 49 2. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen.
              1. Blz. 50 B4.2.1 We integreren de persoonsgerichte aanpak in de sluitende aanpak verwarde personen en de WvGGZ
              2. Blz. 51 B4.2.2 Binnen de randvoorwaarden van de privacywetgeving verbeteren we structureel de informatie-uitwisseling over overlastgevers en criminelen, tussen de gemeente en partners zoals politie, Openbaar Ministerie, Lariks, Woningstichting en GGZ
            3. Blz. 52 3. Het voorkomen en beperken van gevolgen van branden, crisis en rampen
              1. Blz. 53 B4.3.1 Verder professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
              2. Blz. 54 B4.3.2 Het verder professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
              3. Blz. 55 B4.3.3 Vergroten van het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van burgers. Voorlichting geven aan ouderen en basisscholen om het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid te vergroten
          4. Blz. 56 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 57 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 58 Saldo taakvelden
        8. Blz. 59 Nieuw beleid en CUP
        9. Blz. 60 BBV indicatoren
      3. Blz. 61 Domein Leefomgeving
        1. Blz. 62 Domein Leefomgeving
        2. Blz. 63 1. Duurzaamheid en milieu
          1. Blz. 64 Ambitie
          2. Blz. 65 Context en achtergrond
          3. Blz. 66 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 67 1. In Leusden wekken we in 2040 of eerder jaarlijks evenveel duurzame energie op als we verbruiken
              1. Blz. 68 L1.1.1 We voeren het Energieakkoord 2.0 en Transitieagenda Energie uit met partijen uit de samenleving.
              2. Blz. 69 L1.1.2 We stellen een planning op voor het afbouwen van het gebruik van aardgas en bereiden een proces voor, voor een dialoog met de wijken. In de planning geven we per wijk aan hoe de warmtevoorziening wordt verduurzaamd
              3. Blz. 70 L1.1.3 We continueren de informatiefunctie van het Energieloket en richten het Energiehuis in
              4. Blz. 71 L1.1.4 Samen met lokale en regionale stakeholders stellen we een regionale energiestrategie (RES) op. Dit is een bod aan de Rijksoverheid, waarin is afgesproken wat de regio gaat doen om de regionale energiedoelstellingen te halen
            2. Blz. 72 2. We stimuleren onze inwoners om hun afval zoveel mogelijk gescheiden aan te bieden, zodat we steeds meer grondstoffen kunnen hergebruiken
              1. Blz. 73 L1.2.1 We actualiseren het Grondstoffenplan aan de hand van de evaluatie 2019
              2. Blz. 74 L1.2.2 We onderzoeken hoe we de papierinzameling kunnen optimaliseren
            3. Blz. 75 3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe
              1. Blz. 76 L1.3.1 Uitvoeren maatregelen uit het Mobiliteitsplan op het gebied van duurzame mobiliteit
            4. Blz. 77 4. De Leusdense samenleving neemt meer duurzame initiatieven. De gemeente speelt in op de behoefte van de samenleving en doet mee. Deze duurzame initiatieven worden zichtbaar gemaakt
              1. Blz. 78 L1.4.1 Partijen uit de samenleving en de gemeente voeren acties uit die op de herijkte Duurzaamheidsagenda staan
              2. Blz. 79 L1.4.2 De gemeente ondersteunt duurzame initiatieven uit de samenleving en zorgt mede voor (digitale) zichtbaarheid van deze initiatieven
          4. Blz. 80 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 81 2. Water en riolering
          1. Blz. 82 Ambitie
          2. Blz. 83 Context en achtergrond
          3. Blz. 84 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 85 1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat
              1. Blz. 86 L2.1.1 We stellen het herinrichtingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg in Leusden.
              2. Blz. 87 L2.1.2 We stellen een herinrichtingsplan op voor het noordelijke deel van Leusden-Zuid.
            2. Blz. 88 2. Verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente Leusden
              1. Blz. 89 L2.2.1 We koppelen de Hessenweg , een deel van de wegen in Leusden-Zuid en de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel
              2. Blz. 90 L2.2.2 We starten met de werkvoorbereidingen van maatregelen voor het verbeteren van de waterkwaliteit. Dit doen we in combinatie met lopende ruimtelijke projecten van nieuwbouw- en herinrichtingen
            3. Blz. 91 3. De overlast van een hoge grondwaterstand wordt beperkt
              1. Blz. 92 L2.3.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
              2. Blz. 93 L2.3.2 We stellen het herinrichtingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg en het noordelijke deel van Leusden-Zuid.
            4. Blz. 94 4. Onze rioolstelsels voeren hevige neerslag goed af. Daarmee voorkomen we zoveel mogelijk wateroverlast
              1. Blz. 95 L2.4.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
              2. Blz. 96 L2.4.2 We stimuleren dat bewoners regenwater langer op eigen terrein opvangen
          4. Blz. 97 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 98 3. Wegen en infrastructuur
          1. Blz. 99 Ambitie
          2. Blz. 100 Context en achtergrond
          3. Blz. 101 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 102 1. Ons wegennet is verkeersveilig en in goede staat van onderhoud, maar is ook klimaatbestendig en waterrobuust ingericht
              1. Blz. 103 L3.1.1 We combineren het groot onderhoud van een aantal wegen in Leusden met andere werkzaamheden van nieuwbouw en (her-)inrichtingsprojecten
          4. Blz. 104 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 105 4. Accommodaties en onderwijs
          1. Blz. 106 Ambitie
          2. Blz. 107 Context en achtergrond
          3. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 109 1. De accommodaties van de gemeente Leusden worden gefaseerd verduurzaamd
              1. Blz. 110 L4.1.1 We maken een verduurzamingsplan voor de gemeentelijke accommodaties, waarbij we inzetten op de bevordering van minder fossiel energiegebruik en minder CO2
            2. Blz. 111 2. De gemeentelijke accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en worden qua bezetting en gebruikersgemak optimaal gebruikt
              1. Blz. 112 L4.2.1 We voeren renovatie- of nieuwbouwmaatregelen voor de Korf uit conform het raadsbesluit in 2019
              2. Blz. 113 L4.2.3 We inventariseren de mogelijkheden voor maatwerkhuisvesting van welzijnsorganisaties en verenigingen
              3. Blz. 114 L4.2.4 We inventariseren de mogelijkheden om Fort33 intensiever te gebruiken als cultuurpodium en welzijns- en muziekcentrum voor de jeugd en jongeren van Leusden
            3. Blz. 115 3. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing
              1. Blz. 116 L4.3.1 Realisatie en ingebruikname van het Integraal Kind Centrum (IKC) Berkelwijk
              2. Blz. 117 L4.3.2 Uitwerken van het ontwerp voor het Integraal Kind Centrum (IKC) Groenhouten
              3. Blz. 118 L4.3.3 Renovatie van Montessorischool ‘t Ronde
              4. Blz. 119 L4.3.4 Uitbreiding van Multi Functionele Centra (MFC’s) Atria en Atlas
          4. Blz. 120 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 121 5. Onderhoud buitenruimte
          1. Blz. 122 Ambitie
          2. Blz. 123 Context en achtergrond
          3. Blz. 124 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 125 1. Door inwoners actief te betrekken en (groen)voorzieningen veilig en adequaat te onderhouden, zorgen we ervoor dat inwoners de voorzieningen nog meer waarderen
              1. Blz. 126 L5.1.1 We meten in de wijken de tevredenheid c.q. beleving van de buitenruimte
              2. Blz. 127 L5.1.2 We gaan wijkgericht met bewoners aan de slag om maatregelen te bedenken die bijdragen: biodiversiteit, klimaatadaptatie én belevingswaarde
          4. Blz. 128 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 129 Wat mag het kosten?
        8. Blz. 130 Saldo taakvelden
        9. Blz. 131 Nieuw beleid en CUP
        10. Blz. 132 BBV indicatoren
      4. Blz. 133 Domein Samenleving
        1. Blz. 134 Domein Samenleving
        2. Blz. 135 1. Leusden is toegankelijk voor iedereen en iedereen doet mee
          1. Blz. 136 Ambitie
          2. Blz. 137 Context en achtergrond
          3. Blz. 138 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 139 1. Toegankelijkheid voor alle inwoners
              1. Blz. 140 S1.1.1. We stellen een lokale inclusie agenda op, vooral gericht op het vergroten van de sociale en fysieke toegang tot openbare ruimtes, gebouwen en voorzieningen.
            2. Blz. 141 2. Organiseren van voldoende passende woningen voor mensen met een beperking
              1. Blz. 142 S1.2.1. Als onderdeel van de lokale inclusie agenda, brengen we in beeld of er voldoende passende woningen in Leusden zijn en welke instrumenten de gemeente gaat inzetten om te werken aan de doelstelling van voldoende passende woningen
          4. Blz. 143 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 144 2. Terugdringen van eenzaamheid
          1. Blz. 145 Ambitie
          2. Blz. 146 Context en achtergrond
          3. Blz. 147 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 148 1. We faciliteren een actiegerichte coalitie: Samen sterk tegen eenzaamheid
              1. Blz. 149 S2.1.1 We gaan aan de slag om eenzaamheid te verminderen en/of vroegtijdig eenzaamheid te signaleren.
              2. Blz. 150 S2.1.2. We vergroten het signalerend vermogen door herkenning en bewustwording van eenzaamheid.
              3. Blz. 151 S2.1.3 We ontwikkelen trainingen/vaardigheden om het gesprek over eenzaamheid aan te gaan gericht op inwoners en professionals.
              4. Blz. 152 S2.1.4. We brengen verbindingen aan tussen vraag en aanbod
          4. Blz. 153 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 154 3. Versterken van de voorliggende voorzieningen voor jeugdhulp
          1. Blz. 155 Ambitie
          2. Blz. 156 Context en achtergrond
          3. Blz. 157 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 158 1. Alle kinderen en jongeren maken gebruik van de (voorliggende) voorzieningen binnen de basisstructuur op het terrein van onderwijs, sport, cultuur en ontmoeting, zodat ze gezond en veilig opgroeien.
              1. Blz. 159 S3.1.1. We versterken de mentale weerbaarheid van kinderen en jongeren. Dit doen we vooral door afspraken te maken met scholen en sportverenigingen.
            2. Blz. 160 2. Er is een samenhangend aanbod van preventieve voorzieningen voor kinderen en jongeren met een risicofactor.
              1. Blz. 161 S3.2.1. We versterken het aanbod aan voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 162 S3.2.2. We voeren het hernieuwde beleid rond voorschoolse educatie bij onderwijsachterstand uit.
              3. Blz. 163 S3.2.3. We organiseren nauwere samenwerking tussen kinderopvang, scholen en Lariks.
              4. Blz. 164 S3.2.4. We versterken het jeugd- en jongerenwerk in Fort33 door te investeren in aanbod dat aansluit bij de vraag en verbreden de doelgroep.
            3. Blz. 165 3. We versterken de rol van ouders/opvoeders en professionals bij opvoeden en opgroeien.
              1. Blz. 166 S3.3.1. Bij de toegang tot zorg- en ondersteuning sturen we op veerkracht en het normaliseren van problemen bij opvoeden en opgroeien.
              2. Blz. 167 S3.3.2. De gemeente Leusden start in regionaal verband een campagne om normaliseren van gedrag te bevorderen.
            4. Blz. 168 4. We organiseren kostenbewustzijn in de hele (jeugdhulp)keten. We willen een afvlakking van de zorgkosten realiseren door het nemen van kosten beheersende en kostenverlagende maatregelen. Dit totaalpakket zal moeten leiden tot een daling van de zorg
              1. Blz. 169 S3.4.1. Gemeente en verwijzers monitoren het proces van de inzet van geïndiceerde zorg door regie te nemen. Daarbij hebben we vooral aandacht voor afschalen en gerichte inzet van zorg zodat ieder kind/jongere de juiste ondersteuning ontvangt.
              2. Blz. 170 S3.4.2. We versterken de triage bij Lariks en huisartsen (belangrijkste verwijzers naar de geïndiceerde zorg).
          4. Blz. 171 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 172 4. Versterken van arbeidsparticipatie
          1. Blz. 173 Ambitie
          2. Blz. 174 Context en achtergrond
          3. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 176 1. Vanuit een nauwe samenwerking met ons lokale bedrijfsleven verbeteren we de match tussen werkzoekende en werkgever.
              1. Blz. 177 S4.1.1. We zorgen voor persoonlijke en lokale matching tussen werkzoekende en werkgevers in Leusden
            2. Blz. 178 2. We ontwikkelen een integrale aanpak voor statushouders richting integratie en werk.
              1. Blz. 179 S4.2.1. We richten de trajecten naar werk en integratie integraal in
              2. Blz. 180 S4.2.2. We versterken het sociale netwerk van statushouders in Leusden
          4. Blz. 181 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 182 5. Beperken van (verborgen) armoede
          1. Blz. 183 Ambitie
          2. Blz. 184 Context en achtergrond
          3. Blz. 185 Doelstellingen
            1. Blz. 186 1. We zorgen ervoor dat (financiële) ondersteuning laagdrempelig en breder bekend is en we versterken het signaleren van (verborgen) armoede.
              1. Blz. 187 S5.1.1. We maken met een campagne de mogelijkheden voor (financiële) ondersteuning breed bekend
              2. Blz. 188 S5.1.2. We versterken het signaleren van armoede rondom dit thema bij professionals en vrijwilligers
            2. Blz. 189 2. We verbeteren de aanpak op het terrein van schulden.
              1. Blz. 190 S5.2.1. We onderzoeken de mogelijkheden om (complexe) schulden van inwoners af te kopen.
          4. Blz. 191 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 192 6. Goed omgaan met mensen met verward gedrag
          1. Blz. 193 Ambitie
          2. Blz. 194 Context en achtergrond
          3. Blz. 195 Doelstellingen
            1. Blz. 196 1. We zetten in op de afname van meldingen van incidenten van verwarde inwoners en het aantal persoonsgerichte aanpakken.
              1. Blz. 197 S6.1.1. We voeren een bewustwordingscampagne uit.
              2. Blz. 198 S6.1.2. We organiseren een meldpunt “Bezorgd”
            2. Blz. 199 2. We hebben een sluitende aanpak voor alle inwoners met verward gedrag
              1. Blz. 200 S6.2.1. We organiseren een sluitende aanpak voor inwoners met verward gedrag.
              2. Blz. 201 S6.2.2. Uitvoering sluitende aanpak
          4. Blz. 202 Relevante beleidsnotities
        8. Blz. 203 7. Leusden is een dementievriendelijke samenleving
          1. Blz. 204 Ambitie
          2. Blz. 205 Context en achtergrond
          3. Blz. 206 Doelstellingen
            1. Blz. 207 1. De gemeente Leusden draagt het keurmerk dementievriendelijke gemeente van Alzheimer Nederland.
              1. Blz. 208 S7.1.1. We behalen het keurmerk dementievriendelijke gemeente
              2. Blz. 209 S7.1.2. We ontwikkelen een kennisplatform dementie
              3. Blz. 210 S7.1.3. We leiden toe naar begeleiding op maat: afstemming informele en formele zorg.
              4. Blz. 211 S7.1.4. We ontwikkelen ondersteuning op maat: respijtzorg
          4. Blz. 212 Relevante beleidsnotities
        9. Blz. 213 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 214 Saldo taakvelden
        11. Blz. 215 Nieuw beleid en CUP
        12. Blz. 216 BBV indicatoren
      5. Blz. 217 Domein Ruimte
        1. Blz. 218 Domein Ruimte
        2. Blz. 219 1. Ruimte
          1. Blz. 220 Ambitie
          2. Blz. 221 Context en achtergrond
          3. Blz. 222 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 223 1. Behouden en versterken van de kernkwaliteiten van de gemeente Leusden.
              1. Blz. 224 R1.1.1 We brengen mogelijke binnenstedelijke woningbouwlocaties voor na 2025 in beeld
              2. Blz. 225 R1.1.2 We brengen mogelijke buitenstedelijke ontwikkellocaties in beeld
          4. Blz. 226 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 227 2. Wonen
          1. Blz. 228 Ambitie
          2. Blz. 229 Context en achtergrond
          3. Blz. 230 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 231 1. Door nieuwe woningbouwprojecten en mogelijke herprogrammering van bestaande woningbouwprojecten voldoen we kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte.
              1. Blz. 232 R2.1.1 We monitoren de vraag naar en het aanbod aan woningen in Leusden
              2. Blz. 233 R2.1.2 We maken concrete afspraken over het te realiseren woningbouwprogramma bij nieuwbouwprojecten en herprogrammering van bestaande bouwprojecten
              3. Blz. 234 R2.1.3 We analyseren de beschikbaarheid van de voorraad sociale huurwoningen
              4. Blz. 235 R2.1.4 We bevorderen nieuwe en vernieuwende woonconcepten en –vormen die de druk op de woningmarkt verlichten
            2. Blz. 236 2. We bereiken onze woondoelen ‘doorstroming’ en ‘diversificatie van het woningaanbod’ door beschikbare middelen en instrumenten efficiënt en effectief in te zetten.
              1. Blz. 237 R2.2.1 We brengen de noodzakelijke omvang van de voorraad sociale huurwoningen in beeld
              2. Blz. 238 R2.2.2 We heroverwegen de inzet van bestaande instrumenten en overwegen de inzet van nieuwe, aanvullende instrumenten om doorstroming op de woningmarkt te bevorderen en meer diversificatie van de woningvoorraad te realiseren
          4. Blz. 239 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 240 3. Verkeer en vervoer
          1. Blz. 241 Ambitie
          2. Blz. 242 Context en achtergrond
          3. Blz. 243 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 244 1. Afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel.
              1. Blz. 245 R3.1.3 We intensiveren de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)
              2. Blz. 246 R3.1.1 We treffen aanvullende maatregelen op locaties waar de inrichting niet duidelijk is, conform de huidige richtlijnen van de CROW
              3. Blz. 247 R3.1.2 We nemen maatregelen op plaatsen waar ongevallen gebeuren en/of die als onveilig te boek staan
              4. Blz. 248 R3.1.3 Het kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruigevelddreef vormen we om tot rotonde
            2. Blz. 249 2. Meer mensen op de fiets en uit de auto krijgen
              1. Blz. 250 R3.2.1 We haken, samen met “033 op de fiets”, aan op een brede gedragscampagne die namens de provincie Utrecht wordt opgezet: Ik fiets
              2. Blz. 251 R3.2.2 We onderzoeken de haalbaarheid van een fietspad langs/naast de Pon-lijn
            3. Blz. 252 3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren.
              1. Blz. 253 R3.3.1 We verruimen de capaciteit op de Randweg in twee fases
          4. Blz. 254 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 255 4. Economie
          1. Blz. 256 Ambitie
          2. Blz. 257 Context en achtergrond
          3. Blz. 258 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 259 1. Realiseren van duurzame vitale werklocaties.
              1. Blz. 260 R4.1.2 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden
              2. Blz. 261 R4.1.3 We bieden bedrijfskavels aan in Noord-West Leusden
              3. Blz. 262 R4.1.1 We geven uitvoering aan de in 2019 opgestelde transformatiestrategie. Doel hiervan is het behouden van toekomstbestendige werklocaties én het creëren van ruimte voor gemengde locaties (wonen / werken)
            2. Blz. 263 2. Behoud van stabiele werkgelegenheid in Leusden.
              1. Blz. 264 R4.2.1 We monitoren de ontwikkelingen in Leusdense economie
            3. Blz. 265 3. Versterken economische positie en ondernemerscultuur.
              1. Blz. 266 R4.3.1 We intensiveren het accountmanagement bedrijven
              2. Blz. 267 R4.3.2 Evaluatie convenant Regio Amersfoort en Economic Board Utrecht (EBU)
            4. Blz. 268 4. Winkelgebieden ontwikkelen we verder tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies.
              1. Blz. 269 R4.4.1 We gaan verder met het project Hart van Leusden (revitalisering Hamershof)
              2. Blz. 270 R4.4.2 We maken samen met ondernemers en vastgoedeigenaren (de betrokken gebiedspartijen) een visie over de ontwikkeling van de Hamershof
            5. Blz. 271 5. We zetten Leusden op de kaart.
              1. Blz. 272 R4.5.1 We maken samen met onze partners een visie voor recreatie en toerisme en voeren deze uit
              2. Blz. 273 R4.5.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening
          4. Blz. 274 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 275 5. Buitengebied
          1. Blz. 276 Ambitie
          2. Blz. 277 Context en achtergrond
          3. Blz. 278 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 279 1. Behoud en de versterking van de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
              1. Blz. 280 R5.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en passen deze visie waar nodig aan.
              2. Blz. 281 R5.1.2 We laten het watersysteem en het landschap sturend zijn bij het realiseren of uitbreiden van functies.
              3. Blz. 282 R5.1.3 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
              4. Blz. 283 R5.1.4 We voeren het uitvoeringsprogramma voor het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) uit
              5. Blz. 284 R5.1.5 We leveren onze kennis aan en adviseren Stichting “De Boom” over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen op haalbaarheid aan draagvlak, gemeentelijk en ander beleid en regelgeving
              6. Blz. 285 R5.1.6 We geven samen met onze partners uitvoering aan de samenwerkingsagenda voor het Nationaal Park Heuvelrug
            2. Blz. 286 2. Werken aan duurzaam economisch perspectief voor de Leusdense landbouw.
              1. Blz. 287 R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door in het nieuwe omgevingsplan Buitengebied ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief
              2. Blz. 288 R5.2.1 We geven samen met de betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied voor een duurzame en toekomstbestendige landbouw
            3. Blz. 289 3. Behouden en versterken van natuur en ecologie.
              1. Blz. 290 R5.3.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van de omgevingsvisie landelijk gebied
              2. Blz. 291 R5.3.2 We adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van de omzetting van 55 hectare grond in nieuwe natuur
              3. Blz. 292 R5.3.3 We leveren onze kennis aan en adviseren Stichting “De Boom” over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen op haalbaarheid aan draagvlak, gemeentelijk en ander beleid en regelgeving
            4. Blz. 293 4. Benutten en versterken van de mogelijkheden voor recreatie en toerisme in het buitengebied
              1. Blz. 294 R5.4.1 We maken samen met onze partners een visie voor recreatie en toerisme en voeren deze uit
              2. Blz. 295 R5.4.2 We bedenken samen met partners een aansprekend lobby-strategie voor gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide
          4. Blz. 296 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 297 6. Cultuurhistorie
          1. Blz. 298 Ambitie
          2. Blz. 299 Context en achtergrond
          3. Blz. 300 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 301 1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 302 R6.1.1 Opstellen paraplubestemmingsplan Cultuurhistorie om cultuurhistorische waarden en landschappelijke structuren te beschermen
              2. Blz. 303 R6.1.2 Inbedden cultureel erfgoed in het omgevingsplan
              3. Blz. 304 R6.1.3 Implementatie cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke initiatieven
            2. Blz. 305 2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
              1. Blz. 306 R6.2.1 We organiseren en evalueren de gemeentelijke Open Monumentendag en reiken de Erfgoedprijs uit
              2. Blz. 307 R6.2.2 We gaan door met het aanwijzen van gemeentelijk monumenten
              3. Blz. 308 R6.2.3 We maken een digitaal ontsloten versie van de cultuurhistorische waardenkaart
              4. Blz. 309 R6.2.4 We organiseren een avond voor gemeentelijk monumenteneigenaren
          4. Blz. 310 Relevante beleidsnotities
        8. Blz. 311 7. Omgevingswet
          1. Blz. 312 Ambitie
          2. Blz. 313 Context en achtergrond
          3. Blz. 314 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 315 1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet.
              1. Blz. 316 R7.1.1 Programmamanagement + deelprojecten invoering Omgevingswet
          4. Blz. 317 Relevante beleidsnotities
        9. Blz. 318 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 319 Saldo taakvelden
        11. Blz. 320 Nieuw beleid en CUP
        12. Blz. 321 BBV indicatoren
      6. Blz. 322 Overhead
        1. Blz. 323 Algemeen
        2. Blz. 324 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 325 Specificatie van de overhead
        4. Blz. 326 Overheadpercentage
        5. Blz. 327 Tabel specificatie overhead
        6. Blz. 328 BBV indicatoren
      7. Blz. 329 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
        1. Blz. 330 Algemeen
        2. Blz. 331 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 332 Saldo taakvelden
        4. Blz. 333 0.5 Treasury
        5. Blz. 334 0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelasting
        6. Blz. 335 0.64 Overige belastingen
        7. Blz. 336 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        8. Blz. 337 0.8 Overige baten en lasten
        9. Blz. 338 0.9 Vennootschapsbelasting
        10. Blz. 339 3.4 Economische promotie
        11. Blz. 340 6.3 Inkomensregelingen
        12. Blz. 341 0.10 Toevoeging/onttrekking reserves
        13. Blz. 342 BBV indicatoren
      8. Blz. 343 Paragrafen
        1. Blz. 344 Paragraaf A Lokale heffingen
          1. Blz. 345 Kader
          2. Blz. 346 Tarieven 2020
          3. Blz. 347 Afvalstoffenheffing
          4. Blz. 348 Afschaffen hondenbelasting
          5. Blz. 349 Kostenonderbouwingen heffingen
          6. Blz. 350 Opbrengst
          7. Blz. 351 Ontwikkelingen lokale lastendruk
          8. Blz. 352 Kwijtschelding
        2. Blz. 353 Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 354 Algemeen
          2. Blz. 355 Risico's Algemene Dienst
          3. Blz. 356 Weerstandsvermogen Algemene Dienst
          4. Blz. 357 Risico's grondexploitatie
          5. Blz. 358 Weerstandsvermogen Grondbedrijf
          6. Blz. 359 Kengetallen financiële positie
        3. Blz. 360 Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 361 Algemeen
          2. Blz. 362 Beleidskader
          3. Blz. 363 Kapitaalgoederen in Leusden
          4. Blz. 364 Ontwikkelingen
          5. Blz. 365 Vernieuwd gemeenschappelijk toezichtkader (GTK)
          6. Blz. 366 Groot onderhoud jaarschijf 2020
          7. Blz. 367 Budgetten
          8. Blz. 368 Onderhoudsvoorzieningen
          9. Blz. 369 Kapitaalinvesteringen beleidsplan Verkeer en Vervoer
        4. Blz. 370 Paragraaf D Financiering
          1. Blz. 371 Treasury-functie
          2. Blz. 372 Financieringsbeleid
          3. Blz. 373 Financieringspositie
          4. Blz. 374 Indicatoren
          5. Blz. 375 Rente en beleggingsvolume
          6. Blz. 376 Overig
        5. Blz. 377 Paragraaf E Bedrijfsvoering
          1. Blz. 378 Doel en inleiding
          2. Blz. 379 Beleidskaders
          3. Blz. 380 Bedrijfsvoering 2020 : “inzet op het uitwerken van nieuwe ontwikkellijnen”
          4. Blz. 381 Personeel en organisatie
          5. Blz. 382 Kengetallen organisatie
          6. Blz. 383 Sturing en verantwoording
          7. Blz. 384 Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering
          8. Blz. 385 Lasten en baten bedrijfsvoering
        6. Blz. 386 Paragraaf F Verbonden Partijen
          1. Blz. 387 Algemeen
          2. Blz. 388 Lokale en regionale sturing op Verbonden Partijen
          3. Blz. 389 Beheersingsmethodiek voor verbonden partijen
          4. Blz. 390 Coalitieakkoord 2018-2022
          5. Blz. 391 Gegevens en ontwikkelingen per verbonden partij
        7. Blz. 392 Paragraaf G Grondbeleid
          1. Blz. 393 Belang en doelstelling paragraaf
          2. Blz. 394 Beleidskaders
          3. Blz. 395 Ontwikkelingen
          4. Blz. 396 Relaties met programma's
          5. Blz. 397 Begroting 2020 Grondbedrijf
          6. Blz. 398 Actuele prognose resultaat en winstneming
          7. Blz. 399 Algemene reserve grondexploitatie (weerstandsvermogen)
          8. Blz. 400 Voorzieningen grondexploitaties
          9. Blz. 401 Risico's per complex
        8. Blz. 402 Paragraaf H Toezicht en verantwoording
          1. Blz. 403 Algemeen
          2. Blz. 404 Rekenkamercommissie Vallei en Veluwerand
          3. Blz. 405 Rechtmatigheid en accountantscontrole
          4. Blz. 406 Doelmatigheid en doeltreffendheid
          5. Blz. 407 Interbestuurlijk Toezicht (IBT)
        9. Blz. 408 Paragraaf I Taakstellingen
          1. Blz. 409 Paragraaf taakstellingen
          2. Blz. 410 Maatregelen scenario’s dekking begrotingstekort
          3. Blz. 411 Openstaande bezuinigingstaakstellingen
      9. Blz. 412 Financiële begroting
        1. Blz. 413 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 414 Begrotingsresultaat 2020-2023
          2. Blz. 415 Sociaal Domein
          3. Blz. 416 Nieuw beleid
          4. Blz. 417 Financiering en rente
          5. Blz. 418 Reserves en voorzieningen
          6. Blz. 419 Meerjarig investeringsplan (MIP)
          7. Blz. 420 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          8. Blz. 421 Meerjarenbalans 2018-2023
          9. Blz. 422 Structureel evenwicht
          10. Blz. 423 EMU-saldo
        2. Blz. 424 Overzicht baten en lasten
          1. Blz. 425 Overzicht baten en lasten
          2. Blz. 426 Grondslag van de begrotingsramingen
          3. Blz. 427 Overzicht incidentele baten en lasten
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap