Uitgaven
7,06%€ 4.789
x € 1.000Inkomsten
0,57%€ 386
x € 1.000Saldo
€ -4.403
x € 1.000Domein Bestuur
Uitgaven
7,06%€ 4.789
x € 1.000Inkomsten
0,57%€ 386
x € 1.000Saldo
€ -4.403
x € 1.000Domein Bestuur
De gemeentelijke bestuursstijl is open en transparant. De bestuursstijl kenmerkt zich door nauw contact met inwoners, bedrijven en instellingen. We zijn een overheid die met passie en betrokkenheid zich openstelt voor de andere partners uit de samenleving, voorwaarden schept en coalities aangaat om samen met partners maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. De houding van de ambtelijke organisatie is gericht op het mogelijk maken van initiatieven. En een excellente dienstverlening binnen de mogelijkheden.
Het Domein Bestuur is onderverdeeld in de onderdelen Samenleving Voorop, publieksdienstverlening, samenwerking en veiligheid. Voor al deze programmaonderdelen zijn ambities opgesteld die zijn ingevuld met doelstellingen:
Ambitie Samenleving Voorop
De missie van de gemeente Leusden is de Samenleving Voorop. Onze gemeente is van de mensen die hier wonen, werken en leven. Daarom nodigen we uit om samen vooruit te kijken, samen te werken. En, als het kan, samen te besluiten. Met ieders belang als uitgangspunt. Samen bepalen we hoe onze toekomst eruitziet en wat er gebeurt. Zo geven we onze gemeenschap samen vorm, zo gaan we samen vooruit. Samen maken we het mooier.
Ambitie publieksdienstverlening
Onze basishouding is dienstverlenend, vanuit de kernwaarden Samenleving Voorop. We zijn duidelijk en transparant. We maken gebruik van, en sluiten aan bij de digitale ontwikkelingen die tot onze beschikking staan en optimaliseren deze.
Ambitie samenwerking
We werken samen om kwaliteit te waarborgen en kwetsbaarheid te verminderen. Per (organisatie)onderdeel kiezen we de meest geschikte samenwerkingspartner(s).
Ambitie veiligheid
In Leusden blijven we inzetten op de aanpak van ondermijning, criminaliteit en woonoverlast en crisisbeheersing. We anticiperen snel op maatschappelijke ontwikkelingen en deze vertalen naar de Leusdense situatie.
1. Samenleving Voorop
Ambitie
De missie van de gemeente Leusden is de Samenleving Voorop. Onze gemeente is van de mensen die hier wonen, werken en leven. Daarom nodigen we uit om samen vooruit te kijken, samen te werken. En, als het kan, samen te besluiten. Met ieders belang als uitgangspunt. Samen bepalen we hoe onze toekomst eruitziet en wat er gebeurt. Zo geven we onze gemeenschap samen vorm, zo gaan we samen vooruit. Samen maken we het mooier.
Context en achtergrond
De samenleving verandert snel, de gemeente Leusden verandert mee. In de ontwikkeling van Samenleving Voorop, stellen we het partnerschap centraal.
We hebben ervaren dat er tal van initiatieven zijn die, ook zonder de gemeente, tot mooie resultaten leiden. We hebben gezien dat faciliteren werkt. Het aanmoedigen van initiatieven, die verder zonder hulp van de grond komen. Het zetje geven waar dat nodig en mogelijk is, blijven we doen. De verdere ontwikkeling zit in de aanpak van maatschappelijke problemen. Als gemeente kunnen we maatschappelijke problemen niet alleen aanpakken, of oplossen. Vanuit goed vakmanschap en vernieuwend werken willen we, in verbinding met inwoners, partners, ondernemers en andere stakeholders, de gemeenschap vormgeven.
Wat willen we bereiken?
1. De kernwaarden Samenleving Voorop zijn zichtbaar in ons handelen
De gemeenteraad heeft begin 2019 kernwaarden Samenleving Voorop vastgesteld. Deze kernwaarden zijn leidend voor het handelen van de gemeente Leusden. Ze moeten daarom zichtbaar en herkenbaar zijn voor onze inwoners, organisaties en bedrijven.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
Relevante beleidsnotities
2. Publieksdienstverlening
Ambitie
Onze basishouding is dienstverlenend, vanuit de kernwaarden Samenleving Voorop. We zijn duidelijk en transparant. We maken gebruik van, en sluiten aan bij de digitale ontwikkelingen die tot onze beschikking staan en optimaliseren deze.
Context en achtergrond
Door de snel ontwikkelende wereld op het gebied van informatievoorziening, kunnen we steeds meer. In onze dienstverlening maken we hier gebruik van. Daarnaast zijn er wettelijke bepalingen waar we rekening mee houden, zoals de bepalingen over digitalisering, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB). We zoeken continu naar mogelijkheden om onze dienstverlening op peil te houden of te verbeteren. De samenwerking met gemeenten Bunschoten, Nijkerk en Putten (BLNP) op het gebied van ICT is nodig om hier als gemeente Leusden goed op in te kunnen spelen. We werken samen waar dat effectief en efficiënt is.
Wat willen we bereiken?
1. Wij helpen inwoners snel en adequaat om hun producten te krijgen
Door mensen op afspraak te laten komen, minimaliseren we de wachttijden tot 5 minuten. Dit komt de dienstverlening en doorstroom ten goede. In de drukke vakantieperiode streven wij ernaar burgers ten dienste te zijn door een flexibele aanpak.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het . |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- B2.1.1 We gebruiken i-burgerzaken, zodat inwoners tijd- en plaats onafhankelijk zaken met ons kunnen doen. Daarnaast kunnen we hierdoor effectiever en efficiënter werken.
- B2.1.2 We doen ons werk efficiënt en leveren goede kwaliteit door slimmer te werken met een participatieve aanpak.
- B2.1.3 We stimuleren dienstverlening op afspraak
2. We zorgen ervoor dat per 2021 burgers en bedrijven zelf de regie over hun zaken met de digitale overheid kunnen voeren.
We gaan in 2021 verder met het verbeteren van de kwaliteit van de digitale dienstverlening in Leusden. Dit doen we door de basis verder op orde te maken. We bieden meer producten online aan, en verbeteren de informatie op de website en andere digitale kanalen. In 2020 heeft de gemeentelijke website het certificaat ‘Drempelvrij’ ontvangen. Om dit certificaat te behouden, moet de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website en de digitale formulieren regelmatig gemonitord en verbeterd worden.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- B2.2.1 We bieden alle formulieren digitaal aan. Wij verminderen het aantal PDF documenten. De klant hoeft het niet meer uit te printen en in te vullen maar kan dit online invullen.
- B2.2.2 We verbeteren en vereenvoudigen onze (digitale) communicatie en transacties met inwoners en bedrijven.
- B2.2.3 We helpen inwoners , die daar om welke reden dan ook problemen mee hebben, hun weg te vinden in de digitale wereld.
- B2.2.4 Met webcare volgen, zenden en reageren we op berichten via sociale media en kunnen meldingen over de openbare ruimte worden doorgegeven via een eenvoudig meldsysteem.
Relevante Beleidsnotities
Niet van toepassing
3. Samenwerking
Ambitie
We werken samen om kwaliteit te waarborgen en kwetsbaarheid te verminderen. Per (organisatie)onderdeel kiezen we de meest geschikte samenwerkingspartner(s).
Context en achtergrond
Voor een compacte organisatie als de gemeente Leusden, is het noodzakelijk extra oog te hebben om de kwaliteit te waarborgen kwetsbaarheid te verminderen. We kiezen daarom bewust de meest geschikte samenwerkingspartners per (organisatie)onderdeel.
Wat willen we bereiken?
1.We willen resultaat behalen op de zogeheten ‘4 K’s-’ :Kwaliteit verbeteren, Kwetsbaarheid verminderen, Kansen voor medewerkers en Kosten besparen.
Het komende jaar wordt de samenwerking tussen de 4 gemeenten weer verder geïntensiveerd. Om resultaat te boeken op de K van Kosten en Kwetsbaarheid worden procedures en werkwijzen zoveel mogelijk geüniformiseerd. Dit geldt voor alle 4 de terreinen en wordt projectmatig opgepakt. Ook wordt gestart met de harmonisering van arbeidsvoorwaarden. Om de kwaliteit te borgen wordt gewerkt vanuit de 1 team, 1 workload gedachte. Dit betekent dat niet wordt gekeken naar vanuit welke gemeente de vraag komt, maar wie binnen het team deze het best in behandeling kan nemen. Dit biedt tevens de mogelijkheid tot specialisatie. Samen met het feit dat het werkterrein hierdoor wordt vergroot biedt dit ook kansen voor medewerkers.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
- RegioGemeenten - Larikslaan2 - Voila |
Verbonden Partijen |
Alle verbonden partijen |
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- B3.1.1 We ontwikkelen de samenwerking bedrijfsvoering met de gemeenten Bunschoten, Nijkerk, Leusden en Putten (BNLP) verder door.
- B3.1.2 We harmoniseren en standaardiseren werkprocessen en werkwijzen.
- B3.1.3 Er is een Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022 opgesteld. Deze wordt verder uitgewerkt in een uitwerkingsagenda.
- B3.1.4 We bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
Relevante beleidsnotities
4. Veiligheid
Ambitie
In Leusden blijven we inzetten op de aanpak van ondermijning, criminaliteit en woonoverlast en crisisbeheersing. We anticiperen snel op maatschappelijke ontwikkelingen en deze vertalen naar de Leusdense situatie.
Context en achtergrond
De coronacrisis heeft geleid tot veel veranderingen in de samenleving. Een mogelijke economische recessie kan betekenen dat een stap richting (het meewerken) aan criminaliteit kleiner wordt. De effecten hiervan op het ondermijningsbeeld moeten worden onderzocht. Ondermijning blijft hierdoor een groot aandachtspunt voor de gemeente Leusden. De coronacrisis heeft de trend van klassieke criminaliteit naar vormen van digitale oplichting nog meer versterkt. Daarnaast stijgt de overlast in de leefsituatie van inwoners doordat mensen meer thuis zijn.
De gemeente Leusden werkt samen met de politie, het Openbaar Ministerie (OM), het Veiligheidshuis, regionale veiligheidsorganisaties, jongerenwerk, Lariks, woningbouwverenigingen en ondernemers om het leef-, woon- en ondernemersklimaat zo veilig en gezond mogelijk te houden.
Wat willen we bereiken?
1. We pakken de verwevenheid van de boven- en onderwereld (ondermijning) in onze gemeente actief aan
Ondermijning heeft structureel de aandacht in Leusden. We werken daarvoor intensiever samen te werken met diverse ketenpartners zoals politie, OM, Regionaal informatie en Expertisecentrum (RIEC) en Regionale Uitvoerings Dienst (RUD). We pakken de georganiseerde ondermijnende criminaliteit zodanig aan, dat de economische machtspositie van criminelen wordt weggenomen. Onze focus ligt op drugs, witwassen, criminaliteit in het buitengebied, mensenhandel en illegaal gokken. Hierbinnen richten we ons met onze ketenpartners op het (persoonsgericht) aanpakken van spilfiguren en schijnbaar onaantastbare personen; verstoren van criminele infrastructuur en afpakken van crimineel gewin , zoals geld, vermogen en luxe goederen.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
- Politie - OM - RIEC - Veiligheidscoalitie Midden-Nederland |
Bijdrage Verbonden Partij |
Kennis- en informatiedeling, handhaving door de politie |
2. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen.
In Leusden werken we met de Persoonsgerichte Aanpak (PGA).
Personen die ernstige veiligheidsproblemen, of ernstige overlast veroorzaken, kunnen het beste worden aangepakt met integrale en op de persoon toegesneden maatregelen. Ketenpartners, als gemeente, politie, Openbaar Ministerie en hulpverlening, werken hierbij samen. Deze afspraken zijn in een convenant vastgelegd. Het doel is altijd om criminele, of overlast gevende gedrag te laten stoppen of terug te dringen en de levenssituatie rond de persoon duurzaam positief te beïnvloeden.
Lokaal hebben we de afgelopen jaren een goede samenwerkingsstructuur opgebouwd, waarin partners elkaar snel kunnen bereiken.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks, Woningstichting Leusden |
Verbonden Partijen |
Veiligheidscoalitie Midden-Nederland, OM |
Bijdrage Verbonden Partij |
Kennis-en informatiedeling |
Wat gaan we daarvoor doen?
3. De gemeente speelt effectief in op maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en vertaalt die naar de Leusdense situatie
We brengen goed in beeld wat de effecten zijn van maatschappelijke veranderingen op het veiligheidsdomein in Leusden. We hebben in kaart gebracht wat de verantwoordelijkheid en rol van gemeente hierin is en handelen voortvarend.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
Regiogemeenten, Veiligheidscoalitie Midden-Nederland. |
Bijdrage Verbonden Partij |
Kennis- en informatiedeling, bijdrage aan publiekscampagne |
4. We voorkomen en beperken gevolgen van branden, crises en rampen
Naast het voorkomen van branden, rampen en crises, willen we ook de eventuele gevolgen hiervan zoveel mogelijk beperken. De gemeente is verantwoordelijkheid voor het organiseren van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio Utrecht voert deze taken uit voor de gemeente.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Vrijwillige brandweer, AED vereniging, Lariks |
Verbonden Partijen |
Veiligheid Regio Utrecht |
Bijdrage Verbonden Partij |
Training, voorlichting inwoners |
Wat gaan we daarvoor doen?
- B4.4.1 We gaan verder met het professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
- B4.4.2 We gaan verder met het professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
- B4.4.3 We vergroten het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners door voorlichting te geven aan ouderen en basisschoolleerlingen.
Relevante beleidsnotities
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |
Lasten | -5.797 | -4.894 | -4.789 | -4.748 | -4.743 | -4.733 | |
Baten | 464 | 363 | 357 | 310 | 287 | 287 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -5.333 | -4.531 | -4.432 | -4.438 | -4.456 | -4.446 | |
Onttrekkingen | 93 | 51 | 29 | 8 | 8 | 8 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 93 | 51 | 29 | 8 | 8 | 8 | |
Gerealiseerd resultaat | -5.240 | -4.480 | -4.403 | -4.430 | -4.448 | -4.438 |
Saldo taakvelden
bedragen x € 1.000 | |||||||||
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |||
0.1 | Bestuur | -2.137 | -1.491 | -1.493 | -1.493 | -1.493 | -1.493 | ||
0.2 | Burgerzaken | -975 | -773 | -693 | -755 | -773 | -763 | ||
1.1 | Crisisbeheersing en Brandweer | -1.694 | -1.746 | -1.773 | -1.770 | -1.770 | -1.770 | ||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -527 | -521 | -474 | -421 | -421 | -421 | ||
0.10 | Toevoeging/onttrekking reserves | 93 | 51 | 29 | 8 | 8 | 8 | ||
Gerealiseerd resultaat | -5.240 | -4.480 | -4.404 | -4.431 | -4.449 | -4.439 | |||
Nieuw beleid en CUP
bedragen x € 1.000 | |||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Incidenteel | Structureel | ||||||||
CUP 2018-2022: | |||||||||
1.2 Initiatieven van inwoners | 18,3 | 18,3 | |||||||
2.1 Veiligheid | |||||||||
a. capaciteit veiligheid | 53,0 | ||||||||
Nieuw beleid 2021: | |||||||||
1.1 Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | |||||
1.2 Eetwerkcafé | 50,0 | ||||||||
121 | 18 | 0 | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
BBV indicatoren
De verplichte beleidsindicatoren worden per domein weergegeven. De indicatoren staan op waarstaatjegemeente.nl en zijn daar ook te raadplegen. In onderstaande indicatoren wordt Leusden vergeleken met gemeenten van 25.000-50.000 inwoners. Op de website kunnen ook andere vergelijkingen worden gemaakt.
- Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. - Gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners
Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). - Diefstal uit woningen per 1.000 inwoners
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. - Vernieling en misdrijven tegen de openbare orde per 1.000 inwoners
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven.
Beschikbare perioden
2012 – 2019
Bron CBS - Diefstallen
CBS - Criminaliteit