Uitgaven
23,92%€ 16.227
x € 1.000Inkomsten
13,05%€ 8.866
x € 1.000Saldo
€ -7.361
x € 1.000Domein Leefomgeving
Uitgaven
23,92%€ 16.227
x € 1.000Inkomsten
13,05%€ 8.866
x € 1.000Saldo
€ -7.361
x € 1.000Domein Leefomgeving
Het Domein Leefomgeving is onderverdeeld in de onderdelen duurzaamheid en milieu, water, riolering en klimaatadaptatie, wegen en infrastructuur, beheer buitenruimte, accommodaties en onderwijs. Voor al deze programmaonderdelen zijn ambities opgesteld, doelstellingen geformuleerd en activiteiten opgenomen.
Het domein Leefomgeving heeft op diverse onderdelen raakvlakken met het domein Ruimte, bijvoorbeeld waar het gaat om verkeer en vervoer, ecologie, de omgevingsvisies en ruimtelijke plannen.
Ambitie Duurzaamheid en Milieu
Leusden is in 2040 energieneutraal. Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij duurzaamheid en dragen hieraan bij. Afval wordt gescheiden ingezameld en hergebruikt.
Ambitie Water, riolering en klimaatadaptatie
Leusden heeft een goed functionerend rioolstelsel en een goede waterkwaliteit, houdt droge voeten en is klaar voor een veranderend klimaat.
Ambitie Wegen en Infrastructuur
Leusden heeft een wegennet dat functioneel en structureel van goede kwaliteit is en klaar is voor een veranderend klimaat.
Ambitie Accomodaties en Onderwijs
De gemeentelijke accommodaties zijn kwalitatief en kwantitatief optimaal afgestemd op de wensen van huurders en gebruikers en ambities van de gemeente.
Ambitie Onderhoud buitenruimte
Leusden wil een buitenruimte die door gebruikers optimaal wordt beleefd en gebruikt, waarin maatregelen voor biodiversiteit en klimaatadaptatie voldoende ruimte krijgen.
1. Duurzaamheid en milieu
Ambitie
Leusden is in 2040 energieneutraal. Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij duurzaamheid en dragen hieraan bij. Afval wordt gescheiden ingezameld en hergebruikt.
Context en achtergrond
Het Coalitieakkoord en het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 vormen de basis voor de bestuursopdrachten de Transitieagenda Energie, Afval en Duurzame Mobiliteit. In 2020 is een concept-bod voor de Regionale Energiestrategie (RES) aan het rijk uitgebracht en heeft de gemeente een Transitievisie Warmte opgesteld. Het Grondstofbeleidsplan 2021-2025 is in ontwikkeling.
Wat willen we bereiken?
1. In Leusden wekken we in 2040 of eerder jaarlijks evenveel duurzame energie op als we verbruiken
In de Duurzaamheidsagenda is afgesproken om uiterlijk in 2040 energieneutraal te zijn. Hiervoor gaan we meer energie besparen, meer duurzame energie opwekken en fossiele energie zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Inwoners, bewonersgroepen, de Leusdense duurzaamheidsorganiaties, organisaties van bedrijven en boeren, netbeheerder, andere gemeenten, onderzoeksbureaus, Rijksoverheid, provincie, waterschap, LTO |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
2. We stimuleren gescheiden afvalinzameling en het recyclen van grondstoffen. Onze inwoners hebben in 2030 maximaal 25 kg restafval per inwoner per jaar.
Het resultaat van onze doelstelling meten we door het terugbrengen van de hoeveelheid restafval te monitoren. We maken bij iedere keuze een afweging tussen kosten, serviceniveau en milieu. De activiteiten worden uitgevoerd conform het Grondstoffenbeleidsplan 2021-2025 (in ontwikkeling).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
De Groene Belevenis, Kringloopcentrum Leusden |
Verbonden Partijen |
AVU (Afval Verwijdering Utrecht) |
Bijdrage Verbonden Partij |
AVU verwerkt de ingezamelde grondstoffen en het restafval. AVU draagt daarbij zorg voor de contracten, de administratieve afwikkeling en adviseert over technische en financiële ontwikkelingen. |
3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe
Bij het stimuleren van duurzame mobiliteit besteden we extra aandacht aan fietsen, wandelen, elektrisch rijden, autodelen en openbaar vervoer (zie hiervoor ook het programma ruimte).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Provincie Utrecht, buurgemeenten, U15, 033opdefiets, lokale fietsersbond, De Groene Belevenis, ondernemers, ontwikkelaars, inwoners en toekomstige bewoners. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
4. De Leusdense samenleving neemt meer duurzame initiatieven. De gemeente speelt in op de behoefte van de samenleving en doet mee. Deze initiatieven worden zichtbaar gemaakt
We willen een impuls geven aan duurzame ontwikkeling door duurzame initiatieven te stimuleren. Dit kan betrekking hebben op energie, circulaire economie, biodiversiteit en duurzame leefstijl. De Duurzaamheidsagenda wil concrete handvatten bieden aan onze inwoners en bedrijven om te verduurzamen.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lokale partijen zoals De Groene Belevenis, Vallei Horstee, Kringloopcentrum Leusden, Vlindertuin, Bibliotheek Leusden, Fair Trade werkgroep, Leusdense Duurzaamheid Organisaties. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Dynamische Duurzaamheidsagenda Leusden
Omgevingsvisie stedelijk gebied
Omgevingsvisie landelijk gebied
Grondstoffenplan 2021-2025 ( in ontwikkeling)
CUP opdrachten 4.1, 4.2 en 4.3
2. Water, riolering en klimaatadaptatie
Ambitie
Leusden heeft een goed functionerend rioolstelsel en een goede waterkwaliteit, houdt droge voeten en is klaar voor een veranderend klimaat.
Context en achtergrond
De invulling van de gemeentelijke watertaken over de omgang met afval-, regen- en grondwater is vastgelegd in het Gemeentelijk Riolering Plan (GRP).
In het GRP wordt een overzicht gegeven van de aanwezige voorzieningen, het rioolbeheer van de afgelopen planperiode geëvalueerd, zijn doelen vertaald in ambities en staan de hoofdlijnen van de aanpak om deze ambities te halen. Dit houdt in dat de geplande uitgaven voor de planperiode 2019-2023 en verder, worden begroot en verantwoord.
Wat willen we bereiken?
1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat
Het rioleringssysteem vraagt continu aandacht voor wat betreft onderhoud, maar ook maatregelen om de veranderingen in het klimaat te kunnen verwerken. Dit doen we zo kostenefficiënt mogelijk. Ook zijn er aanpassingen nodig voor een toekomstbestendig rioleringssysteem.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Waterschap Vallei & Veluwe |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. We verbeteren de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente.
Bij hevige regenval kan afvalwater overstorten vanuit gemengde rioleringssystemen op het oppervlaktewater. Hierdoor wordt het oppervlaktewater ongewenst vervuild.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Waterschap Vallei & Veluwe |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- L2.2.1 We koppelen de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel, zodat schoon regenwater schoon blijft.
- L2.2.2 We verrichten baggerwerkzaamheden in het oostelijke deel van Leusden.
- L2.2.3. We starten met de voorbereidingen voor het verbeteren van de waterkwaliteit in combinatie met lopende projecten van nieuwbouw en herinrichtingen.
Relevante beleidsnotities
3. Wegen en infrastructuur
Ambitie
Leusden heeft een wegennet dat functioneel en structureel van goede kwaliteit is en klaar is voor een veranderend klimaat.
Context en achtergrond
De gemeente Leusden heeft circa 1,6 miljoen m² wegverharding in beheer. Dit wegennet bestaat voornamelijk uit klinkerverhardingen (circa 60%) en asfaltverhardingen (circa 40%).
Wegbeheer omvat de onderhoudsmaatregelen die nodig zijn om het wegareaal van de gemeente Leusden op een veilige en duurzame wijze in stand te houden. Dat wil zeggen de technisch noodzakelijke maatregelen. Deze maatregelen voeren we zoveel mogelijk uit met andere werken in de openbare ruimte.
Wat willen we bereiken?
1. Ons wegennet is verkeersveilig en in goede staat van onderhoud, maar is ook klimaatbestendig en water-robuust ingericht
Door groot onderhoud van het wegennet te combineren met andere werkzaamheden, beheren we ons wegennet kosteneffectief. Ons credo daarbij is: klein onderhoud waar het volstaat, groot onderhoud waar het moet. Daarbij bereiden we ons voor op de gevolgen van een veranderend klimaat.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Provincie Utrecht, buurgemeenten |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Actualisatie groot onderhoud buitenruimte 2020-2023 (in ontwikkeling, nog vast te stellen)
CUP 4.2 en 10.4 Verbeteren doorstroming verkeer; Mobiliteitsplan (in ontwikkeling, nog vast te stellen)
4. Accommodaties en onderwijs
Ambitie
De gemeentelijke accommodaties zijn kwalitatief en kwantitatief optimaal afgestemd op de wensen van huurders en gebruikers en ambities van de gemeente.
Context en achtergrond
De gemeente heeft een gevarieerde vastgoedportefeuille van beperkte omvang.
De nota Integraal Gemeentelijk Vastgoed Leusden 2016-2030 geeft inzicht in de mogelijkheden en potentie van het totale gemeentelijk vastgoed. Ook is geformuleerd hoe we invulling geven aan de volgende aspecten: efficiëntie, evenwicht tussen vraag en aanbod, spreiding en bezetting, transparantie, risicobeheersing en duurzaamheid.
De gemeente kiest vooral voor eigendom van vastgoed wanneer dit essentieel is voor de uitvoering van functies en taken van de gemeente zelf, of van maatschappelijke organisaties die niet op andere wijze kunnen worden gehuisvest.
Wat willen we bereiken?
1. We onderhouden de accommodaties efficiënt en doeltreffend en risico’s zijn beheersbaar
Voor de gemeente is optimalisatie van kosten en baten belangrijk. Een verbetering van de efficiëntie is mogelijk door standaardisatie van procedures en een prestatiegericht onderhoudscontract. De vastgoedorganisatie vervult hier een regierol.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
De huurders en gebruikers van de betreffende accommodaties worden bij de implementatie betrokken. Verenigingen die gebruik maken van het zwembad |
Verbonden Partijen |
Gecontracteerde onderhoudspartner. SRO als gecontracteerde exploitant van het zwembad |
Bijdrage Verbonden Partij |
Er zijn afspraken vastgelegd in de onderhoudsovereenkomst met de onderhoudspartner om de efficiëntie en doeltreffendheid te vergroten en risico’s te beheersen. |
2. Gemeente Leusden verduurzaamt gefaseerd haar accommodaties
We vervullen een voorbeeldrol bij het energieneutraal maken van Leusden. We verminderen het gebruik van fossiele energie en de CO2-uitstoot van de accommodaties.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
De huurders en gebruikers van de betreffende accommodaties worden bij de uitwerking van de verduurzamingsplannen betrokken |
Verbonden Partijen |
Gecontracteerde onderhoudspartner |
Bijdrage Verbonden Partij |
De kennis en ervaring van de gecontracteerde onderhoudspartner wordt optimaal ingezet om de duurzaamheidsplannen vorm te geven en daarmee de stap naar realisatie te verkleinen en risico’s de verkleinen. |
3. De accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en worden optimaal gebruikt
De accommodaties ondersteunen het gemeentelijk beleid. Kosten en financiële en maatschappelijke opbrengsten zijn daarbij met elkaar in verhouding. We onderzoeken of verdere kostenbesparing mogelijk is, door aanpassing en herschikking.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
De huurders en gebruikers van de betreffende accommodaties worden bij de uitwerking van de verduurzamingsplannen betrokken |
Verbonden Partijen |
Fort33, Scholen in de Kunst, GGD, Home Start, JIJ onderwijsadvies, Verloskundepraktijk Luna, Lactatiekundige praktijk Borstvoeding enzo en Lariks |
Bijdrage Verbonden Partij |
Meedenken en afstemmen planvorming van het onderzoek naar een nieuwe locatie. |
4. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing
Tot 2030 worden 3 Kind Centra gerealiseerd, waarin nieuwe vormen van onderwijs, kinderopvang en zorg optimaal gehuisvest zijn. Kind Centra dragen bij aan een doorlopende ontwikkel- en leerlijn voor de jeugd in Leusden. Ook bevorderen de centra de samenwerking tussen de maatschappelijke organisaties rondom het kind.
Samenwerking |
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Voila, VMOL, Humankind |
|
Verbonden Partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
5. Onderhoud buitenruimte
Ambitie
Leusden wil een buitenruimte die door gebruikers optimaal wordt beleefd en gebruikt, waarin maatregelen voor biodiversiteit en klimaatadaptatie voldoende ruimte krijgen.
Context en achtergrond
Met de inzet van (groot) onderhoudsmaatregelen dragen we bij aan een zo groot mogelijke belevingswaarde van de buitenruimte. We ontwikkelen instrumenten om deze belevingswaarde onder gebruikers te meten en erop te sturen. Door mogelijkheden voor participatie, in meedenken en-doen, te stimuleren vergroten we de betrokkenheid van gebruikers van de buitenruimte. Binnen financiële kaders, technische mogelijkheden en milieudoelstellingen leveren we maatwerk.
Wat willen we bereiken?
1. Door de samenleving actief te betrekken en de buitenruimte veilig en adequaat te onderhouden, zorgen we ervoor dat gebruikers de voorzieningen nog meer waarderen.
We stimuleren de samenleving door actief te communiceren over kansen en mogelijkheden om te participeren. Hiermee beogen we het aantal maar ook de omvang van participatie-trajecten, in zowel meedenken als meedoen, uit te breiden. We willen de belevingswaarde vergroten door met gebruikers gebiedsgericht maatwerk te realiseren. We spelen in op kansen voor biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het . |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Externe aannemer (contract onderhoud buitenruimte), Wijkbewoners/-gebruikers van de buitenruimte |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Groenbeleidsplan gemeente Leusden ‘Groene rijkdom in beeld’ (2005)
GRP 2019-2023 (in ontwikkeling, nog vast te stellen)
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |
Lasten | -16.302 | -16.093 | -15.415 | -15.352 | -15.209 | -15.412 | |
Baten | 8.453 | 8.343 | 7.015 | 6.971 | 6.892 | 6.892 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -7.849 | -7.750 | -8.400 | -8.381 | -8.317 | -8.520 | |
Onttrekkingen | 2.808 | 2.741 | 1.851 | 1.764 | 1.631 | 1.557 | |
Stortingen | -2.857 | -2.406 | -812 | -805 | -798 | -798 | |
Mutaties reserves | -49 | 335 | 1.039 | 959 | 833 | 759 | |
Gerealiseerd resultaat | -7.898 | -7.415 | -7.361 | -7.422 | -7.484 | -7.761 |
Saldo taakvelden
bedragen x € 1.000 | |||||||||
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 7 | 583 | -33 | -62 | -91 | -91 | ||
2.1 | Verkeer en vervoer | -2.892 | -4.151 | -4.439 | -4.513 | -4.579 | -4.828 | ||
4.2 | Onderwijshuisvesting | -1.202 | -995 | -981 | -1.010 | -1.020 | -1.021 | ||
5.2 | Sportaccomodaties | -1.935 | -1.453 | -1.406 | -1.404 | -1.323 | -1.248 | ||
5.3 | Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | ||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -905 | -1.408 | -1.415 | -1.396 | -1.391 | -1.415 | ||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 11 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | ||
7.2 | Riolering | 295 | 351 | 313 | 310 | 308 | 308 | ||
7.3 | Afval | -88 | 830 | 860 | 874 | 863 | 858 | ||
7.4 | Milieubeheer | -1.116 | -1.501 | -1.308 | -1.188 | -1.093 | -1.093 | ||
7.5 | Begraafplaatsen | -42 | -50 | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
0.10 | Toevoeging/onttrekking reserves | -49 | 335 | 1.039 | 959 | 833 | 759 | ||
Gerealiseerd resultaat | -7.898 | -7.415 | -7.361 | -7.421 | -7.484 | -7.762 | |||
Nieuw beleid en CUP
bedragen x € 1.000 | |||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Incidenteel | Structureel | ||||||||
CUP 2018-2022: | |||||||||
4.1 Transitieagenda energie | |||||||||
a. bijdrage energieakkoord buitengebied | 10,0 | 10,0 | |||||||
c. warmteplan | |||||||||
d. onderzoek duurzame warmte en duurzame energie | 20,0 | ||||||||
f. uitbreiding formatie | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 | |||||
g. energieloket | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | |||||
h. coordinatie en cofinanciering Energiehuis | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | |||||
i. communicatie energietransitie | 20,0 | ||||||||
4.2 Duurzame mobiliteit | |||||||||
a. laadpalen | 10,0 | ||||||||
4.3 Afval | |||||||||
d. luierinzameling en verwerking | |||||||||
8.1 Onderhoud buitenruimte | |||||||||
b. faciliteren bewonersinitiatieven | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | |||||
c. uitvoeren stresstest en extra onderhoud | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | |||||
Nieuw beleid 2021: | |||||||||
2.1 Energietransitie | 80,0 | 80,0 | |||||||
2.2 Uitvoering Regionale Energie Strategie | 70,0 | ||||||||
200,0 | 80,0 | 0,0 | 0,0 | 250,0 | 250,0 | 240,0 | 240,0 | ||
BBV indicatoren
De verplichte beleidsindicatoren worden per domein weergegeven. De indicatoren staan op waarstaatjegemeente.nl en zijn daar ook te raadplegen. In onderstaande indicatoren wordt Leusden vergeleken met gemeenten van 25.000-50.000 inwoners. Op de website kunnen ook andere vergelijkingen worden gemaakt.
2010 - 2018
Bron
Rijkswaterstaat - Klimaatmonitor
Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval.
Beschikbare perioden
2001 - 2018
Bron
CBS - Statistiek Huishoudelijk afval