Programmabegroting 2021 |
Blz. 1 |
Programmabegroting 2021 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Aanbieding |
Blz. 4 |
Aanbieding |
Blz. 5 |
Domein Bestuur |
Blz. 6 |
Domein Bestuur |
Blz. 7 |
1. Samenleving Voorop |
Blz. 8 |
Ambitie |
Blz. 9 |
Context en achtergrond |
Blz. 10 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 11 |
1. De kernwaarden Samenleving Voorop zijn zichtbaar in ons handelen |
Blz. 12 |
B1.1.1 We dragen de kernwaarden Samenleving Voorop , binnen en buiten de organisatie, krachtig uit. |
Blz. 13 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 14 |
2. Publieksdienstverlening |
Blz. 15 |
Ambitie |
Blz. 16 |
Context en achtergrond |
Blz. 17 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 18 |
1. Wij helpen inwoners snel en adequaat om hun producten te krijgen |
Blz. 19 |
B2.1.1 We gebruiken i-burgerzaken, zodat inwoners tijd- en plaats onafhankelijk zaken met ons kunnen doen. Daarnaast kunnen we hierdoor effectiever en efficiënter werken. |
Blz. 20 |
B2.1.2 We doen ons werk efficiënt en leveren goede kwaliteit door slimmer te werken met een participatieve aanpak. |
Blz. 21 |
B2.1.3 We stimuleren dienstverlening op afspraak |
Blz. 22 |
2. We zorgen ervoor dat per 2021 burgers en bedrijven zelf de regie over hun zaken met de digitale overheid kunnen voeren. |
Blz. 23 |
B2.2.1 We bieden alle formulieren digitaal aan. Wij verminderen het aantal PDF documenten. De klant hoeft het niet meer uit te printen en in te vullen maar kan dit online invullen. |
Blz. 24 |
B2.2.2 We verbeteren en vereenvoudigen onze (digitale) communicatie en transacties met inwoners en bedrijven. |
Blz. 25 |
B2.2.3 We helpen inwoners , die daar om welke reden dan ook problemen mee hebben, hun weg te vinden in de digitale wereld. |
Blz. 26 |
B2.2.4 Met webcare volgen, zenden en reageren we op berichten via sociale media en kunnen meldingen over de openbare ruimte worden doorgegeven via een eenvoudig meldsysteem. |
Blz. 27 |
Relevante Beleidsnotities |
Blz. 28 |
3. Samenwerking |
Blz. 29 |
Ambitie |
Blz. 30 |
Context en achtergrond |
Blz. 31 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 32 |
1.We willen resultaat behalen op de zogeheten ‘4 K’s-’ :Kwaliteit verbeteren, Kwetsbaarheid verminderen, Kansen voor medewerkers en Kosten besparen. |
Blz. 33 |
B3.1.1 We ontwikkelen de samenwerking bedrijfsvoering met de gemeenten Bunschoten, Nijkerk, Leusden en Putten (BNLP) verder door. |
Blz. 34 |
B3.1.2 We harmoniseren en standaardiseren werkprocessen en werkwijzen. |
Blz. 35 |
B3.1.3 Er is een Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022 opgesteld. Deze wordt verder uitgewerkt in een uitwerkingsagenda. |
Blz. 36 |
B3.1.4 We bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen |
Blz. 37 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 38 |
4. Veiligheid |
Blz. 39 |
Ambitie |
Blz. 40 |
Context en achtergrond |
Blz. 41 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 42 |
1. We pakken de verwevenheid van de boven- en onderwereld (ondermijning) in onze gemeente actief aan |
Blz. 43 |
B4.1.1 We hanteren een sluitende aanpak voor ondermijning in Leusden |
Blz. 44 |
B4.1.2 We actualiseren het beleid rondom ondermijning in Leusden |
Blz. 45 |
2. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen. |
Blz. 46 |
B4.2.1 We werken aan een effectieve samenwerking tussen veiligheid en zorg. |
Blz. 47 |
3. De gemeente speelt effectief in op maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en vertaalt die naar de Leusdense situatie |
Blz. 48 |
B4.3.1 We actualiseren alle relevante beleidsdocumenten |
Blz. 49 |
B4.3.2 We vergroten het risicobewustzijn van onze inwoners op het gebied van cybercriminaliteit en digitale oplichting. |
Blz. 50 |
4. We voorkomen en beperken gevolgen van branden, crises en rampen |
Blz. 51 |
B4.4.1 We gaan verder met het professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie |
Blz. 52 |
B4.4.2 We gaan verder met het professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer |
Blz. 53 |
B4.4.3 We vergroten het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners door voorlichting te geven aan ouderen en basisschoolleerlingen. |
Blz. 54 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 55 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 56 |
Saldo taakvelden |
Blz. 57 |
Nieuw beleid en CUP |
Blz. 58 |
BBV indicatoren |
Blz. 59 |
Domein Leefomgeving |
Blz. 60 |
Domein Leefomgeving |
Blz. 61 |
1. Duurzaamheid en milieu |
Blz. 62 |
Ambitie |
Blz. 63 |
Context en achtergrond |
Blz. 64 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 65 |
1. In Leusden wekken we in 2040 of eerder jaarlijks evenveel duurzame energie op als we verbruiken |
Blz. 66 |
L1.1.1 We voeren de Transitieagenda Energie (Programmaplan Energie) uit. |
Blz. 67 |
L1.1.2 We starten met de wijkuitvoeringsplannen energietransitie |
Blz. 68 |
L1.1.3 We continueren het Energieloket en voeren Energiehuisprojecten uit. |
Blz. 69 |
L1.1.4 We stellen een uitnodigingskader op voor de opwekking van duurzame energie. |
Blz. 70 |
2. We stimuleren gescheiden afvalinzameling en het recyclen van grondstoffen. Onze inwoners hebben in 2030 maximaal 25 kg restafval per inwoner per jaar. |
Blz. 71 |
L1.2.1 We optimaliseren de oud papier inzameling. |
Blz. 72 |
L1.2.2. Bij het ontstaan van nieuwe verwerkingsmogelijkheden, starten we met de gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal. |
Blz. 73 |
3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe |
Blz. 74 |
L1.3.1 We voeren maatregelen uit, uit het Mobiliteitsplan, op het gebied van duurzame mobiliteit. |
Blz. 75 |
4. De Leusdense samenleving neemt meer duurzame initiatieven. De gemeente speelt in op de behoefte van de samenleving en doet mee. Deze initiatieven worden zichtbaar gemaakt |
Blz. 76 |
L1.4.1 We voeren, met partijen uit de samenleving, acties uit die voortkomen uit de Duurzaamheidsagenda Leusden. |
Blz. 77 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 78 |
2. Water, riolering en klimaatadaptatie |
Blz. 79 |
Ambitie |
Blz. 80 |
Context en achtergrond |
Blz. 81 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 82 |
1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat |
Blz. 83 |
L2.1.1 We stellen het werkvoorbereidingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg in Leusden en starten met de uitvoeringswerkzaamheden. |
Blz. 84 |
L2.1.2 We stellen een werkvoorbereidingsplan op voor rioolwerkzaamheden in het noordelijke deel van Leusden-Zuid. |
Blz. 85 |
2. We verbeteren de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente. |
Blz. 86 |
L2.2.1 We koppelen de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel, zodat schoon regenwater schoon blijft. |
Blz. 87 |
L2.2.2 We verrichten baggerwerkzaamheden in het oostelijke deel van Leusden. |
Blz. 88 |
L2.2.3. We starten met de voorbereidingen voor het verbeteren van de waterkwaliteit in combinatie met lopende projecten van nieuwbouw en herinrichtingen. |
Blz. 89 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 90 |
3. Wegen en infrastructuur |
Blz. 91 |
Ambitie |
Blz. 92 |
Context en achtergrond |
Blz. 93 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 94 |
1. Ons wegennet is verkeersveilig en in goede staat van onderhoud, maar is ook klimaatbestendig en water-robuust ingericht |
Blz. 95 |
L3.1.1 We combineren het groot onderhoud van een aantal wegen in Leusden met andere werkzaamheden van nieuwbouw en (her-)inrichtingsprojecten |
Blz. 96 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 97 |
4. Accommodaties en onderwijs |
Blz. 98 |
Ambitie |
Blz. 99 |
Context en achtergrond |
Blz. 100 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 101 |
1. We onderhouden de accommodaties efficiënt en doeltreffend en risico’s zijn beheersbaar |
Blz. 102 |
L4.1.1 We voeren een nieuwe onderhoudswerkwijze en contractvorming in. |
Blz. 103 |
L4.1.2 We scherpen het nakomen van verplichtingen omtrent de exploitatie van zwembad Octopus aan. |
Blz. 104 |
2. Gemeente Leusden verduurzaamt gefaseerd haar accommodaties |
Blz. 105 |
L4.2.1 We maken een verduurzamingsplan voor de gemeentelijke accommodaties. |
Blz. 106 |
L4.2.2 We combineren, daar waar mogelijk, de uitvoering van energiebesparende maatregelen met reguliere onderhoudswerkzaamheden |
Blz. 107 |
3. De accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en worden optimaal gebruikt |
Blz. 108 |
L4.3.1 We onderzoeken of Fort33 intensiever kan worden gebruikt als cultuurpodium en welzijns- en muziekcentrum. |
Blz. 109 |
L4.3.2 We onderzoeken een alternatieve huisvesting voor het Centrum Jeugd en Gezin aan de Mulderij. |
Blz. 110 |
4. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing |
Blz. 111 |
L4.4.1 We starten met de bouw van Integraal Kind Centrum (IKC) Groenhouten |
Blz. 112 |
L4.4.2 We voeren de bouwwerkzaamheden voor renovatie, uitbreiding en verduurzaming van Montessorischool ‘t Ronde uit. |
Blz. 113 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 114 |
5. Onderhoud buitenruimte |
Blz. 115 |
Ambitie |
Blz. 116 |
Context en achtergrond |
Blz. 117 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 118 |
1. Door de samenleving actief te betrekken en de buitenruimte veilig en adequaat te onderhouden, zorgen we ervoor dat gebruikers de voorzieningen nog meer waarderen. |
Blz. 119 |
L5.1.1 We meten de tevredenheid c.q. beleving van de buitenruimte bij gebruikers. |
Blz. 120 |
L5.1.2. We gaan per wijk/gebied met gebruikers aan de slag om onderhoudsmaatregelen te bedenken die bijdragen aan biodiversiteit, klimaatadaptatie én belevingswaarde van de buitenruimte. |
Blz. 121 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 122 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 123 |
Saldo taakvelden |
Blz. 124 |
Nieuw beleid en CUP |
Blz. 125 |
BBV indicatoren |
Blz. 126 |
Domein Samenleving |
Blz. 127 |
Domein Samenleving |
Blz. 128 |
1. Toegankelijkheid voor iedereen |
Blz. 129 |
Ambitie |
Blz. 130 |
Context en achtergrond |
Blz. 131 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 132 |
1. Leusden is toegankelijk voor alle inwoners |
Blz. 133 |
S1.1.1 We voeren de lokale inclusie agenda Leusden 2020-2022 uit |
Blz. 134 |
2. We zorgen voor voldoende passende woningen voor mensen met een beperking |
Blz. 135 |
S1.2.1 We spelen in op specifieke woonbehoeftes. |
Blz. 136 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 137 |
2. Terugdringen van eenzaamheid |
Blz. 138 |
Ambitie |
Blz. 139 |
Context en achtergrond |
Blz. 140 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 141 |
1. Voorkomen en beperken van eenzaamheid. |
Blz. 142 |
S2.1.1 We normaliseren eenzaamheid |
Blz. 143 |
S2.1.2 We vergroten het vermogen om eenzaamheid te herkennen en te signaleren |
Blz. 144 |
S2.1.3 We verbinden (ondersteuning)vraag en aanbod rondom eenzaamheid |
Blz. 145 |
S2.1.4 We zetten in op eigen regie van inwoners |
Blz. 146 |
S2.1.5 We bereiken effect met onze aanpak rondom eenzaamheid en brengen dit in beeld |
Blz. 147 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 148 |
3. Versterken voorzieningen jeugdhulp |
Blz. 149 |
Ambitie |
Blz. 150 |
Context en achtergrond |
Blz. 151 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 152 |
1. Alle kinderen en jongeren maken gebruik van de (voorliggende) voorzieningen binnen de basisstructuur op het terrein van onderwijs, sport, cultuur en ontmoeting, zodat ze gezond en veilig opgroeien. |
Blz. 153 |
S3.1.1 We versterken de mentale weerbaarheid van de jeugd door afspraken te maken met scholen, kinderopvang, sportverenigingen, Lariks, GGD. |
Blz. 154 |
S3.1.2 We zorgen voor voldoende toegankelijke basisvoorzieningen voor alle jeugd in Leusden |
Blz. 155 |
2. Er is een samenhangend aanbod van preventieve voorzieningen voor kinderen en jongeren met een risicofactor. |
Blz. 156 |
S3.2.1. We versterken het aanbod aan voorliggende voorzieningen |
Blz. 157 |
S3.2.2. We voeren het hernieuwde beleid rond voor- en vroegschoolse educatie bij onderwijsachterstand uit. |
Blz. 158 |
S3.2.3. We organiseren nauwere samenwerking tussen kinderopvang, scholen, Lariks en GGDrU. |
Blz. 159 |
S3.2.4. We versterken het jeugd- en jongerenwerk door te investeren in aanbod dat aansluit bij de vraag en verbreden de doelgroep. |
Blz. 160 |
3. We versterken de rol van ouders/opvoeders en professionals bij opvoeden en opgroeien. |
Blz. 161 |
S3.3.1. Bij de toegang tot zorg- en ondersteuning sturen we op veerkracht en het normaliseren van problemen bij opvoeden en opgroeien. |
Blz. 162 |
S3.3.2. De gemeente Leusden start in regionaal verband een campagne om normaliseren van gedrag te bevorderen. |
Blz. 163 |
4. We organiseren kostenbewustzijn in de hele (jeugdhulp)keten. We willen een afvlakking van de zorgkosten realiseren door het nemen van kosten beheersende en kostenverlagende maatregelen. |
Blz. 164 |
S3.4.1. We versterken en monitoren de triage bij Lariks en (huis)artsen als belangrijkste verwijzers naar de geïndiceerde zorg. |
Blz. 165 |
S3.4.2 Gemeente en verwijzers nemen de regie op het proces van de inzet van geïndiceerde zorg door te monitoren en te sturen. |
Blz. 166 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 167 |
4. Versterken van arbeidsparticipatie |
Blz. 168 |
Ambitie |
Blz. 169 |
Context en achtergrond |
Blz. 170 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 171 |
1. In nauwe samenwerking met ons lokale bedrijfsleven, verbeteren we de match tussen werkzoekende en werkgever. |
Blz. 172 |
S4.1.1. We zorgen voor persoonlijke en lokale matching tussen werkzoekende en werkgevers in Leusden |
Blz. 173 |
S4.1.2 In regionaal verband voeren we activiteiten uit, gericht op werkzoekenden die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt. |
Blz. 174 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 175 |
5. Beperken (verborgen) armoede |
Blz. 176 |
Ambitie |
Blz. 177 |
Context en achtergrond |
Blz. 178 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 179 |
1. We vergroten de bekendheid en het bereik van onze ondersteuning |
Blz. 180 |
S5.1.1 We versterken de samenwerking rondom armoede op vindplaatsen. |
Blz. 181 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 182 |
6. Goed omgaan mensen met verward gedrag |
Blz. 183 |
Ambitie |
Blz. 184 |
Context en achtergrond |
Blz. 185 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 186 |
1. We zetten in op de afname van meldingen van incidenten van verwarde inwoners en het aantal persoonsgerichte aanpakken. |
Blz. 187 |
S6.1.1 We voeren een bewustwordingscampagne uit en organiseren gesprekken met ervaringsdeskundigen. |
Blz. 188 |
2. We werken vanuit een sluitende aanpak voor alle inwoners met verward gedrag |
Blz. 189 |
S6.2.1 We voeren onze sluitende aanpak voor mensen met verward gedrag uit |
Blz. 190 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 191 |
7. Dementievriendelijke samenleving |
Blz. 192 |
Ambitie |
Blz. 193 |
Context en achtergrond |
Blz. 194 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 195 |
1. Leusden is een dementievriendelijke samenleving |
Blz. 196 |
S7.1.1 We geven uitvoering aan het keurmerk dementievriendelijke gemeente. |
Blz. 197 |
S7.1.2 We werken aan deskundigheidsbevordering bij professionals en vrijwilligers |
Blz. 198 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 199 |
8. Grip op de uitvoering |
Blz. 200 |
Ambitie |
Blz. 201 |
Context en achtergrond |
Blz. 202 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 203 |
1. We zetten in op een sterke informatievoorziening die de transformatie faciliteert |
Blz. 204 |
S8.1.1 We realiseren een sturingsinstrument dat inzicht biedt in de trends en kosten van het gebruik van zorg en ondersteuning |
Blz. 205 |
2. Met maatregelen zetten we in op het besparen en beheersen van kosten |
Blz. 206 |
S8.2.1 We versterken het accountmanagement met (zorg)aanbieders en verwijzers |
Blz. 207 |
S8.2.2 We vergroten het kostenbewustzijn in de keten |
Blz. 208 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 209 |
9. Inburgering en statushouders |
Blz. 210 |
Ambitie |
Blz. 211 |
Context en achtergrond |
Blz. 212 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 213 |
1. We zorgen ervoor dat inburgeringsplichtige statushouders met succes hun inburgeringstraject afronden en deel gaan uitmaken van de samenleving van Leusden |
Blz. 214 |
S9.1.1. We maken afspraken met gecertificeerde taalscholen en maken afspraken met (boven)lokale partners voor ondersteunend en informeel taalonderwijs |
Blz. 215 |
S9.1.2 We maken regionaal afspraken over de toeleiding naar werk en (boven)lokaal over de toeleiding naar vrijwilligerswerk |
Blz. 216 |
S9.1.3 We stellen een uitgebreid aanbod voor de maatschappelijke begeleiding samen |
Blz. 217 |
S9.1.4 We zorgen dat kinderen gebruik maken van de kindregelingen. kunnen meedoen en hun talenten kunnen ontplooien |
Blz. 218 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 219 |
Saldo taakvelden |
Blz. 220 |
Nieuw beleid en CUP |
Blz. 221 |
BBV indicatoren |
Blz. 222 |
Domein Ruimte |
Blz. 223 |
Domein Ruimte |
Blz. 224 |
1. Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 225 |
Ambitie |
Blz. 226 |
Context en achtergrond |
Blz. 227 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 228 |
1. Bepalen van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Leusden en de regio voor de periode 2030 – 2040. |
Blz. 229 |
R1.1.1 We stellen met de regiogemeenten en de provincies Utrecht en Gelderland een Ontwikkelbeeld regio Amersfoort 2030 – 2040 op. |
Blz. 230 |
2. Gemeente Leusden creëert voldoende ruimte voor woningbouw - en werklocaties na 2025 |
Blz. 231 |
R1.2.1 We borgen (juridisch) de ontwikkeling van woningbouw- en werklocaties voor na 2025 in de Omgevingsvisie Landelijk Gebied (daarna mogelijk bestemmingsplan/ Omgevingsplan). |
Blz. 232 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 233 |
2. Wonen |
Blz. 234 |
Ambitie |
Blz. 235 |
Context en achtergrond |
Blz. 236 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 237 |
1. Leusden voldoet kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte door nieuwe projecten en herprogrammering van bestaande projecten. |
Blz. 238 |
R2.1.1 We actualiseren de Woonvisie |
Blz. 239 |
R2.1.2 We werken mee aan nieuwbouwprojecten. |
Blz. 240 |
R2.1.3 We introduceren een methodiek voor afstemming van woningbouwprogramma’s. |
Blz. 241 |
R2.1.4 We evalueren de regels voor urgentie bij woonruimteverdeling. |
Blz. 242 |
R2.1.5 We onderzoeken de effectiviteit van het instrumentarium voor doorstroming op de woningmarkt en doen zo nodig verbetervoorstellen. |
Blz. 243 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 244 |
3. Verkeer en vervoer |
Blz. 245 |
Ambitie |
Blz. 246 |
Context en achtergrond |
Blz. 247 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 248 |
1. Leusden streeft naar afname van het aantal (letsel) ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel |
Blz. 249 |
R3.1.1 We blijven intensief samenwerken de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN) |
Blz. 250 |
2. We krijgen meer mensen op de fiets en uit de auto |
Blz. 251 |
R3.2.1 We haken aan op een brede gedragscampagne die namens de provincie Utrecht wordt opgezet: Ik fiets |
Blz. 252 |
R3.2.2. We zorgen dat de bestaande fietsinfrastructuur in goede conditie is. |
Blz. 253 |
R3.2.3 We zoeken naar kansrijke doorfietsroutes |
Blz. 254 |
3. We verbeteren de doorstroming op het hoofdwegennet |
Blz. 255 |
R3.3.1 We optimaliseren de werking van onze verkeersregelinstallaties |
Blz. 256 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 257 |
4. Economie |
Blz. 258 |
Ambitie |
Blz. 259 |
Context en achtergrond |
Blz. 260 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 261 |
1. Leusden realiseert duurzame, vitale werklocaties |
Blz. 262 |
R4.1.1 We bieden bedrijfskavels aan in Noordwest Leusden |
Blz. 263 |
R4.1.2 Regio Amersfoort stelt met de provincie Utrecht een regionale programmering voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen op. |
Blz. 264 |
R4.1.3 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden |
Blz. 265 |
2. We versterken de economische positie en ondernemerscultuur |
Blz. 266 |
R4.2.1 We verbinden het accountmanagement bedrijven aan arbeidsparticipatie en energietransitie |
Blz. 267 |
3. Winkelgebieden ontwikkelen we verder tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies |
Blz. 268 |
R4.3.1 Samen met ondernemers en vastgoedeigenaren ronden we de visie op de doorontwikkeling van de Hamershof af en starten we de uitvoering op. |
Blz. 269 |
4. We zetten Leusden op de kaart |
Blz. 270 |
R4.4.1 We geven samen met onze partners uitvoering aan de Leusdense visie voor recreatie en toerisme. |
Blz. 271 |
R4.4.2 We verbeteren de toeristische informatievoorziening en aansturing van VVV Leusden |
Blz. 272 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 273 |
5. Buitengebied |
Blz. 274 |
Ambitie |
Blz. 275 |
Context en achtergrond |
Blz. 276 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 277 |
1. We behouden en versterken de kernkwaliteiten van ons buitengebied. |
Blz. 278 |
R5.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en passen deze visie waar nodig aan. |
Blz. 279 |
R5.1.2 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing |
Blz. 280 |
R5.1.3 We voeren het uitvoeringsprogramma voor het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) uit. Dit voor behoud van biodiversiteit en het versterken van natuur en landschap. |
Blz. 281 |
R5.1.4 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen. |
Blz. 282 |
R5.1.5 We geven, samen met onze partners, uitvoering aan de samenwerkingsagenda voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. |
Blz. 283 |
2. Leusden werkt aan duurzaam economisch perspectief voor de landbouw. |
Blz. 284 |
R5.2.1 We geven, samen met de betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en ondersteunen de Regiodeal Food Valley, voor een duurzame en toekomstbestendige landbouw. |
Blz. 285 |
R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief. |
Blz. 286 |
3. We behouden en versterken onze natuur en ecologie. |
Blz. 287 |
R5.3.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van de omgevingsvisie landelijk gebied |
Blz. 288 |
R5.3.2 We adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van de omzetting van 55 hectare grond in nieuwe natuur |
Blz. 289 |
R5.3.3 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen. |
Blz. 290 |
4. We benutten en versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme in het buitengebied. |
Blz. 291 |
R5.4.1 We geven samen met onze partners uitvoering aan de Leusdense visie voor recreatie en toerisme. |
Blz. 292 |
R5.4.2 We onderzoeken, samen met Defensie, de mogelijkheden voor gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide. |
Blz. 293 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 294 |
6. Cultuurhistorie |
Blz. 295 |
Ambitie |
Blz. 296 |
Context en achtergrond |
Blz. 297 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 298 |
1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed. |
Blz. 299 |
R6.1.1 We gaan werken met het bestemmingsplan Cultureel Erfgoed en de daarmee samenhangende waardenkaart, om cultuurhistorisch erfgoed te beschermen. |
Blz. 300 |
R6.1.2 We verbinden duurzaamheid en cultureel erfgoed. |
Blz. 301 |
2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten. |
Blz. 302 |
R6.2.1 We gaan door met het aanwijzen van gemeentelijk monumenten. |
Blz. 303 |
R6.2.2 We ontsluiten de cultuurhistorische waardenkaart digitaal voor bewoners en belangstellenden. |
Blz. 304 |
R6.2.3 We ondersteunen eigenaren van monumenten actief. |
Blz. 305 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 306 |
7. Omgevingswet |
Blz. 307 |
Ambitie |
Blz. 308 |
Context en achtergrond |
Blz. 309 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 310 |
1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet. |
Blz. 311 |
R7.1.1 We voeren het programma “invoering omgevingswet” en alle onderliggende deelprojecten in samenhang uit. |
Blz. 312 |
Relevante beleidsnotities |
Blz. 313 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 314 |
Saldo taakvelden |
Blz. 315 |
Nieuw beleid en CUP |
Blz. 316 |
BBV indicatoren |
Blz. 317 |
Overhead |
Blz. 318 |
Algemeen |
Blz. 319 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 320 |
Specificatie van de overhead |
Blz. 321 |
Overheadpercentage |
Blz. 322 |
Toerekening percentage overheadkosten |
Blz. 323 |
Tabel specificatie overhead |
Blz. 324 |
BBV indicatoren |
Blz. 325 |
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien |
Blz. 326 |
Algemeen |
Blz. 327 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 328 |
Saldo taakvelden |
Blz. 329 |
0.5 Treasury |
Blz. 330 |
0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelasting |
Blz. 331 |
0.64 Overige belastingen |
Blz. 332 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
Blz. 333 |
0.8 Overige baten en lasten |
Blz. 334 |
0.9 Vennootschapsbelasting |
Blz. 335 |
3.4 Economische promotie |
Blz. 336 |
6.3 Inkomensregelingen |
Blz. 337 |
0.10 Toevoeging/onttrekking reserves |
Blz. 338 |
BBV indicatoren |
Blz. 339 |
Paragrafen |
Blz. 340 |
Paragraaf A Lokale heffingen |
Blz. 341 |
Kader |
Blz. 342 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 343 |
Uitgangspunten tarieven 2021 |
Blz. 344 |
Afvalstoffenheffing |
Blz. 345 |
Ontwikkeling tarieven van 2020 naar 2021 |
Blz. 346 |
Opbrengst |
Blz. 347 |
Procentuele verdeling lokale heffingen |
Blz. 348 |
Ontwikkelingen lokale lastendruk |
Blz. 349 |
Kostenonderbouwingen heffingen |
Blz. 350 |
Kwijtschelding |
Blz. 351 |
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 352 |
Belang en doelstelling paragraaf |
Blz. 353 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 354 |
Beleidskader |
Blz. 355 |
Ontwikkelingen |
Blz. 356 |
Risicomanagement |
Blz. 357 |
Risico's algemene dienst |
Blz. 358 |
Benodigd weerstandsvermogen Algemene dienst |
Blz. 359 |
Beschikbare weerstandsvermogen Algemene dienst |
Blz. 360 |
Ratio weerstandsvermogen Algemene dienst |
Blz. 361 |
Risico's grondexploitatie |
Blz. 362 |
Benodigd weerstandsvermogen Grondbedrijf |
Blz. 363 |
Beschikbare weerstandsvermogen Grondbedrijf |
Blz. 364 |
Ratio weerstandsvermogen Grondbedrijf |
Blz. 365 |
Kengetallen financiële positie |
Blz. 366 |
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 367 |
Algemeen |
Blz. 368 |
Beleidskader |
Blz. 369 |
Kapitaalgoederen in Leusden |
Blz. 370 |
Ontwikkelingen |
Blz. 371 |
Groot onderhoud jaarschijf 2021 |
Blz. 372 |
Budgetten |
Blz. 373 |
Onderhoudsvoorzieningen |
Blz. 374 |
Kapitaalinvesteringen beleidsplan Verkeer en Vervoer |
Blz. 375 |
Paragraaf D Financiering |
Blz. 376 |
Treasury-functie |
Blz. 377 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 378 |
Financieringsbeleid |
Blz. 379 |
Financieringspositie |
Blz. 380 |
Indicatoren |
Blz. 381 |
Rente en liquide middelen |
Blz. 382 |
Overig |
Blz. 383 |
Paragraaf E Bedrijfsvoering |
Blz. 384 |
Doel en inleiding |
Blz. 385 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 386 |
Personeel en organisatie Leusden |
Blz. 387 |
Sturing en verantwoording |
Blz. 388 |
Huisvesting gemeentehuis |
Blz. 389 |
Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering |
Blz. 390 |
Lasten en baten bedrijfsvoering |
Blz. 391 |
Kengetallen organisatie |
Blz. 392 |
ENSIA, informatieveiligheid, Corona en thuiswerken |
Blz. 393 |
Paragraaf F Verbonden Partijen |
Blz. 394 |
Algemeen |
Blz. 395 |
Lokale en regionale sturing op Verbonden Partijen |
Blz. 396 |
Coalitieakkoord 2018-2022 |
Blz. 397 |
Beheersingsmethodiek voor verbonden partijen |
Blz. 398 |
Overzicht verbonden partijen en deelnemersbijdragen 2021 |
Blz. 399 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 400 |
Gegevens en ontwikkelingen per verbonden partij |
Blz. 401 |
Paragraaf G Grondbeleid |
Blz. 402 |
Belang en doelstelling paragraaf |
Blz. 403 |
Bestuurlijke samenvatting |
Blz. 404 |
Grondbedrijf en planning-en-controlcyclus |
Blz. 405 |
Beleidskaders |
Blz. 406 |
Ontwikkelingen |
Blz. 407 |
Relaties met programma's |
Blz. 408 |
Begroting 2021 Grondbedrijf |
Blz. 409 |
Actuele prognose resultaat en winstneming |
Blz. 410 |
Algemene reserve grondexploitatie (weerstandsvermogen) |
Blz. 411 |
Voorzieningen grondexploitaties |
Blz. 412 |
Risico's per complex |
Blz. 413 |
Paragraaf H Toezicht en verantwoording |
Blz. 414 |
Algemeen |
Blz. 415 |
Invoering rechtmatigheidsverantwoording |
Blz. 416 |
Rechtmatigheid en accountantscontrole |
Blz. 417 |
Rekenkamercommissie Vallei en Veluwerand |
Blz. 418 |
Doelmatigheid en doeltreffendheid |
Blz. 419 |
Interbestuurlijk Toezicht (IBT) |
Blz. 420 |
Paragraaf I Taakstellingen |
Blz. 421 |
Belang en doelstelling paragraaf |
Blz. 422 |
Totaaloverzicht bezuinigingsmaatregelen |
Blz. 423 |
Voortgang bezuinigingstaakstellingen |
Blz. 424 |
Financiële begroting |
Blz. 425 |
Uiteenzetting financiële positie |
Blz. 426 |
Begrotingsresultaat 2021-2024 |
Blz. 427 |
Sociaal Domein |
Blz. 428 |
Nieuw beleid |
Blz. 429 |
Financiering en rente |
Blz. 430 |
Reserves en voorzieningen |
Blz. 431 |
Meerjarig investeringsplan (MIP) |
Blz. 432 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 433 |
Meerjarenbalans 2019-2024 |
Blz. 434 |
Structureel evenwicht |
Blz. 435 |
EMU-saldo |
Blz. 436 |
Overzicht baten en lasten |
Blz. 437 |
Overzicht baten en lasten |
Blz. 438 |
Grondslag van de begrotingsramingen |
Blz. 439 |
Overzicht incidentele baten en lasten |
Blz. 440 |
Kaart P&C-cyclus |
Blz. 441 |
P&C-cyclus kaart |
Blz. 442 |