-
Blz. 1
Programmabegroting 2021
-
Blz. 2
Programmabegroting 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding
-
Blz. 5
Aanbieding
-
Blz. 6
Domein Bestuur
-
Blz. 7
Domein Bestuur
-
Blz. 8
1. Samenleving Voorop
-
Blz. 9
Ambitie
-
Blz. 10
Context en achtergrond
-
Blz. 11
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 12
1. De kernwaarden Samenleving Voorop zijn zichtbaar in ons handelen
-
Blz. 13
B1.1.1 We dragen de kernwaarden Samenleving Voorop , binnen en buiten de organisatie, krachtig uit.
-
Blz. 14
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 15
2. Publieksdienstverlening
-
Blz. 16
Ambitie
-
Blz. 17
Context en achtergrond
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
1. Wij helpen inwoners snel en adequaat om hun producten te krijgen
-
Blz. 20
B2.1.1 We gebruiken i-burgerzaken, zodat inwoners tijd- en plaats onafhankelijk zaken met ons kunnen doen. Daarnaast kunnen we hierdoor effectiever en efficiënter werken.
-
Blz. 21
B2.1.2 We doen ons werk efficiënt en leveren goede kwaliteit door slimmer te werken met een participatieve aanpak.
-
Blz. 22
B2.1.3 We stimuleren dienstverlening op afspraak
-
Blz. 23
2. We zorgen ervoor dat per 2021 burgers en bedrijven zelf de regie over hun zaken met de digitale overheid kunnen voeren.
-
Blz. 24
B2.2.1 We bieden alle formulieren digitaal aan. Wij verminderen het aantal PDF documenten. De klant hoeft het niet meer uit te printen en in te vullen maar kan dit online invullen.
-
Blz. 25
B2.2.2 We verbeteren en vereenvoudigen onze (digitale) communicatie en transacties met inwoners en bedrijven.
-
Blz. 26
B2.2.3 We helpen inwoners , die daar om welke reden dan ook problemen mee hebben, hun weg te vinden in de digitale wereld.
-
Blz. 27
B2.2.4 Met webcare volgen, zenden en reageren we op berichten via sociale media en kunnen meldingen over de openbare ruimte worden doorgegeven via een eenvoudig meldsysteem.
-
Blz. 28
Relevante Beleidsnotities
-
Blz. 29
3. Samenwerking
-
Blz. 30
Ambitie
-
Blz. 31
Context en achtergrond
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 33
1.We willen resultaat behalen op de zogeheten ‘4 K’s-’ :Kwaliteit verbeteren, Kwetsbaarheid verminderen, Kansen voor medewerkers en Kosten besparen.
-
Blz. 34
B3.1.1 We ontwikkelen de samenwerking bedrijfsvoering met de gemeenten Bunschoten, Nijkerk, Leusden en Putten (BNLP) verder door.
-
Blz. 35
B3.1.2 We harmoniseren en standaardiseren werkprocessen en werkwijzen.
-
Blz. 36
B3.1.3 Er is een Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022 opgesteld. Deze wordt verder uitgewerkt in een uitwerkingsagenda.
-
Blz. 37
B3.1.4 We bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
-
Blz. 38
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 39
4. Veiligheid
-
Blz. 40
Ambitie
-
Blz. 41
Context en achtergrond
-
Blz. 42
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 43
1. We pakken de verwevenheid van de boven- en onderwereld (ondermijning) in onze gemeente actief aan
-
Blz. 44
B4.1.1 We hanteren een sluitende aanpak voor ondermijning in Leusden
-
Blz. 45
B4.1.2 We actualiseren het beleid rondom ondermijning in Leusden
-
Blz. 46
2. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen.
-
Blz. 47
B4.2.1 We werken aan een effectieve samenwerking tussen veiligheid en zorg.
-
Blz. 48
3. De gemeente speelt effectief in op maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en vertaalt die naar de Leusdense situatie
-
Blz. 49
B4.3.1 We actualiseren alle relevante beleidsdocumenten
-
Blz. 50
B4.3.2 We vergroten het risicobewustzijn van onze inwoners op het gebied van cybercriminaliteit en digitale oplichting.
-
Blz. 51
4. We voorkomen en beperken gevolgen van branden, crises en rampen
-
Blz. 52
B4.4.1 We gaan verder met het professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
-
Blz. 53
B4.4.2 We gaan verder met het professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
-
Blz. 54
B4.4.3 We vergroten het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners door voorlichting te geven aan ouderen en basisschoolleerlingen.
-
Blz. 55
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 56
Wat mag het kosten?
-
Blz. 57
Saldo taakvelden
-
Blz. 58
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 59
BBV indicatoren
-
Blz. 60
Domein Leefomgeving
-
Blz. 61
Domein Leefomgeving
-
Blz. 62
1. Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 63
Ambitie
-
Blz. 64
Context en achtergrond
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
1. In Leusden wekken we in 2040 of eerder jaarlijks evenveel duurzame energie op als we verbruiken
-
Blz. 67
L1.1.1 We voeren de Transitieagenda Energie (Programmaplan Energie) uit.
-
Blz. 68
L1.1.2 We starten met de wijkuitvoeringsplannen energietransitie
-
Blz. 69
L1.1.3 We continueren het Energieloket en voeren Energiehuisprojecten uit.
-
Blz. 70
L1.1.4 We stellen een uitnodigingskader op voor de opwekking van duurzame energie.
-
Blz. 71
2. We stimuleren gescheiden afvalinzameling en het recyclen van grondstoffen. Onze inwoners hebben in 2030 maximaal 25 kg restafval per inwoner per jaar.
-
Blz. 72
L1.2.1 We optimaliseren de oud papier inzameling.
-
Blz. 73
L1.2.2. Bij het ontstaan van nieuwe verwerkingsmogelijkheden, starten we met de gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal.
-
Blz. 74
3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe
-
Blz. 75
L1.3.1 We voeren maatregelen uit, uit het Mobiliteitsplan, op het gebied van duurzame mobiliteit.
-
Blz. 76
4. De Leusdense samenleving neemt meer duurzame initiatieven. De gemeente speelt in op de behoefte van de samenleving en doet mee. Deze initiatieven worden zichtbaar gemaakt
-
Blz. 77
L1.4.1 We voeren, met partijen uit de samenleving, acties uit die voortkomen uit de Duurzaamheidsagenda Leusden.
-
Blz. 78
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 79
2. Water, riolering en klimaatadaptatie
-
Blz. 80
Ambitie
-
Blz. 81
Context en achtergrond
-
Blz. 82
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 83
1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat
-
Blz. 84
L2.1.1 We stellen het werkvoorbereidingsplan op voor de Burgemeester de Beaufortweg in Leusden en starten met de uitvoeringswerkzaamheden.
-
Blz. 85
L2.1.2 We stellen een werkvoorbereidingsplan op voor rioolwerkzaamheden in het noordelijke deel van Leusden-Zuid.
-
Blz. 86
2. We verbeteren de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente.
-
Blz. 87
L2.2.1 We koppelen de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel, zodat schoon regenwater schoon blijft.
-
Blz. 88
L2.2.2 We verrichten baggerwerkzaamheden in het oostelijke deel van Leusden.
-
Blz. 89
L2.2.3. We starten met de voorbereidingen voor het verbeteren van de waterkwaliteit in combinatie met lopende projecten van nieuwbouw en herinrichtingen.
-
Blz. 90
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 91
3. Wegen en infrastructuur
-
Blz. 92
Ambitie
-
Blz. 93
Context en achtergrond
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 95
1. Ons wegennet is verkeersveilig en in goede staat van onderhoud, maar is ook klimaatbestendig en water-robuust ingericht
-
Blz. 96
L3.1.1 We combineren het groot onderhoud van een aantal wegen in Leusden met andere werkzaamheden van nieuwbouw en (her-)inrichtingsprojecten
-
Blz. 97
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 98
4. Accommodaties en onderwijs
-
Blz. 99
Ambitie
-
Blz. 100
Context en achtergrond
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
1. We onderhouden de accommodaties efficiënt en doeltreffend en risico’s zijn beheersbaar
-
Blz. 103
L4.1.1 We voeren een nieuwe onderhoudswerkwijze en contractvorming in.
-
Blz. 104
L4.1.2 We scherpen het nakomen van verplichtingen omtrent de exploitatie van zwembad Octopus aan.
-
Blz. 105
2. Gemeente Leusden verduurzaamt gefaseerd haar accommodaties
-
Blz. 106
L4.2.1 We maken een verduurzamingsplan voor de gemeentelijke accommodaties.
-
Blz. 107
L4.2.2 We combineren, daar waar mogelijk, de uitvoering van energiebesparende maatregelen met reguliere onderhoudswerkzaamheden
-
Blz. 108
3. De accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en worden optimaal gebruikt
-
Blz. 109
L4.3.1 We onderzoeken of Fort33 intensiever kan worden gebruikt als cultuurpodium en welzijns- en muziekcentrum.
-
Blz. 110
L4.3.2 We onderzoeken een alternatieve huisvesting voor het Centrum Jeugd en Gezin aan de Mulderij.
-
Blz. 111
4. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing
-
Blz. 112
L4.4.1 We starten met de bouw van Integraal Kind Centrum (IKC) Groenhouten
-
Blz. 113
L4.4.2 We voeren de bouwwerkzaamheden voor renovatie, uitbreiding en verduurzaming van Montessorischool ‘t Ronde uit.
-
Blz. 114
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 115
5. Onderhoud buitenruimte
-
Blz. 116
Ambitie
-
Blz. 117
Context en achtergrond
-
Blz. 118
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 119
1. Door de samenleving actief te betrekken en de buitenruimte veilig en adequaat te onderhouden, zorgen we ervoor dat gebruikers de voorzieningen nog meer waarderen.
-
Blz. 120
L5.1.1 We meten de tevredenheid c.q. beleving van de buitenruimte bij gebruikers.
-
Blz. 121
L5.1.2. We gaan per wijk/gebied met gebruikers aan de slag om onderhoudsmaatregelen te bedenken die bijdragen aan biodiversiteit, klimaatadaptatie én belevingswaarde van de buitenruimte.
-
Blz. 122
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 123
Wat mag het kosten?
-
Blz. 124
Saldo taakvelden
-
Blz. 125
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 126
BBV indicatoren
-
Blz. 127
Domein Samenleving
-
Blz. 128
Domein Samenleving
-
Blz. 129
1. Toegankelijkheid voor iedereen
-
Blz. 130
Ambitie
-
Blz. 131
Context en achtergrond
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
1. Leusden is toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 134
S1.1.1 We voeren de lokale inclusie agenda Leusden 2020-2022 uit
-
Blz. 135
2. We zorgen voor voldoende passende woningen voor mensen met een beperking
-
Blz. 136
S1.2.1 We spelen in op specifieke woonbehoeftes.
-
Blz. 137
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 138
2. Terugdringen van eenzaamheid
-
Blz. 139
Ambitie
-
Blz. 140
Context en achtergrond
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
1. Voorkomen en beperken van eenzaamheid.
-
Blz. 143
S2.1.1 We normaliseren eenzaamheid
-
Blz. 144
S2.1.2 We vergroten het vermogen om eenzaamheid te herkennen en te signaleren
-
Blz. 145
S2.1.3 We verbinden (ondersteuning)vraag en aanbod rondom eenzaamheid
-
Blz. 146
S2.1.4 We zetten in op eigen regie van inwoners
-
Blz. 147
S2.1.5 We bereiken effect met onze aanpak rondom eenzaamheid en brengen dit in beeld
-
Blz. 148
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 149
3. Versterken voorzieningen jeugdhulp
-
Blz. 150
Ambitie
-
Blz. 151
Context en achtergrond
-
Blz. 152
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 153
1. Alle kinderen en jongeren maken gebruik van de (voorliggende) voorzieningen binnen de basisstructuur op het terrein van onderwijs, sport, cultuur en ontmoeting, zodat ze gezond en veilig opgroeien.
-
Blz. 154
S3.1.1 We versterken de mentale weerbaarheid van de jeugd door afspraken te maken met scholen, kinderopvang, sportverenigingen, Lariks, GGD.
-
Blz. 155
S3.1.2 We zorgen voor voldoende toegankelijke basisvoorzieningen voor alle jeugd in Leusden
-
Blz. 156
2. Er is een samenhangend aanbod van preventieve voorzieningen voor kinderen en jongeren met een risicofactor.
-
Blz. 157
S3.2.1. We versterken het aanbod aan voorliggende voorzieningen
-
Blz. 158
S3.2.2. We voeren het hernieuwde beleid rond voor- en vroegschoolse educatie bij onderwijsachterstand uit.
-
Blz. 159
S3.2.3. We organiseren nauwere samenwerking tussen kinderopvang, scholen, Lariks en GGDrU.
-
Blz. 160
S3.2.4. We versterken het jeugd- en jongerenwerk door te investeren in aanbod dat aansluit bij de vraag en verbreden de doelgroep.
-
Blz. 161
3. We versterken de rol van ouders/opvoeders en professionals bij opvoeden en opgroeien.
-
Blz. 162
S3.3.1. Bij de toegang tot zorg- en ondersteuning sturen we op veerkracht en het normaliseren van problemen bij opvoeden en opgroeien.
-
Blz. 163
S3.3.2. De gemeente Leusden start in regionaal verband een campagne om normaliseren van gedrag te bevorderen.
-
Blz. 164
4. We organiseren kostenbewustzijn in de hele (jeugdhulp)keten. We willen een afvlakking van de zorgkosten realiseren door het nemen van kosten beheersende en kostenverlagende maatregelen.
-
Blz. 165
S3.4.1. We versterken en monitoren de triage bij Lariks en (huis)artsen als belangrijkste verwijzers naar de geïndiceerde zorg.
-
Blz. 166
S3.4.2 Gemeente en verwijzers nemen de regie op het proces van de inzet van geïndiceerde zorg door te monitoren en te sturen.
-
Blz. 167
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 168
4. Versterken van arbeidsparticipatie
-
Blz. 169
Ambitie
-
Blz. 170
Context en achtergrond
-
Blz. 171
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 172
1. In nauwe samenwerking met ons lokale bedrijfsleven, verbeteren we de match tussen werkzoekende en werkgever.
-
Blz. 173
S4.1.1. We zorgen voor persoonlijke en lokale matching tussen werkzoekende en werkgevers in Leusden
-
Blz. 174
S4.1.2 In regionaal verband voeren we activiteiten uit, gericht op werkzoekenden die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 175
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 176
5. Beperken (verborgen) armoede
-
Blz. 177
Ambitie
-
Blz. 178
Context en achtergrond
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
1. We vergroten de bekendheid en het bereik van onze ondersteuning
-
Blz. 181
S5.1.1 We versterken de samenwerking rondom armoede op vindplaatsen.
-
Blz. 182
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 183
6. Goed omgaan mensen met verward gedrag
-
Blz. 184
Ambitie
-
Blz. 185
Context en achtergrond
-
Blz. 186
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 187
1. We zetten in op de afname van meldingen van incidenten van verwarde inwoners en het aantal persoonsgerichte aanpakken.
-
Blz. 188
S6.1.1 We voeren een bewustwordingscampagne uit en organiseren gesprekken met ervaringsdeskundigen.
-
Blz. 189
2. We werken vanuit een sluitende aanpak voor alle inwoners met verward gedrag
-
Blz. 190
S6.2.1 We voeren onze sluitende aanpak voor mensen met verward gedrag uit
-
Blz. 191
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 192
7. Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 193
Ambitie
-
Blz. 194
Context en achtergrond
-
Blz. 195
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 196
1. Leusden is een dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 197
S7.1.1 We geven uitvoering aan het keurmerk dementievriendelijke gemeente.
-
Blz. 198
S7.1.2 We werken aan deskundigheidsbevordering bij professionals en vrijwilligers
-
Blz. 199
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 200
8. Grip op de uitvoering
-
Blz. 201
Ambitie
-
Blz. 202
Context en achtergrond
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 204
1. We zetten in op een sterke informatievoorziening die de transformatie faciliteert
-
Blz. 205
S8.1.1 We realiseren een sturingsinstrument dat inzicht biedt in de trends en kosten van het gebruik van zorg en ondersteuning
-
Blz. 206
2. Met maatregelen zetten we in op het besparen en beheersen van kosten
-
Blz. 207
S8.2.1 We versterken het accountmanagement met (zorg)aanbieders en verwijzers
-
Blz. 208
S8.2.2 We vergroten het kostenbewustzijn in de keten
-
Blz. 209
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 210
9. Inburgering en statushouders
-
Blz. 211
Ambitie
-
Blz. 212
Context en achtergrond
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
1. We zorgen ervoor dat inburgeringsplichtige statushouders met succes hun inburgeringstraject afronden en deel gaan uitmaken van de samenleving van Leusden
-
Blz. 215
S9.1.1. We maken afspraken met gecertificeerde taalscholen en maken afspraken met (boven)lokale partners voor ondersteunend en informeel taalonderwijs
-
Blz. 216
S9.1.2 We maken regionaal afspraken over de toeleiding naar werk en (boven)lokaal over de toeleiding naar vrijwilligerswerk
-
Blz. 217
S9.1.3 We stellen een uitgebreid aanbod voor de maatschappelijke begeleiding samen
-
Blz. 218
S9.1.4 We zorgen dat kinderen gebruik maken van de kindregelingen. kunnen meedoen en hun talenten kunnen ontplooien
-
Blz. 219
Wat mag het kosten?
-
Blz. 220
Saldo taakvelden
-
Blz. 221
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 222
BBV indicatoren
-
Blz. 223
Domein Ruimte
-
Blz. 224
Domein Ruimte
-
Blz. 225
1. Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 226
Ambitie
-
Blz. 227
Context en achtergrond
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 229
1. Bepalen van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Leusden en de regio voor de periode 2030 – 2040.
-
Blz. 230
R1.1.1 We stellen met de regiogemeenten en de provincies Utrecht en Gelderland een Ontwikkelbeeld regio Amersfoort 2030 – 2040 op.
-
Blz. 231
2. Gemeente Leusden creëert voldoende ruimte voor woningbouw - en werklocaties na 2025
-
Blz. 232
R1.2.1 We borgen (juridisch) de ontwikkeling van woningbouw- en werklocaties voor na 2025 in de Omgevingsvisie Landelijk Gebied (daarna mogelijk bestemmingsplan/ Omgevingsplan).
-
Blz. 233
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 234
2. Wonen
-
Blz. 235
Ambitie
-
Blz. 236
Context en achtergrond
-
Blz. 237
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 238
1. Leusden voldoet kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte door nieuwe projecten en herprogrammering van bestaande projecten.
-
Blz. 239
R2.1.1 We actualiseren de Woonvisie
-
Blz. 240
R2.1.2 We werken mee aan nieuwbouwprojecten.
-
Blz. 241
R2.1.3 We introduceren een methodiek voor afstemming van woningbouwprogramma’s.
-
Blz. 242
R2.1.4 We evalueren de regels voor urgentie bij woonruimteverdeling.
-
Blz. 243
R2.1.5 We onderzoeken de effectiviteit van het instrumentarium voor doorstroming op de woningmarkt en doen zo nodig verbetervoorstellen.
-
Blz. 244
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 245
3. Verkeer en vervoer
-
Blz. 246
Ambitie
-
Blz. 247
Context en achtergrond
-
Blz. 248
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 249
1. Leusden streeft naar afname van het aantal (letsel) ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel
-
Blz. 250
R3.1.1 We blijven intensief samenwerken de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)
-
Blz. 251
2. We krijgen meer mensen op de fiets en uit de auto
-
Blz. 252
R3.2.1 We haken aan op een brede gedragscampagne die namens de provincie Utrecht wordt opgezet: Ik fiets
-
Blz. 253
R3.2.2. We zorgen dat de bestaande fietsinfrastructuur in goede conditie is.
-
Blz. 254
R3.2.3 We zoeken naar kansrijke doorfietsroutes
-
Blz. 255
3. We verbeteren de doorstroming op het hoofdwegennet
-
Blz. 256
R3.3.1 We optimaliseren de werking van onze verkeersregelinstallaties
-
Blz. 257
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 258
4. Economie
-
Blz. 259
Ambitie
-
Blz. 260
Context en achtergrond
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
1. Leusden realiseert duurzame, vitale werklocaties
-
Blz. 263
R4.1.1 We bieden bedrijfskavels aan in Noordwest Leusden
-
Blz. 264
R4.1.2 Regio Amersfoort stelt met de provincie Utrecht een regionale programmering voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen op.
-
Blz. 265
R4.1.3 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden
-
Blz. 266
2. We versterken de economische positie en ondernemerscultuur
-
Blz. 267
R4.2.1 We verbinden het accountmanagement bedrijven aan arbeidsparticipatie en energietransitie
-
Blz. 268
3. Winkelgebieden ontwikkelen we verder tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies
-
Blz. 269
R4.3.1 Samen met ondernemers en vastgoedeigenaren ronden we de visie op de doorontwikkeling van de Hamershof af en starten we de uitvoering op.
-
Blz. 270
4. We zetten Leusden op de kaart
-
Blz. 271
R4.4.1 We geven samen met onze partners uitvoering aan de Leusdense visie voor recreatie en toerisme.
-
Blz. 272
R4.4.2 We verbeteren de toeristische informatievoorziening en aansturing van VVV Leusden
-
Blz. 273
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 274
5. Buitengebied
-
Blz. 275
Ambitie
-
Blz. 276
Context en achtergrond
-
Blz. 277
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 278
1. We behouden en versterken de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
-
Blz. 279
R5.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en passen deze visie waar nodig aan.
-
Blz. 280
R5.1.2 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
-
Blz. 281
R5.1.3 We voeren het uitvoeringsprogramma voor het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) uit. Dit voor behoud van biodiversiteit en het versterken van natuur en landschap.
-
Blz. 282
R5.1.4 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen.
-
Blz. 283
R5.1.5 We geven, samen met onze partners, uitvoering aan de samenwerkingsagenda voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
-
Blz. 284
2. Leusden werkt aan duurzaam economisch perspectief voor de landbouw.
-
Blz. 285
R5.2.1 We geven, samen met de betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en ondersteunen de Regiodeal Food Valley, voor een duurzame en toekomstbestendige landbouw.
-
Blz. 286
R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief.
-
Blz. 287
3. We behouden en versterken onze natuur en ecologie.
-
Blz. 288
R5.3.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van de omgevingsvisie landelijk gebied
-
Blz. 289
R5.3.2 We adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van de omzetting van 55 hectare grond in nieuwe natuur
-
Blz. 290
R5.3.3 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen.
-
Blz. 291
4. We benutten en versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme in het buitengebied.
-
Blz. 292
R5.4.1 We geven samen met onze partners uitvoering aan de Leusdense visie voor recreatie en toerisme.
-
Blz. 293
R5.4.2 We onderzoeken, samen met Defensie, de mogelijkheden voor gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide.
-
Blz. 294
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 295
6. Cultuurhistorie
-
Blz. 296
Ambitie
-
Blz. 297
Context en achtergrond
-
Blz. 298
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 299
1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 300
R6.1.1 We gaan werken met het bestemmingsplan Cultureel Erfgoed en de daarmee samenhangende waardenkaart, om cultuurhistorisch erfgoed te beschermen.
-
Blz. 301
R6.1.2 We verbinden duurzaamheid en cultureel erfgoed.
-
Blz. 302
2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
-
Blz. 303
R6.2.1 We gaan door met het aanwijzen van gemeentelijk monumenten.
-
Blz. 304
R6.2.2 We ontsluiten de cultuurhistorische waardenkaart digitaal voor bewoners en belangstellenden.
-
Blz. 305
R6.2.3 We ondersteunen eigenaren van monumenten actief.
-
Blz. 306
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 307
7. Omgevingswet
-
Blz. 308
Ambitie
-
Blz. 309
Context en achtergrond
-
Blz. 310
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 311
1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet.
-
Blz. 312
R7.1.1 We voeren het programma “invoering omgevingswet” en alle onderliggende deelprojecten in samenhang uit.
-
Blz. 313
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 314
Wat mag het kosten?
-
Blz. 315
Saldo taakvelden
-
Blz. 316
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 317
BBV indicatoren
-
Blz. 318
Overhead
-
Blz. 319
Algemeen
-
Blz. 320
Wat mag het kosten?
-
Blz. 321
Specificatie van de overhead
-
Blz. 322
Overheadpercentage
-
Blz. 323
Toerekening percentage overheadkosten
-
Blz. 324
Tabel specificatie overhead
-
Blz. 325
BBV indicatoren
-
Blz. 326
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 327
Algemeen
-
Blz. 328
Wat mag het kosten?
-
Blz. 329
Saldo taakvelden
-
Blz. 330
0.5 Treasury
-
Blz. 331
0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 332
0.64 Overige belastingen
-
Blz. 333
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 334
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 335
0.9 Vennootschapsbelasting
-
Blz. 336
3.4 Economische promotie
-
Blz. 337
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 338
0.10 Toevoeging/onttrekking reserves
-
Blz. 339
BBV indicatoren
-
Blz. 340
Paragrafen
-
Blz. 341
Paragraaf A Lokale heffingen
-
Blz. 342
Kader
-
Blz. 343
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 344
Uitgangspunten tarieven 2021
-
Blz. 345
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 346
Ontwikkeling tarieven van 2020 naar 2021
-
Blz. 347
Opbrengst
-
Blz. 348
Procentuele verdeling lokale heffingen
-
Blz. 349
Ontwikkelingen lokale lastendruk
-
Blz. 350
Kostenonderbouwingen heffingen
-
Blz. 351
Kwijtschelding
-
Blz. 352
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 353
Belang en doelstelling paragraaf
-
Blz. 354
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 355
Beleidskader
-
Blz. 356
Ontwikkelingen
-
Blz. 357
Risicomanagement
-
Blz. 358
Risico's algemene dienst
-
Blz. 359
Benodigd weerstandsvermogen Algemene dienst
-
Blz. 360
Beschikbare weerstandsvermogen Algemene dienst
-
Blz. 361
Ratio weerstandsvermogen Algemene dienst
-
Blz. 362
Risico's grondexploitatie
-
Blz. 363
Benodigd weerstandsvermogen Grondbedrijf
-
Blz. 364
Beschikbare weerstandsvermogen Grondbedrijf
-
Blz. 365
Ratio weerstandsvermogen Grondbedrijf
-
Blz. 366
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 367
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 368
Algemeen
-
Blz. 369
Beleidskader
-
Blz. 370
Kapitaalgoederen in Leusden
-
Blz. 371
Ontwikkelingen
-
Blz. 372
Groot onderhoud jaarschijf 2021
-
Blz. 373
Budgetten
-
Blz. 374
Onderhoudsvoorzieningen
-
Blz. 375
Kapitaalinvesteringen beleidsplan Verkeer en Vervoer
-
Blz. 376
Paragraaf D Financiering
-
Blz. 377
Treasury-functie
-
Blz. 378
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 379
Financieringsbeleid
-
Blz. 380
Financieringspositie
-
Blz. 381
Indicatoren
-
Blz. 382
Rente en liquide middelen
-
Blz. 383
Overig
-
Blz. 384
Paragraaf E Bedrijfsvoering
-
Blz. 385
Doel en inleiding
-
Blz. 386
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 387
Personeel en organisatie Leusden
-
Blz. 388
Sturing en verantwoording
-
Blz. 389
Huisvesting gemeentehuis
-
Blz. 390
Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering
-
Blz. 391
Lasten en baten bedrijfsvoering
-
Blz. 392
Kengetallen organisatie
-
Blz. 393
ENSIA, informatieveiligheid, Corona en thuiswerken
-
Blz. 394
Paragraaf F Verbonden Partijen
-
Blz. 395
Algemeen
-
Blz. 396
Lokale en regionale sturing op Verbonden Partijen
-
Blz. 397
Coalitieakkoord 2018-2022
-
Blz. 398
Beheersingsmethodiek voor verbonden partijen
-
Blz. 399
Overzicht verbonden partijen en deelnemersbijdragen 2021
-
Blz. 400
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 401
Gegevens en ontwikkelingen per verbonden partij
-
Blz. 402
Paragraaf G Grondbeleid
-
Blz. 403
Belang en doelstelling paragraaf
-
Blz. 404
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 405
Grondbedrijf en planning-en-controlcyclus
-
Blz. 406
Beleidskaders
-
Blz. 407
Ontwikkelingen
-
Blz. 408
Relaties met programma's
-
Blz. 409
Begroting 2021 Grondbedrijf
-
Blz. 410
Actuele prognose resultaat en winstneming
-
Blz. 411
Algemene reserve grondexploitatie (weerstandsvermogen)
-
Blz. 412
Voorzieningen grondexploitaties
-
Blz. 413
Risico's per complex
-
Blz. 414
Paragraaf H Toezicht en verantwoording
-
Blz. 415
Algemeen
-
Blz. 416
Invoering rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 417
Rechtmatigheid en accountantscontrole
-
Blz. 418
Rekenkamercommissie Vallei en Veluwerand
-
Blz. 419
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 420
Interbestuurlijk Toezicht (IBT)
-
Blz. 421
Paragraaf I Taakstellingen
-
Blz. 422
Belang en doelstelling paragraaf
-
Blz. 423
Totaaloverzicht bezuinigingsmaatregelen
-
Blz. 424
Voortgang bezuinigingstaakstellingen
-
Blz. 425
Financiële begroting
-
Blz. 426
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 427
Begrotingsresultaat 2021-2024
-
Blz. 428
Sociaal Domein
-
Blz. 429
Nieuw beleid
-
Blz. 430
Financiering en rente
-
Blz. 431
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 432
Meerjarig investeringsplan (MIP)
-
Blz. 433
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 434
Meerjarenbalans 2019-2024
-
Blz. 435
Structureel evenwicht
-
Blz. 436
EMU-saldo
-
Blz. 437
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 438
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 439
Grondslag van de begrotingsramingen
-
Blz. 440
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 441
P&C-cyclus kaart
-
Blz. 442
Kaart P&C-cyclus
-
Blz. 443
P&C-cyclus kaart
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap