Uitgaven
10,74%€ 7.283
x € 1.000Inkomsten
7,31%€ 4.965
x € 1.000Saldo
€ -2.318
x € 1.000Domein Ruimte
Uitgaven
10,74%€ 7.283
x € 1.000Inkomsten
7,31%€ 4.965
x € 1.000Saldo
€ -2.318
x € 1.000Domein Ruimte
Het Domein Ruimte is onderverdeeld in de onderdelen ruimte, wonen, verkeer & vervoer, economie, buitengebied, cultuurhistorie en de implementatie van de omgevingswet.
Voor al deze programmaonderdelen hebben we ambities opgesteld en doelstellingen geformuleerd. Ze dragen stuk voor stuk bij aan onze overall ambitie:
Leusden is een vitale, dynamische en groene gemeente die, met behoud van haar identiteit, ruimte biedt aan nieuwe opgaven zoals energietransitie, klimaatadaptatie en groei.
Daar waar in de volgende teksten gesproken wordt over Leusden, bedoelen we de gemeente Leusden.
Het Domein Ruimte is niet los te zien van de andere domeinen. Er bestaan over en weer raakvlakken. Bijvoorbeeld met het Domein Leefomgeving waar duurzame mobiliteit raakt aan verkeer & vervoer, of het Domein Samenleving, waar de inzet op arbeidsparticipatie raakt aan economische zaken en bestuur waar het de regionale agenda betreft.
Ambitie Ruimtelijke Ontwikkeling
Leusden profileert zich met haar kwaliteiten voor wonen, werken en recreëren: met behoud van het dorpse, groene karakter, ruimte geven aan woningbouw, bedrijvigheid en voorzieningen.
Ambitie Wonen
We bouwen door op de kracht van de gemeente Leusden: dorpse kwaliteiten en stedelijke dynamiek.
Ambitie Verkeer en Vervoer
De gemeente Leusden is goed bereikbaar en duurzaam veilig voor automobilist, fietser, reiziger openbaar vervoer en voetganger.
Ambitie Economie
Bedrijven zijn van belang voor de werkgelegenheid, vitaliteit en identiteit van Leusden. Wij creëren kansen voor en bieden ruimte aan de ontwikkeling van ondernemers.
Ambitie Buitengebied
Leusden wil een mooi en vitaal buitengebied met ruimte voor economisch vitale en duurzame landbouw, natuur- en landschapsontwikkeling en recreatief medegebruik. Dit biedt kansen voor nieuwe ontwikkelingen.
Ambitie Cultuurhistorie
Cultuurhistorische waarden worden in Leusden gezien, erkend en gewaardeerd.
Ambitie Omgevingswet
Leusden is op tijd klaar voor de stelselwijziging van de Omgevingswet en benut die voor de samenleving voorop, uitnodigingsplanologie en werken vanuit de bedoeling
1. Ruimtelijke ontwikkeling
Ambitie
Leusden profileert zich met haar kwaliteiten voor wonen, werken en recreëren: met behoud van het dorpse, groene karakter, ruimte geven aan woningbouw, bedrijvigheid en voorzieningen.
Context en achtergrond
Regio Amersfoort bestaat uit verschillende gemeenten met ieder een eigen identiteit. De identiteit van de gemeente Leusden ligt op het raakvlak van dorpse woonkwaliteiten en dynamiek rond de stad Amersfoort. De ruimtelijke opgaven voor regio en gemeente zijn groot en divers.
In onze Omgevingsvisie hebben we de volgende hoofdkeuzen gemaakt:
1. Na 2025 blijft Leusden beheerst groeien met circa 50 woningen per jaar;
2. Groei door verdichten bebouwd gebied, functiemenging en groene ontwikkelstrategie voor woningen in het buitengebied;
3. In plannen prioriteit geven aan variatie in woningaanbod en doorstroming;
4. Ruimte voor duurzame mobiliteit;
5. Stedelijk groen is van belang voor identiteit;
6. Functiemenging om centra vitaal te houden.
Wat willen we bereiken?
1. Bepalen van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Leusden en de regio voor de periode 2030 – 2040.
Samen met de regiogemeenten en de provincies Utrecht en Gelderland wordt de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio in 2030-2040 bepaald. Dit als vervolg op de Regionale Ruimtelijke Visie en als uitwerking van de Provinciale Omgevingsvisie. Dit gebeurt op de terreinen wonen, werken, mobiliteit, landschap en energietransitie.
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Gemeenten regio Amersfoort, provincies Utrecht en Gelderland |
|
Verbonden Partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. Gemeente Leusden creëert voldoende ruimte voor woningbouw - en werklocaties na 2025
Na 2025 blijft de gemeente Leusden 50 woningen per jaar bouwen. Daarnaast ontstaat een tekort aan ruimte voor bedrijvigheid. Een deel van toekomstig wonen en werken zal een plek moeten vinden buiten de zogeheten rode contour. Dat vraagt aanpassing van de Omgevingsvisie Landelijk Gebied (daarna mogelijk bestemmingsplan/ Omgevingsplan).
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
||
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Inwoners, woningstichting Leusden, LTO, grondeigenaren |
|
Verbonden Partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
2. Wonen
Ambitie
We bouwen door op de kracht van de gemeente Leusden: dorpse kwaliteiten en stedelijke dynamiek.
Context en achtergrond
Leusden bestaat uit verschillende kernen met elk een eigen karakter. Typerend voor Leusden in het algemeen is het dorpse, rustige en daarmee veilige woonmilieu. Sociale samenhang en betrokkenheid bij elkaar zijn groot. De aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van Leusden voor met name gezinnen wordt hierdoor bepaald. Tot 2025 leveren we nog 600 - 650 nieuwe woningen op. Voor de periode daarna zoeken we locaties voor een jaarlijkse bouwproductie van circa 50 woningen per jaar. Om Leusden aantrekkelijk te houden voor zowel de huidige bewoners als nieuwe woningzoekenden, hebben we in de Woonvisie in beeld gebracht wat de vraag naar woningen is.
Wat willen we bereiken?
1. Leusden voldoet kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte door nieuwe projecten en herprogrammering van bestaande projecten.
Leusden is een aantrekkelijke woon- en werkplaats vanwege het dorpse woonmilieu en (de nabijheid van) voldoende voorzieningen. Om aantrekkelijk te blijven moet aan de vraag naar woningen blijven worden voldaan.
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
||
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Inwoners, woningstichting Leusden, initiatiefnemers, Svn |
|
Verbonden Partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- R2.1.1 We actualiseren de Woonvisie
- R2.1.2 We werken mee aan nieuwbouwprojecten.
- R2.1.3 We introduceren een methodiek voor afstemming van woningbouwprogramma’s.
- R2.1.4 We evalueren de regels voor urgentie bij woonruimteverdeling.
- R2.1.5 We onderzoeken de effectiviteit van het instrumentarium voor doorstroming op de woningmarkt en doen zo nodig verbetervoorstellen.
Relevante beleidsnotities
3. Verkeer en vervoer
Ambitie
De gemeente Leusden is goed bereikbaar en duurzaam veilig voor automobilist, fietser, reiziger openbaar vervoer en voetganger.
Context en achtergrond
Een goed bereikbaar Leusden is een randvoorwaarde voor een aantrekkelijk woon-en werkklimaat. De corona-crisis heeft een grote impact op de mobiliteit. Zo heeft thuiswerken een enorme vlucht genomen. Het ov-gebruik is aanzienlijk afgenomen. Velen maken de overstap naar de (elektrische) fiets of de auto. In het in voorbereiding zijnde Mobiliteitsplan wordt geschetst hoe we op deze veranderingen willen inspelen.
Wat willen we bereiken?
1. Leusden streeft naar afname van het aantal (letsel) ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel
Ongevallen met of zonder letsel zijn meetbaar. Het gevoel van veiligheid is ook van belang. Door de inrichting van de weg, gedragsbeïnvloeding en handhaving kunnen zowel de objectieve als de subjectieve verkeersveiligheid positief worden beïnvloed.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
VVN, fietsersbond |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
2. We krijgen meer mensen op de fiets en uit de auto
Meer fietsgebruik is goed voor de bereikbaarheid, het milieu en de gezondheid. We maken het gebruik van de fiets, vooral voor verplaatsingen binnen de gemeente, aantrekkelijker.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Fietsersbond, Provincie Utrecht, Woudenberg, Amersfoort, 033 op de Fiets (lokaal) en “Ik fiets” (provinciaal) |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
3. We verbeteren de doorstroming op het hoofdwegennet
Een goede bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven en woningzoekenden. Vlotte doorstroming draagt bij aan een goede bereikbaarheid van voorzieningen. Dit heeft ook een gunstig effect op de milieubelasting rond kruispunten.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Bedrijven, provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, Fietsersbond |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
Relevante beleidsnotities
4. Economie
Ambitie
Bedrijven zijn van belang voor de werkgelegenheid, vitaliteit en identiteit van de gemeente Leusden. Wij creëren kansen voor en bieden ruimte aan de ontwikkeling van ondernemers.
Context en achtergrond
Economische activiteit is een bron van vitaliteit en dat is goed voor alle inwoners.
De gemeente Leusden kiest voor het vasthouden van stabiele werkgelegenheid zowel in aantal banen, als in de zin dat ze makkelijker “klappen kan opvangen”. Een robuustere economie die minder gevoelig is voor regionale tendensen en keuzes van grote bedrijven. Dat is nog belangrijker nu we te maken hebben met de (gevolgen van de) coronacrisis.
We zorgen voor:
- Een goede mix van lokale en bovenlokale bedrijvigheid.
- Werkgelegenheid. Voor 75% van de Leusdense beroepsbevolking bestaat (in theorie) een baan in Leusden.
- Een sterke ondernemerscultuur.
- Sterke centra als ontmoetingsplekken
Wat willen we bereiken?
1. Leusden realiseert duurzame, vitale werklocaties
Ondernemers moeten letterlijk ruimte hebben om te ondernemen. Daarvoor moeten we werklocaties bieden die toekomstbestendig zijn. De locaties moeten aansluiten op de behoeften van de ondernemers: specifieke werklocaties en gemengde gebieden.
Link met CUP 9.1 en 9.2.
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaar, regio Amersfoort, provincie Utrecht |
|
Verbonden partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. We versterken de economische positie en ondernemerscultuur
Regio Amersfoort/ Utrecht+ werkt aan een vitaal ondernemersklimaat en voldoende vestigingsmogelijkheden. Het is een aantrekkelijke regio voor ondernemers. Accountmanagement draagt bij aan verankering van bedrijven, (h)erkennen van uitbreidingsinvesteringen en behoud van werkgelegenheid. Sluit aan bij CUP 9.4.
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Gemeenten regio Amersfoort, provincie Utrecht, Economic Board Utrecht, Regionale Ontwikkelings Maatschappij, bedrijfsleven |
|
Verbonden partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
3. Winkelgebieden ontwikkelen we verder tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies
Levendige, aantrekkelijke winkelgebieden zijn van belang voor de leefbaarheid, het voorzieningenniveau en de werkgelegenheid. Deze gebieden ontwikkelen zich tot ontmoetingsplaatsen, waarvan winkelen onderdeel is. We stimuleren meer functiemenging. Sluit aan bij CUP 9.3.
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Vastgoedeigenaren, winkeliers, horecaondernemers, bewoners |
|
Verbonden partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
4. We zetten Leusden op de kaart
We intensiveren recreatie en toerisme en maken van Leusden een aantrekkelijke verblijfplaats voor (recreatie)ondernemers, recreanten/ toeristen en bewoners van de gemeente. Promotie van wandelen en fietsen staat centraal, waar mogelijk gekoppeld aan cultureel erfgoed, evenementen en bezienswaardigheden (CUP-opdracht 9.5).
Samenwerking
|
||
Samenleving Voorop |
|
De gemeente regelt het |
|
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Recreatie-ondernemers, horeca, STIA |
|
Verbonden Partijen |
|
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Visie werklocaties Leusden 2030 (2014)
Thematische structuurvisie kantoren provincie Utrecht (2015)
Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie en Provinciale Ruimtelijke Verordening (2016)
Omgevingsvisie stedelijk gebied
Retail visie provincie Utrecht
Regionaal Economische Agenda (2020-2027)
Visie recreatie en toerisme (2020)
Bouwstenen voor een visie toekomstige bedrijventerreinen regio Amersfoort (2020)
5. Buitengebied
Ambitie
Leusden wil een mooi en vitaal buitengebied met ruimte voor economisch vitale en duurzame landbouw, natuur- en landschapsontwikkeling en recreatief medegebruik. Dit biedt kansen voor nieuwe ontwikkelingen.
Context en achtergrond
De omgevingsvisie landelijk gebied stelt:
- We kiezen voor een brede economische basis van ons platteland. Die draagt bij aan onze groene, cultuurhistorische en landschappelijke kernkwaliteiten.
- Met de landbouw zoeken we een koers die toekomstbestendig en duurzaam is.
- We kiezen voor een sterkere verbinding van stad en platteland. We vergroten de maatschappelijke betrokkenheid bij het landschap.
- Het watersysteem en landschap zijn leidend bij het realiseren of uitbreiden van functies.
- We werken samen, om in te spelen op klimaatverandering en energietransitie.
- We blijven ons inzetten voor natuur en ecologie en het versterken van het Groene Valleilint.
Wat willen we bereiken?
1. We behouden en versterken de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
Het agrarisch cultuurlandschap, de bos- en natuurgebieden, cultuurhistorische elementen zoals de Grebbelinie en de landgoederen vormen de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP-opdrachten 7.2 (nieuwe woningbouwlocaties), 7.3 (omgevingsvisie landelijk gebied) en 7.5 (andere planopzet Tabaksteeg-zuid).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Veel partners zoals stichting De Boom, provincie Utrecht, LTO, De Vallei Horstee, knotploegen, waterschap Vallei en Veluwe, grondbezitters, bewonersgroepen, partners Nationaal Park enz. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- R5.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en passen deze visie waar nodig aan.
- R5.1.2 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
- R5.1.3 We voeren het uitvoeringsprogramma voor het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) uit. Dit voor behoud van biodiversiteit en het versterken van natuur en landschap.
- R5.1.4 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen.
- R5.1.5 We geven, samen met onze partners, uitvoering aan de samenwerkingsagenda voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
2. Leusden werkt aan duurzaam economisch perspectief voor de landbouw.
De landbouw is de drager van ons cultuurlandschap. Deze groene waarde kan alleen bestaan wanneer er vitale landbouw is. Met de landbouw zoeken we een koers die toekomstbestendig en duurzaam is.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP-opdrachten 7.2 (nieuwe woningbouwlocaties) en 7.3 (omgevingsvisie landelijk gebied).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Vele partijen waaronder Vallei Horstee, LTO Gelderse Vallei, Leader Utrecht-oost, stichting De Boom enz. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- R5.2.1 We geven, samen met de betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en ondersteunen de Regiodeal Food Valley, voor een duurzame en toekomstbestendige landbouw.
- R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief.
3. We behouden en versterken onze natuur en ecologie.
Leusden beschikt over veel bos- en natuurgebieden en beken als onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland. Het versterken van de natuur en ecologie komt de kwaliteit, aantrekkelijkheid en biodiversiteit van ons buitengebied ten goede.
Deze sluit aan bij CUP-opdracht 7.3 (omgevingsvisie landelijk gebied).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Veel partners zoals Stichting De Boom, De Vallei Horstee, knotploegen, waterschap Vallei en Veluwe, grondbezitters, bewonersgroepen enz. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- R5.3.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van de omgevingsvisie landelijk gebied
- R5.3.2 We adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van de omzetting van 55 hectare grond in nieuwe natuur
- R5.3.3 We delen onze kennis met Stichting De Boom over een inrichtingsplan voor het Langesteeggebied en toetsen de plannen.
4. We benutten en versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme in het buitengebied.
Leusden heeft een prachtig en afwisselend buitengebied met veel kansen voor recreatie en toerisme. Deze kansen willen we goed benutten voor een vitaal buitengebied.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 7.6 (Openstelling Leusderheide) en CUP 9.5 (Leusden op de kaart).
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Diverse partijen zoals VVV, Defensie, recreatieondernemers, Vallei Horstee, fietsersbond, boeren enz. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Omgevingsvisie landelijk gebied
Uitvoeringsprogramma omgevingsvisie landelijk gebied
Bestemmingsplan buitengebied 2009
Landschapsontwikkelingsplan Gelderse Vallei gemeente Leusden, aangepaste versie 2017
Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie en Provinciale Ruimtelijke Verordening (2016)
Samenwerkingsagenda Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug
6. Cultuurhistorie
Ambitie
Cultuurhistorische waarden worden in Leusden gezien, erkend en gewaardeerd.
Context en achtergrond
Leusden kent een lange historie van wonen, werken en recreëren. De nog aanwezige cultuurhistorisch waardevolle objecten en structuren zijn, naast de archeologische waarden (oerbos, grafheuvels), hiervan het tastbare bewijs.
Culturele waarden dragen bij aan de identiteit en kwaliteit van onze leefomgeving. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Dit besef is van belang in een gemeente die sinds de jaren zeventig snel is gegroeid.
Inzet is het versterken van bewustmaking en -wording door behoud, zichtbaarheid en (h)erkenning van het cultuurhistorisch erfgoed. Wij geven op een bij Leusden passende manier uitvoering aan het rijksbeleid.
Wat willen we bereiken?
1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed.
De geschiedenis van Leusden is via het erfgoed af te lezen. We creëren draagvlak voor behoud van erfgoed als inspiratiebron bij ontwikkelingen. Daarmee versterken we de positie van erfgoed. Daarin worden we bijgestaan door het Adviesteam Ruimtelijke Kwaliteit.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
CAR |
Bijdrage Verbonden Partij |
Uitvoeren wettelijke taak archeologie |
2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
Leusden is “leesbaar” via het boven- en ondergrondse erfgoed. We creëren draagvlak voor zichtbaarheid, behoud en instandhouding door o.a. in gesprek te gaan met eigenaren.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Historische Kring Leusden, VVV, Scholen in de Kunst |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
7. Omgevingswet
Ambitie
Leusden is op tijd klaar voor de stelselwijziging van de Omgevingswet en benut die voor de samenleving voorop, uitnodigingsplanologie en werken vanuit de bedoeling
Context en achtergrond
De Omgevingswet is een grote stelselherziening met ingrijpende gevolgen voor de gemeentelijke organisatie. Het motto van de wet is “eenvoudig beter”. Het integreren van diverse regelstelsels en het introduceren van maatwerk, kan voor burgers en bedrijven een vereenvoudiging en verbetering opleveren. In de gemeentelijke organisatie kan de toename van de complexiteit extra werkdruk opleveren. De overgang naar het nieuwe stelsel is veelomvattend. Het gaat niet alleen om een transitie naar nieuwe processen en regelstelsels, maar ook om een transformatie naar een andere rol van de overheid; een wezenlijk andere manier van (samen)werken op alle niveaus.
Wat willen we bereiken?
1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet.
De omgevingswet moet integreren, harmoniseren en dereguleren. De stelselwijziging heeft technische, organisatorische, juridische, financiële, politieke en culturele dimensies. Het betreft zowel een transformatie als een transitie. Zie ook CUP 7.7.
Rol van de gemeente |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Andere overheden |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |
Lasten | -13.898 | -11.733 | -6.602 | -2.792 | -2.374 | -3.001 | |
Baten | 13.060 | 9.046 | 4.363 | 821 | 623 | 580 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -838 | -2.687 | -2.239 | -1.971 | -1.751 | -2.421 | |
Onttrekkingen | 692 | 1.647 | 602 | -281 | 509 | 175 | |
Stortingen | -937 | -1.102 | -681 | 181 | -869 | 0 | |
Mutaties reserves | -245 | 545 | -79 | -100 | -360 | 175 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.083 | -2.142 | -2.318 | -2.071 | -2.111 | -2.246 |
Saldo taakvelden
bedragen x € 1.000 | |||||||||
Exploitatie | Werkelijk 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | MJR 2022 | MJR 2023 | MJR 2024 | |||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0.5 | Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2.1 | Verkeer en vervoer | -192 | -271 | -168 | -195 | -240 | -393 | ||
2.2 | Parkeren | -57 | -70 | -71 | -69 | -69 | -68 | ||
2.5 | Openbaar vervoer | -29 | -28 | -29 | -29 | -29 | -29 | ||
3.1 | Economische ontwikkelingen | -19 | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 | ||
3.2 | Fysieke bedrijfs - infrastructuur | -769 | 4.045 | 2.598 | -38 | -20 | -20 | ||
3.3 | Bedrijfsloket en -regelingen | -72 | -77 | -74 | -74 | -74 | -74 | ||
3.4 | Economische promotie | -21 | -32 | -2 | -14 | -14 | -14 | ||
5.4 | Musea | -15 | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 | ||
5.5 | Cultureel erfgoed | -112 | -123 | -81 | -81 | -81 | -81 | ||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -508 | -547 | -461 | -415 | -415 | -415 | ||
8.1 | Ruimtelijke ordening | 1.655 | -841 | -864 | -907 | -1.016 | -1.048 | ||
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) | -848 | -4.333 | -2.809 | 135 | 487 | 0 | ||
8.3 | Wonen en bouwen | 140 | -370 | -238 | -244 | -240 | -239 | ||
0.10 | Toevoeging/onttrekking reserves | -245 | 545 | -79 | -100 | -360 | 175 | ||
Gerealiseerd resultaat | -1.083 | -2.142 | -2.318 | -2.071 | -2.111 | -2.246 | |||
Nieuw beleid en CUP
bedragen x € 1.000 | |||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Incidenteel | Structureel | ||||||||
CUP 2018-2022: | |||||||||
5.1 Nota bovenwijkse voorzieningen | |||||||||
b. financiële draagkrachtvorming infrastructuur | 180,0 | 225,0 | 225,0 | 225,0 | |||||
7.1 Realiseren woningbouwprogramma | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||
7.2 Nieuwe woningbouwlocaties | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |||||
7.3 Omgevingsvisie landelijk gebied | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||
7.4 Omgevingsvisie stedelijk gebied | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||
7.6 Openstelling Leusderheide | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||
7.7 Omgevingswet | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||
9.4 Versterken economische positie en ondernemerscultuur | p.m. | ||||||||
9.5 Leusden op de kaart | |||||||||
a. uitbreiding formatie | 30,5 | ||||||||
b. stimuleren initiatieven projecten recreatie | 15,0 | ||||||||
c. werkbudget | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |||||
Nieuw beleid 2021: | |||||||||
4.1 Omgevingswet | 232,0 | 39,0 | 39,0 | 39,0 | 39,0 | ||||
277,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 229,0 | 274,0 | 274,0 | 274,0 | ||
BBV indicatoren
De verplichte beleidsindicatoren worden per domein weergegeven. De indicatoren staan op waarstaatjegemeente.nl en zijn daar ook te raadplegen. In onderstaande indicatoren wordt Leusden vergeleken met gemeenten van 25.000-50.000 inwoners. Op de website kunnen ook andere vergelijkingen worden gemaakt.
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar.
Beschikbare perioden
2001 - 2019
Bron
CBS Bevolkingsstatistiek/ LISA
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.
Beschikbare perioden
1988 - 2020
Bron
CBS - Bevolkingsstatistiek
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Beschikbare perioden
2004 – 2019
Bron
CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research
Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties.
Beschikbare perioden
2012 - 2019
Bron
ABF - Systeem Woningvoorraad
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.
Beschikbare perioden
2001 - 2019
Bron
LISA
Referenties Rapport Werkgelegenheidsregister (LISA)
Site LISA organisatie