Uitgaven
42,63%€ 24.842
x € 1.000Inkomsten
8,65%€ 5.047
x € 1.000Saldo
€ -19.795
x € 1.000Domein Samenleving
Uitgaven
42,63%€ 24.842
x € 1.000Inkomsten
8,65%€ 5.047
x € 1.000Saldo
€ -19.795
x € 1.000Domein Samenleving
We streven ernaar dat iedere inwoner optimaal binnen zijn eigen mogelijkheden en op eigen wijze kan deelnemen aan de samenleving. Inwoners voelen zich thuis in Leusden en voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en hun omgeving, om samen te werken aan een vitale samenleving. Dit is een samenleving waarin kinderen veilig en gezond opgroeien, mensen zelf in hun levensonderhoud voorzien en waarin voor mensen (met beperkingen) voldoende mogelijkheden zijn om te participeren. Voor kwetsbare inwoners organiseert de gemeente maatwerk.
Onze ambitie is om te investeren in preventie en nieuwe vormen van ondersteuning die aansluiten bij de zorgvraag. Hierdoor kunnen we, op termijn, op zorgkosten besparen.
Door deze gerichte inzet op preventie en passende ondersteuning, willen we de vraag naar ondersteuning waar mogelijk verminderen.
Om de volgende stap te zetten in de transformatie binnen het Sociaal Domein, brengen we focus aan in onze opgaven:
- Positieve gezondheid
Vanuit het uitgangspunt van positieve gezondheid stimuleren we inwoners uit te gaan van eigen kracht en mogelijkheden en de regie op het eigen leven te behouden.
- Preventie
Door gerichte inzet van preventie en passende voorzieningen willen we de noodzaak voor zorg en ondersteuning waar mogelijk voorkomen.
- In-, door- en uitstroom
We nemen maatregelen om waar mogelijk instroom in zorg en/of maatwerk te beperken en mogelijkheden voor duurzame door- en uitstroom te bevorderen, met als doel: passende zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft.
- Ketensamenwerking
We versterken de samenwerking met en tussen partners in de (integrale) keten in het Sociaal Domein.
- Monitoring
Met het verbeteren van de mogelijkheden voor monitoring, willen we ook onze sturingsmogelijkheden verbeteren.
Samenlevingsakkoorden
Voor de uitvoering van onze doelstellingen kunnen wij niet zonder de kennis, kunde en kracht van de samenleving. Daarom willen we met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties samen optrekken bij het maken en uitvoeren van beleid en, daar waar nodig, te faciliteren bij initiatieven uit de samenleving.
Dat doen we door zogeheten samenlevingsakkoorden te sluiten over speerpunten Welzijn en Zorg, Jeugd en Arbeidsparticipatie. Met een open en uitnodigende aanpak willen we aansluiten op wat de samenleving belangrijk vindt.
Ambitie eigen kracht
Inwoners van Leusden beschikken over eigen kracht en een persoonlijk netwerk, waarmee ze het vermogen hebben zelf vorm te geven aan hun eigen leven. Ondersteuning is aanwezig als dit nodig is en richt zich op het versterken van deze eigen kracht en het persoonlijk netwerk.
Ambitie saamhorigheid
De sociale samenhang in de gemeente is sterk en blijft sterk. Mensen in een straat, buurt of bij een vereniging zijn bij elkaar betrokken. Samen gaan we aan de slag om de saamhorigheid in Leusden te versterken.
Ambitie preventie en vroegsignalering
Er is een sterke basisinfrastructuur met een breed aanbod aan activiteiten en voorzieningen, die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. De algemene voorzieningen zijn gericht op de vraag van inwoners. Als inwoners ondersteuning nodig hebben, wordt dit herkend door zowel zorgprofessionals als samenleving. Waar mogelijk voorkomt dit dat zwaardere ondersteuning en zorg nodig is.
Ambitie maatwerk
De gemeente biedt een vangnet op maat, om te voorkomen dat kwetsbare inwoners tussen wal en schip raken. In alle gevallen is de vraag van de inwoner leidend, en is de ondersteuning erop gericht dat de inwoner zelfredzamer wordt of dat het participatievermogen wordt versterkt.
1. Eigen kracht
1. Eigen kracht
Ambitie
Inwoners van Leusden beschikken over eigen kracht en een persoonlijk netwerk, waarmee ze het vermogen hebben zelf vorm te geven aan hun leven. Ondersteuning is aanwezig als dit nodig is en richt zich op het versterken van deze eigen kracht en het persoonlijk netwerk.
Context en achtergrond
Binnen het Sociaal Domein werken we aan het stimuleren van eigen kracht (onderdeel 1), saamhorigheid (onderdeel 2), preventie en vroegsignalering (onderdeel 3) en zorgen we voor maatwerk (onderdeel 4).
Daarbij hebben we speciale focus op jeugd en jongeren en inzet op maatschappelijke investeringen in de zogenaamde basisinfrastuctuur binnen het Sociaal Domein.
Dit doen we door de doelmatigheid van (zij-)in-, door-, uitstroom te verhogen, ketensamenwerking sterker te benutten, en monitoring en sturing te optimaliseren.
Wat willen we bereiken?
1. Inwoners nemen de regie over hun leven door in (fysieke) beweging te blijven.
Positieve gezondheid vormt de basis voor een pakket aan maatregelen waarmee we willen bevorderen dat inwoners zolang mogelijk hun regie over het leven kunnen houden en mee kunnen blijven doen.
Deze doelstelling sluit aan bij Cup 3.6: Positieve Gezondheid.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks, Zorgverzekeraar, en specifiek de Samenlevingsontwikkelaar, LeusdenZet, Dava, VanOnderop, SMBL, WSL, De Smederij, de SESA, kerken, Stichting Eerstelijnszorg Leusden (SEL), zorgpartijen, buurtsportcoach, sportverenigingen, fonds Samenlevingsinitiatieven, Stadsring51, Sociale Dienst |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige wijze meedoen in de samenleving.
We willen in Leusden bijdragen aan een ‘inclusieve samenleving’: een samenleving waarin inwoners met en zonder beperking volledig kunnen meedoen.
Deze doelstelling sluit aan bij het beleidskader (1.4 en hoofdstuk 6).
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks en maatschappelijke en uitvoerende partners op het terrein van zorg, ondersteuning, sport, cultuur |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
3. Inwoners zijn zelfredzaam en in staat zelfstandig (thuis) te blijven leven in een veilige huiselijke omgeving.
We vinden het belangrijk dat inwoners in de gelegenheid zijn om zoveel mogelijk thuis te blijven wonen, ook als zij ouder worden.
Deze doelstelling sluit aan bij het beleidskader (1.2 en 3.2).
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks, WSL, SOL, SMBL, politie |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
4. Kinderen groeien veilig op en hebben de kans zich te ontwikkelen.
We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren in Leusden een goede start krijgen: veilig opgroeien en kansen krijgen om zich te ontwikkelen staan hierbij voorop.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 3.4: Extra focus op Jeugd.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks, netwerk van pleeg- en gezinsouders, kinderopvang, bibliotheek, Taalhuis, Taalschool |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Relevante beleidsnotities
Beleidskader Sociaal Domein ‘Bouwstenen voor een integraal beleid’ 2017-2018
Verordening Participatieraad 2018
Algemene Subsidieverordening 2017
Criteria Fonds Samenlevingsinitiatieven 2017
Verordening Maatregelen Participatiewet, IOAW en IOAZ Leusden 2018
Verordening Verrekening Bestuurlijke Boete bij Recidive Leusden 2015
Verordening Re-integratie Participatiewet Leusden 2015
Verordening Individuele inkomenstoeslag Leusden 2015
Verordening Individuele studietoeslag Leusden 2017
Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2017
2. Saamhorigheid
2. Saamhorigheid
Ambitie
De sociale samenhang in de gemeente is sterk en blijft sterk. Mensen in een straat, buurt of bij een vereniging zijn bij elkaar betrokken. Samen gaan we aan de slag om de saamhorigheid in Leusden te versterken.
Context en achtergrond
Binnen het Sociaal Domein werken we aan het stimuleren van eigen kracht (onderdeel 1), saamhorigheid (onderdeel 2), preventie en vroegsignalering (onderdeel 3) en zorgen we voor maatwerk (onderdeel 4).
Daarbij hebben we speciale focus op jeugd en jongeren en inzet op maatschappelijke investeringen in de zogenaamde basisinfrastuctuur binnen het Sociaal Domein.
Dit doen we door de doelmatigheid van (zij-)in-, door-, uitstroom te verhogen, ketensamenwerking sterker te benutten, en monitoring en sturing te optimaliseren.
Wat willen we bereiken?
1. Inwoners hebben de mogelijkheid vitaal te zijn en worden daarbij, waar nodig en wenselijk, door (vitale) sport- en beweegaanbieders ondersteund.
We zorgen voor voldoende mogelijkheden om te bewegen en te sporten, omdat dit bijdraagt aan gezondheid en saamhorigheid. Hiervoor is een vitaal verenigingsleven nodig.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 6.1: Stimuleren initiatieven sport en welzijn.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Sport- en beweegaanbieders en zorg- en welzijnsorganisaties |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. Inwoners zijn in de gelegenheid en zijn gestimuleerd om passief en actief mee te doen aan culturele activiteiten.
We willen dat inwoners mogelijkheden hebben om deel te nemen en bij te dragen aan een (cultureel) bruisend en leuker Leusden, door initiatieven te nemen, zelf aan de slag te gaan of culturele activiteiten te bezoeken. We willen Leusden meer op de kaart krijgen. Daar waar dit mogelijk is, verbinden we recreatie-activiteiten aan culturele evenementen/cultureel erfgoed.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 6.4: Een bruisend en leuker Leusden en CUP 9.5 Leusden op de kaart.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Scholen in de Kunst, Bibliotheek, Theater de Tuin, Fort33 (Cultuurkoepel Leusden), Stichting Opera Leusden, Lariks, lokale culturele organisaties |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
3. Mantelzorgers kennen hun grenzen en delen hun zorgen als dit zorgen voor hen te belastend wordt.
Mantelzorgers doen onmisbaar werk in het zorgen voor mensen die dat nodig hebben. Deze zorg kan voor de mantelzorger zwaar en belastend zijn. We willen ondersteuning bieden om mantelzorgers te ontlasten.
Deze doelstelling sluit aan bij het beleidskader (3.4).
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- S2.3.1 We organiseren voldoende en passende respijtzorg waardoor mantelzorgers ontlast worden
- S2.3.2 We bevorderen deskundigheid bij professionals om tijdig dreigende overbelasting of ‘ontspoorde’ zorg te kunnen signaleren
- S2.3.3 We vergroten het bereik onder mantelzorgers die zware zorg verlenen en behoefte hebben aan ondersteuning
Relevante beleidsnotities
Beleidskader Sociaal Domein ‘Bouwstenen voor een integraal beleid’ 2017-2018
Verordening Participatieraad 2018
Algemene Subsidieverordening 2017
Criteria Fonds Samenlevingsinitiatieven 2017
Verordening Maatregelen Participatiewet, IOAW en IOAZ Leusden 2018
Verordening Verrekening Bestuurlijke Boete bij Recidive Leusden 2015
Verordening Re-integratie Participatiewet Leusden 2015
Verordening Individuele inkomenstoeslag Leusden 2015
Verordening Individuele studietoeslag Leusden 2017
Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2017
3. Preventie
3. Preventie
Ambitie
Er is een sterke basisinfrastructuur, met een breed aanbod aan activiteiten en voorzieningen, die voor iedereen vrij toegankelijk is. De algemene voorzieningen zijn gericht op de vraag van inwoners. Als inwoners ondersteuning nodig hebben, wordt dit herkend door zowel zorgprofessionals als samenleving. Waar mogelijk voorkomt dit dat zwaardere ondersteuning en zorg nodig is.
Context en achtergrond
Binnen het Sociaal Domein werken we aan het stimuleren van eigen kracht (onderdeel 1), saamhorigheid (onderdeel 2), preventie en vroegsignalering (onderdeel 3) en zorgen we voor maatwerk (onderdeel 4).
Daarbij hebben we speciale focus op jeugd en jongeren en inzet op maatschappelijke investeringen in de zogenaamde basisinfrastuctuur binnen het Sociaal Domein.
Dit doen we door de doelmatigheid van (zij-)in-, door-, uitstroom te verhogen, ketensamenwerking sterker te benutten, en monitoring en sturing te optimaliseren.
Wat willen we bereiken?
1. Inwoners streven een gezonde leefstijl na.
We stimuleren dat inwoners een gezonde leefstijl hebben, zoals een gezond gewicht, gezond eten en plezier beleven aan bewegen.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 3.7: Leusden Fit.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Kinderopvang (SKA, Humanitas, Wiebelwagen), GGD, alle scholen in Leusden, Groene Belevenis, Lariks, Buurtsportcoach, SEL, SESA, Fort33, zorgverzekeraar, paramedici zoals fysiotherapeuten, diëtisten, etc. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
2. Het versterken van de samenwerking rondom vroegsignalering bij kwetsbare inwoners.
We bevorderen dat inwoners en professionals signaleren dat een inwoner te maken heeft met bv. eenzaamheid of verward gedrag. Door een goede samenwerking kunnen we eerder ondersteuning bieden waar nodig is en mogelijk grotere problematiek voorkomen.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
|
Verbonden Partijen |
GGDrU |
Bijdrage Verbonden Partij |
Een regionaal meldpunt voor niet-acute zaken waar professionals en inwoners een melding kunnen doen en waarvan de medewerkers beschikken over voldoende deskundigheid |
3. Kinderen en jongeren hebben door preventieve activiteiten en goede samenwerking tussen partijen minder (snel) vormen van (zwaardere) zorg nodig.
We willen zoveel mogelijk voorkomen dat kinderen en jongeren gebruik moeten maken van zwaardere vormen van zorg. Daarom zetten we in op preventieve activiteiten en goede samenwerking.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 3.4: Extra focus op Jeugd, CUP 3.5: Integrale Kindcentra en het beleidskader (Hoofdstuk 6).
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Alle lokale partijen die zich richten op jeugd en jongeren en opvoedingsvaardigheden van ouders, zoals: verloskundigen, GGD, huisartsen, Lariks, onderwijs en samenwerkingsverbanden, kinderopvang, Fort33, sportverenigingen, buurtsportcoaches en lokaal gevestigde , regionaal gecontracteerde partijen zoals praktijken van jeugdpsychologen. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
- S3.3.1 We versterken ons lokaal sociaal vangnet rondom kinderen en jongeren (dat bestaat uit de combinatie van ondersteunende professionals en inwonerinitiatieven/vrijwilligers)
- S3.3.2 We realiseren een sluitende keten tussen preventief jeugd- en jongerenwerk uitgevoerd vanuit jongerenaccommodaties en jeugdhulpverlening
- S3.3.3 We verbeteren de aansluiting tussen jeugdhulp en (passend) onderwijs
- S3.3.4 We zorgen voor kwalitatieve en duurzame huisvesting van onderwijs in de Integrale KindCentra’s in Leusden
4. Versterken van het signaleren van armoede en vergroten van bekendheid (financiële) ondersteuning.
Inwoners zijn bekend met de mogelijkheden voor (financiële) ondersteuning en deze ondersteuning is toegankelijk en duidelijk georganiseerd.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 3.8: Signalering armoede.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Kernpartners die betrokken zijn bij dit thema, zoals in ieder geval Larikslaan2, schuldhulpverlening, minimacoach/klantmanagers, lokale fondsen binnen de Huiskamer van Leusden en Voedselbank. We betrekken partijen zoals onderwijs, huis- en jeugdartsen. |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
Relevante beleidsnotities
Beleidskader Sociaal Domein ‘Bouwstenen voor een integraal beleid’ 2017-2018
Verordening Participatieraad 2018
Algemene Subsidieverordening 2017
Criteria Fonds Samenlevingsinitiatieven 2017
Verordening Maatregelen Participatiewet, IOAW en IOAZ Leusden 2018
Verordening Verrekening Bestuurlijke Boete bij Recidive Leusden 2015
Verordening Re-integratie Participatiewet Leusden 2015
Verordening Individuele inkomenstoeslag Leusden 2015
Verordening Individuele studietoeslag Leusden 2017
Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2017
4. Maatwerk
4. Maatwerk
Ambitie
De gemeente biedt een vangnet op maat, om te voorkomen dat kwetsbare inwoners tussen wal en schip raken. In alle gevallen is de vraag van de inwoner leidend. De ondersteuning is erop gericht dat de inwoner zelfredzamer wordt, of dat het participatievermogen wordt versterkt.
Context en achtergrond
Binnen het Sociaal Domein werken we aan het stimuleren van eigen kracht (onderdeel 1), saamhorigheid (onderdeel 2), preventie en vroegsignalering (onderdeel 3) en zorgen we voor maatwerk (onderdeel 4).
Daarbij hebben we speciale focus op jeugd en jongeren en inzet op maatschappelijke investeringen in de zogenaamde basisinfrastuctuur binnen het Sociaal Domein.
Dit doen we door de doelmatigheid van (zij-)in-, door-, uitstroom te verhogen, ketensamenwerking sterker te benutten, en monitoring en sturing te optimaliseren.
Wat willen we bereiken?
1. De inzet van maatwerk(voorzieningen) en zorg is doelmatig en de kosten zijn voorspelbaar.
Er is zorg en ondersteuning voor de mensen die dat nodig hebben. Daarbij zetten we extra in op de doelmatigheid van deze zorg en werken we aan het zoveel mogelijk kunnen voorzien van de kosten.
Deze doelstelling sluit aan bij CUP 3.3: Inkoop Sociaal Domein.
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Gemeente Amersfoort als opdrachtnemer RISB, Inkoop Bureau Midden Nederland, gemeenten in de Regio Amersfoort (beleidsrijke sturing), Lariks voor de uitvoering van de toegang en toeleiding, lokaal opererende zorgaanbieders, maatschappelijkepartners |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
2. Inwoners zijn mobiel.
Inwoners kunnen mee doen in de samenleving en worden daarbij niet gehinderd door belemmeringen in hun mobiliteit.
Deze doelstelling sluit aan bij het beleidskader (hoofdstuk 6).
Samenleving Voorop |
De gemeente regelt het |
Partner en gemeente staan samen aan de lat |
|
De gemeente draagt haar steentje bij |
|
De gemeente laat het over aan de samenleving |
|
Lokale partners |
Lariks, SMBL, Duwgroep en DAVA |
Verbonden Partijen |
|
Bijdrage Verbonden Partij |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
Relevante beleidsnotities
Beleidskader Sociaal Domein ‘Bouwstenen voor een integraal beleid’ 2017-2018
Verordening Participatieraad 2018
Algemene Subsidieverordening 2017
Criteria Fonds Samenlevingsinitiatieven 2017
Verordening Maatregelen Participatiewet, IOAW en IOAZ Leusden 2018
Verordening Verrekening Bestuurlijke Boete bij Recidive Leusden 2015
Verordening Re-integratie Participatiewet Leusden 2015
Verordening Individuele inkomenstoeslag Leusden 2015
Verordening Individuele studietoeslag Leusden 2017
Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2017
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Werkelijk 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | MJR 2020 | MJR 2021 | MJR 2022 | |
Lasten | -23.436 | -23.237 | -24.842 | -24.495 | -24.314 | -24.224 | |
Baten | 5.131 | 4.677 | 4.585 | 4.521 | 4.511 | 4.502 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -18.305 | -18.560 | -20.257 | -19.974 | -19.803 | -19.722 | |
Onttrekkingen | 1.698 | 266 | 462 | 100 | 38 | 38 | |
Stortingen | 0 | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 1.698 | 349 | 462 | 100 | 38 | 38 | |
Gerealiseerd resultaat | -16.607 | -18.211 | -19.795 | -19.874 | -19.765 | -19.684 |
Saldo taakvelden
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -787 | -944 | -927 | -830 | -845 | -845 |
5.1 | Sportbeleid en activering | -220 | -255 | -316 | -316 | -316 | -316 |
5.3 | Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | -377 | -314 | -319 | -319 | -319 | -319 |
5.6 | Media | -442 | -443 | -457 | -457 | -457 | -457 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -1.026 | -1.099 | -1.215 | -1.170 | -998 | -911 |
6.2 | Wijkteams | -2.857 | -2.899 | -3.168 | -3.072 | -3.072 | -3.072 |
6.3 | Inkomensregelingen | -1.194 | -1.544 | -1.674 | -1.674 | -1.674 | -1.674 |
6.4 | Begeleide participatie | -1.960 | -1.908 | -1.831 | -1.730 | -1.625 | -1.632 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -242 | -230 | -186 | -186 | -186 | -186 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -559 | -772 | -760 | -760 | -760 | -760 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -2.810 | -2.723 | -3.391 | -3.450 | -3.536 | -3.536 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -4.897 | -3.254 | -4.885 | -4.880 | -4.885 | -4.884 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | -878 | -24 | -24 | -24 | -24 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 0 | -229 | -22 | -22 | -22 | -22 |
7.1 | Volksgezondheid | -934 | -1.068 | -1.084 | -1.084 | -1.084 | -1.084 |
0.10 | Toevoeging/onttrekking reserves | 1.698 | 350 | 462 | 100 | 38 | 38 |
-16.607 | -18.210 | -19.797 | -19.874 | -19.765 | -19.684 |
Nieuw beleid en CUP
(bedragen x € 1.000) | Incidenteel | Structureel | |||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
3.1 | Transformatie in Sociaal Domein | ||||||||
a. | transformatiebudget | 100,0 | 100,0 | ||||||
b. | voorwaardenscheppende activiteiten | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
c. | capaciteit | 75,0 | 75,0 | 75,0 | 75,0 | ||||
d. | monitoring | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | ||||
e. | overig | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
3.2 | Samenlevingsakkoorden Sociaal Domein | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
3.3 | Inkoop Sociaal Domein | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | ||||
3.4 | Extra focus op de jeugd | ||||||||
a. | preventie | 80,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | ||||
b. | instroom, doorstroom, uitstroom | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 | ||||
c. | netwerksamenwerking | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
3.5 | Integrale Kindcentra | ||||||||
a. | scan en onderzoek | ||||||||
b. | stimulering transformatie | 50,0 | |||||||
3.6 | Positieve gezondheid en zorg | ||||||||
a. | borgen van het gedachtengoed | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | ||||
b. | lokale initiatieven | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | ||||
c. | ondersteuning participatie in samenleving | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | ||||
3.7 | LeusdenFit | ||||||||
a. | inzet buurtsportcoach, communicatie en activiteiten | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | ||||
b. | monitoring | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | ||||
3.8 | Signalering van armoede | ||||||||
a. | lokaal financieel advies en informatiepunt | 30,0 | 30,0 | ||||||
b. | werkbudget kernpartners | 5,0 | 5,0 | ||||||
6.1 | Stimuleren initiatieven sport en welzijn | ||||||||
a. | inzet buurtsportcoach | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | ||||
b. | digitaal sportnetwerk | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | ||||
6.2 | Onderhoud sportomgeving | ||||||||
6.3 | Parkeren bij sportfaciliteiten | p.m. | |||||||
6.4 | Een bruisend en leuker leusden | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
BBV indicatoren
De verplichte beleidsindicatoren worden per domein weergegeven. De indicatoren staan op waarstaatjegemeente.nl en zijn daar ook te raadplegen. In onderstaande indicatoren wordt Leusden vergeleken met gemeenten van 25.000-50.000 inwoners. Op de website kunnen ook andere vergelijkingen worden gemaakt.
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
Bron: Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.
Bron CBS - Beleidsinformatie Jeugd
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.
Bron: CBS - Beleidsinformatie Jeugd
Het aantal hardekern jongeren, per 10.000 inwoner in de leeftijd van 12-24 jaar
Bron: Korps landelijke Politiediensten (KLPD)
•% kinderen in een uitkeringsgezin: Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
•% achterstandsleerlingen: Het percentage leerlingen (4-12 jaar) in het primair onderwijs dat kans heeft op een leerachterstand.
•% werkloze jongeren: Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar)
Bron: Verwey Jonkger Instituut - Kinderen in Tel
•% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO+MBO): Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat
Bron: DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen
Bron: DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs
Het aantal leerlingen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen
Bron: DUO Dienst Uitvoering Onderwijs
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners
Bron: CBS - Participatie Wet
Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwones in de leeftijd van 15-64 jaar
Bron: CBS - Participatiewet
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking
Bron: CBS - Arbeidsdeelname
Het percentage inwoners dat niet sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners
Bron: RIVM - Zorgatlas
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).
Bron: CBS-Jeugd
Aantal per 1.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat een referentiegemiddelde gebaseerd is op aantal deelnemende gemeenten
Bron: CBS - Monitor Sociaal Domein WMO
Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12 - 17 jaar
Bron; buro Halt