-
Blz. 1
Programmabegroting 2019
-
Blz. 2
Programmabegroting 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding
-
Blz. 5
Aanbieding
-
Blz. 6
Tekort Sociaal Domein
-
Blz. 7
Tekort Sociaal Domein
-
Blz. 8
Domein Bestuur
-
Blz. 9
Domein Bestuur
-
Blz. 10
1. Samenleving Voorop
-
Blz. 11
1. Samenleving Voorop
-
Blz. 12
Context en achtergrond
-
Blz. 13
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 14
1. Samenwerken aan oplossingen voorvraagstukken en ambities uit de Leusdense samenleving.
-
Blz. 15
B1.1.1 We sluiten Samenlevingsakkoorden over de speerpunten ‘Duurzaamheid’, ‘Zorg’, ‘Jeugdzorg’ en ‘Werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’
-
Blz. 16
B1.1.2 We pakken vraagstukken op volgens het opgavegericht werken
-
Blz. 17
B1.1.3 We evalueren de pilots waarin we geëxperimenteerd hebben met het opgavegericht werken
-
Blz. 18
B1.1.4 We opereren vanuit de bedoeling (de ‘geest’) van wet- en regelgeving
-
Blz. 19
B1.1.5 We evalueren de pilots waarin we geëxperimenteerd hebben met het werken vanuit de ‘geest’ van wet- en regelgeving
-
Blz. 20
B1.1.6 We geven het Recht om uit te dagen (right to challenge) vorm binnen de gemeente Leusden
-
Blz. 21
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 22
2. Digitale dienstverlening
-
Blz. 23
2. Digitale dienstverlening
-
Blz. 24
Context en achtergrond
-
Blz. 25
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 26
1. De (digitale) dienstverlening en communicatie met burgers en bedrijven verbeteren en vereenvoudigen.
-
Blz. 27
B2.1.1 We bieden meer producten en diensten aan inwoners aan via MijnOverheid
-
Blz. 28
B2.1.2 We zorgen ervoor dat de digitale dienstverlening zo helder, eenvoudig en toegankelijk is, dat inwoners en bedrijven de voorkeur geven aan het online kanaal
-
Blz. 29
B2.1.3 We spelen (snel) in op de vragen of klachten van inwoners, die via sociale media (Facebook, Twitter en WhatsApp) onder onze aandacht worden gebracht
-
Blz. 30
B2.1.4 We zorgen voor een gastvrije ontvangst in het Huis van Leusden
-
Blz. 31
Relevante Beleidsnotities
-
Blz. 32
3. Samenwerken
-
Blz. 33
3. Samenwerken
-
Blz. 34
Context en achtergrond
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
1. Samenwerken om kwaliteit te borgen en kwetsbaarheid te verminderen.
-
Blz. 37
B3.1.1 We werken per taakveld meer samen met Bunschoten, Nijkerk en Putten in de Samenwerking bedrijfsvoering (BNLP)
-
Blz. 38
B3.1.2 We stellen de Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022 op
-
Blz. 39
B3.1.3 We bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
-
Blz. 40
2. Behouden en aantrekken van talentvolle medewerkers.
-
Blz. 41
B3.2.1 We bevorderen regionale mobiliteit
-
Blz. 42
B3.2.2 We zoeken samenwerking met andere gemeenten voor vakspecialistische functies
-
Blz. 43
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 44
4. Veiligheid
-
Blz. 45
4. Veiligheid
-
Blz. 46
Context en achtergrond
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
1. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door de Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen.
-
Blz. 49
B4.1.1 Invloed uitoefenen op het netwerk van de inwoner die in de persoonsgerichte aanpak is geplaatst
-
Blz. 50
B4.1.2 De informatie-uitwisseling over overlastgevers en criminelen wordt structureel verbeterd
-
Blz. 51
B4.1.3 We combineren de persoonsgerichte aanpak met de bevoegdheden uit de wet woonoverlast
-
Blz. 52
2. We maken een ondermijningsbeeld m.b.t. georganiseerde criminaliteit in Leusden en ontwikkelen een sluitende aanpak om dit tegen te gaan.
-
Blz. 53
B4.2.1 We voeren een integrale probleemverkenning uit op het gebied van georganiseerde criminaliteit in Leusden
-
Blz. 54
B4.2.2 Het Bibob beleid in Leusden wordt geactualiseerd
-
Blz. 55
3. Het voorkomen en beperken van de gevolgen van branden, crisis en rampen.
-
Blz. 56
B4.3.1 Vergroten van het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van burgers. Voorlichting geven aan ouderen en basisscholen om het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid te vergroten
-
Blz. 57
B4.3.2 Verder professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
-
Blz. 58
B4.3.3 Het verder professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
-
Blz. 59
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 60
Wat mag het kosten?
-
Blz. 61
Saldo taakvelden
-
Blz. 62
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 63
BBV indicatoren
-
Blz. 64
Domein Leefomgeving
-
Blz. 65
Domein Leefomgeving
-
Blz. 66
1. Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 67
1. Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 68
Context en achtergrond
-
Blz. 69
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 70
1. Leusden is energieneutraal in 2040 of eerder.
-
Blz. 71
L1.1.1 We continueren de informatiefunctie van het Energieloket en richten het Energiehuis in.
-
Blz. 72
L1.1.2 We sluiten een Samenlevingsakkoord over de transitieagenda energie
-
Blz. 73
2. In 2020 levert de Leusdenaar maximaal 75 kg restafval per jaar in en in 2030 maximaal 25 kg per jaar.
-
Blz. 74
L1.2.1 We zorgen er voor dat luiers gescheiden ingezameld kunnen worden en dat er een contract wordt gesloten voor de recycling van luiers
-
Blz. 75
L1.2.2 We voeren een evaluatie uit van de invoering van Het Nieuwe Inzamelen
-
Blz. 76
L1.2.3 We onderzoeken of de papierinzameling verbeterd kan worden. Als het kosteneffectief kan, voeren we een alternatieve inzamelmethode in
-
Blz. 77
3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe.
-
Blz. 78
L1.3.1 We voeren de maatregelen uit die in het Fietsplan Leusden 2018 en in het nog op te stellen Mobiliteitsplan voor 2019 zijn geagendeerd.
-
Blz. 79
4. De Leusdense samenleving neemt een groter aantal duurzame initiatieven door stimulering en ondersteuning vanuit de gemeente.
-
Blz. 80
L1.4.1 We ondersteunen duurzame initiatieven via het Fonds duurzame initiatieven en houden het duurzaamheidsnetwerk levend
-
Blz. 81
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 82
2. Water en riolering
-
Blz. 83
2. Water en riolering
-
Blz. 84
Context en achtergrond
-
Blz. 85
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 86
1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat.
-
Blz. 87
L2.1.1 Wij stellen een nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan voor de periode 2019-2023 op
-
Blz. 88
2. Verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente Leusden.
-
Blz. 89
L2.2.1 We koppelen de Hessenweg , een deel van de wegen in Leusden-Zuid en de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel
-
Blz. 90
L2.2.2 We leveren een onderzoek op dat inzicht biedt in hoe we de waterkwaliteit kunnen verbeteren. Zo mogelijk starten we met de eerste maatregelen
-
Blz. 91
3. De overlast van een hoge grondwaterstand wordt beperkt.
-
Blz. 92
L2.3.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
-
Blz. 93
4. In Leusden wordt overlast door de toename van hevige neerslag beperkt tot alleen de extreme situaties.
-
Blz. 94
L2.4.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
-
Blz. 95
L2.4.2 We nemen in het in 2019 op te stellen Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) voorschriften op over de openbare ruimte, die zorgen voor minder belasting van het rioleringssysteem
-
Blz. 96
L2.4.3 We stimuleren dat bewoners regenwater langer op eigen terrein opvangen
-
Blz. 97
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 98
3. Wegen en infrastructuur
-
Blz. 99
3. Wegen en infrastructuur
-
Blz. 100
Context en achtergrond
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
1. Leusden investeert doelmatig en kosteneffectief in het wegennet.
-
Blz. 103
L3.1.1 We combineren het groot onderhoud aan de Hessenweg, Hamersveldseweg-zuid, Torenakkerweg, Burgemeester de Beaufortweg en een aantal wegen in Leusden-zuid met andere werkzaamheden
-
Blz. 104
L3.1.2 We vernieuwen de brug Horsterweg – Valleikanaal
-
Blz. 105
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 106
4. Accommodaties
-
Blz. 107
4. Accommodaties
-
Blz. 108
Context en achtergrond
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
1. De accommodaties van de gemeente Leusden worden verduurzaamd.
-
Blz. 111
L4.1.1 We voeren de rendabele duurzaamheidsmaatregelen uit die in 2018 uit een 0-meting naar voren zijn gekomen
-
Blz. 112
L4.1.2 We bieden ruimte aan initiatieven van energiecoöperaties op daken van gemeentelijke accommodaties die daarvoor geschikt zijn
-
Blz. 113
2. De gemeentelijke accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en optimaal in gebruik.
-
Blz. 114
L4.2.1 We voeren prestatiecontracten in voor onderhoud en energiegebruik van de gemeentelijke accommodaties
-
Blz. 115
L4.2.2 We voeren de renovatie- of nieuwbouwmaatregelen voor De Korf uit zoals besloten in 2018
-
Blz. 116
L4.2.3 We onderzoeken de keuze renovatie of nieuwbouw voor de brandweerkazerne Leusden centrum
-
Blz. 117
L4.2.4 We inventariseren de mogelijkheden voor maatwerk huisvesting van welzijnsorganisaties en verenigingen
-
Blz. 118
3. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing.
-
Blz. 119
L4.3.1 We ontwerpen en realiseren het Integraal Kind Centrum (IKC) Berkelwijk
-
Blz. 120
L4.3.2 We stellen een ambitie- en businessplan op voor de initiatieffase van het Integraal KindCentrum (IKC) Groenhouten
-
Blz. 121
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 122
5. Onderhoud buitenruimte
-
Blz. 123
5. Onderhoud buitenruimte
-
Blz. 124
Context en achtergrond
-
Blz. 125
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 126
1. Bewonerstevredenheid
-
Blz. 127
L5.1.1 We vormen een werkgroep voor een (ver)nieuw(d) contract voor het onderhoud van de buitenruimte
-
Blz. 128
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Saldo taakvelden
-
Blz. 131
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 132
BBV indicatoren
-
Blz. 133
Domein Samenleving
-
Blz. 134
Domein Samenleving
-
Blz. 135
1. Eigen kracht
-
Blz. 136
1. Eigen kracht
-
Blz. 137
Context en achtergrond
-
Blz. 138
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 139
1. Inwoners nemen de regie over hun leven door in (fysieke) beweging te blijven.
-
Blz. 140
S1.1.1 We faciliteren of organiseren activiteiten en stimuleren initiatieven en ontmoetingen in buurt en netwerk
-
Blz. 141
2. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige wijze meedoen in de samenleving.
-
Blz. 142
S1.2.1 We vergroten de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking in de ‘inclusieve samenleving’
-
Blz. 143
S1.2.2 We bevorderen herkenning door professionals van inwoners met een lichte verstandelijke beperking
-
Blz. 144
3. Inwoners zijn zelfredzaam en in staat zelfstandig (thuis) te blijven leven in een veilige huiselijke omgeving.
-
Blz. 145
S1.3.1 We geven voorlichting en delen kennis over een veilige woonomgeving/een veilig thuis
-
Blz. 146
4. Kinderen groeien veilig op en hebben de kans zich te ontwikkelen.
-
Blz. 147
S1.4.1 We bouwen aan netwerken van gezinnen die elkaar kunnen versterken
-
Blz. 148
S1.4.2 We versterken en verbinden activiteiten die zich richten op het voorkomen van laaggeletterdheid
-
Blz. 149
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 150
2. Saamhorigheid
-
Blz. 151
2. Saamhorigheid
-
Blz. 152
Context en achtergrond
-
Blz. 153
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 154
1. Inwoners hebben de mogelijkheid vitaal te zijn en worden daarbij, waar nodig en wenselijk, door (vitale) sport- en beweegaanbieders ondersteund.
-
Blz. 155
S2.1.1 We ontwikkelen een stevige gemeentelijke sportinfrastructuur van waaruit verbindingen met welzijnsactiviteiten tot stand komen
-
Blz. 156
2. Inwoners zijn in de gelegenheid en zijn gestimuleerd om passief en actief mee te doen aan culturele activiteiten.
-
Blz. 157
S2.2.1 We onderzoeken financiële mogelijkheden om te bevorderen dat inwoners in Leusden meedoen op cultureel gebied
-
Blz. 158
3. Mantelzorgers kennen hun grenzen en delen hun zorgen als dit zorgen voor hen te belastend wordt.
-
Blz. 159
S2.3.1 We organiseren voldoende en passende respijtzorg waardoor mantelzorgers ontlast worden
-
Blz. 160
S2.3.2 We bevorderen deskundigheid bij professionals om tijdig dreigende overbelasting of ‘ontspoorde’ zorg te kunnen signaleren
-
Blz. 161
S2.3.3 We vergroten het bereik onder mantelzorgers die zware zorg verlenen en behoefte hebben aan ondersteuning
-
Blz. 162
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 163
3. Preventie
-
Blz. 164
3. Preventie
-
Blz. 165
Context en achtergrond
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
1. Inwoners streven een gezonde leefstijl na.
-
Blz. 168
S3.1.1 We versterken Leusden Fit en ontwikkelen het project door om het zichtbaar en blijvend onderdeel te maken van onze samenleving
-
Blz. 169
2. Het versterken van de samenwerking rondom vroegsignalering bij kwetsbare inwoners.
-
Blz. 170
S3.2.1 We realiseren een samenhangende aanpak vroegsignalering, doorverwijzing en de opvolging van signalen met alle betrokken partners
-
Blz. 171
3. Kinderen en jongeren hebben door preventieve activiteiten en goede samenwerking tussen partijen minder (snel) vormen van (zwaardere) zorg nodig.
-
Blz. 172
S3.3.1 We versterken ons lokaal sociaal vangnet rondom kinderen en jongeren (dat bestaat uit de combinatie van ondersteunende professionals en inwonerinitiatieven/vrijwilligers)
-
Blz. 173
S3.3.2 We realiseren een sluitende keten tussen preventief jeugd- en jongerenwerk uitgevoerd vanuit jongerenaccommodaties en jeugdhulpverlening
-
Blz. 174
S3.3.3 We verbeteren de aansluiting tussen jeugdhulp en (passend) onderwijs
-
Blz. 175
S3.3.4 We zorgen voor kwalitatieve en duurzame huisvesting van onderwijs in de Integrale KindCentra’s in Leusden
-
Blz. 176
4. Versterken van het signaleren van armoede en vergroten van bekendheid (financiële) ondersteuning.
-
Blz. 177
S3.4.1 We brengen kernpartners samen waarmee we een gezamenlijke preventieve aanpak uitvoeren
-
Blz. 178
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 179
4. Maatwerk
-
Blz. 180
4. Maatwerk
-
Blz. 181
Context en achtergrond
-
Blz. 182
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 183
1. De inzet van maatwerk(voorzieningen) en zorg is doelmatig en de kosten zijn voorspelbaar.
-
Blz. 184
S4.1.1 We versterken het (lokale) contractmanagement richting zorgaanbieders
-
Blz. 185
2. Inwoners zijn mobiel.
-
Blz. 186
S4.2.1 We organiseren op een efficiënte manier voldoende vervoersmogelijkheden en mobiliteit voor inwoners
-
Blz. 187
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 188
Wat mag het kosten?
-
Blz. 189
Saldo taakvelden
-
Blz. 190
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 191
BBV indicatoren
-
Blz. 192
Domein Ruimte
-
Blz. 193
Domein Ruimte
-
Blz. 194
1. Ruimte
-
Blz. 195
1. Ruimte
-
Blz. 196
Context en achtergrond
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
1. Behouden en versterken van de kernkwaliteiten van de gemeente Leusden.
-
Blz. 199
R.1.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie stedelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 200
R1.1.2 We brengen mogelijke woningbouwlocaties binnen de bebouwde kom voor na 2025 in beeld
-
Blz. 201
R1.1.3 We brengen mogelijke bouwlocaties buiten de bebouwde kom in beeld
-
Blz. 202
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 203
2. Wonen
-
Blz. 204
2. Wonen
-
Blz. 205
Context en achtergrond
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
1. Door nieuwe woningbouwprojecten en mogelijke herprogrammering van bestaande woningbouwprojecten voldoen we kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte.
-
Blz. 208
R2.1.1 We monitoren de vraag naar en het aanbod aan woningen in Leusden
-
Blz. 209
R2.1.2 We maken concrete afspraken over het te realiseren woningbouwprogramma bij nieuwbouwprojecten en herprogrammering van bestaande bouwprojecten
-
Blz. 210
R2.1.3 We actualiseren en vullen het woonbeleid aan op de aspecten wonen, zorg en welzijn
-
Blz. 211
R2.1.4 We analyseren de beschikbaarheid van de voorraad sociale huurwoningen
-
Blz. 212
R2.1.5 We bevorderen nieuwe en vernieuwende woonconcepten en –vormen die de druk op de woningmarkt verlichten
-
Blz. 213
2. We bereiken onze woondoelen ‘doorstroming’ en ‘diversificatie van het woningaanbod’ door beschikbare middelen en instrumenten efficiënt en effectief in te zetten.
-
Blz. 214
R2.2.1 We brengen de noodzakelijke omvang van de voorraad sociale huurwoningen in beeld
-
Blz. 215
R2.2.2 We evalueren het systeem van woonruimteverdeling
-
Blz. 216
R2.2.3 We (her)overwegen bestaande en nieuwe, aanvullende instrumenten ten behoeve van doorstroming en meer diversificatie
-
Blz. 217
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 218
3. Verkeer en vervoer
-
Blz. 219
3. Verkeer en vervoer
-
Blz. 220
Context en achtergrond
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
1. Afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel.
-
Blz. 223
R3.1.1 We voeren een second- opinion onderzoek uit naar het functioneren ‘shared space-gebieden’
-
Blz. 224
R3.1.2 We realiseren fietsvoorzieningen op de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en de Grasdrogerijweg)
-
Blz. 225
R3.1.3 We intensiveren de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)
-
Blz. 226
2. Meer mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
-
Blz. 227
R3.2.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
-
Blz. 228
R3.2.2 We onderzoeken de haalbaarheid van een fietspad langs/naast de Pon-lijn
-
Blz. 229
3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren.
-
Blz. 230
R3.3.1 We verruimen de capaciteit op de Randweg en maken de entree aantrekkelijker
-
Blz. 231
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 232
4. Economie
-
Blz. 233
4. Economie
-
Blz. 234
Context en achtergrond
-
Blz. 235
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 236
1. Realiseren van duurzame vitale werklocaties.
-
Blz. 237
R4.1.1 We stellen een transformatiestrategie op om te komen tot duurzame gebieden waar menging van functies plaatsvindt
-
Blz. 238
R4.1.2 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden
-
Blz. 239
R4.1.3 We bieden bedrijfskavels aan in Noord-West Leusden
-
Blz. 240
2. Behoud van stabiele werkgelegenheid in Leusden.
-
Blz. 241
R4.2.1 We monitoren jaarlijks de ontwikkelingen in Leusdense economie
-
Blz. 242
3. Versterken economische positie en ondernemerscultuur.
-
Blz. 243
R4.3.1 We intensiveren het accountmanagement bedrijven
-
Blz. 244
R4.3.2 We ondersteunen de Regio Amersfoort in het sluiten van een convenant met Economic Board Utrecht (EBU)
-
Blz. 245
4. Winkelgebieden worden verder ontwikkeld tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies.
-
Blz. 246
R4.4.1 We gaan verder met het project Hart van Leusden (revitalisering Hamershof)
-
Blz. 247
R4.4.2 We onderzoeken welke instrumenten ingezet kunnen worden om functiemenging in de winkelcentra te stimuleren en de ontmoetingsfunctie te vergroten
-
Blz. 248
R4.4.3 We verkennen de mogelijkheden om een verplaatsingscoach in te zetten
-
Blz. 249
5. We zetten Leusden op de kaart.
-
Blz. 250
R4.5.1 We stimuleren de lokale VVV
-
Blz. 251
R4.5.2 We stimuleren evenementen gericht op wandelen en fietsen
-
Blz. 252
R4.5.3 We zetten Leusden op de kaart door promotieactiviteiten en communicatie
-
Blz. 253
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 254
5. Buitengebied
-
Blz. 255
5. Buitengebied
-
Blz. 256
Context en achtergrond
-
Blz. 257
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 258
1. Behoud en de versterking van de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
-
Blz. 259
R5.1.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 260
R5.1.2 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
-
Blz. 261
R5.1.3 We geven uitvoering aan het Landschapsontwikkelingsplan door samen met partijen projecten uit te voeren
-
Blz. 262
R5.1.4 We leveren kennis aan en adviseren stichting De Boom en toetsen de plannen aan beleid, regelgeving, haalbaarheid en draagvlak
-
Blz. 263
2. Werken aan duurzaam economisch perspectief voor de Leusdense landbouw.
-
Blz. 264
R5.2.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 265
R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door in het nieuwe omgevingsplan Buitengebied ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief
-
Blz. 266
R5.2.3 We verlenen onze kennis aan en adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van het versterken van de grondgebonden melkrundveehouderij
-
Blz. 267
3. Behouden en versterken van natuur en ecologie.
-
Blz. 268
R5.3.1 We verlenen onze kennis aan en adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken om 55 hectare grond om te zetten naar nieuwe natuur
-
Blz. 269
R5.3.2 We leveren kennis aan en adviseren stichting De Boom en toetsen de plannen aan beleid, regelgeving, haalbaarheid en draagvlak
-
Blz. 270
R5.3.3 We geven uitvoering aan het Landschapsontwikkelingsplan door samen met partijen projecten uit te voeren
-
Blz. 271
4. Benutten en versterken van recreatieve mogelijkheden van het buitengebied.
-
Blz. 272
R5.4.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
-
Blz. 273
R5.4.2 We gaan op zoek naar partners voor een gezamenlijke lobby voor de gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide voor recreatief gebruik, opwekking duurzame energie, of een combinatie daarvan
-
Blz. 274
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 275
6. Cultuurhistorie
-
Blz. 276
6. Cultuurhistorie
-
Blz. 277
Context en achtergrond
-
Blz. 278
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 279
1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 280
R6.1.1 We beschermen cultuurhistorische waarden (niet zijnde rijksmonumenten of gemeentelijk monumenten) en landschapsstructuren in een zogeheten paraplubestemmingsplan
-
Blz. 281
R6.1.2 We implementeren de cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 282
R6.1.3 We breiden het netwerk van monumenteneigenaren uit
-
Blz. 283
R6.1.4 We wijzen ten minste 1 gemeentelijk monument aan
-
Blz. 284
2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
-
Blz. 285
R6.2.1 We organiseren en evalueren de gemeentelijke Open Monumentendag en reiken de Erfgoedprijs uit
-
Blz. 286
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 287
7. Omgevingswet
-
Blz. 288
7. Omgevingswet
-
Blz. 289
Context en achtergrond
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet.
-
Blz. 292
R7.1.1 We gaan op de verschillende deelgebieden van de Omgevingswet plannen van aanpak opstellen en die uitvoeren/implementeren
-
Blz. 293
Relevante beleidsnotities
-
Blz. 294
Wat mag het kosten?
-
Blz. 295
Saldo taakvelden
-
Blz. 296
Nieuw beleid en CUP
-
Blz. 297
BBV indicatoren
-
Blz. 298
Overhead
-
Blz. 299
Algemeen
-
Blz. 300
Wat mag het kosten?
-
Blz. 301
Specificatie van de overhead
-
Blz. 302
Overheadpercentage
-
Blz. 303
Tabel specificatie overhead
-
Blz. 304
BBV indicatoren
-
Blz. 305
Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 306
Algemeen
-
Blz. 307
Wat mag het kosten?
-
Blz. 308
Saldo taakvelden
-
Blz. 309
0.5 Treasury
-
Blz. 310
0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 311
0.64 Overige belastingen
-
Blz. 312
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 313
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 314
0.9 Vennootschapsbelasting
-
Blz. 315
3.4 Economische promotie
-
Blz. 316
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 317
0.10 Toevoeging/onttrekking reserves
-
Blz. 318
BBV indicatoren
-
Blz. 319
Paragrafen
-
Blz. 320
Paragraaf A Lokale heffingen
-
Blz. 321
Kader
-
Blz. 322
Tarieven 2019
-
Blz. 323
Afschaffen hondenbelasting
-
Blz. 324
Kostenonderbouwingen heffingen
-
Blz. 325
Opbrengst
-
Blz. 326
Ontwikkelingen lokale lastendruk
-
Blz. 327
Kwijtschelding
-
Blz. 328
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 329
Algemeen
-
Blz. 330
Risico's Algemene Dienst
-
Blz. 331
Weerstandsvermogen Algemene Dienst
-
Blz. 332
Risico's grondexploitatie
-
Blz. 333
Weerstandsvermogen Grondbedrijf
-
Blz. 334
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 335
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 336
Algemeen
-
Blz. 337
Beleidskader
-
Blz. 338
Kapitaalgoederen in Leusden
-
Blz. 339
Ontwikkelingen
-
Blz. 340
Groot onderhoud 2016-2019
-
Blz. 341
Onderhoudsplan 2019
-
Blz. 342
Budgetten
-
Blz. 343
Onderhoudsfondsen
-
Blz. 344
Kapitaalsinvesteringen beleidsplan Verkeer en Vervoer
-
Blz. 345
Paragraaf D Financiering
-
Blz. 346
Treasury-functie
-
Blz. 347
Financieringsbeleid
-
Blz. 348
Financieringspositie
-
Blz. 349
Indicatoren
-
Blz. 350
Rente en beleggingsvolume
-
Blz. 351
Overig
-
Blz. 352
Paragraaf E Bedrijfsvoering
-
Blz. 353
Doel en inleiding
-
Blz. 354
Personeel en organisatie
-
Blz. 355
Kengetallen organisatie
-
Blz. 356
Sturing en verantwoording
-
Blz. 357
Informatisering en automatisering
-
Blz. 358
Huisvesting
-
Blz. 359
Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering
-
Blz. 360
Lasten en baten bedrijfsvoering
-
Blz. 361
Sub-paragraaf informatieveiligheid
-
Blz. 362
Paragraaf F Verbonden Partijen
-
Blz. 363
De Verbonden Partij; een specifieke samenwerkingspartner
-
Blz. 364
Coalitieakkoord 2018-2022
-
Blz. 365
Grip en invloed op Verbonden Partijen
-
Blz. 366
Toetsing en monitoring Verbonden Partijen
-
Blz. 367
Overzicht Verbonden Partijen
-
Blz. 368
Bestuurlijke ontwikkelingen binnen de Verbonden Partijen
-
Blz. 369
Actuele informatie per Verbonden Partij
-
Blz. 370
Paragraaf G Grondbeleid
-
Blz. 371
Belang en doelstelling paragraaf
-
Blz. 372
Beleidskaders
-
Blz. 373
Ontwikkelingen
-
Blz. 374
Relaties met programma's
-
Blz. 375
Begroting 2019 Grondbedrijf
-
Blz. 376
Actuele prognose resultaat en winstneming
-
Blz. 377
Overige complexen niet in exploitatie
-
Blz. 378
Algemene reserve grondexploitatie (weerstandsvermogen)
-
Blz. 379
Voorzieningen grondexploitaties
-
Blz. 380
Risico's per complex
-
Blz. 381
Paragraaf H Toezicht en verantwoording
-
Blz. 382
Algemeen
-
Blz. 383
Rekenkamercommissie Vallei en Veluwerand
-
Blz. 384
Rechtmatigheid en accountantscontrole
-
Blz. 385
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 386
Interbestuurlijk Toezicht (IBT)
-
Blz. 387
Financiële begroting
-
Blz. 388
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 389
Begrotingsresultaat 2019-2022
-
Blz. 390
Sociaal Domein
-
Blz. 391
Financiering en rente
-
Blz. 392
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 393
Meerjarig investeringsplan (MIP)
-
Blz. 394
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 395
Meerjarenbalans 2017-2022
-
Blz. 396
Structureel evenwicht
-
Blz. 397
EMU-saldo
-
Blz. 398
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 399
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 400
Grondslag van de begrotingsramingen
-
Blz. 401
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap