Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2019
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding
        1. Blz. 5 Aanbieding
      2. Blz. 6 Tekort Sociaal Domein
        1. Blz. 7 Tekort Sociaal Domein
      3. Blz. 8 Domein Bestuur
        1. Blz. 9 Domein Bestuur
        2. Blz. 10 1. Samenleving Voorop
          1. Blz. 11 1. Samenleving Voorop
          2. Blz. 12 Context en achtergrond
          3. Blz. 13 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 14 1. Samenwerken aan oplossingen voorvraagstukken en ambities uit de Leusdense samenleving.
              1. Blz. 15 B1.1.1 We sluiten Samenlevingsakkoorden over de speerpunten ‘Duurzaamheid’, ‘Zorg’, ‘Jeugdzorg’ en ‘Werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’
              2. Blz. 16 B1.1.2 We pakken vraagstukken op volgens het opgavegericht werken
              3. Blz. 17 B1.1.3 We evalueren de pilots waarin we geëxperimenteerd hebben met het opgavegericht werken
              4. Blz. 18 B1.1.4 We opereren vanuit de bedoeling (de ‘geest’) van wet- en regelgeving
              5. Blz. 19 B1.1.5 We evalueren de pilots waarin we geëxperimenteerd hebben met het werken vanuit de ‘geest’ van wet- en regelgeving
              6. Blz. 20 B1.1.6 We geven het Recht om uit te dagen (right to challenge) vorm binnen de gemeente Leusden
          4. Blz. 21 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 22 2. Digitale dienstverlening
          1. Blz. 23 2. Digitale dienstverlening
          2. Blz. 24 Context en achtergrond
          3. Blz. 25 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 26 1. De (digitale) dienstverlening en communicatie met burgers en bedrijven verbeteren en vereenvoudigen.
              1. Blz. 27 B2.1.1 We bieden meer producten en diensten aan inwoners aan via MijnOverheid
              2. Blz. 28 B2.1.2 We zorgen ervoor dat de digitale dienstverlening zo helder, eenvoudig en toegankelijk is, dat inwoners en bedrijven de voorkeur geven aan het online kanaal
              3. Blz. 29 B2.1.3 We spelen (snel) in op de vragen of klachten van inwoners, die via sociale media (Facebook, Twitter en WhatsApp) onder onze aandacht worden gebracht
              4. Blz. 30 B2.1.4 We zorgen voor een gastvrije ontvangst in het Huis van Leusden
          4. Blz. 31 Relevante Beleidsnotities
        4. Blz. 32 3. Samenwerken
          1. Blz. 33 3. Samenwerken
          2. Blz. 34 Context en achtergrond
          3. Blz. 35 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 36 1. Samenwerken om kwaliteit te borgen en kwetsbaarheid te verminderen.
              1. Blz. 37 B3.1.1 We werken per taakveld meer samen met Bunschoten, Nijkerk en Putten in de Samenwerking bedrijfsvoering (BNLP)
              2. Blz. 38 B3.1.2 We stellen de Strategische Agenda Regio Amersfoort 2019- 2022 op
              3. Blz. 39 B3.1.3 We bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
            2. Blz. 40 2. Behouden en aantrekken van talentvolle medewerkers.
              1. Blz. 41 B3.2.1 We bevorderen regionale mobiliteit
              2. Blz. 42 B3.2.2 We zoeken samenwerking met andere gemeenten voor vakspecialistische functies
          4. Blz. 43 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 44 4. Veiligheid
          1. Blz. 45 4. Veiligheid
          2. Blz. 46 Context en achtergrond
          3. Blz. 47 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 48 1. Verminderen van de criminaliteit in Leusden door de Persoonsgerichte Aanpak in Leusden verder uit te bouwen.
              1. Blz. 49 B4.1.1 Invloed uitoefenen op het netwerk van de inwoner die in de persoonsgerichte aanpak is geplaatst
              2. Blz. 50 B4.1.2 De informatie-uitwisseling over overlastgevers en criminelen wordt structureel verbeterd
              3. Blz. 51 B4.1.3 We combineren de persoonsgerichte aanpak met de bevoegdheden uit de wet woonoverlast
            2. Blz. 52 2. We maken een ondermijningsbeeld m.b.t. georganiseerde criminaliteit in Leusden en ontwikkelen een sluitende aanpak om dit tegen te gaan.
              1. Blz. 53 B4.2.1 We voeren een integrale probleemverkenning uit op het gebied van georganiseerde criminaliteit in Leusden
              2. Blz. 54 B4.2.2 Het Bibob beleid in Leusden wordt geactualiseerd
            3. Blz. 55 3. Het voorkomen en beperken van de gevolgen van branden, crisis en rampen.
              1. Blz. 56 B4.3.1 Vergroten van het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid van burgers. Voorlichting geven aan ouderen en basisscholen om het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid te vergroten
              2. Blz. 57 B4.3.2 Verder professionaliseren van de gemeentelijke crisisorganisatie
              3. Blz. 58 B4.3.3 Het verder professionaliseren en faciliteren van de vrijwillige brandweer
          4. Blz. 59 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 60 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 61 Saldo taakvelden
        8. Blz. 62 Nieuw beleid en CUP
        9. Blz. 63 BBV indicatoren
      4. Blz. 64 Domein Leefomgeving
        1. Blz. 65 Domein Leefomgeving
        2. Blz. 66 1. Duurzaamheid en milieu
          1. Blz. 67 1. Duurzaamheid en milieu
          2. Blz. 68 Context en achtergrond
          3. Blz. 69 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 70 1. Leusden is energieneutraal in 2040 of eerder.
              1. Blz. 71 L1.1.1 We continueren de informatiefunctie van het Energieloket en richten het Energiehuis in.
              2. Blz. 72 L1.1.2 We sluiten een Samenlevingsakkoord over de transitieagenda energie
            2. Blz. 73 2. In 2020 levert de Leusdenaar maximaal 75 kg restafval per jaar in en in 2030 maximaal 25 kg per jaar.
              1. Blz. 74 L1.2.1 We zorgen er voor dat luiers gescheiden ingezameld kunnen worden en dat er een contract wordt gesloten voor de recycling van luiers
              2. Blz. 75 L1.2.2 We voeren een evaluatie uit van de invoering van Het Nieuwe Inzamelen
              3. Blz. 76 L1.2.3 We onderzoeken of de papierinzameling verbeterd kan worden. Als het kosteneffectief kan, voeren we een alternatieve inzamelmethode in
            3. Blz. 77 3. Het gebruik van duurzaam vervoer in de gemeente Leusden neemt toe.
              1. Blz. 78 L1.3.1 We voeren de maatregelen uit die in het Fietsplan Leusden 2018 en in het nog op te stellen Mobiliteitsplan voor 2019 zijn geagendeerd.
            4. Blz. 79 4. De Leusdense samenleving neemt een groter aantal duurzame initiatieven door stimulering en ondersteuning vanuit de gemeente.
              1. Blz. 80 L1.4.1 We ondersteunen duurzame initiatieven via het Fonds duurzame initiatieven en houden het duurzaamheidsnetwerk levend
          4. Blz. 81 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 82 2. Water en riolering
          1. Blz. 83 2. Water en riolering
          2. Blz. 84 Context en achtergrond
          3. Blz. 85 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 86 1. Leusden heeft een goed functionerend rioleringssysteem dat voorbereid is op het veranderende klimaat.
              1. Blz. 87 L2.1.1 Wij stellen een nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan voor de periode 2019-2023 op
            2. Blz. 88 2. Verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater in de gemeente Leusden.
              1. Blz. 89 L2.2.1 We koppelen de Hessenweg , een deel van de wegen in Leusden-Zuid en de Burgemeester de Beaufortweg af van het gemengde rioolstelsel
              2. Blz. 90 L2.2.2 We leveren een onderzoek op dat inzicht biedt in hoe we de waterkwaliteit kunnen verbeteren. Zo mogelijk starten we met de eerste maatregelen
            3. Blz. 91 3. De overlast van een hoge grondwaterstand wordt beperkt.
              1. Blz. 92 L2.3.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
            4. Blz. 93 4. In Leusden wordt overlast door de toename van hevige neerslag beperkt tot alleen de extreme situaties.
              1. Blz. 94 L2.4.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
              2. Blz. 95 L2.4.2 We nemen in het in 2019 op te stellen Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) voorschriften op over de openbare ruimte, die zorgen voor minder belasting van het rioleringssysteem
              3. Blz. 96 L2.4.3 We stimuleren dat bewoners regenwater langer op eigen terrein opvangen
          4. Blz. 97 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 98 3. Wegen en infrastructuur
          1. Blz. 99 3. Wegen en infrastructuur
          2. Blz. 100 Context en achtergrond
          3. Blz. 101 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 102 1. Leusden investeert doelmatig en kosteneffectief in het wegennet.
              1. Blz. 103 L3.1.1 We combineren het groot onderhoud aan de Hessenweg, Hamersveldseweg-zuid, Torenakkerweg, Burgemeester de Beaufortweg en een aantal wegen in Leusden-zuid met andere werkzaamheden
              2. Blz. 104 L3.1.2 We vernieuwen de brug Horsterweg – Valleikanaal
          4. Blz. 105 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 106 4. Accommodaties
          1. Blz. 107 4. Accommodaties
          2. Blz. 108 Context en achtergrond
          3. Blz. 109 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 110 1. De accommodaties van de gemeente Leusden worden verduurzaamd.
              1. Blz. 111 L4.1.1 We voeren de rendabele duurzaamheidsmaatregelen uit die in 2018 uit een 0-meting naar voren zijn gekomen
              2. Blz. 112 L4.1.2 We bieden ruimte aan initiatieven van energiecoöperaties op daken van gemeentelijke accommodaties die daarvoor geschikt zijn
            2. Blz. 113 2. De gemeentelijke accommodaties zijn efficiënt, doeltreffend en optimaal in gebruik.
              1. Blz. 114 L4.2.1 We voeren prestatiecontracten in voor onderhoud en energiegebruik van de gemeentelijke accommodaties
              2. Blz. 115 L4.2.2 We voeren de renovatie- of nieuwbouwmaatregelen voor De Korf uit zoals besloten in 2018
              3. Blz. 116 L4.2.3 We onderzoeken de keuze renovatie of nieuwbouw voor de brandweerkazerne Leusden centrum
              4. Blz. 117 L4.2.4 We inventariseren de mogelijkheden voor maatwerk huisvesting van welzijnsorganisaties en verenigingen
            3. Blz. 118 3. Nieuwe huisvesting voor onderwijs is duurzaam en sluit aan bij onderwijsinhoudelijke en maatschappelijke vernieuwing.
              1. Blz. 119 L4.3.1 We ontwerpen en realiseren het Integraal Kind Centrum (IKC) Berkelwijk
              2. Blz. 120 L4.3.2 We stellen een ambitie- en businessplan op voor de initiatieffase van het Integraal KindCentrum (IKC) Groenhouten
          4. Blz. 121 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 122 5. Onderhoud buitenruimte
          1. Blz. 123 5. Onderhoud buitenruimte
          2. Blz. 124 Context en achtergrond
          3. Blz. 125 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 126 1. Bewonerstevredenheid
              1. Blz. 127 L5.1.1 We vormen een werkgroep voor een (ver)nieuw(d) contract voor het onderhoud van de buitenruimte
          4. Blz. 128 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 129 Wat mag het kosten?
        8. Blz. 130 Saldo taakvelden
        9. Blz. 131 Nieuw beleid en CUP
        10. Blz. 132 BBV indicatoren
      5. Blz. 133 Domein Samenleving
        1. Blz. 134 Domein Samenleving
        2. Blz. 135 1. Eigen kracht
          1. Blz. 136 1. Eigen kracht
          2. Blz. 137 Context en achtergrond
          3. Blz. 138 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 139 1. Inwoners nemen de regie over hun leven door in (fysieke) beweging te blijven.
              1. Blz. 140 S1.1.1 We faciliteren of organiseren activiteiten en stimuleren initiatieven en ontmoetingen in buurt en netwerk
            2. Blz. 141 2. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige wijze meedoen in de samenleving.
              1. Blz. 142 S1.2.1 We vergroten de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking in de ‘inclusieve samenleving’
              2. Blz. 143 S1.2.2 We bevorderen herkenning door professionals van inwoners met een lichte verstandelijke beperking
            3. Blz. 144 3. Inwoners zijn zelfredzaam en in staat zelfstandig (thuis) te blijven leven in een veilige huiselijke omgeving.
              1. Blz. 145 S1.3.1 We geven voorlichting en delen kennis over een veilige woonomgeving/een veilig thuis
            4. Blz. 146 4. Kinderen groeien veilig op en hebben de kans zich te ontwikkelen.
              1. Blz. 147 S1.4.1 We bouwen aan netwerken van gezinnen die elkaar kunnen versterken
              2. Blz. 148 S1.4.2 We versterken en verbinden activiteiten die zich richten op het voorkomen van laaggeletterdheid
          4. Blz. 149 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 150 2. Saamhorigheid
          1. Blz. 151 2. Saamhorigheid
          2. Blz. 152 Context en achtergrond
          3. Blz. 153 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 154 1. Inwoners hebben de mogelijkheid vitaal te zijn en worden daarbij, waar nodig en wenselijk, door (vitale) sport- en beweegaanbieders ondersteund.
              1. Blz. 155 S2.1.1 We ontwikkelen een stevige gemeentelijke sportinfrastructuur van waaruit verbindingen met welzijnsactiviteiten tot stand komen
            2. Blz. 156 2. Inwoners zijn in de gelegenheid en zijn gestimuleerd om passief en actief mee te doen aan culturele activiteiten.
              1. Blz. 157 S2.2.1 We onderzoeken financiële mogelijkheden om te bevorderen dat inwoners in Leusden meedoen op cultureel gebied
            3. Blz. 158 3. Mantelzorgers kennen hun grenzen en delen hun zorgen als dit zorgen voor hen te belastend wordt.
              1. Blz. 159 S2.3.1 We organiseren voldoende en passende respijtzorg waardoor mantelzorgers ontlast worden
              2. Blz. 160 S2.3.2 We bevorderen deskundigheid bij professionals om tijdig dreigende overbelasting of ‘ontspoorde’ zorg te kunnen signaleren
              3. Blz. 161 S2.3.3 We vergroten het bereik onder mantelzorgers die zware zorg verlenen en behoefte hebben aan ondersteuning
          4. Blz. 162 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 163 3. Preventie
          1. Blz. 164 3. Preventie
          2. Blz. 165 Context en achtergrond
          3. Blz. 166 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 167 1. Inwoners streven een gezonde leefstijl na.
              1. Blz. 168 S3.1.1 We versterken Leusden Fit en ontwikkelen het project door om het zichtbaar en blijvend onderdeel te maken van onze samenleving
            2. Blz. 169 2. Het versterken van de samenwerking rondom vroegsignalering bij kwetsbare inwoners.
              1. Blz. 170 S3.2.1 We realiseren een samenhangende aanpak vroegsignalering, doorverwijzing en de opvolging van signalen met alle betrokken partners
            3. Blz. 171 3. Kinderen en jongeren hebben door preventieve activiteiten en goede samenwerking tussen partijen minder (snel) vormen van (zwaardere) zorg nodig.
              1. Blz. 172 S3.3.1 We versterken ons lokaal sociaal vangnet rondom kinderen en jongeren (dat bestaat uit de combinatie van ondersteunende professionals en inwonerinitiatieven/vrijwilligers)
              2. Blz. 173 S3.3.2 We realiseren een sluitende keten tussen preventief jeugd- en jongerenwerk uitgevoerd vanuit jongerenaccommodaties en jeugdhulpverlening
              3. Blz. 174 S3.3.3 We verbeteren de aansluiting tussen jeugdhulp en (passend) onderwijs
              4. Blz. 175 S3.3.4 We zorgen voor kwalitatieve en duurzame huisvesting van onderwijs in de Integrale KindCentra’s in Leusden
            4. Blz. 176 4. Versterken van het signaleren van armoede en vergroten van bekendheid (financiële) ondersteuning.
              1. Blz. 177 S3.4.1 We brengen kernpartners samen waarmee we een gezamenlijke preventieve aanpak uitvoeren
          4. Blz. 178 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 179 4. Maatwerk
          1. Blz. 180 4. Maatwerk
          2. Blz. 181 Context en achtergrond
          3. Blz. 182 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 183 1. De inzet van maatwerk(voorzieningen) en zorg is doelmatig en de kosten zijn voorspelbaar.
              1. Blz. 184 S4.1.1 We versterken het (lokale) contractmanagement richting zorgaanbieders
            2. Blz. 185 2. Inwoners zijn mobiel.
              1. Blz. 186 S4.2.1 We organiseren op een efficiënte manier voldoende vervoersmogelijkheden en mobiliteit voor inwoners
          4. Blz. 187 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 188 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 189 Saldo taakvelden
        8. Blz. 190 Nieuw beleid en CUP
        9. Blz. 191 BBV indicatoren
      6. Blz. 192 Domein Ruimte
        1. Blz. 193 Domein Ruimte
        2. Blz. 194 1. Ruimte
          1. Blz. 195 1. Ruimte
          2. Blz. 196 Context en achtergrond
          3. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 198 1. Behouden en versterken van de kernkwaliteiten van de gemeente Leusden.
              1. Blz. 199 R.1.1.1 We geven samen met betrokken partijen uitvoering aan de omgevingsvisie stedelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 200 R1.1.2 We brengen mogelijke woningbouwlocaties binnen de bebouwde kom voor na 2025 in beeld
              3. Blz. 201 R1.1.3 We brengen mogelijke bouwlocaties buiten de bebouwde kom in beeld
          4. Blz. 202 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 203 2. Wonen
          1. Blz. 204 2. Wonen
          2. Blz. 205 Context en achtergrond
          3. Blz. 206 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 207 1. Door nieuwe woningbouwprojecten en mogelijke herprogrammering van bestaande woningbouwprojecten voldoen we kwantitatief en kwalitatief aan de Leusdense woningbehoefte.
              1. Blz. 208 R2.1.1 We monitoren de vraag naar en het aanbod aan woningen in Leusden
              2. Blz. 209 R2.1.2 We maken concrete afspraken over het te realiseren woningbouwprogramma bij nieuwbouwprojecten en herprogrammering van bestaande bouwprojecten
              3. Blz. 210 R2.1.3 We actualiseren en vullen het woonbeleid aan op de aspecten wonen, zorg en welzijn
              4. Blz. 211 R2.1.4 We analyseren de beschikbaarheid van de voorraad sociale huurwoningen
              5. Blz. 212 R2.1.5 We bevorderen nieuwe en vernieuwende woonconcepten en –vormen die de druk op de woningmarkt verlichten
            2. Blz. 213 2. We bereiken onze woondoelen ‘doorstroming’ en ‘diversificatie van het woningaanbod’ door beschikbare middelen en instrumenten efficiënt en effectief in te zetten.
              1. Blz. 214 R2.2.1 We brengen de noodzakelijke omvang van de voorraad sociale huurwoningen in beeld
              2. Blz. 215 R2.2.2 We evalueren het systeem van woonruimteverdeling
              3. Blz. 216 R2.2.3 We (her)overwegen bestaande en nieuwe, aanvullende instrumenten ten behoeve van doorstroming en meer diversificatie
          4. Blz. 217 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 218 3. Verkeer en vervoer
          1. Blz. 219 3. Verkeer en vervoer
          2. Blz. 220 Context en achtergrond
          3. Blz. 221 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 222 1. Afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel.
              1. Blz. 223 R3.1.1 We voeren een second- opinion onderzoek uit naar het functioneren ‘shared space-gebieden’
              2. Blz. 224 R3.1.2 We realiseren fietsvoorzieningen op de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en de Grasdrogerijweg)
              3. Blz. 225 R3.1.3 We intensiveren de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN)
            2. Blz. 226 2. Meer mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
              1. Blz. 227 R3.2.1 We voeren het herinrichtingsplan Hessenweg binnen de kern van Achterveld uit
              2. Blz. 228 R3.2.2 We onderzoeken de haalbaarheid van een fietspad langs/naast de Pon-lijn
            3. Blz. 229 3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren.
              1. Blz. 230 R3.3.1 We verruimen de capaciteit op de Randweg en maken de entree aantrekkelijker
          4. Blz. 231 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 232 4. Economie
          1. Blz. 233 4. Economie
          2. Blz. 234 Context en achtergrond
          3. Blz. 235 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 236 1. Realiseren van duurzame vitale werklocaties.
              1. Blz. 237 R4.1.1 We stellen een transformatiestrategie op om te komen tot duurzame gebieden waar menging van functies plaatsvindt
              2. Blz. 238 R4.1.2 We versterken De Horst als dé kantorenlocatie van Leusden
              3. Blz. 239 R4.1.3 We bieden bedrijfskavels aan in Noord-West Leusden
            2. Blz. 240 2. Behoud van stabiele werkgelegenheid in Leusden.
              1. Blz. 241 R4.2.1 We monitoren jaarlijks de ontwikkelingen in Leusdense economie
            3. Blz. 242 3. Versterken economische positie en ondernemerscultuur.
              1. Blz. 243 R4.3.1 We intensiveren het accountmanagement bedrijven
              2. Blz. 244 R4.3.2 We ondersteunen de Regio Amersfoort in het sluiten van een convenant met Economic Board Utrecht (EBU)
            4. Blz. 245 4. Winkelgebieden worden verder ontwikkeld tot compacte dorpsharten en ontmoetingsplekken met ruimte voor verschillende functies.
              1. Blz. 246 R4.4.1 We gaan verder met het project Hart van Leusden (revitalisering Hamershof)
              2. Blz. 247 R4.4.2 We onderzoeken welke instrumenten ingezet kunnen worden om functiemenging in de winkelcentra te stimuleren en de ontmoetingsfunctie te vergroten
              3. Blz. 248 R4.4.3 We verkennen de mogelijkheden om een verplaatsingscoach in te zetten
            5. Blz. 249 5. We zetten Leusden op de kaart.
              1. Blz. 250 R4.5.1 We stimuleren de lokale VVV
              2. Blz. 251 R4.5.2 We stimuleren evenementen gericht op wandelen en fietsen
              3. Blz. 252 R4.5.3 We zetten Leusden op de kaart door promotieactiviteiten en communicatie
          4. Blz. 253 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 254 5. Buitengebied
          1. Blz. 255 5. Buitengebied
          2. Blz. 256 Context en achtergrond
          3. Blz. 257 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 258 1. Behoud en de versterking van de kernkwaliteiten van ons buitengebied.
              1. Blz. 259 R5.1.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 260 R5.1.2 We bieden ruimere mogelijkheden voor hergebruik van vrijkomende agrarische bebouwing
              3. Blz. 261 R5.1.3 We geven uitvoering aan het Landschapsontwikkelingsplan door samen met partijen projecten uit te voeren
              4. Blz. 262 R5.1.4 We leveren kennis aan en adviseren stichting De Boom en toetsen de plannen aan beleid, regelgeving, haalbaarheid en draagvlak
            2. Blz. 263 2. Werken aan duurzaam economisch perspectief voor de Leusdense landbouw.
              1. Blz. 264 R5.2.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 265 R5.2.2 We ondersteunen de landbouw door in het nieuwe omgevingsplan Buitengebied ruimte te houden en te bieden voor een duurzaam economisch perspectief
              3. Blz. 266 R5.2.3 We verlenen onze kennis aan en adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken van het versterken van de grondgebonden melkrundveehouderij
            3. Blz. 267 3. Behouden en versterken van natuur en ecologie.
              1. Blz. 268 R5.3.1 We verlenen onze kennis aan en adviseren stichting De Boom over het planologisch mogelijk maken om 55 hectare grond om te zetten naar nieuwe natuur
              2. Blz. 269 R5.3.2 We leveren kennis aan en adviseren stichting De Boom en toetsen de plannen aan beleid, regelgeving, haalbaarheid en draagvlak
              3. Blz. 270 R5.3.3 We geven uitvoering aan het Landschapsontwikkelingsplan door samen met partijen projecten uit te voeren
            4. Blz. 271 4. Benutten en versterken van recreatieve mogelijkheden van het buitengebied.
              1. Blz. 272 R5.4.1 We geven, samen met betrokken partijen, uitvoering aan de omgevingsvisie landelijk gebied en maken hiervoor een uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 273 R5.4.2 We gaan op zoek naar partners voor een gezamenlijke lobby voor de gedeeltelijke openstelling van de Leusderheide voor recreatief gebruik, opwekking duurzame energie, of een combinatie daarvan
          4. Blz. 274 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 275 6. Cultuurhistorie
          1. Blz. 276 6. Cultuurhistorie
          2. Blz. 277 Context en achtergrond
          3. Blz. 278 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 279 1. Leusden werkt aan behoud en instandhouding van boven- en ondergronds cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 280 R6.1.1 We beschermen cultuurhistorische waarden (niet zijnde rijksmonumenten of gemeentelijk monumenten) en landschapsstructuren in een zogeheten paraplubestemmingsplan
              2. Blz. 281 R6.1.2 We implementeren de cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke ontwikkelingen
              3. Blz. 282 R6.1.3 We breiden het netwerk van monumenteneigenaren uit
              4. Blz. 283 R6.1.4 We wijzen ten minste 1 gemeentelijk monument aan
            2. Blz. 284 2. De (her)kenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
              1. Blz. 285 R6.2.1 We organiseren en evalueren de gemeentelijke Open Monumentendag en reiken de Erfgoedprijs uit
          4. Blz. 286 Relevante beleidsnotities
        8. Blz. 287 7. Omgevingswet
          1. Blz. 288 7. Omgevingswet
          2. Blz. 289 Context en achtergrond
          3. Blz. 290 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 291 1. Een succesvolle implementatie van de omgevingswet.
              1. Blz. 292 R7.1.1 We gaan op de verschillende deelgebieden van de Omgevingswet plannen van aanpak opstellen en die uitvoeren/implementeren
          4. Blz. 293 Relevante beleidsnotities
        9. Blz. 294 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 295 Saldo taakvelden
        11. Blz. 296 Nieuw beleid en CUP
        12. Blz. 297 BBV indicatoren
      7. Blz. 298 Overhead
        1. Blz. 299 Algemeen
        2. Blz. 300 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 301 Specificatie van de overhead
        4. Blz. 302 Overheadpercentage
        5. Blz. 303 Tabel specificatie overhead
        6. Blz. 304 BBV indicatoren
      8. Blz. 305 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
        1. Blz. 306 Algemeen
        2. Blz. 307 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 308 Saldo taakvelden
        4. Blz. 309 0.5 Treasury
        5. Blz. 310 0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelasting
        6. Blz. 311 0.64 Overige belastingen
        7. Blz. 312 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        8. Blz. 313 0.8 Overige baten en lasten
        9. Blz. 314 0.9 Vennootschapsbelasting
        10. Blz. 315 3.4 Economische promotie
        11. Blz. 316 6.3 Inkomensregelingen
        12. Blz. 317 0.10 Toevoeging/onttrekking reserves
        13. Blz. 318 BBV indicatoren
      9. Blz. 319 Paragrafen
        1. Blz. 320 Paragraaf A Lokale heffingen
          1. Blz. 321 Kader
          2. Blz. 322 Tarieven 2019
          3. Blz. 323 Afschaffen hondenbelasting
          4. Blz. 324 Kostenonderbouwingen heffingen
          5. Blz. 325 Opbrengst
          6. Blz. 326 Ontwikkelingen lokale lastendruk
          7. Blz. 327 Kwijtschelding
        2. Blz. 328 Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 329 Algemeen
          2. Blz. 330 Risico's Algemene Dienst
          3. Blz. 331 Weerstandsvermogen Algemene Dienst
          4. Blz. 332 Risico's grondexploitatie
          5. Blz. 333 Weerstandsvermogen Grondbedrijf
          6. Blz. 334 Kengetallen financiële positie
        3. Blz. 335 Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 336 Algemeen
          2. Blz. 337 Beleidskader
          3. Blz. 338 Kapitaalgoederen in Leusden
          4. Blz. 339 Ontwikkelingen
          5. Blz. 340 Groot onderhoud 2016-2019
          6. Blz. 341 Onderhoudsplan 2019
          7. Blz. 342 Budgetten
          8. Blz. 343 Onderhoudsfondsen
          9. Blz. 344 Kapitaalsinvesteringen beleidsplan Verkeer en Vervoer
        4. Blz. 345 Paragraaf D Financiering
          1. Blz. 346 Treasury-functie
          2. Blz. 347 Financieringsbeleid
          3. Blz. 348 Financieringspositie
          4. Blz. 349 Indicatoren
          5. Blz. 350 Rente en beleggingsvolume
          6. Blz. 351 Overig
        5. Blz. 352 Paragraaf E Bedrijfsvoering
          1. Blz. 353 Doel en inleiding
          2. Blz. 354 Personeel en organisatie
          3. Blz. 355 Kengetallen organisatie
          4. Blz. 356 Sturing en verantwoording
          5. Blz. 357 Informatisering en automatisering
          6. Blz. 358 Huisvesting
          7. Blz. 359 Intergemeentelijke samenwerking bedrijfsvoering
          8. Blz. 360 Lasten en baten bedrijfsvoering
          9. Blz. 361 Sub-paragraaf informatieveiligheid
        6. Blz. 362 Paragraaf F Verbonden Partijen
          1. Blz. 363 De Verbonden Partij; een specifieke samenwerkingspartner
          2. Blz. 364 Coalitieakkoord 2018-2022
          3. Blz. 365 Grip en invloed op Verbonden Partijen
          4. Blz. 366 Toetsing en monitoring Verbonden Partijen
          5. Blz. 367 Overzicht Verbonden Partijen
          6. Blz. 368 Bestuurlijke ontwikkelingen binnen de Verbonden Partijen
          7. Blz. 369 Actuele informatie per Verbonden Partij
        7. Blz. 370 Paragraaf G Grondbeleid
          1. Blz. 371 Belang en doelstelling paragraaf
          2. Blz. 372 Beleidskaders
          3. Blz. 373 Ontwikkelingen
          4. Blz. 374 Relaties met programma's
          5. Blz. 375 Begroting 2019 Grondbedrijf
          6. Blz. 376 Actuele prognose resultaat en winstneming
          7. Blz. 377 Overige complexen niet in exploitatie
          8. Blz. 378 Algemene reserve grondexploitatie (weerstandsvermogen)
          9. Blz. 379 Voorzieningen grondexploitaties
          10. Blz. 380 Risico's per complex
        8. Blz. 381 Paragraaf H Toezicht en verantwoording
          1. Blz. 382 Algemeen
          2. Blz. 383 Rekenkamercommissie Vallei en Veluwerand
          3. Blz. 384 Rechtmatigheid en accountantscontrole
          4. Blz. 385 Doelmatigheid en doeltreffendheid
          5. Blz. 386 Interbestuurlijk Toezicht (IBT)
      10. Blz. 387 Financiële begroting
        1. Blz. 388 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 389 Begrotingsresultaat 2019-2022
          2. Blz. 390 Sociaal Domein
          3. Blz. 391 Financiering en rente
          4. Blz. 392 Reserves en voorzieningen
          5. Blz. 393 Meerjarig investeringsplan (MIP)
          6. Blz. 394 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          7. Blz. 395 Meerjarenbalans 2017-2022
          8. Blz. 396 Structureel evenwicht
          9. Blz. 397 EMU-saldo
        2. Blz. 398 Overzicht baten en lasten
          1. Blz. 399 Overzicht baten en lasten
          2. Blz. 400 Grondslag van de begrotingsramingen
          3. Blz. 401 Overzicht incidentele baten en lasten
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap