1. Blz. 1 Programmabegroting 2018
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding
        1. Blz. 5 Aanbieding
      2. Blz. 6 Domein Bestuur
        1. Blz. 7 Domein Bestuur
        2. Blz. 8 1. Samenleving Voorop
          1. Blz. 9 1. Samenleving Voorop
          2. Blz. 10 Context en achtergrond
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 1. In coproductie werken aan oplossingen die aansluiten bij de vraagstukken en ambities in de Leusdense samenleving.
              1. Blz. 13 B1.1.1 Oppakken vraagstukken volgens het opgavegericht werken
              2. Blz. 14 B1.1.2 We opereren vanuit de "geest" van wet- en regelgeving
          4. Blz. 15 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 16 2. Dienstverlening
          1. Blz. 17 2. Dienstverlening
          2. Blz. 18 Context en achtergrond
          3. Blz. 19 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 20 1. Optimale digitale dienstverlening voor inwoners en bedrijven.
              1. Blz. 21 B2.1.1 Verleiden van inwoners en bedrijven om digitaal zaken te doen met de gemeente
              2. Blz. 22 B2.1.2 Verhogen gebruiksgemak en vergroten mogelijkheden online dienstverlening
          4. Blz. 23 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 24 3. Samenwerken
          1. Blz. 25 3. Samenwerken
          2. Blz. 26 Context en achtergrond
          3. Blz. 27 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 28 1. Samenwerken om kwaliteit te borgen en kwetsbaarheid te verminderen.
              1. Blz. 29 B3.1.1 Samenwerking bedrijfsvoering met BNLP gemeenten
              2. Blz. 30 B3.1.2 Samenwerken in het Sociaal Domein met Amersfoort en Larikslaan2
              3. Blz. 31 B3.1.3 Samenwerken op beleidsgebieden in regionaal verband
              4. Blz. 32 B3.1.4 Bevorderen bestuurlijke regievoering op verbonden partijen
              5. Blz. 33 B3.1.5 Realisatie van het Huis van Leusden (CUP 1.5)
            2. Blz. 34 2. Het behouden en aantrekken van talentvolle medewerkers.
              1. Blz. 35 B3.2.1 Regionale mobiliteit
              2. Blz. 36 B3.2.2 Samenwerking op vakspecialistische functies
          4. Blz. 37 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 38 4. Veiligheid
          1. Blz. 39 4. Veiligheid
          2. Blz. 40 Context en achtergrond
          3. Blz. 41 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 42 1. Daling van de criminaliteit.
              1. Blz. 43 B4.1.1 Terugdringen drugs- en alcoholgebruik onder jongeren
              2. Blz. 44 B4.1.2 Aanpak (zwaar) overlastgevenden of criminelen
              3. Blz. 45 B4.1.3 Aanpak maatschappelijke onrust, sociale calamiteiten en incidenten
              4. Blz. 46 B4.1.4 Uitvoering STOP aanpak in de buitenruimte
            2. Blz. 47 2. Bestrijden georganiseerde criminaliteit
              1. Blz. 48 B4.2.1 Evalueren toepassen wet BIBOB
            3. Blz. 49 3. Voorbereid zijn op het beheersen van crises en rampen.
              1. Blz. 50 B4.3.1 Risicobewustzijn en zelfredzaamheid vergroten
              2. Blz. 51 B4.3.2 Trainen en oefenen gemeentelijke crisisorganisatie
          4. Blz. 52 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 53 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 54 Saldo taakvelden
        8. Blz. 55 Nieuw beleid
        9. Blz. 56 BBV indicatoren
      3. Blz. 57 Domein Leefomgeving
        1. Blz. 58 Domein Leefomgeving
        2. Blz. 59 1. Duurzaamheid en milieu
          1. Blz. 60 1. Duurzaamheid en milieu
          2. Blz. 61 Context en achtergrond
          3. Blz. 62 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 63 1. Leusden is energieneutraal in 2040 of eerder.
              1. Blz. 64 L1.1.1 Uitvoeren Energieakkoord Leusden 2.0
              2. Blz. 65 L1.1.2 Nieuwe woningen en bedrijfsgebouwen worden zo veel mogelijk Nul Op de Meter (NOM) gerealiseerd
              3. Blz. 66 L1.1.3 Actualiseren van de dynamische Duurzaamheidsagenda 2016-2030
            2. Blz. 67 2. In 2020 maximaal 75 kg restafval per inwoner en in 2030 maximaal 25 kg.
              1. Blz. 68 L1.2.1 Invoeren van variabele tarieven voor de afvalstoffenheffing, als laatste stap van het Nieuwe Inzamelen
            3. Blz. 69 3. Toename lokale en circulaire economie.
              1. Blz. 70 L1.3.1 Ondersteunen ontwikkelen voedselverkenning en opzetten lokaal netwerk producenten
            4. Blz. 71 4. Toename biodiversiteit in Leusden en verkleinen ecologische voetprint van inwoners.
              1. Blz. 72 L1.4.1 Ondersteunen aanpak Operatie Steenbreek
              2. Blz. 73 L1.4.2 Stimuleren duurzaam vervoer in Leusden
            5. Blz. 74 5. Meer duurzame initiatieven in de samenleving.
              1. Blz. 75 L1.5.1 Ondersteunen duurzame initiatieven
          4. Blz. 76 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 77 2. Water en riolering
          1. Blz. 78 2. Water en riolering
          2. Blz. 79 Context en achtergrond
          3. Blz. 80 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 81 1. Verminderen van overstorten van afvalwater op het oppervlaktewater.
              1. Blz. 82 L2.1.1 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van de Hessenweg (inclusief belendende percelen)
              2. Blz. 83 L2.1.2 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van een deel van de verharding in Leusden-Zuid.
            2. Blz. 84 2. Verlagen van de grondwaterstand in probleemgebieden.
              1. Blz. 85 L2.2.1 Reguleren grondwaterstand Achterveld
            3. Blz. 86 3. Vasthouden van water waar het valt.
              1. Blz. 87 L2.3.1 Aanleg waterberging Hamershof
            4. Blz. 88 4. Kunnen verwerken van hevige neerslag.
              1. Blz. 89 L2.4.1 Het van het gemengde rioolstelsel afkoppelen van de Hessenweg (inclusief belendende percelen)
            5. Blz. 90 5. Verminderen van overlast bij niet functioneren van de riolering.
              1. Blz. 91 L2.5.1 Het vernieuwen van de aansturing en communicatie van de drukriolering
          4. Blz. 92 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 93 3. Wegen en infrastructuur
          1. Blz. 94 3. Wegen en infrastructuur
          2. Blz. 95 Context en achtergrond
          3. Blz. 96 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 97 1. Doelmatig en kosteneffectief investeren in het wegennet.
              1. Blz. 98 L3.1.1 Groot onderhoud waar mogelijk aan laten sluiten bij projecten van overige disciplines als verkeer en riolering
              2. Blz. 99 L3.1.2 Groot onderhoud aan laten sluiten bij projecten en planningen van andere overheidsinstanties
          4. Blz. 100 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 101 4. Accommodaties (inclusief onderwijshuisvesting)
          1. Blz. 102 4. Accommodaties (inclusief onderwijshuisvesting)
          2. Blz. 103 Context en achtergrond
          3. Blz. 104 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 105 1. Verduurzamen gemeentelijke accommodaties.
              1. Blz. 106 L4.1.1 Uitvoeren van rendabele duurzaamheidsmaatregelen
              2. Blz. 107 L4.1.2 Ruimte bieden aan initiatieven van energiecoöperaties door het aanbieden van hiervoor geschikte daken van gemeentelijke accommodaties
            2. Blz. 108 2. Ruimte bieden aan ondernemerschap.
              1. Blz. 109 L4.2.1 Opzetten van multifunctionele accommodaties op het gebied van zorg en welzijn met hieraan gerelateerde (startende) bedrijven
              2. Blz. 110 L4.2.2 Verkoop Hamersveldseweg 105
            3. Blz. 111 3. Verhogen van efficiëntie, doeltreffendheid en optimalisatie in gebruik.
              1. Blz. 112 L4.3.1 Invoeren van prestatiecontracten voor de kwaliteit van de gemeentelijke panden
              2. Blz. 113 L4.3.2 Renovatie De Korf
              3. Blz. 114 L4.3.3 Renovatie brandweerkazerne Leusden centrum
            4. Blz. 115 4. Kwaliteit en duurzaamheid huisvesten van onderwijs in gemeente Leusden.
              1. Blz. 116 L4.4.1 Realiseren ontwerp en uitwerking IKC / MKC Berkelwijk
              2. Blz. 117 L4.4.2 Opstellen ambitie- en businessplan initiatieffase IKC Groenhouten
          4. Blz. 118 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 119 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 120 Saldo taakvelden
        8. Blz. 121 Nieuw beleid
        9. Blz. 122 BBV indicatoren
      4. Blz. 123 Domein Samenleving
        1. Blz. 124 Domein Samenleving
        2. Blz. 125 1. Eigen kracht
          1. Blz. 126 1. Eigen kracht
          2. Blz. 127 Context en achtergrond
          3. Blz. 128 Doelstellingen
            1. Blz. 129 1. Iedere inwoner met (hulp)vragen vindt in Leusden op eigen kracht en op eenvoudige wijze informatie en advies en, zo nodig, ondersteuning.
              1. Blz. 130 S1.1.1 Doorontwikkelen van de interactieve website en sociale kaart
              2. Blz. 131 S1.1.2 Bieden van trainingen op het gebied van digitale media en digitale middelen
              3. Blz. 132 S1.1.3 Organiseren van laagdrempelige bereikbaarheid van Larikslaan 2
              4. Blz. 133 S1.1.4 Zorgdragen voor een hoge mate van klanttevredenheid over inzet van consulenten van Larikslaan
            2. Blz. 134 2. Inwoners zijn zelfredzaam en in staat zelfstandig (thuis) te blijven wonen en leven.
              1. Blz. 135 S1.2.1 Toerusten van inwoners door middel van kennis en financiële ondersteuning
              2. Blz. 136 S1.2.2 Fysiek inrichten van laagdrempelige ontmoetingspunten
            3. Blz. 137 3. Er is een sluitende overdracht voor kinderen en jongeren van de ene naar de andere ontwikkelingsfase.
              1. Blz. 138 S1.3.1 Organiseren van sluitende samenwerking en overdracht tussen partners
              2. Blz. 139 S1.3.2 Uitwerken van lokale aanpak voor voortijdig schoolverlaters
            4. Blz. 140 4. Kinderopvang is breed toegankelijk voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar en het aanbod voor- en vroegschoolse educatie is kwalitatief goed en laagdrempelig.
              1. Blz. 141 S1.4.1 Maken van resultaat- en kwaliteitsafspraken rondom voor- en vroegschoolse opvang
            5. Blz. 142 5. Kinderen hebben meer ontwikkelkansen door de inzet van leesbevordering.
              1. Blz. 143 S1.5.1 Ontwikkelen van Taalexpertisecentrum
            6. Blz. 144 6. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige wijze meedoen in de samenleving.
              1. Blz. 145 S1.6.2 Realiseren van ontmoeting en dagbesteding voor inwoners met een beperking
              2. Blz. 146 S1.6.3 Vergroten van de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een functiebeperking in de "inclusieve samenleving" (Agenda 22)
              3. Blz. 147 S1.6.4 Stimuleren van "Cultuur dichtbij"
              4. Blz. 148 S1.6.1 Opzetten van lokaal programma voor (volwassen) laaggeletterden en onder de aandacht brengen van laaggeletterdheid
          4. Blz. 149 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 150 2. Saamhorigheid
          1. Blz. 151 2. Saamhorigheid
          2. Blz. 152 Context en achtergrond
          3. Blz. 153 Doelstellingen
            1. Blz. 154 1. Inwoners voelen zich betrokken bij wat er in Leusden speelt en nemen initiatief om de saamhorigheid te versterken.
              1. Blz. 155 S2.1.1 Stimuleren van buurtactiviteiten en ruimte bieden aan initiatieven van inwoners
              2. Blz. 156 S2.1.2 Stimuleren van verbindingen tussen inwoners, lokale organisaties en ondersteunende professionals
              3. Blz. 157 S2.1.3 (Sport)verenigingen stimuleren mensen om, ongeacht hun beperking, actief ofals toeschouwer aan activiteiten deel te nemen
              4. Blz. 158 S2.1.4 Stimuleren van (nieuwe) culturele activiteiten waaraan iedereen actief, als vrijwilliger of toeschouwer, kan deelnemen
              5. Blz. 159 S2.1.5 Ontwikkelen van een "activiteitenapp"
            2. Blz. 160 2. Inwoners ontmoeten elkaar in het dorp en online.
              1. Blz. 161 S2.2.1 Realiseren van een (informeel) vangnet voor mensen met een beperkte mobiliteit
              2. Blz. 162 S2.2.2 Stimuleren van laagdrempelige ontmoetingspunten
              3. Blz. 163 S2.2.3 Faciliteren van online ontmoetingsmogelijkheden (connectiviteit)
            3. Blz. 164 3. Er is een sterk (ondersteunend) netwerk van gezinnen en inwoners.
              1. Blz. 165 S2.3.1 Onderzoeken van mogelijkheden voor steungezinnen/netwerken van ouders voor gezinnen die dat nodig hebben
              2. Blz. 166 S2.3.2 Oganiseren van een "oppas"-mogelijkheid voor mantelzorgouders van een kind met een (meervoudige) beperking
            4. Blz. 167 4. Er is een stevige verbinding tussen cliënt, formele en informele netwerken c.q. organisaties.
              1. Blz. 168 S2.4.1 Inzetten op verschijving van het aanbod hulp in het huishouden van formele organisaties naar samenwerkingsvormen
              2. Blz. 169 S2.4.2 Opzetten van een coördinatiepunt om inwoners, zorgprofessionals, vrijwilligersorganisaties en fondsen met elkaar in contact te brengen
            5. Blz. 170 5. Nieuwkomers laten integreren in de Leusdense samenleving.
              1. Blz. 171 S2.5.1 Organiseren van een sociaal netwerk rondom nieuwkomers en bieden van passende begeleiding richting zelfredzaamheid en (arbeids)participatie
          4. Blz. 172 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 173 3. Preventie en vroegsignalering
          1. Blz. 174 3. Preventie en vroegsignalering
          2. Blz. 175 Context en achtergrond
          3. Blz. 176 Doelstellingen
            1. Blz. 177 1. Het signalerend vermogen van alle organisaties en sociale netwerken in Leusden is hoog.
              1. Blz. 178 S3.1.1 Zorgdragen voor een hoge mate van bewustwording over en faciliteren van probleemherkenning onder inwoners
              2. Blz. 179 S3.1.2 Vergroten van het gebruik van de verwijsindex en meldcode door professionals
            2. Blz. 180 2. Inwoners wonen en leven in een veilige (huiselijke) omgeving.
              1. Blz. 181 S3.2.1 Voorlichten van senioren thuis en op ontmoetingsplekken over een veilig thuis
            3. Blz. 182 3. Inwoners van Leusden streven een gezonde leefstijl na.
              1. Blz. 183 S3.3.1 Uitvoeren van een integraal plan van aanpak van alcohol- en drugsproblematiek
              2. Blz. 184 S3.3.2 Inzetten op bewustwording van een gezonde leefstijl
              3. Blz. 185 S3.3.3 Realiseren van een goed kwalitatief en kwantitatief basisniveau van sportvoorzieningen
            4. Blz. 186 4. Mantelzorgers kennen hun grenzen en delen hun zorgen als zorgverlening voor hen te belastend wordt.
              1. Blz. 187 S3.4.1 Uitvoeren van een behoefteonderzoek onder de ontvangers van mantelzorgcomplimenten
              2. Blz. 188 S3.4.2 Bevorderen van deskundigheid bij professionals, mantelzorgers en zorgvrijwilligers en organiseren van voldoende "respijtzorg"
          4. Blz. 189 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 190 4. Maatwerk voor kwetsbare inwoners
          1. Blz. 191 4. Maatwerk voor kwetsbare inwoners
          2. Blz. 192 Context en achtergrond
          3. Blz. 193 Doelstellingen
            1. Blz. 194 1. Er is een integraal sluitende aanpak voor inwonders in de leeftijd van -9 maanden tot 100 jaar.
              1. Blz. 195 S4.1.1 Realiseren van een sluitende en lokale samenwerking tussen de Sociale Dienst Amersfoort en Larikslaan 2
              2. Blz. 196 S4.1.2 Voorkomen van huisuitzettingen
              3. Blz. 197 S4.1.3 Aansluiten bij module kwetsbare ouderen eerstelijns gezondheidszorg
            2. Blz. 198 2. (Zorg)vrijwilligers kunnen rekenen op ondersteuning.
              1. Blz. 199 S4.2.1 Bereiken van (zorg)vrijwilligers, hun ondersteuningsbehoeften in kaart brengen en bevorderen van hun deskundigheid
            3. Blz. 200 3. Kinderen en ouders in een complexe en/of onveilige thuissituatie kunnen rekenen op toegesneden zorg en begeleiding.
              1. Blz. 201 S4.3.1 Uitvoeren van een collectief programma voor kinderen in vechtscheidingen
              2. Blz. 202 S4.3.2 Stimuleren van signaleren door gebruik meldcode en gebruik Verwijsindex
            4. Blz. 203 4. Mensen die in een beschermde omgeving verblijven, kunnen rekenen op de juiste zorg.
              1. Blz. 204 S4.4.1 Beschermd wonen toegankelijk maken voor een bredere groep van inwoners
              2. Blz. 205 S4.4.2 Ontwikkelen van een innovatief en integraal woon- en ondersteuningsaanbod en doorstroommogelijkheden
            5. Blz. 206 5. Inwoners met weinig financiële ruimte hebben de mogelijkheden om mee te doen in de samenleving.
              1. Blz. 207 S4.5.1 Realiseren van een lokaal laagdrempelig informatie- en adviespunt op het terrein van financiën
              2. Blz. 208 S4.5.2 Verbeteren (waar nodig) van financiële draagkracht chronisch zieken en beperkten
              3. Blz. 209 S4.5.3 Versterken van armoedebestrijding onder (gezinnen met) kinderen en jongeren
              4. Blz. 210 S4.5.4 Onderzoeken van de mogelijkheid van een ‘cultuurpas’
            6. Blz. 211 6. Inwoners, inclusief mensen met een arbeidsbeperking, hebben werk met (een vorm van) een eigen inkomen – we versterken de toegang tot de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 212 S4.6.1 Onderhouden en versterken van het netwerk van gemeente en maatschappelijke partners met lokale werkgevers
              2. Blz. 213 S4.6.2 Realiseren van vormen van lokale (arbeidsmatige) dagbesteding
            7. Blz. 214 7. Inwoners hebben voldoende vervoersmogelijkheden.
              1. Blz. 215 S4.7.1 Realiseren van voldoende beschikbaar aanvullend openbaar vervoer, voldoende algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen
            8. Blz. 216 8. Inwoners met een lichte verstandelijke beperking (LVB) worden beter herkend en ontvangen zo nodig zorg en ondersteuning.
              1. Blz. 217 S4.8.1 Bevorderen van deskundigheid van zowel (zorg)vrijwilligers als professionals op het gebied van LVB en de signaleringsfunctie daarvan
              2. Blz. 218 S4.8.2 Bieden van laagdrempelige begeleiding aan inwoners met een licht verstandelijke beperking (lvb) in het kader van voorkomen van werkloosheid, isolement, armoede/schulden en gezondheidsproblemen
          4. Blz. 219 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 220 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 221 Saldo taakvelden
        8. Blz. 222 Nieuw beleid
        9. Blz. 223 BBV indicatoren
      5. Blz. 224 Domein Ruimte
        1. Blz. 225 Domein Ruimte
        2. Blz. 226 1. Ruimte en wonen
          1. Blz. 227 1. Ruimte en wonen
          2. Blz. 228 Context en achtergrond
          3. Blz. 229 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 230 1. We behouden een toekomstbestendige ruimtelijke opbouw en structuur.
              1. Blz. 231 R1.1.1 We geven uitvoering aan het aan de Omgevingsvisie stedelijk gebied Leusden gekoppelde uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 232 R1.1.2 We bereiden ons voor op de invoeringsdatum van de Omgevingswet
            2. Blz. 233 2. We zorgen voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen.
              1. Blz. 234 R1.2.1 We monitoren de vraag naar sociale huurwoningen (zie ook activiteit 2 bij doelstelling 3)
              2. Blz. 235 R1.2.2 We maken met Woningstichting Leusden afspraken over locaties voor de bouw van sociale huurwoningen
              3. Blz. 236 R1.2.3 We onderzoeken mogelijkheden om meer betaalbare sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen
            3. Blz. 237 3. We zorgen voor voldoende en kwalitatief goede woningen voor gezinnen, senioren en één- en tweepersoonshuishoudens.
              1. Blz. 238 R1.3.1 We monitoren vraag en aanbod van woningen (zie ook activiteit 1 bij de doelstelling “We zorgen voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen”)
              2. Blz. 239 R1.3.2 We bieden een platform voor een periodieke expertmeeting over de lokale woningmarkt
            4. Blz. 240 4. Bijdragen aan een toekomstbestendig en vitaal Hart van Leusden.
              1. Blz. 241 R1.4.1 Uitvoeren van het vastgestelde herinrichtingsplan voor de openbare ruimte. We verbeteren en vervangen gefaseerd de inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 242 R1.4.2 Herstructureren van de verkeersontsluiting aan de oostzijde van de Hamershof
              3. Blz. 243 R1.4.3 Invoeren van een blauwe zone op een aantal plekken in de Hamershof
          4. Blz. 244 Relevante beleidsnotities
        3. Blz. 245 2. Verkeer en vervoer
          1. Blz. 246 2. Verkeer en vervoer
          2. Blz. 247 Context en achtergrond
          3. Blz. 248 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 249 1. Streven naar een afname van het aantal (letsel)ongevallen en het verhogen van het verkeersveiligheidsgevoel.
              1. Blz. 250 R2.1.1 Aanleg vrijliggend fietspad langs de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en de Grasdrogerijweg)
              2. Blz. 251 R2.1.2 Aanpassing kruispunt Burg. Van der Postlaan-Hertenhoeve- ’t Erf
              3. Blz. 252 R2.1.3 Aanpassing kruispunt Zwarteweg-Olmenlaan-Ruige Velddreef
              4. Blz. 253 R2.1.4 Effectieve inzet smileys
            2. Blz. 254 2. Inzetten om meer mensen op de fiets en uit de auto te krijgen.
              1. Blz. 255 R2.2.1 De aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Hamersveldseweg (tussen Leusbroekerweg en Grasdrogerijweg)
            3. Blz. 256 3. Doorstroming op het hoofdwegennet verbeteren.
              1. Blz. 257 R2.3.1 Verruimen capaciteit van het kruispunt Groene Zoom-Noorderinslag-Heiligenbergerweg
          4. Blz. 258 Relevante beleidsnotities
        4. Blz. 259 3. Economie
          1. Blz. 260 3. Economie
          2. Blz. 261 Context en achtergrond
          3. Blz. 262 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 263 1. Realiseren duurzame vitale werklocaties.
              1. Blz. 264 R3.1.1 Aanbieden / verkopen van bedrijfskavels Larikslaan en De Buitenplaats
              2. Blz. 265 R3.1.2 We stimuleren de transformatie / herontwikkeling van 10.000 m² verouderde kantoorpanden
              3. Blz. 266 R3.1.3 Conform het resultaat van de evaluatie “activatieproject De Horst” eind 2017, ondersteunen we de gebiedsaanpak voor dit terrein in 2018
            2. Blz. 267 2. Behoud van de werkgelegenheid in Leusden.
              1. Blz. 268 R3.2.1 We verkopen bedrijfskavels aan de Larikslaan en op De Buitenplaats
            3. Blz. 269 3. Verbeteren van de dienstverlening aan het bedrijfsleven door middel van accountmanagement.
              1. Blz. 270 R3.3.1 Aanbrengen van focus en intensiveren van het accountmanagement bedrijven
              2. Blz. 271 R3.3.2 Actualiseren reclamebeleid
            4. Blz. 272 4. Versterken van compacte, levendige en dynamische winkelgebieden (Coalitie Uitvoerings Programma 7.6).
              1. Blz. 273 R3.4.1 Implementatie van het exploitatieplan voor de warenmarkt in “De Biezenkamp”
              2. Blz. 274 R3.4.2 We dragen bij aan een toekomstbestendig Hart van Leusden (omgeving Hamershof)
              3. Blz. 275 R3.4.3 We versterken De Biezenkamp als levendig en herkenbaar winkel en horecagebied
              4. Blz. 276 R3.4.4 We verkennen de mogelijkheden om tot concentratie van winkels in winkelgebieden te komen
            5. Blz. 277 5. Ondernemers moeten hun zaken met de overheid digitaal kunnen doen (Coalitie Uitvoerings Programma 7.1 en 7.3).
          4. Blz. 278 Relevante beleidsnotities
        5. Blz. 279 4. Buitengebied
          1. Blz. 280 4. Buitengebied
          2. Blz. 281 Context en achtergrond
          3. Blz. 282 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 283 1. We versterken de band tussen de stad en het platteland.
              1. Blz. 284 R4.1.1 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei (zie ook doelstellingen Realiseren duurzaam economisch perspectief en Benutten recreatieve mogelijkheden buitengebied)
              2. Blz. 285 R4.1.2 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
            2. Blz. 286 2. We realiseren een duurzaam economisch perspectief.
              1. Blz. 287 R4.2.1 We stimuleren initiatieven uit de samenleving voor de aanleg van breedband in het buitengebied
              2. Blz. 288 R4.2.2 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom
              3. Blz. 289 R4.2.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei
              4. Blz. 290 R4.2.4 We geven uitvoering aan het programma 2017-2019 voor Vrijkomende Agrarische Bebouwing van de Regio Amersfoort
              5. Blz. 291 R4.2.5 We voeren omgevingsvisie buitengebied uit
            3. Blz. 292 3. We behouden en versterken de natuur.
              1. Blz. 293 R4.3.1 We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor het Landschapsontwikkelingsplan
              2. Blz. 294 R4.3.2 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom
              3. Blz. 295 R4.3.3 We ondersteunen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug
              4. Blz. 296 R4.3.4 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
            4. Blz. 297 4. We behouden en versterken een aantrekkelijk landschap.
              1. Blz. 298 R4.4.1 We onderzoeken de gezamenlijke ambities en financieringsmogelijkheden voor het Langesteeggebied
              2. Blz. 299 R4.4.2 We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor het Landschapsontwikkelingsplan
              3. Blz. 300 R4.4.3 We ondersteunen de uitvoering van convenant De Boom
              4. Blz. 301 R4.4.4 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
            5. Blz. 302 5. We benutten de recreatieve mogelijkheden van het buitengebied.
              1. Blz. 303 R4.5.1 We ondersteunen de uitvoering van het convenant De Boom
              2. Blz. 304 R4.5.2 We ondersteunen de uitvoering van het convenant Groene Agenda voor Centraal Buitengebied
              3. Blz. 305 R4.5.4 We zetten Leusden op de kaart als wandel- en fietsgemeente
              4. Blz. 306 R4.5.5 We herzien de verantwoordelijkheid van het beheer over de recreatieve routes en gebieden
              5. Blz. 307 R4.5.6 We voeren de omgevingsvisie buitengebied uit
              6. Blz. 308 R4.5.3 We ondersteunen Leader Gelderse Vallei
          4. Blz. 309 Relevante beleidsnotities
        6. Blz. 310 5. Cultuurhistorie
          1. Blz. 311 5. Cultuurhistorie
          2. Blz. 312 Context en achtergrond
          3. Blz. 313 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 314 1. Werken aan het behoud van de cultuurhistorische waarden.
              1. Blz. 315 R5.1.1 Aanwijzen van ten minste 2 gemeentelijke monumenten
              2. Blz. 316 R5.1.2 Opzetten netwerk van monumenteneigenaren
              3. Blz. 317 R5.1.3 Beschermen van cultuurhistorische waarden, niet zijnde gemeentelijke monumenten en landschapsstructuren, in een bestemmingsplan
              4. Blz. 318 R5.1.4 Implementeren van de cultuurhistorische waardenkaart bij ruimtelijke ontwikkelingen
              5. Blz. 319 R5.1.5 De waardestelling van waardevolle objecten wordt bepaald
            2. Blz. 320 2. De herkenbaarheid en zichtbaarheid van monumenten vergroten.
              1. Blz. 321 R5.2.1 Organiseren van een gemeentelijke Open Monumentendag in combinatie met het uitreiken van de Erfgoedprijs
          4. Blz. 322 Relevante beleidsnotities
        7. Blz. 323 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 324 Saldo taakvelden
        9. Blz. 325 Nieuw beleid
        10. Blz. 326 BBV indicatoren
      6. Blz. 327 Overhead
        1. Blz. 328 Algemeen
        2. Blz. 329 Specificatie van de overhead
        3. Blz. 330 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 331 Specificatie overhead
        5. Blz. 332 Overheadpercentage
        6. Blz. 333 BBV indicatoren
      7. Blz. 334 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
        1. Blz. 335 Algemeen
        2. Blz. 336 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        3. Blz. 337 Saldo taakvelden
        4. Blz. 338 0.5 Treasury
        5. Blz. 339 0.61 en 0.62 Onroerende zaakbelastingen
        6. Blz. 340 0.64 Overige belastingen
        7. Blz. 341 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        8. Blz. 342 0.8 Overige baten en lasten
        9. Blz. 343 0.9 Vennootschapsbelasting
        10. Blz. 344 3.4 Economische promotie
        11. Blz. 345 6.3 Inkomensregelingen
        12. Blz. 346 BBV indicatoren
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap